Hoeveel mag ik in mijn truss hangen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Didier
    • Aug 2002
    • 323

Hoeveel mag ik in mijn truss hangen?

Geachte heren,

aangezien jullie hier veel meer verstand van hebben dan ik, heb ik de volgende vraag: Hoeveel kg mag ik in mijn truss-systeem hangen?

Statieven: American DJ ST-132 (2 stks)
    Wind-up statief, max. 4mtr, max 85kg
    Maximale hoogte:4 meter
    Maximale verticale belasting: 85kg
    Aansluiting: 35mm
    Basis vloer: 1,6m
    Eigen gewicht: 28kg

Truss: Milos STB- 2000
    2x 2 meter
    2x 3 meter

Hoeveel kg mag ik nog aan de truss hangen, wanneer ik er een brug van maak van 4m, 6m, 8m, 10m ?

Alvast heel erg bedankt!
    Last edited by Didier; 19-09-06, 12:51.
    Zuid-Limburg
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Je kan er een formule van maken natuurlijk...

Max belasting = 2x 85 - gewicht trussen
    (Mocht dit niet kloppen: ik heb enkel wat natuurkunde gehad, geen ervaring dus :P )
    Denk er wel aan dat je dan de maximale belasting hebt. Voor de veiligheid moet je daar nog eens flink wat afhalen (een aantal %, ik dacht 25%...)

René
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Halo
      • Nov 2005
      • 178

is ook heel erg afhankelijk van waar je je gewicht aan de truss hangt, verdeeld kan er namelijk veel meer aan als alles op het midden om het zo maar even kortweg te zeggen.

wij kregen bij onze prolyte trussen een map met allerlij berekeningen formules en voorwaarden, daarmee kun je zo uitrekenen hoeveel je kan hangen en waar.

maar dit is natuurlijk per trussmerk en type verschillend, probeer voor jou trussen achter dat schema te komen zou ik zeggen
      steel verstandig...........................jat een appel!
      fietsen is gezond.....................eet meer fietsen!

MARkeTINg light.............nee dank u liever ROBE!

Comment

• Vervallen

dat is een fout die veel mensen maken. 2 x 85 kilo maximum draagvermogen wil niet zeggen dat je er 170 kilo aan mag hangen!

Het zal niet de trussen/koppelingen zijn die in jouw geval de zwakste schakel vormen maar de statieven.
        Last edited by Guest; 18-09-06, 18:47. Reason: rekenfout verbeterd, toch maar niet rekenen tijdens het koken.

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Originally posted by J.S. Coolen
          dat is een fout die veel mensen maken. 2 x 85 kilo maximum draagvermogen wil niet zeggen dat je er 190 kilo aan mag hangen!
          Dat bedoelde ik ook: er kan maximaal 190KG aanhangen, maar dat is alles behalve veilig.

René

Comment

• Vervallen

jouw berekening klopt wel aardig, maar gaat alleen op als je het gewicht gelijk verdeeld.

bij gelijke verdeling is de berekening:

2 * 85 * 0,75 = 127.5 kg - de trussen

Verhuurbedrijven houden vaak een andere berekening aan:

zwakste statief is het maximale draagvermogen, dit om te verkomen dat iemand 127,5 kilo aan 1 kant hangt.
            Last edited by Guest; 18-09-06, 18:42. Reason: spelfout

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

bij gelijke verdeling is de berekening:

2 * 85 * 0,75 = 127.5 kg - de trussen
              Dan was die 25% van mij een hele goede gok!

Overigens is bij een ongelijke verdeling het erg lastig om uit te rekenen waar je hoeveel mag hangen...

René

Comment

• Vervallen

daarom gebruiken verhuurbedrijven een andere rekenmanier

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Dat zijn dan erg grote beunhazen. Normaal houden we de helft aan van de max werklast als er mensen in de buurt / onder kunnen komen.

Als de truss star zou zijn ( en dus een oneindige belasting zou kunnen hebben is de max last per paal 85, >>> 2 palen maakt een starre belasting van 170, maar indien er mensen ( inclusief jezelf!!!!) onder kunnen komen : totale max last = 85 kilo, symmetrisch verdeeld. punt. Ofwel 42,5 kilo per paal.

Nu de truss op zich zelf, die kan maar een bepaalde last dragen, daarna knikt-ie in elkaar. Die massa staat vast wel ergens op een site ofzo,. Dus massa max toelaatbaar is bekend bij 2, 4, of 20 meter. daar nemen we ook weer de helft van.

rekenen : (massa LoadMax / 2) + (massa truss eigengewicht) < 85 kilo.
                  dus je maximale last is dan 85 kilo min de masa van de truss., tenzij die truss zelf al minder kan hebben. ( als die trus maar 30 kilo kan hebben, en zelf 20 kilo weegt zijn je palen in ieder geval goed...)

deze berekening geldt trouwens alleen indien de materialen deugdelijk gekeurd zijn door de erkende valman, onderhouden zijn door diezelfde erkende vakman, enzovoort enzovoort.
                  Last edited by Gast1401081; 19-09-06, 07:22.

