Zo ongeveer alles wat je fout kan doen.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

    #46
    WOOOOOWWWW

    Vooral de laatste foto is schokkend zeg, je had niet iemand moeten vinden om aan te spreken, je had iemand moeten vinden om die tent meteen af te sluiten !!!!
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

    Comment

    • Joost van Ens
      • Jan 2001
      • 628

      #47
      Ach, het meeste gewicht stond op de bekende statiefjes die wel 200kg per stuk mogen hebben. Dit kettingkje deed volgens mij dienst als borging. Ik wil de jongens die dit gedaan hebben ook niet al te zwart maken. Het is een in mijn ogen redelijk groot licht en geluidsbedrijf wat behoorlijk snel aan het groeien is. Jammer dat er zo als zo vaak meer € worden geinvesteerd in materiaal dan in kennis hoewel de kennis van geluid en eigenlijk ook licht(bediening enz.) zeker wel aanwezig is.

      Mischien moet ik maar eens bij hun langs voor rigging vraagstukken o.i.d. Ik zou het in geval van nood met de boot af kunnen, fietsen is sneller en lopen doe ik binnen 1 dag.

      Feit blijft dat ik behoorlijk geschrokken ben. Het er met een paar mensen wel over heb gehad (dus niet van het licht en geluid) en iedereen zoals gewoonlijk weer zo iets had van "Nou en?".

      Ik begin me steeds meer af te vragen waarom ik tot 3 keer toe een stapel € naar Rinus heb gebracht........ Wacht even, ik weet het wel, Kennis! en die wordt zo lang ik geen erge ziektes krijg mij nooit weer afgenomen. Eigenlijk ben ik dus een blij mens en wil dat graag zo houden.

      Joost


      Paaltjes zijn trouwens niet van hout maar van een metaal legering.

      Comment

      • lightzone
        • Oct 2006
        • 261

        #48
        is er eigenlijk iets wat je hiertegen kan doen?

        stel dat je ze had aangesproken en ze kunnen geen certificaat of heis/rig plan aantonen (ik ben geen rigger dus ik ken de benamingen niet) , dan gaan ze het uit zichzelf toch niet afbreken?

        kun je dan de brandweer bellen ofzo?

        want stel dat je de volgende dag in het nieuws ziet dat er x aantal doden en gewonden zijn omdat er een truss op hun kop is gefli*kert, dan krijg je het wel aan je hart

        edit: ik lees nu pas de post van joost
        Last edited by lightzone; 07-08-07, 01:36.
        jumping is not a crime

        Comment

        • Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

          #49
          Originally posted by lightzone
          is er eigenlijk iets wat je hiertegen kan doen?

          stel dat je ze had aangesproken en ze kunnen geen certificaat of heis/rig plan aantonen (ik ben geen rigger dus ik ken de benamingen niet) , dan gaan ze het uit zichzelf toch niet afbreken?

          kun je dan de brandweer bellen ofzo?

          want stel dat je de volgende dag in het nieuws ziet dat er x aantal doden en gewonden zijn omdat er een truss op hun kop is gefli*kert, dan krijg je het wel aan je hart

          edit: ik lees nu pas de post van joost
          Hier in belgie is het zo dat je geen sterkteberekening MOET doen... Het is zelfs zo belachelijk hier dat een architect een volledig huis mag tekenen zonder een stabiliteitsingenieur te betrekken, maar een stabiliteitsingenieur nog niet eens een plan van een tuinhuisje mag indienen bij stedenbouw

          Maargoed, terug naar de rigging: je moet hier enkel voldoen aan het ARAB (wat al veel zegt over aanslaan van lasten etc, maar niets over sterkteberekening). Zelfs eurocodes etc (of in de rigging: tabellen van de trussfabrikant) zijn niet bindend. Als ik vind dat ik een staalsoort S400 mag belasten met 500N/mm2 dan is dat mijn eigen probleem, tot er iets misgaat.
          De wetgeving eist enkel dat het werk uitgevoerd wordt volgens de regels van de kunst. Wat die regels zijn? Dat weet alleen de rechter...

          Gevolg: ze kunnen alleen je werf stilleggen op grond van ARAB (= ARBO in NL). En als het geen werf meer is, jammer, dan zal er iets moeten instorten eer ze je iets kunnen maken.

