zelf statieven maken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fredjuhh
    • Sep 2002
    • 215

zelf statieven maken

Binnenkort hebben we als het goed is 6meter 2e hands truss, maar alleen geen statieven. Nou kun je ze natuurlijk het beste kopen, maar voor een stevige set ben je gewoon veel kwijt ) Dus kopen is eigenlijk niet echt een optie.
    Nu had ik dus alvast wat lopen kijken hoe andere statieven in elkaar zitten, misschien dat me pa nog takels kan regelen/vinden zodat het echte windups kunnen worden, maar waarschijnlijk wordt t gewoon uitschuiven. Me vader is lasser van beroep, dus dat gaat wel lukken

dit wou ik dus als vorbeeld nemen, 4 poten die je uit kunt klappen.

Ik zat te denken om de poten dan met een schanierpunt te monteren, en als je ze uitklapt er een borgpen doorheen te steken. Leek mij de meest stijve en toch nog eenvoudige methode.

En anders volgens de insteek methode:

Wat is volgens jullie de beste methode?
    ---hier staat nix--->
  • kwaak
    • Jun 2003
    • 177

wij hebben ons truss-systeem ook zelf gebouwd. we werken er nu zo'n 2 jaar mee en het werkt nog steeds perfect. het bestaat uit 2 vierkante dozen die in elkaar kunnen schuiven met niet al te veel speling. elke doos is 2m lang (kan je zeggen voor vervoer te lang, maar in onze auto maakt dat niet uit.).in de binnenste doos is een gleuf gevreesd. daarin valt precies de staalkabel van de door ons op de kopt getikte lieren. mijn oom is ook lasser dus dat zit wel goed. de poten vormen een klein probleem. ik wilde het degelijk hebben zonder zwakke punten dus ontwierpen we ook een "dozensysteem". het bestaat uit 2 holle dozen die we aan elkaar hebben gelast. in het midden staat op een verstevigd stuk weer een stuk doos waar het statief overheen valt. die zitten geborgd door middel van 2 zware bouten/moeren. het katrolletje van een zelfbouw systeem vormt een zwakte. er komen met het omhoog hijssen enorm veel krachten op te staan. doordat ons katrolletje niet direct naast het statief zat is hij dus een paar keer dubbel geklapt. spelenderwijs vonden we steeds sterkere oplossingen. de staalkabel zit aan de binnenste doos vast door een soort voet. als de truss op de gewenste hoogte is, borgen we hem per kant met 2 bouten/moeren. en dan onlasten we de kabel en dus ook het katrolletje. ik zou zeggen sterkte, zie foto en als er vragen zijn hoor ik het wel. owjah onze lieren kunnen perstuk 500kg trekken kostten €50,- per stuk nieuw!!!
    greetz,

LJ Kwaak (Jeroen)

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

Je gaat een hefwerktuig bouwen, dus werktuigkundige, je gaat zelf zorgen voor een:
      - CE-verklaring van overeenstemming, in dit geval met de minimale eisen uit de MachineRichtlijn,
      - risico-analyse, waarbij aantoonbaar alle mogelijk gevaren die met het product en de beoogde samenhangen zo klein mogelijk worden gemaakt,
      - gebruiksaanwijzing, waarbij de resterende gevaren in duidelijke aanwijzingen en waarschuwingen zijn vervat.
      - Technische constructie-dossier, waarbij de toegepaste materialen, de erop uitgeoefende krachten en de spanningsberekeningen plus veilige belastingen zijn weergegeven. Dat moet je binnen 5 werkdagen aan officiele instanties (bijv. ArbeidsInspectie) kunnen overleggen.

PS: je hebt het over een takel, maar je bedoelt waarschijnlijk een liertje! Oeps en dat voor een aankomend werktuigbouwer!
      Bezint eer gij begint!

Kortom:
      suc6!
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• kwaak
        • Jun 2003
        • 177

hier de foto:

greetz,

LJ Kwaak (Jeroen)

Comment

• kwaak
          • Jun 2003
          • 177

rinus heb je een site waar alle benodigde informatie op staat, zodat ik dat nog eens na kan lezen en eventueel dingen kan aanpassen op de statieven.????
          greetz,

LJ Kwaak (Jeroen)

Comment

• fredjuhh
            • Sep 2002
            • 215

kwaak: zien er best mooi uit ik zag ze al eerder staan in t topic van dat feestje. Enigste verschil is eigenlijk dat jouw voeten dus afneembaar zijn, en je niet hoeft te tillen als al het licht omgoog gaat.
            Rinus: Als je zo zou kijken, zou in feite nix van onze disco zowat nog correct zijn [:I] Ik snap dat alles gekeurd moet zijn enzo, maar voor ons is dat eigenlijk niet te doen, we moeten het niet voor nix van zelfbouw hebben
            ---hier staat nix--->

Comment

• tonnie
              • Oct 2003
              • 3

Je kunt wel iets zelf maken maar het zal nooit een vmb tower worden
              Als ik iets zelf zou maken zou ik 1 uitschuivend deel maken met een lier .
              als je vader een beetje handig is met lassen e.d. kun je best iets moois maken
              groeten Tonnie (VMB ROULES)

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

lekker, die smalle voeten, als je op hoogte komt krijg je een wel zeer wankel evenwicht...

