Hoeveel mag ik in mijn truss hangen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Wouw wat een mooi plaatjes van een wandschild/trekkenschild!
    Waar heb je die vandaan?

En wat betreft die Rekenfactor van 1,5 voor truss... dat ligt op dit moment binnen de (Europese Normclub) CEN allemaal ter discussie. Er zijn mensen die naar een verdubbeling willen (waaronder ik zelf) maar de meerderheid (zowel UK als Duitsland) is nog niet echt overtuigd.
    Al zijn dat voornamelijk ingenieurs die "nog nooit" een truss life gebruikt hebben.
    En die denken dat iedereen precies de tabellen kent en zich daaraan houdt.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

Originally posted by Joost van Ens
      En even verder hierboven lees ik tot 2 keer toe dat 2 x 85 kg 190 kg zou zijn??? ff rekenen 2 x 8 = 16 dus 2 x 80
      ≈ 160. 2 x 5 =10 160+10<190. Waar halen jullie die 30 extra kilo's vandaan?
      Ehhmmm, Joost 170 ben ik met jou eens maar 190-170 is 20 extra kilo's volgens mij en mijn rekenmachine

Comment

• Didier
        • Aug 2002
        • 323

Ik heb wat gezocht op internet:

Milos M290B Quicktruss

STB 2000 (2 meter) = 7,2 kg
        STB 3000 (3 meter) = 9,6 kg

Koppelingen = ?,? kg

Nu snap ik het nog niet helemaal... als ik het gelijk verdeel over de hele truss, hoeveel mag ik dan eraan hangen, rekening houdend met de maximale draagkracht van de 2 statieven (85kg per statief)?

Zijn 12 aan elkaar gekoppelde 1 meter stukken truss net zo sterk als 3 aan elkaar gekoppelde 4 meter stukken truss?
        Last edited by Didier; 19-09-06, 13:10.
        Zuid-Limburg

Comment

• Joost van Ens
          • Jan 2001
          • 628

Originally posted by vasco
          Ehhmmm, Joost 170 ben ik met jou eens maar 190-170 is 20 extra kilo's volgens mij en mijn rekenmachine

Oeps, dat krijg je dus als je hoofd gaat rekenen Maar het is weer eens een bewijs! Gelukkig maak ik ook fouten

Comment

• raldee
            • Jan 2005
            • 21

Als je nog eens een leuk plaatje ergens vandaan tovert. Zeg er dan ook even bij waar je die vandaan hebt.
            Ik vindt het helemaal niet erg dat je het wandschild van onze installatie gebruikt als voorbeeld, maar een bronvermelding lijkt me wel zo netjes.

ere wie ere toekomt zal ik maar zeggen.

Harm Lubbers
            Stadsschouwburg Utrecht

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Dit was je eerste posting:
              Originally posted by Didier
              Truss: Milos STB- 2000
              2x 2 meter
              2x 3 meter
              En dit vertel je nu:
              Milos M290B Quicktruss
              STB 2000 (2 meter) = 7,2 kg
              STB 3000 (3 meter) = 9,6 kg

Nu snap ik het nog niet helemaal... als ik het gelijk verdeel over de hele truss, hoeveel mag ik dan eraan hangen, rekening houdend met de maximale draagkracht van de 2 statieven (85kg per statief)?
              Je gaat van een Volkswagen toch ook niet de specificaties van een Polo en een Passat door elkaar halen.
              Want bij Milos hebben ze inmiddels ook een copie van de Prolyte S100 serie, dus kun je bij wijze van vergelijkend spreken ook wel een VW Touareg tabel erbij pakken.
              Wat voor truss heb je nu werkelijk gekocht?

Daarbij komt dan nog het volgende:
              We halen al pratend postend telkens twee dingen door elkaar:
              1. de belastbaarheid van de truss.
              Mijn aanrader: Neem gewoon niet meer dan de helft van wat de fabrikant aan jou opgeeft...
              Welk type truss is verder jouw zaak, want ik snap het niet helemaal.
              2. de belastbaarheid van de statieven.
              En daarbij moet die eerder genoemde 85 kg ook ergens op zijn gebaseerd.
              In een ander topic zijn al eens de DIN-ontwerp en de keuringseisen voor statieven in onze sector aan bod gekomen.
              En als daar geen verdubbeling van de Vf in zou zitten, hou je nog maar 42,5 kgf nuttige belastbaarheid per statief over.
              Zijn 12 aan elkaar gekoppelde 1 meter stukken truss net zo sterk als 3 aan elkaar gekoppelde 4 meter stukken truss?
              Als het een serieuze fabrikant zou zijn is het antwoord ja.
              Maar van Milos heb ik redenen om aan de serieusheid te twijfelen. Die club reken ik eerder tot de "aluminium-maffia".
              Dus de betreffende vraag over het betreffende type truss moet je dan ook maar daar (of bij hun dealer) stellen.
              Het antwoord zullen ze echter ook wel jatten: "Ja" dus...
              maar dan wel uit de mond van een dief. Dus voor wat het jou waard is.
              Last edited by rinus bakker; 20-09-06, 19:52.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Originally posted by raldee
                Als je nog eens een leuk plaatje ergens vandaan tovert. Zeg er dan ook even bij waar je die vandaan hebt.
                Ere wie ere toekomt zal ik maar zeggen.

