Zo ongeveer alles wat je fout kan doen.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lightzone
    • Oct 2006
    • 261

    #31
    hoe zouden ze dat zo gedaan hebben .....

    met een kraan?
    jumping is not a crime

    Comment

    • Halo
      • Nov 2005
      • 178

      #32
      jammer dat ik (nog) geen foto's heb van de laatste creatie van podiumbouwer (......)* amersfoort.
      koninginnedag 2006 op het lievevrouwenplein in amersfoort kwam hij zijn podium bouwen, het zou om half 4 s'middags worden opgeleverd dit werd half 11 s'avonds terwijl we om 7 uur zouden soundchecken maar dit even terzijde.

      die had aan beide kanten van het podium een 3hoektruss 6 meter omhoog staan en daartussen een overspan van 12 meter 3 hoektruss, daarop ruste het dak en moest een line array (240 kg) per kant!!! gevlogen worden.

      en nu komt het:
      de poten van 6 meter truss waren zwevend (dus niet rustend op iets) aan het podium bevestigd met per kant 3 100kg scaffklemmen (die je nieteens zijwaards mag belasten)


      net na de zomer kwam tot mijn schrik dit podium weer tegen alleen hoefde ik er gelukkig niet op te werken, met fris en fresh (enigzins mislukt festival bij emiclear in amersfoort) de hele rechtkant was zeker een halve meter verzakt over een breedte van 3 meter, was dus een beetje scheef.
      owja en de zijkanten donderden er omstebeurt uit met als gevolg dat intwine niet verder kwam als een kwartiertje soundcheck en toen maar weer naar huis ging.

      volgens mij heeft martijn (ljmartijnw) hier nog wel foto's van ik zal er eens achteraan gaan.

      * naam verwijderd door mod
      Last edited by rinus bakker; 02-11-06, 13:57.
      steel verstandig...........................jat een appel!
      fietsen is gezond.....................eet meer fietsen!

      MARkeTINg light.............nee dank u liever ROBE!

      Comment

      • Mark-LED
        • May 2004
        • 822

        #33
        Originally posted by Halo
        die had aan beide kanten van het podium een 3hoektruss 6 meter omhoog staan en daartussen een overspan van 12 meter 3 hoektruss, daarop ruste het dak en moest een line array (240 kg) per kant!!! gevlogen worden.

        en nu komt het:
        de poten van 6 meter truss waren zwevend (dus niet rustend op iets) aan het podium bevestigd met per kant 3 100kg scaffklemmen (die je nieteens zijwaards mag belasten)
        Heb je er ook daadwerkelijk een line-array ingehangen toen of heb je die beste man even aangesproken?

        Comment

        • Halo
          • Nov 2005
          • 178

          #34
          Originally posted by Melo-G
          Heb je er ook daadwerkelijk een line-array ingehangen toen of heb je die beste man even aangesproken?
          die man is zeker aangesproken (niet door mij, ik was daar freelance voor licht) en heeft ook zeker de rekening gehad voor de 6 statieven en trussen waar we de line array uiteindelijk aan hebben gehangen omdat we het onverandwoord vonden.
          steel verstandig...........................jat een appel!
          fietsen is gezond.....................eet meer fietsen!

          MARkeTINg light.............nee dank u liever ROBE!

          Comment

          • rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

            #35
            Nou doe eerst maar eens die foto's want ik kan er (weer eens) geen wijs uit worden.
            En "100kg scaffklemmen (die je nieteens zijwaards mag belasten)" dat is voor mij een volkomen nieuw fenomeen.
            Maar wie weet leer ik ook hiervan nog eens wat.
            Ik heb er in elk geval nog van gehoord.
            Ik ken wel allerlei scaffclamps (of 'steigerklemmen' in minder vervuild Nederlands), maar die zijn toch meestal belastbaar in de orde van grootte tussen 750 en 1500 kg.
            En dan ook wel degelijk in meer dan Ă©Ă©n richting.
            Kortom: "Make my day"
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

            Comment

            • Halo
              • Nov 2005
              • 178

              #36
              wordt aan gewerkt

              maar: enkele swl 100kg scaffklemmen heb je gewoon hoor en die zijn er b.v. om op een armatuur te schroeven zodat je deze b.v. onder een truss kunt hangen, niet om tegen een muur te schroeven en er een truss aan te hangen zonder verdere steun zodat de klem scheef belast wordt, en dan al helemaal niet met een gewicht ver boven de 1000kg

              er wordt gezocht naar de foto's
              steel verstandig...........................jat een appel!
              fietsen is gezond.....................eet meer fietsen!

              MARkeTINg light.............nee dank u liever ROBE!

              Comment

              • Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

                #37
                snap alleen niet hoe je driehoektruss met 3 klemmen aan de zijkant van het podium klemt. dan heb je toch max 2 pijpen die het podium raken als je scaffclamps gebruikt??

                verder, Ik denk niet dat we hier met bedrijfsnamen moeten gaan gooien, ik ben geen moderator, en kan het dus uiteraard niet verbieden, maar ik heb hier vaker gezien dat zich hele preken afspeelden omdat een dedrijf lucht kreeg van een bepaalde topic met zijn of haar bedrijfsnaam erin en er vol tegenin begon te gaan.
                Op zich een geweldig iets en heel leerzaam, maar het is mischien handiger om in dit topic ons te beperken in het laten zien hoe het niet moet en bespreken waarom niet. (hoewel dit vaak heel duidelijk is.
                losse discussies over waarom wel en niet kunnen we denk ik beter los voeren om het hier een beetje overzichtelijk te houden.
                dus wat miju betreft liever geen bedrijfsnamen, het is niet leuk je naam terug te vinden in een topic van een jaar oud terwijl je je niet hebt kunnen verdedigen destijds omdat je toen niet op de hoogte was van het topic.
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                Comment

                • Halo
                  • Nov 2005
                  • 178

                  #38
                  dat van die 2 punten klopt, dat+ het feit dat de klemmen niet deugdelijk waren maakte het juist zo gevaarlijk, en wat de bedrijfsnaam betreft, die heb ik er alleen maar bijgezet om mensen voor deze firma te waarschuwen. als dit niet mag hoor ik het graag dan zal ik het verwijderen
                  steel verstandig...........................jat een appel!
                  fietsen is gezond.....................eet meer fietsen!