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

citaat:Geplaatst door fredjuhh
                  Rinus: Als je zo zou kijken, zou in feite nix van onze disco zowat nog correct zijn [:I] Ik snap dat alles gekeurd moet zijn enzo, maar voor ons is dat eigenlijk niet te doen, we moeten het niet voor nix van zelfbouw hebben
                  2Fredjuhh,

Pleit dat nou tegen mij of tegen jezelf?
                  Echt niet alles hoeft gekeurd te zijn, maar als er achteraf iets mis mee blijkt te zijn in ontwerp of uitvoering HANG je "verschrikkelijk".

Is er soms ook al reden dat ik je moet gaan waarschuwen dat je jezelf (of anderen) niet electrocuteert?
                  Als je 'stroomgebruikende' apparatuur maakt lap je de regels (Laagspannings Richtlijn!) daarvoor toch ook niet aan je laars?

Of is zelfbouwen eigenlijk hetzelfde als "klooien en maar wat aanrommelen" in jouw ogen?
                  Daarmee doe je heel veel zelfbouwers zwaar tekort!
                  Overigens heb je onder de zelfbouwers dan ook nog meerdere categorien, zoals oa:
                  - slaafse nabootsers,
                  - inventieve verbeteraars,
                  - slimme uitvinders.

Het is natuurlijk ook onbillijk dat jij met die goedkope maar potentieel gevaarlijke apparatuur een (hobby-prijs) positie krijgt aan de onderkant van de markt, waardoor de prijsconcurentie voor de bonafide gebruikers met goede appartuur op een oneerlijke manier wordt gevoerd.
                  Maar nu gaan we off-topic.
                  Met een "cheapness" argument krijg je de ArbeidsInspectie of de rechter nooit overtuigd, en dat is maar goed ook.
                  Overigens als je vader lasser is weet hij vast wel dat ook voor laswerkzaamheden allerlei regelgeving in kwaliteit en veiligheid bestaat. Zo's statief vergt ook ook de nodige kennis/ervaring van een constructiebankwerker, maar daarin zal je Pa dan ook wel thuis zijn.

Comment

• kwaak
                    • Jun 2003
                    • 177

citaat:Geplaatst door **************

lekker, die smalle voeten, als je op hoogte komt krijg je een wel zeer wankel evenwicht...
                    om wat gaat dit nou??
                    greetz,

LJ Kwaak (Jeroen)

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

Om 500kg (???) op pakweg 3,5m hoogte op een basis van ca. 80cm misschien?

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Ik heb zo het idee dat de heren Kwaak en Ferry nog eens rustig onder het genot van een kopje koffie moet nadenken over de bezigheden... Behalve marktverzieking, concurrentie-vervalsing, bewust onveilig werken, een slap zelfbeeld en het continue verschuilen achter de vervormde term 'zelfbouwer', is er idd niets aan de hand ...[V]

sterkte mannen, nu maar hopen dat er nooit iets mis gaat... dan wordt het namelijk je levenlang werken voor anderen...(en terecht !)
                        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                        ------------------------------------------------
                        Arvid Buit
                        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• kwaak
                          • Jun 2003
                          • 177

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Om 500kg (???) op pakweg 3,5m hoogte op een basis van ca. 80cm misschien?
                          ff het gaat erom dat het nooit aan de lier kan liggen.
                          dat ding trekt nooit 500kg omhoog en ik ben zelf al opzoek naar goede statieven
                          het zijn alleen voor mij de perfect beginners statieven geweest.
                          en tuurlijk weet ik dat ik fout zat (zit), maar moest ergens mee beginnen.
                          greetz,

LJ Kwaak (Jeroen)

Comment

• Reemski
                            • Dec 2001
                            • 690

He, fredje.....

Even over het marktpositieverhaal..
                            Je zit in mijn regio. Niet met rommel aankomen voor een goede prijs he. Deze moet er dan ook naar zijn (laag!). []

Een statief zelf bouwen vind ik inderdaad ook ERG twijfelachtig. Zeker omdat ik al enkele vorige knutselwerken voorbij heb zien komen met een twijfelachtige kwaliteit. Hoewel niet op het gebied van rigging.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

citaat:het zijn alleen voor mij de perfect beginners statieven geweest.
                              Mooi. Dan kan nu de haakse slijper erin...

Comment

Working...