Comment

• Joost van Ens
                    • Jan 2001
                    • 628

daarom gebruiken verhuurbedrijven een andere rekenmanier
                    Uitgaande van jou manier van rekenen zou dat dus inhouden dat als ik 2 statieven van max. 200kg belastbaar gebruik op een simpel trussbrugje ik daar maar 200 kg in mag hangen?

Dit hoort natuurlijk gewoon 2 x 200 x0,75%=300 kg te zijn (bij een gelijkmatig verdeelde last) Wat jij aangeeft wordt een puntlast genoemd, helemaal niet moeilijk rekenen, gewoon kracht maal arm. Maar (let wel) over het algemeen hangen we spullen symetrisch in, zeker op een simpel stukje truss gedragen door 2 statieven, dus is het max toelaatbare gewicht van het lichtste te gebruiken statief x het aantal statieven x 0,75 een hele goede richtlijn.

En even verder hierboven lees ik tot 2 keer toe dat 2 x 85 kg 190 kg zou zijn??? ff rekenen 2 x 8 = 16 dus 2 x 80
                    ≈ 160. 2 x 5 =10 160+10<190. Waar halen jullie die 30 extra kilo's vandaan?

Joost

edit: ik ga nu echt serieus twijfelen als zelfs Mac. al zegt dat 2 x 85kg 190 kg is. Dus even een oude rekenmachine gepakt want windows vertrouw ik net zo veel als mijn hoofd en dat twijfelt nu. Volgens de casio fx-82A (vroeger op de havo een verplichte investering voor wiskunde) is 2 x 85 kg ook 170 kg. Ik ben dus (nog) niet gek
                    Last edited by Joost van Ens; 18-09-06, 19:45.

Comment

• Vervallen

redelijk zonde van je aanschaf lijkt mij.

De maximale kracht die de spullen kunnen hebben zijn er niets voor niets.

Uiteraard is alle waarde naar zijn geld, en is het erg belangrijk om te kijken of je spullen gekeurd zijn.

Hoe kom je trouwens aan die wijsheid? Bedrijven zoals AED en Aveq, toch geen kleine jongens hanteren deze regel.

dit sloeg op het antwoord van ********
                      Last edited by Guest; 18-09-06, 20:02. Reason: aanvulling

Comment

• Vervallen

Originally posted by Joost van Ens
                        En even verder hierboven lees ik tot 2 keer toe dat 2 x 85 kg 190 kg zou zijn??? ff rekenen 2 x 8 = 16 dus 2 x 80

Joost

edit: ik ga nu echt serieus twijfelen als zelfs Mac. al zegt dat 2 x 85kg 190 kg is. Dus even een oude rekenmachine gepakt want windows vertrouw ik net zo veel als mijn hoofd en dat twijfelt nu. Volgens de casio fx-82A (vroeger op de havo een verplichte investering voor wiskunde) is 2 x 85 kg ook 170 kg. Ik ben dus (nog) niet gek
                        Ik had mijn rekensom al aangepast, koken en rekenen ging helaas niet goed samen. Kan alleen de quote niet aan passen.

Comment

• Vervallen

Uitgaande van jou manier van rekenen zou dat dus inhouden dat als ik 2 statieven van max. 200kg belastbaar gebruik op een simpel trussbrugje ik daar maar 200 kg in mag hangen?

Dit hoort natuurlijk gewoon 2 x 200 x0,75%=300 kg te zijn (bij een gelijkmatig verdeelde last) Wat jij aangeeft wordt een puntlast genoemd, helemaal niet moeilijk rekenen, gewoon kracht maal arm. Maar (let wel) over het algemeen hangen we spullen symetrisch in, zeker op een simpel stukje truss gedragen door 2 statieven, dus is het max toelaatbare gewicht van het lichtste te gebruiken statief x het aantal statieven x 0,75 een hele goede richtlijn.
                          Dit gaat meer over richtlijnen die verhuurbedrijven aan mensen die komen huren meegeven. Juist om te verkomen dat mensen gelijke verdeling en puntbelasting niet goed uit elkaar kunnen houden.

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Joost
                            Stomweg overgenomen van J. S. Coolen...
                            Maar je bent inderdaad nog niet gek, 2x 85 = 170 kg

René

Comment

• Studio 2000 uden
                              • Mar 2006
                              • 60

ik trek me terug
                              Last edited by Studio 2000 uden; 05-11-06, 23:49.
                              Hij heeft altijd in een radiostudio gestaan en er is nooit mee gesleept en gegooid zoals bands en drive inns dat doen

Comment

Working...