Harm Lubbers
                Stadsschouwburg Utrecht
                Ha die Harm....
                ik vond het al wel een bekend plaatje,
                maar had hem nooit eerder electronisch gezien.
                Een pluim in uwes zitvlakopening derhalve.
                Daar kunnen nog hééééééél wat theaters/schouwburgen een voorbeeld aan nemen.
                Nog effe een zeikvraag....
                zijn die gegevens op het wandschild ook gebasserd op een verdubbelde Vf (3 ipv 1,5 tov plastische vervorming) wat betreft de roedebuis?
                Dat in de staalkabels een verdubbelde Vf tov de breuk zit geloof ik wel....

Comment

• raldee
                  • Jan 2005
                  • 21

Originally posted by rinus bakker
                  Ha die Harm....
                  ik vond het al wel een bekend plaatje,
                  maar had hem nooit eerder electronisch gezien.
                  Een pluim in uwes zitvlakopening derhalve.
                  Daar kunnen nog hééééééél wat theaters/schouwburgen een voorbeeld aan nemen.
                  eenaal maal dank. tweemaal dank, driemaal dank, viermaal dank.............................................. .........Duizend maal drank!
                  Nog effe een zeikvraag....
                  zijn die gegevens op het wandschild ook gebasserd op een verdubbelde Vf (3 ipv 1,5 tov plastische vervorming) wat betreft de roedebuis?
                  Dat in de staalkabels een verdubbelde Vf tov de breuk zit geloof ik wel....
                  Ik heb de berekeningen er even bij gepakt. (deze zijn ter controle indertijd door iemand van de TUV gedaan).
                  Er is gerekend met een rekgrens van 147,5N/mm2. In de aannames staat dat Fe490 (das het materiaal van de roede) een rekgrens heeft van 590N/mm2 en dan kom je uit op een factor 4 (de verdubbeling wordt ook genoemd naar NPR8020-10). Volgens de gegevens die ik vindt over Fe490 is de rekgrens echter 490N/mm2. Dat is ook logischer want dat spul heet ook Fe490 en dat komt ergens vandaan nietwaar?
                  Maar de verhouding tussen 490 en 147,5 is nog steeds een respectabele 3,3 en dus nog steeds binnen de marge van 2x1,5
                  Dus om een lang antwoord kort samen te vatten: JA!
                  Ik realiseer me ook dat de tekst op het wandschild met betrekking tot de Vf van 10 niet klopt. Dat zeg ik nu zelf maar alvast voordat daar dan weer opmerkingen over komen. Wellicht ga ik dat ooit nog eens aanpassen.
                  grt
                  Harm

Comment

• Contour
                    • Feb 2001
                    • 1018

Hallo,

Ik ben niet thuis in theater-techniek maar ik stel me een 'roedebuis' voor als een dunwandige stalen buis.

Nu lees ik hier dat er met een Vf = 3 moet worden gerekend t.o.v. plastische vervorming. Prima natuurlijk, meer veiligheid is altijd goed.

Ik vraag me wel af of Vf = 3 niet wat overdreven is. Een buis heeft een zeer grote reserve om plastische vervorming op te nemen omdat slechts weinig materiaal op de uiterste vezelafstand zit. Dat wil zeggen dat wanneer de spanning in de uiterste vezels ten gevolge van een buigend moment wordt overschreden, de vezels meer naar de neutrale lijn gelegen, deze belasting kunnen overnemen.

Dit is een groot voordeel van een buis t.o.v. bijv. een I-profiel. Daarmee natuurlijk ook een nadeel want je hebt materiaal zitten op plekken waar dat niet nodig is > meer gewicht per meter.

MVG Contour
                    Last edited by Contour; 20-09-06, 21:06.

Comment

• raldee
                      • Jan 2005
                      • 21

Originally posted by Contour
                      Hallo,

Ik ben niet thuis in theater-techniek maar ik stel me een 'roedebuis' voor als een dunwandige stalen buis.

Nu lees ik hier dat er met een Vf = 3 moet worden gerekend t.o.v. plastische vervorming. Prima natuurlijk, meer veiligheid is altijd goed.

Ik vraag me wel af of Vf = 3 niet wat overdreven is. Een buis heeft een zeer grote reserve om plastische vervorming op te nemen omdat slechts weinig materiaal op de uiterste vezelafstand zit. Dat wil zeggen dat wanneer de spanning in de uiterste vezels ten gevolge van een buigend moment wordt overschreden, de vezels meer naar de neutrale lijn gelegen, deze belasting kunnen overnemen.

