De juiste wijze (riggen in tent).. ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JesperT
    • Apr 2006
    • 2

De juiste wijze (riggen in tent).. ?

Beste collegea,

'k zal me eerst kort voorstellen: Jesper, 24 jaar, woonachtig in het bruisende Brabant Als puber met plaatjes draaien gestart, tijdens de studie het geheel verkocht, maar het bloed is - twee jaren geleden - weer beginnen te kruipen, en zodoende dat ik alweer enige tijd met DJ'en en pro-light-sound bezig ben.

Het vieren van feesten in een weiland, tentje, tapje erin, leuke muziek, lijkt een fanatieke bezigheid in onze omgeving. Daarbij wordt nog wel 'ns een lichtinstallatie gevlogen door concurrenten, en dit heeft tot enkele discussies geleid binnen ons team.
    [LIST][*]Dikwijls zien wij dat men met steels een aanslag pleegt op dwarsliggers van een aluminium tent, om daar de (met statieven omhoog gedraaide) truss aan te bevestigen. Lijkt me niet bepaald verantwoord. Foto[*]Anderen bevestigen een hijsband aan een spant (met spantklem, speciale ophangpunten/ogen of gewoon eromheen slaan van hijsbanden), daar vervolgens een harp aan en dan een takel (en omgekeerd aan truss). Niet echt lekker voorbeeld...[*]Nog weer anderen gebruiken enkel een steel aan een ophangpunt, rechtstreeks aan een takel. Zie foto:[/LIST]
    Wij vragen ons af, uit interesse: wat is de enig juiste wijze?
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

Altijd aan de tentenverhuurder vragen wat de tent kan hebben.

In je eerste tent zal de verhuurder je een beperkt gewicht aan welbepaalde punten op de spant laten hangen, met een speciaal bevestigingssysteem. Op de liggers tussen 2 spanten zeker nooits iets bevestigen.

2de geval zie je wel meer, maar dat soort tenten mag al een pak meer hebben. alleen die schuine reeptrek voel ik me niet zo lekker bij... Enfin, zolang dat berekend is....

En een harp moet je altijd gebruiken aan je steel: de haak van je takel kan slechts krachten verdragen loodrecht door de haak. (allee ja, slecht verwoord), en die harp dient dan om de horizontale krachten van de steels (die altijd in schuine reeptrek eindigen) op te vangen, zodat je haak van je takel effectief enkel verticale krachten moet verduren.

Comment

• deloitte
      • Sep 2005
      • 135

als wij licht moeten riggen in een tent gebruiken wij altijd speciale "tent klemmen" het enigenadeel daar van is dat je niet naar beneden kunt met je trussje en dus je headjes en parren op een trap of lift meteen je truss in te hangen.
      voor deel is wel dat ze op alle tenten passen omdat ze in maat verstelbaar zijn.
      ik zal even wat meer informatie er over zoeken en daar hier neer zetten.

gr bram
      voor de een z'n uitgang is voor de ander z'n ingang....

Comment

• deloitte
        • Sep 2005
        • 135

heb al wat gevonden op de site van highlite,
        zie : http://www.highlite.nl/index.php/hig...s/tentclamp__1

gr bram

Comment

• Rock On
          • Jan 2004
          • 250

Ik wil wel graag een tip geven bij het gbruik van de bewuste Highlite klemmen: Klem een stukje afrok mee. Zonder hebben ze namelijk de neiging te gaan glijden. Heb je zonder dat je iets fout deed toch schuine reeptrek...
          "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• deloitte
            • Sep 2005
            • 135

Originally posted by Rock On
            Ik wil wel graag een tip geven bij het gbruik van de bewuste Highlite klemmen: Klem een stukje afrok mee. Zonder hebben ze namelijk de neiging te gaan glijden. Heb je zonder dat je iets fout deed toch schuine reeptrek...
            dat waren wij ook al achter gekomen, maar wel handdige tip voor de rest

gr bram

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Er is dus kennlijk nog wel iets loos met deze voor rigging bestemde (?) materialen van die Limburgse firma. Trouwens niet alleen met deze klemmen. Ze leveren zelfs beamclamps die wel zouden voldoen (CE) aan de EU-Laagspanningsrichtlijn, maar dat NIET vermeldden voor de Machine Richtlijn.... ook erg vreemd.
              Als ik die website lees snap ik ook niet waar die "M10 nut" ergens zit en hoe je daaraan een hijspunt kunt maken.
              Heeft er iemand misschien een foto van zo'n ding 'in werking'.....
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

Originally posted by rinus bakker
                Als ik die website lees snap ik ook niet waar die "M10 nut" ergens zit en hoe je daaraan een hijspunt kunt maken.
                Het 2de kleine fotootje van links (http://www.highlite.nl/extension/importxml/xmlimport/bilder/medium/70370_detail1_medium.jpg) toont een gat in het midden van de plaat. Daarachter zit volgens mij direct een moer gelast waar je een M10 oogbout indraait.
                Ondanks dat ik ze weleens gebruik zijn het niet mijn favorieten, maar soms is het de enige klem die past. Liever gebruik ik klemmen die met een M12 pen door het spant heen gaan. Vaak worden niet alle gaten door de tentenbouwer gebruikt en kun je die gaten gebruiken. Je moet dan wel eens wat schuiven met je lichtplan, maar liever wat improviseren dan die rare klemmen in dat smalle profiel.
                Last edited by kokkie; 20-04-06, 22:30.
                Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Rock On
                  • Jan 2004
                  • 250

