zelf statieven maken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

Nou Fred,

Na zoveel commentaar weet dus wel waar je op moet letten, als je serieus er nog mee door wil gaan.
    Het best is en blijft natuurlijk een nieuw statief compleet in de winkel gekocht.

Wil je d'r mee door gaan: plaats het resultaat ook nog ff in dit Rigging-foto forum. Kunnen we weer verder gaan met afkraken

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

citaat:Geplaatst door jurjen_barel
      Het best is en blijft natuurlijk een nieuw statief compleet in de winkel gekocht.
      2jurjen,

of dat het best is weet je natuurlijk niet;
      ooit is die fabrikant ook begonnen met zelfbouw, maar:
      als zijn product niet voldoet aan de MachineRichtlijn - en dat houdt dus ook in een goede en duidelijke gebruiksaanzwijzing - dan kun je bij het falen van zijn product vervolgens hem aansprakelijk stellen, nadat je eerst als gebruiker ervan aansprakelijk was gesteld door (de verzekeraar) van het slachtoffer.

Blijf je als gebruiker geheel binnen alle aanwijzingen van de gebruiksaanwijzing (dan moet je die wel hebben natuurlijk!) dan heeft kennelijk het product gefaald,
      en is daarmee de (Europese) Product AansprakelijkheidsRichtlijn van toepassing.
      Die is in Nederland ingepast in het Burgerlijk Wetboek, en dat houdt in dat de kwaliteit en veiligheid van een product nog 10 jaar na het laatst geproduceerde exemplaar de aansprakelijkheid blijft van de fabrikant, ook voor al die tijd kennelijk verborgen gebleven gebreken!
      En dan ben je geheel en al de fabrikant als je aan zelfbouw doet!
      Zelfbouw is in eerste instantie goedkoper maar draagt ook een groter risico.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• fredjuhh
        • Sep 2002
        • 215

citaat:Geplaatst door rinus bakker

"geleend"?
        is dat gehuurd zonder te betalen of 'permanent van stallingplaats veranderd' (= dus: "gejat"??)
        Kom op zeg zo gaan we toch niet met elkaar om?
        Wat bedoel je nou met "geleend"?
        gewoon, gebruikte ze niet op zijn werk, dus kon hij em wel meenemen. Is hij nu een dief? [xx(]
        Naja, ik wacht wel ff af, misschien dat me vader nog goeie ideeén heeft, en anders flink sparen

welk gewicht zouden de statieven eigenlijk zo ongeveer moeten kunnen hebben met 6m truss,2xscan,4xpar 2xflower en wat extra zut+ marge om uit te breiden? een 35KG/statief?

---hier staat nix--->

Comment

• dj Q-bone
          • Sep 2001
          • 171

Ik dacht dat de regel was wat het minst sterke statief kan houden (als je 2 verschillende gebruikt.. max gewicht X2 en daarvan 75% is maximum load op je truss

Comment

• splash
            • Aug 2002
            • 342

citaat:Geplaatst door fredjuhh
            gewoon, gebruikte ze niet op zijn werk, dus kon hij em wel meenemen. Is hij nu een dief?
            Dat hangt er vanaf of het mocht van zijn baas.... (of heeft je vader een eigen bedrijf? In dat geval zal het wel in orde zijn. (tenzij het niet mocht van zichzelf.. ))

Comment

• fredjuhh
              • Sep 2002
              • 215

citaat:Geplaatst door splash

citaat:Geplaatst door fredjuhh
              gewoon, gebruikte ze niet op zijn werk, dus kon hij em wel meenemen. Is hij nu een dief?
              Dat hangt er vanaf of het mocht van zijn baas.... (of heeft je vader een eigen bedrijf? In dat geval zal het wel in orde zijn. (tenzij het niet mocht van zichzelf.. ))
              hehe, nouja, het zal vast wel gemogen hebben, misschien dat ze t wel wegmikte ofzo. Hij had hem namelijk mee in de tijd dat ze aan het opruimen waren. Evenals 12aderige kabel, harting/krachtstroom zut enzo
              ---hier staat nix--->

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

we raken weer off-topic (mijn schuld!),
                maar wat is het plan met die statieven?
                zelf iets ontwerpen en bouwen?
                zelf iets imiteren en nabouwen?
                of huren en later wat kopen?

Let altijd of er een gebruiksaanwijzing ('manual') bijzit.
                Is ontwerp en keuring volgens VBG-9 dan mag je ze NIET boven mensen gebruiken!
                Is het volgens VBG-70 (of BGV-C1) dan is het wel OK voor gebruik boven personen.
                Hoe goedkoper het statief is, hoe groter de kans dat het gemaakt is volgens de eerstgenoemnde ontwerp-eis.