          En een certificaat heeft geen enkele wettelijke waarde. Als ik cursus ga doen bij rinus maar daarna toch nog dingen doe die niet door de beugel kunnen... Ja dan mag ik heel hard met dat riggingscertificaatje van rinus staan wapperen, maar toch kan het niet door de beugel
          BTW: (met alle respect voor rinus zijn kennis) Iedereen in belgie kan een certificaat maken hoor... Maar buiten iets heel moois om in te kaderen, OF respect binnen je sector bereik je daar niets mee

          Mijn inziens mag die wetgeving toch wat veranderd worden: de bouw én de rigging zou er gelukkiger (en veiliger) van worden...

          Comment

          • Poelmans
            • Feb 2004
            • 806

            #50
            Oh en daar wil ik nog iets aan toevoegen:

            Als het in belgië dan tot een rechtzaak zou komen, dan wordt er meestal een expert aangestelt die moet vertellen wat die regels van de kunst zijn. Alleen weet die expert er dikwijls nog minder van als jij... Dit is in de gewone bouw al een probleem, wat geeft dat denk je als een riggingsongeval door diezelfde bouwexpert moet worden beoordeeld?

            Vrijspraak tiens, want die man kent er zelf niks van...

            Of in geval van doden/gewonden: ja dan hang je, zelfs al was het jou fout niet...

            Comment

            • Funmaker
              • Jun 2006
              • 922

              #51

              russian way of a disco
              Hold on a second, relax and listen...

              Comment

              • MEEO Licht en Geluid
                • Nov 2005
                • 950

                #52
                Valt dat uberhaupt TRUSS te noemen? Aan elkaar gelaste metalen 'latjes'?

                Om nog maar te zwijgen over het neerzetten van het geheel

                Wat zou die rare boog eigenlijk hebben gedaan
                MEEO Audio Licht Rigging,
                Mark van der Werff
                Groningen

                Comment

                • Funmaker
                  • Jun 2006
                  • 922

                  #53
                  de monitor van de dj vond ik ook wel vrij leuk om zien...
                  ik had ofwel een echte monitor gezocht of die box gewoon hoger gezet...
                  als ze die "truss" kunnen maken kunnen ze dat ding toch ook wel wat hoger zetten ...
                  Hold on a second, relax and listen...

                  Comment

                  • moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

                    #54
                    2 Joost: We hebben een kanshebber voor de Darwin awards!!!!
                    sprakeloos....

                    Je meldt tevens dat dit een "bedrijf" is wat dit zo opgeleverd heeft.
                    Zulk prutserwerk kom je rond deze tijd meestal tegen als de scouting creatief grote knopen in touw gaat leggen.
                    Om nou te zeggen dat dit bedrijf reclame maakt met dit klusje...
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                    Comment

                    • beyma
                      • Oct 2002
                      • 1614

                      #55
                      Originally posted by Funmaker
                      russian way of a disco
                      Tja,maar dit is zo te zien nog altijd sterker dan dat ze het aan het plafond zouden ophangen, gezien de brokstukken die van de kroonlijst af liggen (boven de deur ook nog eens)
                      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                      Comment

                      • Funmaker
                        • Jun 2006
                        • 922

                        #56
                        Tja,maar dit is zo te zien nog altijd sterker dan dat ze het aan het plafond zouden ophangen, gezien de brokstukken die van de kroonlijst af liggen (boven de deur ook nog eens)
                        En dan vraag je je de volgende dag na een nachtje stappen af van waar die zware hoofdpijn komt
                        Hold on a second, relax and listen...

                        Comment

                        • rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

                          #57
                          Wel schattig om te zien dat er diagonalen in dat halve-cirkel laddertrussje zitten...
                          Een ander bewijs dat ze er echt helemaal niks van snappen!
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                          Comment

                          • thyzerrr
                            • Nov 2004
                            • 92

                            #58
                            Kwam van de week dit tegen op een beurs:




                            Lijkt me op zn minst een eervolle vermelding waard...

                            Comment

                            • flurk
                              • May 2003
                              • 409

                              #59
                              Geef es wat meer uitleg.Ik zie echt nie wat hier verkeerd aan is.

                              Comment

                              • maranta
                                • Sep 2002
                                • 113

                                #60
                                Dat is m juist ,je ziet ( 2 diagonalen ) te weinig. Zal wel een standbouwer met een paar latten doorheen gegaan zijn.
                                Tel wat je hebt, niet wat je mist

                                Comment

                                Working...