Dat ben ik ook wel met Kokkie eens. Het hele zaakje hangt aan een akelig dun stukje staal en aluminium. En nog een kritische noot; het boutgat aan de onderkant loopt valk langs de enige staande ribbe in het geheel (http://www.highlite.nl/extension/imp...0370_thumb.jpg), maar die is met enkele puntlasjes vastgezet in plaats van een doorlopende las.
                  Mijn persoonlijke mening: idee erg leuk, uitvoering had zeker beter gekund.
                  "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

En als je in dat gat een oogbout (volgens NEN 1928?) draait dan zit het vlak van het oog daarvan paralel aan de lengte als van de alu-koker?
                    Zo niet dan hebben we dus weer een prutsgeval!

Enne hoe dun is "dun" .... bij het plaatmateriaal van dit ding, dat zal toch wel 3mm zijn of niet?

Overigens ben ik het met Kokkie eens over die alternatieve Alu-tent-profielgaten en
                    dan weet ik ook dat ik daarvoor M16's gebruikte.....
                    Maar als er een velum in die tent zit hebbie toch een probleem....

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

Originally posted by JesperT
                      1) Anderen bevestigen een hijsband aan een spant (met spantklem, speciale ophangpunten/ogen of gewoon eromheen slaan van hijsbanden), daar vervolgens een harp aan en dan een takel (en omgekeerd aan truss). Niet echt lekker voorbeeld...

2) Wij vragen ons af, uit interesse: wat is de enig juiste wijze?
                      1) Dit voorbeeld is een dik gedrukte pagina uit het handboek schuine reeptrek en dus zeker niet goed.
                      2) zoveel tenten zoveel oplossingen. En dan hoort de tentmeester ook een groete inbreng te hebben van wat mag of kan!
                      En als we het over de juiste aanslagmethodes willen hebben moet je maar een nieuw topic openen.......

Comment

• deloitte
                        • Sep 2005
                        • 135

ik ga de 29e van de ze maand weer een tent klusje doen ik denk dat we ze dan wel gebruiken ik zal dan een aantal foto's maken hoe het nou precies in zijn werk gaat,

gr bram

Comment

• JesperT
                          • Apr 2006
                          • 2

Originally posted by Poelmans
                          Altijd aan de tentenverhuurder vragen wat de tent kan hebben.
                          Heb 'ns gebeld met een bevriend persoon bij een tentenfirma, en gegevens van tenten kon hij me zo niet geven. In zijn woorden: "de spanten en liggers zijn bedoeld om het zeil hoog te houden...". Er kan schijnbaar wel "iets" aan gehangen worden, maar erg enthousiast klonk hij niet. Toen ik begon over "instructieboekjes" bij tenten en bijbehorende belastingtabellen, schoot de medewerking niet veel meer op... Dat zegt misschien genoeg? Voor de duidelijkheid: we spraken over een gemiddelde alumium tent, afm. 40x20.

Originally posted by rinus bakker
                          Overigens ben ik het met Kokkie eens over die alternatieve Alu-tent-profielgaten en
                          dan weet ik ook dat ik daarvoor M16's gebruikte.....
                          Maar als er een velum in die tent zit hebbie toch een probleem....
                          OK, dus rigging aan spanten en profielgaten is verantwoord (rekening houdende met belastingen van de tent. Heb daarbij deze foto gevonden: riggingtechnisch OK?

Trouwens: velum?

Comment

• Upgrading your system
                            • May 2003
                            • 1684

Hi Jesper,

het is ook zo dat niet iedere tent/alluhal geschikt is voor rigging, zoals je zelf al zegt, in IEDERE tent kan wel IETS worden gehangen.. (laten we eerlijk zijn, een paar meter truss met 2 of 3 T-baretjes met par 64 eraan welke je hijst met 2 handtakeltjes zal op zichzelf niet zo'n probleem opleveren bij de gemiddelde tent van het formaat waarover jij spreekt.
                            Maar wanneer we over een aardig verhaal gaan spreken met eventueel geluid in het grid en een aardige trussconstructie kunnen de zaken al heel anders gaan liggen. je zal hier op meer punten moeten gaan aanslaan om het gewicht te verdelen en een tent moeten hebben die ook wel een belasting kan hebben. hoe dan ook, ik zou dit altijd in overleg met de tentbouwer doen.
                            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Originally posted by JesperT
                              Toen ik begon over "instructieboekjes" bij tenten en bijbehorende belastingtabellen, schoot de medewerking niet veel meer op... Dat zegt misschien genoeg? Voor de duidelijkheid: we spraken over een gemiddelde alumium tent, afm. 40x20.
                              zegt weer genoeg. tentenboeren doen als struisvogels.
                              OK, dus rigging aan spanten en profielgaten is verantwoord (rekening houdende met belastingen van de tent. Heb daarbij deze foto gevonden: riggingtechnisch OK?
                              In elk geval veel beter dan die ietwat enge eerder besproken onderrand klemmen. Nadeel - de gaten hiervoor zitten niet overal in de profielen.
                              Trouwens: velum?
                              dat is een soort in golven hangend doek dat ze aan de onderkant in de kedergleuven van die profielen trekken
                              = sfeer (?)verhogend en vreselijk in de weg (!)

Comment

Working...