                  MARkeTINg light.............nee dank u liever ROBE!

                  Comment

                  • Upgrading your system
                    • May 2003
                    • 1684

                    #39
                    Mogen en niet mogen speelt hier geen rol, buiten of het mag vind ik het net zo netjes. Laat ik het zo stellen, ik ben dit topic begonnen om de problem te bespreken en te tonen, niet om de schuldigen aan te wijzen.
                    het zou mij persoonlijk deugd doen als ik de bedrijfsnaam zie verdwijnen
                    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                    Comment

                    • rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

                      #40
                      Originally posted by Halo
                      (...) enkele swl 100kg scaffklemmen (...) zijn er b.v. om op een armatuur te schroeven zodat je deze b.v. onder een truss kunt hangen
                      ik ben bang dat je nu toch echt allerlei begrippen (en talen!) door elkaar aan het halen bent,
                      want steigerklemmen en spotbeugels zijn wezenlijk andere dingen
                      met wezenlijk andere toepassingen
                      en wezenlijk andere toelaatbare belastingen.
                      we kennen aan de ene kant: 'scaffclamps'
                      en aan de andere: 'G-clamps', 'C-clamps', 'spot-brackets' of weet ik veel wat voor andere 'clamps' er op de markt worden gebracht.
                      ook hier wreekt zich weer het gebrek aan normering
                      en de overdaad aan interesantpraat.
                      Originally posted by Halo
                      er wordt gezocht naar de foto's
                      ik ben retenieuwsgierig naar de door jou beschreven 'clamps'
                      een link naar een fabrikant of groothandel mag ook hoor.
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                      Comment

                      • hugovanmeijeren
                        • Oct 2004
                        • 1436

                        #41
                        Misschien dat onze vrienden van New Line de boel door de war halen?

                        Scaffclamp/Halfcoupler

                        Die noemen Halfcouplers blijkbaar scaffclamps...?


                        Denk dat er in dit geval ook halfcouplers bedoelt worden?!

                        Groeten Hugo
                        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                        "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                        Comment

                        • rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

                          #42
                          Ha die Hugo,

                          dat verklaart inderdaad wel het nodige. En niet alleen de NewLine jongens hoor. Dré is verre van alleen.

                          Maar het is te waarderen dat men geleidelijk aan afstapt van die verschrikkelijke 'G-clamps' (zoals de Doughty T20100 en alle varianten van alle ijzerboeren over de hele wereld.
                          Doughty Engineering: Theatre - Products information
                          Ze blijven super kwetsbar en hebben een flinke reputatie als trussbuis moordenaar!).

                          Maar het is minder te waarderen dat de ene spraakverwarring (over de ingebouwde Veiligheidsfactoren van al die G-clamp zooi) meteen overgaat in een nieuwe.
                          Want in een half uurtje zoeken met Google heb ik zeker 10 verschillende versies en varianten van "halfcouplers" gevonden, met fors uiteenlopende belastbaarheden.
                          En ook binnen de brede of de smalle versies liepen die getallen flink uiteen. Dus kunnen halfcouplers alles aan tussen de 100 en 750kg. Maar neem dan wel de goede.
                          Zelfs een toch veel beter dan gemiddelde fabrikant als Doughty is niet vrij van (het nodige?) goochelwerk met de Vf in zijn SWL opgaven.

                          Dat van die verboden zijwaartse belasting voor zulke klemmen is me nog FF niet duidelijk.
                          Al is het op trussbuis natuurlijk nooit aan te bevelen vanwege de dan knippende uitwerking.
                          Voor buizen met minder dan 3mm wanddikte is dat vrij snel nog dodelijker dan die gruwelijke m10 vleugelbout uit de G-clamps.
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                          Comment

                          • Halo
                            • Nov 2005
                            • 178

                            #43
                            Originally posted by hugovanmeijeren
                            Misschien dat onze vrienden van New Line de boel door de war halen?

                            Scaffclamp/Halfcoupler

                            Die noemen Halfcouplers blijkbaar scaffclamps...?


                            Denk dat er in dit geval ook halfcouplers bedoelt worden?!

                            Groeten Hugo
                            ja deze of iig soortgelijk aan deze klemmen, sorry als het geen scaffklemmen zijn bij ons worden ze altijd scaffklemmen of swiffelklemmen genoemd.
                            steel verstandig...........................jat een appel!
                            fietsen is gezond.....................eet meer fietsen!

                            MARkeTINg light.............nee dank u liever ROBE!

                            Comment

                            • Joost van Ens
                              • Jan 2001
                              • 628

                              #44
                              Afgelopen weekend ook nog iets van behoorlijk foute rigging gespot. Ik heb helaas geen kans gezien iemand aan te kunnen spreken op deze (on)kunde







                              Joost
                              Last edited by Joost van Ens; 06-08-07, 22:31.

                              Comment

                              • lightzone
                                • Oct 2006
                                • 261

                                #45
                                DAMN

                                allemaal aan van die kleine ketingen die dan weer aan houte paaltjes zitten
                                jumping is not a crime

                                Comment

                                Working...