TAS-stage truss

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

TAS-stage truss

Hey,

ik ben eergisteren toegekomen op een theaterproductie, en ben daar TAS-stage truss tegengekomen. Na een beetje zoekwerk blijkt het een voorloper van ALCtruss te zijn of zo. Ik heb gezocht naar een type, maar op de plakker stond er enkel TAS-stage + adres en telefoonnummer. Het is een driehoektruss van ik gok 40cm. Ik zal er maandag de lat even naast houden.

Kan iemand van jullie me iets meer vertellen over deze truss? Google weet me niet veel zinnigs te zeggen.

Groetjes,
    Dries
    [CENTER] [/CENTER]
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Ik snap je vraag niet...
    Er wordt gewerkt met die truss, dus de mensen die ermee werken weten wat ze er aan kunnen hangen, tot hoeveel meter ze kunnen overspannen...kortom, hebben ergens een tabelletje....lijkt mij sneller daar navragen dan hier.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• driesmees
      • Apr 2003
      • 1076

Die mensen hebben zo geen tabelletje
      Het zal ook geen probleem zijn, de overspanning is max. 2 meter, en er komen nooit meer dan 6 PC's aan.
      Ik zocht eigenlijk gewoon wat meer info over de truss. Een tabelletje zou natuurlijk zeer leuk zijn.

PS: hoe komt het dat ze geen tabelletje hebben: ze hebben de truss tweedehands gekocht
      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5946

Ik zal wel weer een simpele ziel zijn, maar zonder opgaaf van een fabrikant kan ik niet rekenen, ego: blijft het trussje ongebruikt....

Zalig zijn de onwetenden...
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

je hebt een telefoonnummer! dan is het probleem toch opgelost?
          of kan je deze niet meer gebruiken?
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• driesmees
            • Apr 2003
            • 1076

Inderdaad, ik kan wel eens proberen te bellen, maar ik dacht dat het forum me misschien ook wel kon helpen. Dan moet ik niet ff geld steken in een telefoon naar het buitenland (GB denk ik).
            [CENTER] [/CENTER]

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

De TAS-stage truss is welFF meer dan 40cm hoor. Je hebt kennelijk geen "riggersoog", want uit mijn hoofd zit ie ergens rond de 55cm.....driekhoek.
              Die truss werd (rond eind70/begin80-er jaren) ontworpen en geproduceerd door Mike Crisp in Engeland,
              en is daarna jarenlang door hem "verbeterd" in 'MarkII' en 'Mark III' en misschien zelfs 'IV' versies.
              Daarbij werd de mof om de 50mm-buis achter de mes-vork koppelingen steeds groter ....maar er mocht nooit meer worden aangehangen. De truss veranderde wel, maar de getallen in de tabellen niet...

Destijds was het wel een van de beste trussen, zeker in vergelijking met al die interne buisjes en eindplaten troep die er op de markt was.
              Bijvoorbeeld Pilippo had (heeft?) er hele grote voorraden van.
              Maar Mike is wat op zijn lauweren gaan rusten terwijl de rest van de wereld wel doordraaide en aan productontwikkeling deed...
              en toen ie bijna niets meer verkocht kon ie met ALC iets gaan doen in geautomatiseerd (robot) produceren. Een dat is (voor hem) zakelijk toen misgegaan, want daarna heeft ie allerlei rechtzaken aanspespannen.
              Maar dat deed ie daarvoor ook al regelmatig tegen deze en gene.
              Er iets iets geks met trussfabrikanten:
              de een gaat het liefst varen op een zeilboot,
              de ander heeft geen idee van de waarde van zijn uitvinding,
              en
              weer een ander jat gewoon alles wat er te jatten valt.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• driesmees
                • Apr 2003
                • 1076

Hey rinus,

bedankt voor alle info. Ik zal dat van die 55cm eens checken morgen. Vandaag is het de gebruikelijke rustdag. Philppo heeft inderdaad nog TAS stage truss, maar niet zo veel meer dacht ik.
                Heb jij toevallig een idee waar ik ergens aan tabellen geraken kan? Of gaat dat me een duur telefoontje naar engeland kosten?

Dries
                [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Kevin_DM
                  • May 2003
                  • 577

Ff stageco bellen, wij hebben hier nog een paar 100 meter van in stock steken (in onze franse vestiging vooral), maar ik heb de belasting-waardes hiervan niet bij me, maar deze moeten zeker ergens op kantoor liggen.
                  Trussen zijn trouwens ontwikkeld in lengtes van 0m80, 1m60 en 2m40, T en X-koppelstuk (dit zijn toch de stukken die wij hebben liggen).
                  Afmetingen rondom ken ik niet van buiten, maar zijn niet volledig gelijk (de onderkant was iets korter dan de 2 zijkanten, meende ik te herinneren (is ook alweer 3-tal jaar geleden dat ik ze nog gebruikt heb).
                  Qua belastbaarheid zeker te vergelijken met S-52F van prolyte, en ik denk zelfs meer !
                  Last edited by Kevin_DM; 02-04-06, 22:24.
                  --- watt ever you want ---

Comment

• driesmees
                    • Apr 2003
                    • 1076

Hey Kevin,

ik zal morgen eens bellen naar stageco, en anders naar Phlippo. Heb je soms enig idee bij wie ik het best kan vragen? Of gewoon aan de telefoniste van dienst?
                    Zijn er eigenlijk meerdere soorten TAS-stage truss, of is er maar één soort? Als ik het hier zo hoor maar één.

