Spantklem aan een schuine dak ( H balk) constructie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Spantklem aan een schuine dak ( H balk) constructie

Wij zijn bezig met het vernieuwen van de gehele licht en geluidsinstallatie van het lokale jongerencentrum.
    Een onderdeel hiervan is het vervangen van de huidige buisconstructie voor een fatsoenlijke truss aan handtakels.
    Net ben ik even gaan bekijken hoe dat met ophangen zou gaan, en loop ergens tegenaan.

het dak is een puntdak, ondersteund door dakspanten in de vorm van de welbekende H balk.
    Ik had verwacht dat het dak voorzien zou zijn van dwarsbalken, maar dat is niet zo. Er hangt wel een constructie waar de huidige buizenconstructie aan vast hangt, maar ik heb geen idee of het huidige gewicht er al aan mag hangen, laat staan de geplande iets zwaardere trussconstructie met meer fixtures. Dit gaan we uiteraard uitzoeken.

Ondertussen kijk ik alvast naar eventuele alternatieven. Een mogelijk zijn de zogenaamde beamclamps aan de dakspanten bevestigen, maar dat zou dus betekenen dat de beamclamps 'schuin' hangen. Ik twijfel of dat kan en/of mag, maar kan er niks over vinden. Mijn intuitie zegt van niet (ivm glijden en clamps belasten onder een hoek) maar ik wil zekerheid. Iemand die hier wat over kan zeggen?

Daarnaast sta ik open voor andere alternatieven, al kan ik er op dit moment geen bedenken.
    Heeft iemand toevallig nog een idee hoe dit opgelost zou kunnen worden (even ervan uitgaand dat het dak het gewicht wel mag dragen)?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

Begin eens met het maken van een fotoverslag en post evt. (bouw)tekeningen van de ruimte.

Of, beter nog, huur een riggingbedrijf/expert in voor advies!!!!
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Een kiekje maken is zeker geen slecht idee, maar dacht ik te laat aan :P
      Mogelijk vanavond nog even doen.

Een riggingbedrijf in gaan huren vind ik voorlopig nog een beetje overdreven. Het gaat tenslotte 'maar' om 4 punten. Het eerste waar een riggingbedrijf naar gaat vragen zijn de specificaties, die wil in ieder geval nog afwachten. Als die duidelijk genoeg zijn ben ik al een heel stuk verder. Zoveel komt er nou ook weer niet aan te hangen, we praten over 4 takels van max 500kg boven publiek...
      Het veilig ophangen kan ik wel, de vraag is alleen nog even hoe de boel te bevestigen mocht het niet aan de interessante constructie die in het dak hangt kunnen en volgens mij valt dit probleem(pje) precies in de doelstelling van het forum.
      Last edited by renevanh; 11-02-09, 18:24.

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Foto's!
        Klik
        Dit hangt er nu.

Klik
        Een overzichtje. De blauwe hangdingen zijn de constructie waar ik het over had.

Klik
        Detailfoto. Hier zie je redelijk goed de dikte en bevestigingsmethode van de gebruikte onderdelen.

Klik
        Geen commentaar.
        Zie je die shackle? Doe dat 4x en daar hangt het huidige boeltje dus aan...
        Als ik dit 6 jaar geleden geweten had was ik daar niet eens als vrijwilliger begonnen...
        Van de andere kant... ik heb nu de kans er iets aan te doen.

Zoals te zien is zijn de dakspanten zelf erg lastig, want schuin. Een steel gaat glijden, maar een beamclamp ook of zou dat wel kunnen?

{EDIT}
        Nog een mooie kwoot van Rinus gevonden in de kelders van het forum:
        tip: op elk in Nederland gebouwd dak moet in het ontwerp met een winddruk OF een sneeuwdruk van 50kg/m² gerekend zijn. Anders voldoet het niet aan de norm.
        Hoever zitten de spanten uit elkaar?
        42m overspanning x spantafstand x 50kg = BEZWIJKLAST-rekenfunktie.
        Neem hiervan niet meer dan
        1/20e als puntlast in het midden of
        1/10e als verdeelde last over het hele spant.... "Krighie nieh kepoht"!
        (Behalve als het fors sneeuwt of waait natuurlijk!)
        Toch weer iets waar ik iets mee kan... al is het niet veel meer dan weten hoeveel ik erin zou mogen hangen...
        {/EDIT}

{EDIT2}
        Nog even zitten rekenen...
        Ik denk dat ik al overdrijf als er (incl truss, excl takels) 600kg aan komt te hangen.
        Dat is dus gemiddeld 150kg per hijspunt, en dat is niet zoveel.
        Nu pieker ik er niet over om aan dat enge frame te gaan hangen, maar mogelijk is het nuttige informatie mbt de 'beamclamps'
        {/EDIT2}
        Last edited by renevanh; 12-02-09, 01:29.

