Spantklem aan een schuine dak ( H balk) constructie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Originally posted by renevanh
    Je moet niet over het hoofd zien dat o.a. de licht- en geluidsapparatuur een cruciaal onderdeel is voor een jongerencentrum en het functioneren van het jongerenwerk
    Hallo renevanh
    ik snapt het wel. Maar laten we hopen dat de architect van dat pand - in elk geval kwa dakbelasting - ook rekening heeft gehouden met dat gegeven.
    Wat dat betreft heeft die beroepsgroep namelijk nog een leuke inhaalslag te maken. Ik ken (helaas) in dit opzicht meer slechte dan goede voorbeelden - en dan niet alleen voor jongerencentra.
    Nogal wat expohallen, sport+evenement-centrums, vlakkevloer-theaters, en zelfs onze "Nationale Hamburger" kamp(t)en met dit probleem.
    Een deel van de schuld ligt natuurlijk bij de opdrachtgevers die niet goed weten wat ze willen en als ze dat al weten, wat daarvoor dan nodig is. Maar de architect is vaak helemaal niet geinteresseerd in het gebruik - hij wil een mooi plaatje.
    Het zijn dan op zijn best een soort van (mislukte) 3D schilders.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jan van Duren
      • May 2004
      • 204

Ben het eens met Rinus.

Werk zelf in de bouwsector en kan tientallen tekortkomingen opnoemen

vr gr

Jan

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Originally posted by rinus bakker
        Hallo renevanh
        ik snapt het wel. Maar laten we hopen dat de architect van dat pand - in elk geval kwa dakbelasting - ook rekening heeft gehouden met dat gegeven.
        Ik vermoed dat het qua dakbelasting wel goed komt, maar qua ophangmogelijkheden...
        Hoe dan ook: dat gaat de constructeur ons vertellen.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

Ik heb ongeveer een zelfde situatie in een kerk waar een hoek is van 45 graden.
          Wat is precies een kikkerplaat?
          Ik heb wel een idee, maar weet het niet zeker....

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Kikkerplaat constructie zijn twee plaatjes die je middels een bout/moer verbinding tegen elkaar aan draait. Met daartussen dus je spant.
            simpel voorbeeld: Kikkerplaat SMR
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Jeroen de Goei
              • Oct 2004
              • 376

Originally posted by moderator
              Kikkerplaat constructie zijn twee plaatjes die je middels een bout/moer verbinding tegen elkaar aan draait. Met daartussen dus je spant.
              simpel voorbeeld: Kikkerplaat SMR
              misschien is dit een beter voorbeeld.

By [URL=http://profile.imageshack.us/user/jer
              Last edited by Jeroen de Goei; 22-02-09, 00:11.

Comment

• Jeroen de Goei
                • Oct 2004
                • 376

maar deze zeker niet,

Comment

• jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

Jeroen en Mod: dank je wel.
                  Ik had al wel een idee dat het zoiets zou kunnen zijn: nu weet ik het zeker.

Bedankt!

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Ik vind het eerste voorbeelden van Jeroen de lading beter dekken: bij een "kikker" pak je altijd de beide flenzen.
                    Dat ding van de mod zou ik een enkelzijdige flens-klem hebben genoemd.
                    Een fout principe bij (serieuze) rigging-belastingen, want dan is het streven om de kracht toch zoveel mogelijk op het hart van de balk aan te brengen, en hiermee grijp je excentrisch aan - 'forceer' je er al direct een torsie / wringing in.
                    Dat tweede plaatje van Jeroen is alleen maar geschikt voor de last van een persoon, en daarboven of als voorbeeld voor rigging is dat plaatje een doodenge contraptie.

Comment

• som
                      • Nov 2002
                      • 787

de kikkerplaat van haco mag alleen gebruikt worden als je een constructie die een vaste afstand heeft tussen 2 balken wilt monteren.
                      in het geval van haco is het frame van de laadklep welke strak tussen de liggers van de truck past.
                      pas dan zijn deze dingen handig, ook al omdat er niet gelast word aan een truckchassis.

om iets op hangen zijn deze jongens al helemaal niet geschikt,
                      behalve het al eerder genoemde torsen van een balk heeft dezelfde balk meestal een flenshoek waardoor de klem zich simpel kan loswringen.

wat de naam betreft, span(t)kikker soorten komen in vele soorten en varianten voor,maar hoe is de naam ontstaan..
                      Last edited by som; 22-02-09, 20:28.
                      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Jeroen de Goei
                        • Oct 2004
                        • 376

Originally posted by som
                        d maar hoe is de naam ontstaan..
                        op internet kan ik er niets over vinden.

het ding op de onderstaande foto heet ook een kikker. maar waarom?
                        misschien door de dikke wangen?
                        meer iets voor een bioloog.