MVG Contour
                      De factor 1,5 is normaal voor constructiedelen. In de bouwwereld wordt dat dan ook altijd toegepast voor staalcontstructies (waarschijnlijk ook wel voor andere bouwmaterialen)
                      Volgens de NPR8020-10 (hijsnorm in de entertainment wereld) moet bij het hijsen boven personen altijd een verdubbelde veiligheidsfactor worden toegepast. Dat is dan dus automagisch 3.
                      Of dat overdreven is?
                      In de industrieele hijswereld wordt standaard een Vf=4 toegepast op hijsmiddelen (kabels, harpen, kettingwerk etc etc). Is dat dan ook overdreven?
                      Ik ga de discussie hier niet voeren of een veiligheidsfactor wel of niet overdreven is. Daar zijn hele knappe koppen jaren mee bezig geweest.
                      Ik ben al lang blij dat we een norm hebben in de entertainment. Het duurt al ontzettend lang tot dat de entertainment wereld een normale bedrijfstak aan het worden is die niet meer wordt geregeerd door cowboys, maar door nadenkende vaklieden.
                      Als je aan de norm twijfelt moet je vooral lekker blijven twijfelen. Maar de norm blijft gewoon de norm.

Comment

• Didier
                        • Aug 2002
                        • 323

Je gaat van een Volkswagen toch ook niet de specificaties van een Polo en een Passat door elkaar halen.
                        Want bij Milos hebben ze inmiddels ook een copie van de Prolyte S100 serie, dus kun je bij wijze van vergelijkend spreken ook wel een VW Touareg tabel erbij pakken.
                        Wat voor truss heb je nu werkelijk gekocht?

Beste Rinus,
                        sorry dat ik zo onduidelijk ben geweest, maar het is voor mij ook erg onzeker. Op mijn truss staat het volgende type-nr. vermeld: STB-2000 (en 2000 staat voor 2000mm).
                        Vervolgens ben ik het internet op gegaan voor een uitgebreide zoektocht, en zo kwam ik erachter dat deze truss tot de M290B serie toebehoort?

SERIE: M290B Trio triangle Quicktruss
                        TYPE: STB2000 en STB3000

Deze tabel kwam ik tegen op w w w . quickstage.com (lijkt me betrouwbare site):

M290B TRIO TRI QUICKTRUSS
                        Trio Tri Truss is 11 7/16" wide with 2" aluminum tubes
                        The following are the standard length sections available

ITEM NO. LENGTH LENGTH WEIGHT METRIC IMPERIAL LBS.
                        STB500 0.5m 1' 8" 4.96 lbs
                        STB1000 1m 3' 3" 9.92 lbs
                        STB1500 1.5m 4' 9" 14.88 lbs
                        STB2000 2m 6' 6" 19.84 lbs
                        STB2500 2.5m 8' 2" 24.80 lbs
                        STB3000 3m 9' 8" 29.76 lbs
                        STB4000 4m 13' 1" 39.68 lbs
                        STB5000 5m 16' 4" 49.60 lbs
                        Last edited by Didier; 21-09-06, 00:58.
                        Zuid-Limburg

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Deze tabel kwam ik tegen op w w w . quickstage.com (lijkt me betrouwbare site):
                          Als die site net zo betrouwbaar is als meneer Franticek Copyisick zelf,
                          dan kun je alvast beter een advocaat en verzekeraar gaan bellen.

En net zo betrouwbaar en begrijpbaar als alle type-aanduidingen van
                          deze meneer uit (het Tjechische) Corleonica.

Comment

• som
                            • Nov 2002
                            • 787

nochtans staat er op de nieuwe milos serie dat de bouwaard tuv gepruft is,
                            als milos onbetrouwbaar is zouden ze dan de naam van tuf maarzo kunnen misbruiken?
                            het is bekend dat tuv alles keurt, maar het zijn bovenal keuringen op de functie van het product.
                            wat ik hiermee wil zeggen is dat wanneer die meneer Franticek bij tuv komt en vraagt voor een keuring op de kwaliteit van de glans o.i.d. hij geen medewerking zal krijgen.

milos heeft idd niet de kwaliteit van een topmerk maar volgens mij zou je toch moeten kunnen vertrouwen op wat ze zelf op hun site zetten
                            (bovenstaande tabel staat als pdf bij milos op de site)
                            Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by som
                              .....wat ik hiermee wil zeggen is dat wanneer die meneer Franticek bij tuv komt en vraagt voor een keuring op de kwaliteit van de glans o.i.d. hij geen medewerking zal krijgen.
                              dan zal hij er ook bij moeten vermelden volgens welke richtlijn de TúV gekeurd heeft.
                              Ik ben zelf een TüV-gepruft E-bedrijf, maar wel volgens de 61010 en de DIN-15nogwat uit 1975. En moet dat er steeds bij vermelden.
                              ALs de glans TüVgepruft is moet er dus Glans-prufung nach DIN oid bij staan. En dan is idd een glanskeuring heel goed mogelijk

Comment

• som
                                • Nov 2002
                                • 787

hmmz ja er staat bij milos idd alleen een logo van tuv met daarin de tekst bauart gepruft.
                                ook nog een logo van slv en een mooi verhaal over een kwaliteitscontrole
                                die binnen de normen valt.
                                echter niets over wat die norm is
                                Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

Working...