De juiste wijze (riggen in tent).. ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

Originally posted by rinus bakker
    Overigens ben ik het met Kokkie eens over die alternatieve Alu-tent-profielgaten en
    dan weet ik ook dat ik daarvoor M16's gebruikte.....
    Maar als er een velum in die tent zit hebbie toch een probleem....
    Is het zelfs M16? zou goed kunnen want die klemmen zien er behoorlijk stevig uit. En waarschijnlijk hebben we het allebei over dezelfde klem.

Bij Velum in je tent rest alleen nog maar gebruik te maken van die highlite klemmen (wel eerst je handen wassen), omdat je dan aan de breedte van het velum gebonden bent, want alleen daar kan je het klitteband losmaken en een klem op de balk zetten.

Overigens is dit al een hele verbetering met de klemmen die vroeger gebruikt werden. Toen hing men gewoon 150 kg aan de klemmen waar nu het velum alleen aan hangt.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• CoenCo
      • Feb 2005
      • 230

En toen moest ik ook weer een klusje in een alu-hal doen. Ik heb een tent van 20breed, 10diep (podiumtent) van "van Kammen", waar ik 2 trusjes overdwars in wil vliegen voor wat front- en toplicht. (rest op statieven)

* Hebben mensen hier al eens contact gehad met de mensen van van Kammen v.w.b. rigging/toelaatbare lasten, en komt daar wat zinnigs uit??
      * hoeveel weegt een standaard 1tons handtakel met 10mtr ketting?
      * Als je die highlite klemmen gebruikt, moet je dan de hijs-ketting vertikaal hebben, of haaks aan het spant? De een is schuine reeptrek, bij de ander schuiven je klemmen weg. evt. Oplossingen hiervoor??

Ergens in een oud topic kwam ik een quote van rinus tegen in de trend van:
      lengte spant * afstand tussen spanten * 50kg/m^2 is max totale sneeuwbelasting, en voor een puntlast in het midden mag je daar dan 1/20e van nemen. Telt dat alleen voor normale daken, of ook voor tenten?

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

Coen, waarom neem je niet eens even contact op met Van Kammen.
        dit zijn toch de mensen die het zouden moeten weten!
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• CoenCo
          • Feb 2005
          • 230

uiteindelijk ga ik dat ook zeker doen, maar alle informatie die ik hier in kan winnen voordat ik met van kammen contact opneem kan alleen maar in m'n voordeel werken dacht ik zo.

Comment

• CoenCo
            • Feb 2005
            • 230

En ondertussen is het klusje geweest.
            2 trussen van 275kg, met takels gehesen aan elk 2 tentklemmen van highlite (swl 150kg), en daarna geborgd met extra klemmen en steels.
            Bij het inhangen was doorbuiging van het spant zichtbaar, maar niet wereldschokkend. De groeven waar de klemmen inzaten waren zowel tijdens belasting, als naderhand NIET beschadigd/verbogen.

Bellen met van Kammen heeft niet heel veel zin gehad, het meest bruikbare antwoord wat ik heb gekregen was: " ach 300kg is ook niet zoveel, en het kan wel wat hebben, kijk maar of het niet doorbuigt, dan vind ik het wel goed"
            Wel ben ik erachter gekomen wie de fabrikant van die tenten is, en heb daar in de specsheets gevonden dat die tenten dus NIET op sneeuwlast zijn berekend: "snow must be removed from the structure."

Al met al heb ik er wel een goed gevoel over, en zal niet aarzelen om het volgend jaar weer zo uit te voeren.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Maar die tenten zijn berekend op
              of 50 kg/m2 sneeuw
              of 50 kg/m2 winddruk....
              dus geen sneeuw en geen wind?
              dan is er 'ruimte voor wel wat kilo's aan showlasten....
              dat weet iedereen uit ervaring.
              Maar wat is de toegelaten combinatie van lasten?

Dat weet dus niemand
              - of
              dat wil / kan niemand zeggen.

En dat staat dus ook niet in een / de Europese norm....
              want geen enkele vertegenwoordiging uit onze sector
              (zijn die er eigenlijk wel, dwz die in de sector ook serieus genomen worden?)
              heeft daar ooit over geadviseerd naar de overheid, tentenbouwers of ingenieursbureaus... of naar normeringsinstanties..

En deze sector is zo verdeeld/ongeorganisserd dat daar ook moeilijk een peil op te trekken zal zijn.
              Wie wind zaait zal storm oogsten?
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jeroen de Goei
                • Oct 2004
                • 376

Originally posted by CoenCo
                en heb daar in de specsheets gevonden dat die tenten dus NIET op sneeuwlast zijn berekend: "snow must be removed from the structure."
                Meestal is het buiten erg koud als het sneeuwt.
                Als we midden in de winter dan toch een tent neer gaan zetten, is het wel zeker dat er ook een kachel wordt gehuurd.
                Als het dan gaat sneeuwen dan zal de sneeuw snel smelten op he tentzeil.
                Er moet natuurlijk wel altijd iemand aanwezig zijn die hier op let!

Comment

• tuurKE
                  • Jan 2005
                  • 252

Heb je mss foto's van je constructie, en meerbepaald van de manier van ophangen? Kunnen we zien hoe je het opgelost hebt en kunnen we mss iets van leren.

vr.gr. Tuurke
                  Maar wij hebben.......
                  .......chamsys!!

Comment

• Rieske
                    • Aug 2002
                    • 544

Ik ben ook erg benieuwd naar de foto's van je oplossing. Dus .... ???
                    Life is what you make it

Comment

• CoenCo
                      • Feb 2005
                      • 230

Helaas geen bruikbare foto's beschikbaar.
                      Liep wel een stageloper van ons met een goede digicam rond (Eos350D), maar die had me een beetje verkeerd begrepen toen ik zei: weinig close-ups en veel totaalplaatjes en tech-dingen. Hij deed het precies andersom.

maar de uitvoering was zo ongeveer:
                      midtruss:
                      4 meter truss, op VMB te074 omhoog gebracht.
                      Op het einde van de truss een basketsteel die met een shackle in de tentklem komt. Daarna met 2 3meter steels een safety gemaakt aan Nok van de tent (1tje voor het spant, 1 erachter. Had liever wat extra klemmen gehad, maar die waren ernstig op.

Fronttruss:
                      6 meter truss, op 2 meter uit de nok 2 handtakels gehangen, wederom in tentklemmen met een shackle.
                      Truss volgehangen met licht en m.b.v. de takels opgehesen. Belasting was volgens berekening zo'n 125kg per klem (>75%) dus tijdens het hijsen niemand eronder. Daarna op het einde van de truss (3 meter uit de nok) wederom een basket-steel in een shackle in een tentklem als safety/secundair ophangpunt.
                      Takels laten zakken tot het gewicht netjes verdeeld was over alle 4 de ophangpunten, et voila: Tijd om licht te stellen

Comment

Working...