Last edited by Jeroen de Goei; 22-02-09, 22:38.

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Originally posted by Jeroen de Goei
                          het ding op de onderstaande foto heet ook een kikker. maar waarom?
                          misschien door de dikke wangen?
                          meer iets voor een bioloog.

Zie je dat niet? Het lijkt net een kikker van bovenaf gezien.

Wat betreft het initiƫle probleem van dit topic: donderdagochtend komt er iemand langs die ons veel meer kan vertellen over de constructie zelf, wat er aan mag hangen en hoe we dit (volgens hem natuurlijk) het beste kunnen doen.

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

dit laatste kan ik wel vertellen.

In de watersport heb je kikkers en klampen. (en bolders, hakken enz maar dat terzijde)
                            Deze dienen om het touwwerk aan vast te zetten.

Een kikker en en klamp lijken erg op elkaar maar zijn uit elkaar te houden omdat een kikker een voetplaat heeft met schroeven erdoorheen. En een klamp heeft de schroeven door de hele body heen. Op de foto staat dus een klamp. Die foutief kikker wordt genoemt.

Dit heeft dus geen reet met vaste en gebouwenconstructies te maken en is dus offtopic. Maar omdat ik ook zeilinstructeur ben, en er verwarring dreigde te ontstaan wou ik het even kwijt
                            lekker belangrijk!

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

En als we dan weer naar de bouwkunde gaan is een klamp
                              weer een heel ander ding.
                              Sterker nog - 2 andere dingen.....

Daarom zijn definities van waarover we het gaan hebben - en de plaatjes! -
                              zo belangrijk om de beruchte Babylonische ellende een beetje ingedamd te houden.

Comment

• renevanh
                                • Oct 2004
                                • 2371

Update

Vorige week is een aannemer langs gekomen (ja ik had om een constructeur gevraagd ja...). Deze gaf direct aan dat het hangen aan de dakspanten geen probleem mag zijn en dat ophangen met kikkerplaten (met bout door het H profiel heen) inderdaad de beste oplossing zal zijn.
                                De persoon binnen de stichting die over de gebouwen gaat wil het echter nog eens door een architect laten doorrekenen. Geen probleem natuurlijk, hoe zekerder we zijn, hoe beter.
                                Wel gaf hij zware kritiek op hoe het nu hangt (en heel terecht). De beheerder wist echter van niks (nog geen beheerder toen het erin gehangen is). Gelukkig gaat die situatie dus veranderen, of we nou subsidie krijgen voor het hele plan of niet.

Daarnaast is er een ook een elektricien langs geweest.
                                De krachtstroom groepen zijn gezekerd op 25A (dat wist ik al). Dit zou voor de krachtstroomgroep voor het licht betekenen dat op 2 fases zo'n 9A overblijft, op de 3de een stuk minder (zit schakelpaneel voor nog wat losse effectjes op). Om er zeker van te zijn dat we de boel niet overbelasten willen we die zekeringen upgraden naar 32A.
                                Geen probleem zei de electricien in eerste instantie... tot hij naar de hoofdzekering keek.
                                Picture this: we hebben nu 3x 25A/380V en volgens mij 6x 16A/230V
                                De hoofdzekeringen zijn... 3x 25A. Dat betekend grofweg dat wanneer er een krachtstroomgroep van de disco door overbelasting uit zou vliegen de hoofdzekering per definitie meegaat vanwege ander gebruik op dezelfde fases (van de 16A groepen).
                                Sterker nog: zonder dat een 25A van de disco eruit vliegt kan de hoofdzekering eruit vliegen.
                                Kortom: Nuon mag ook de hoofdzekering naar 35A (of 40A... weet ik niet meer) komen upgraden.

Dan ga je je toch afvragen welke oetl*l erg, 10 jaar geleden (na een stevige brand die door kortsluiting veroorzaakt was!) opnieuw zo'n maffe electrische installatie heeft aangelegd...

Anyway: het ophangen gaat goed komen, dat is een hele grote zorg minder

Comment

Working...