Comment

• jeroenw
          • Dec 2003
          • 216

Die blauwe dingen zijn bedoelt om de kap bij elkaar te houden, normaal doet de verdiepingsvloer dit, maar die heb je geen, vandaar de spanners om te zorgen dat het dat overeind blijft.
          Maar wil je dit netjes doen zou ik er of een rigger bijhalen, of anders een bouwkundige, die laatste kan je meer vertellen over je dak.
          \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Die bouwkundige komt er hoe dan ook bij, we willen precies weten wat we kunnen hangen en hij/zij heeft daar vast ook nog wel tips over.

Comment

• Jan van Duren
              • May 2004
              • 204

Ik denk dat je beter contact op kunt nemen met een constructeur. Misschien kun je er achter komen wie het gebouw heeft ontworpen en daar vanuit de conctructeur benaderen.

tekeningen van het gebouw kun je bij bouw en woningtoezicht van de desbetreffende gemeente opvragen.

gr

jan

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Het ziet er allemaal uit als een redelijk uitgeklede dakconstructie.
                Dus weinig mogelijkheden om er nog veel extra aan te bevestigen dan wat er al aan eigen gewicht en aan klimaat door belasting op wordt uitegeoefend.
                Zo te zien is er weer een architect van lik-me-tokus bezig geweest: "jongerencentra zijn overdekte ruimtes met een bar, veel asbakken, een keiharde stereo en een tafelvoetbalspel erin".
                Dus eerst maar eens die constructeur het huidige buizenstelsels voorleggen.
                Dat zou ook in aluminiumbuis (0,5 lichter) kunnen en dan aan
                - meer (6 of 8) en
                - beter uitgevoerde ophangpunten.
                Maar als je wat wilt weten over de
                beamclamps-hoek-belastbaarheden moet je maar even naar de ARGH website gaan
                (the Association of Riggers and Grounders in Holland ! — Argh)
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Heel interessant stuk Rinus, bedankt!

Mijn conclusie: ik moet die hoek gaan meten voordat ik weer verder kan.
                  Wordt het meer dan 15° dan kan het nog wel eens een probleem worden...

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Dat die hoek meer is kun je zo wel zien - ik gok ergens rond de 45!
                    Verder hangt het
                    -van het merk & type klem af,
                    -van de belastbaarheid van die H-profielen
                    en
                    -van de handigheidjes die je toepast om het wegglijden te voorkomen.

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Originally posted by rinus bakker
                      Dat die hoek meer is kun je zo wel zien - ik gok ergens rond de 45!
                      Dat is de hoek van de balk tov het horizontale plafond.
                      Wat ik me afvraag is wat precies de hoek van de last tov de clamp wordt. Uit het hele verhaal blijkt dat namelijk een belangrijke factor te zijn.

Wat het H(E) profiel kan hebben is natuurlijk ook heel belangrijk, maar daar hebben we de constructeur voor

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

Als je het balkklemmen verhaal goed had gelezen wist je het antwoord al.
                        Wil je de klemmen 100% belastbaar houden (= loodrecht op de klem, dus ook geen schuifgedoe meer) heb je wel twee keer zoveel klemmen nodig, plus het nodig aan speciale lengtes van staalkabels enz.
                        Maar als je voor een vaste installatie gaat - en zo begrijp ik het wel, vraag ik me af of je niet met een simpel kikkerplaat klemsysteem kunt gaan werken (= veel goedkoper!)
                        En dat kan elke lokale smid / staalboer voor je maken, mits het even vooraf zal worden berekend.
                        Maar dat kan diezelfde constructeur dan ook nog wel even voor je doen!
                        8 x (pakweg per klem) 60-80 Euro niet hoeven uitgeven is het eerst verdient!

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Originally posted by rinus bakker
                          Maar als je voor een vaste installatie gaat - en zo begrijp ik het wel, vraag ik me af of je niet met een simpel kikkerplaat klemsysteem kunt gaan werken (= veel goedkoper!)
                          Goede vraag... ik had er nog nooit van gehoord, dus die optie gaan we zeker bekijken.
                          Van de andere kant: kosten boeien eigenlijk niet zo heel veel omdat het door middel van sponsoring (fondsen) financieel rond gemaakt wordt.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

Oeps - sponsoring?
                            Misschien moet ik je even bijpraten over de huidige stand van de economie ....
                            en
                            de dreiging die daaruit voortvloeit voor het gemakkelijk verkrijgen van sponsoring.
                            Maar als geld toch geen rol speelt
                            Mag ik dan meedoen met opmaken?
                            Ik heb de laatste paar jaar wat schriftelijke cursussen financieel debacle gevolgd bij:
                            ABN (AlleBonusNemen) en
                            ING (IedereenNogmaalsGenaaid) en
                            Fortis (FeestOnderRisicovanTerminaalInhaligSterfhuis)
                            ofzo .....

Comment

• renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

O.a. het Oranjefonds heeft hier jaarlijks hele mooie budgetten voor, en aangezien we een jongerencentrum zijn (als onderdeel van een vrijwilligersorganisatie) kunnen we daarvoor een aanvraag indienen.
                              Je moet niet over het hoofd zien dat o.a. de licht- en geluidsapparatuur een cruciaal onderdeel is voor een jongerencentrum en het functioneren van het jongerenwerk

Comment

Working...