Comment

• fredjuhh
                  • Sep 2002
                  • 215

citaat:Geplaatst door rinus bakker

we raken weer off-topic (mijn schuld!),
                  maar wat is het plan met die statieven?
                  zelf iets ontwerpen en bouwen?
                  zelf iets imiteren en nabouwen?
                  of huren en later wat kopen?

Let altijd of er een gebruiksaanwijzing ('manual') bijzit.
                  Is ontwerp en keuring volgens VBG-9 dan mag je ze NIET boven mensen gebruiken!
                  Is het volgens VBG-70 (of BGV-C1) dan is het wel OK voor gebruik boven personen.
                  Hoe goedkoper het statief is, hoe groter de kans dat het gemaakt is volgens de eerstgenoemnde ontwerp-eis.
                  Dus met die eerste regeling is het zo dat je ze alleen boven/achter de disco bar mag zetten?
                  Tjah ik twijfel nog steeds als ik t zo lees raden jullie t natuurlijk allemaal af enzo, best begrijpelijk.
                  Op zich heb ik t maar 1a2x in de maand nodig, dus hoef ik er niet lang mee te werken, dus een tijdelijke oplossing zoals huren kan ook.

Want t truss op de speakers leggen met een sjorband lijkt me ook niet echt veilig

PS:6m square truss, wat weegt dat ong.? 10-15Kg?
                  ---hier staat nix--->

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Gewicht van square truss....
                    merk, type (buiswanddikte) formaat (20? of 30?-er,
                    indicatie: 30-er vierkant al gauw 5 a 7 kg/m.
                    6m is dus pakweg 30 - 42kg!
                    En wat betreft die dingen die je eraan gaat hangen:
                    De weegschaal (van je moeder?) geeft al snel een redelijke indicate!
                    De kabels er niet vergeten bij te rekenen....
                    En dan weet je nog niet wat de uitbreiding is in de komende paar jaar,
                    maar wel wat er nu al meteen op een statief komt te rusten!

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3148

citaatf dat het best is weet je natuurlijk niet
                      Nee idd
                      Maar ik denk da t een grotere kans is da de huidige fabrieken betere kwaliteit leveren dan een vader en zoon (als k goed heb opgelet) die eens besluiten hun 2 eerste statieven in elkaar te lassen.
                      Dan moet je een verrekte goed plan hebben, verrekte goed materiaal...
                      Dit alles kan qua kosten toch nog wel hoog oplopen, denk k zo...

Correct me if I'm wrong!

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3148

citaat:6m square truss, wat weegt dat ong.? 10-15Kg
                        Je weet nu al da je square wil nemen?
                        Stel da je statieven straks nie zo veel belasting aankunnen, dan kun je toch net zo goed triangle nemen?
                        Nog niet alles uitsluiten! Zie ook mijn vorige posting jegens Rinus...

Comment

• dj Q-bone
                          • Sep 2001
                          • 171

Dat truss IS Square truss (2e hands partijtje) En zoals je kan lezen zijn het idd vader en zoon, en misschien zetten ze wel hun eerste statiefen inelkaar, het is zeker niet het eerste dat ze uberhaupt inelkaar zetten. Vader heeft lasbedrijf

Maargoed, voor aanstaande feest van donderdag huren we 2 manfrotto windups. En daarna zien we wel weer verder, misschien toch maar doorsparen, maar wordt toch wel erg prijzig dan. Voor zover ik gezien heb, zijn de statiefen die een beetje zin hebben zo rond de 400/500 euro stuk geprijsd. Das weer wat minder

Comment

• kwaak
                            • Jun 2003
                            • 177

en welke statieven zijn dat dan?
                            greetz,

LJ Kwaak (Jeroen)

Comment

• dj Q-bone
                              • Sep 2001
                              • 171

Tja, staat in de verhuurlijst geen typenummer, maar de specs: Manfrotto opdraai statief 3.80 meter hoogte, 30 kg draaggewicht.

Dit is wel weinig kwa gewicht, maar we halen het net als we de statieven wat meer naar het midden plaatsen, dus dat de truss naar buiten "uitsteekt"

Bij het zoeken naar bruikbare windups zag ik ook nog ergens Mobiltech's staan SP1 TA en SP2 TA. Ze hebben 60 respectievelijk 80 kg draagvermogen. Zijn deze iets? Gebruikers ervaringen? Of is het helemaal niks?

Comment

• Joost van Ens
                                • Jan 2001
                                • 628

Hallo, ik weet dat ik soms niet al te dom ben maar dit slaat alles. Als je je trussoverspanning inkort door de statieven meer naar het midden te verplaatsen, Kan je truss meer hebben. Tussen de poten dan. Maar het totaal gewicht voor je statieven blijft exact gelijk. Of ben ik nu nog niet helemaal wakker?

groeten

Comment

Working...