Alvast bedankt!
                    Dries
                    [CENTER] [/CENTER]

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

Ze hebben vroeger ook een kleinere driehoekversie gemaakt van ~ 35cm.
                      Naam weet ik niet meer.... maar misschien hebbik nog iets in mijn stoffige archief.
                      Die heette de MINIT truss.....
                      En ik meen in-the-old-days ook wel eens met 4-kante "Telestage" gewerkt te hebben dat we destijds (~'85-86?) ingehuurd hadden bij Theatre Projects in Engeland, maar weet niet zeker of dat ook van Mike Crisp afkomstig was.
                      Vast niet want ik kon daar niks meer van vinden....
                      Maar van de TAS-stage is er maar 1 soort. En die is alleen in de loop der jaren steeds wat dikker geworden net achter de koppelingen.

Overigens hebben Stacco en FL-Structure in Frankrijk ook "zeer zorgvuldig naar TAS gekeken voordat zij hun eigen series trussen gingen maken. Voordeel voor die bedrijven was dat ze daarna zelf ook wat aan product-ontwikkeling deden, en dat TAS vooral op de lauweren bleef rusten.
                      Typisch Engels trouwens, want dat is zo gegaan met de scheepsbouw, stoomtreinen, zeehavens, staalproductie, motorfietsen, raceauto's, verkeersvliegtuigen enz. Ze ontwikkelen zich eerst tot ze bij de besten horen, zo niet de besten zijn, en daarna valt het zo ongeveer helemaal stil.
                      En gaat de rest van de wereld verder en neemt dus de markt vanzelf weer over.

Er is dus maar 1 soort TAS-stage en de "imitaties, varianten&verbeteringen" kun je in Belgie en Frankrijk kopen. En daarbij reken ik ALC-truss tot de verbeteringen, ook al is daar nog wel het nodige op aan te merken kwa ontwerp en 'rigging-vriendelijkheid'. Het is in elk geval heel wat slimmer in logistieke (opslag en vervoer) aanpak, dan die oer-TAS-sen.

Trouwens voor trussen van de leeftijd als die TAS nu heeft zou ik niet meer zo maar de oorspronkelijke tabellen gebruiken. Voor verdere info hierover verwijs ik je naar het recente stukje dat we geschreven hebben op de ARGH-website. www.argh.nl

Wat ik me wel afvraag is waarom je zo 'enthousiast' over die TAS bent.
                      Er zijn inmiddels een hele reeks van betere en slimmere trussen op de markt van nog wel bestaande fabrikanten met in elk geval ook een betere klantsupport.
                      Bijvoorbeeld de Flash-folding, Slick-maxifold en Prolyte S52-F hebben dat al vele keren bewezen.
                      Last edited by rinus bakker; 04-04-06, 16:22.

Comment

• driesmees
                        • Apr 2003
                        • 1076

Waarom ik er zo enthousiast over ben? Die truss moet gebruikt worden, heb ik niks mee te maken. De toneelvereniging heeft ze gekocht, kan ik moeilijk zeggen dat ze andere truss moeten kopen/huren. Ik wil gewoon weten wat ik er aan mag hangen, alhoewel ik niet verwacht dat dat een probleem zal zijn...
                        [CENTER] [/CENTER]

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Originally posted by driesmees
                          1) Die truss moet gebruikt worden, heb ik niks mee te maken.
                          2) De toneelvereniging heeft ze gekocht,
                          3) kan ik moeilijk zeggen dat ze andere truss moeten kopen/huren.
                          4) Ik wil gewoon weten wat ik er aan mag hangen, alhoewel ik niet verwacht dat dat een probleem zal zijn...
                          1) er moet niks.... nou ja belasting betalen, dat moet ...... en vroeger moest je opkomen voor je nummer.
                          maar verder bestaat moeten niet meer.
                          2) hun probleem, niet het jouwe.... of heb jij ze dat aanbevolen?
                          3) waarom niet, sommige (heel oude) truss kent eigenlijk maar 1 goede (rust)plaats: de smelter! ook al zou je het gratis krijgen.
                          4) is ook niet jouw probleem, .... maar van de eigenaar! waarom koopt ie het anders?

Comment

• driesmees
                            • Apr 2003
                            • 1076

Hey,

ik ben net terug en kan jullie vertellen dat we te maken hebben met de 35cm versie van TAS-stage. Heeft stageco ook deze versie? of enkel de 50+ versie? En Phlippo?

@rinus:
                            Originally posted by rinus bakker
                            1) er moet niks.... nou ja belasting betalen, dat moet ...... en vroeger moest je opkomen voor je nummer.
                            maar verder bestaat moeten niet meer.
                            2) hun probleem, niet het jouwe.... of heb jij ze dat aanbevolen?
                            3) waarom niet, sommige (heel oude) truss kent eigenlijk maar 1 goede (rust)plaats: de smelter! ook al zou je het gratis krijgen.
                            4) is ook niet jouw probleem, .... maar van de eigenaar! waarom koopt ie het anders?
                            Moest de truss on-the-road gebruikt worden ben ik het helemaal met je eens. Maar deze truss wordt slechts 2 maal per jaar gebruikt. En dan komt er nog niet eens zo'n grote last op (max 3 PC's van 1kW per meter met max. overspanning = 3m) Echt veel rekenwerk is er dus niet aan.

Waarom ik eigenlijk wil weten wat er aan kan? Interresse noemen ze dat. Ik vind het nu eenmaal leuk om te weten, niettegenstaande dat ik weet dat ik er nooit mee zal moeten rekenen. Laten we het een liefde voor het vak noemen.
                            [CENTER] [/CENTER]

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Ik ga voor je zoeken of ik daar nog wat info over heb....

hou je vast:
                              Het type heet officieel C55 en deze werd voor het eerst gemaakt in 1976 (mark 1).
                              ik vond wat gegevens van de Mark4 serie uit 1988, dat de opvolger van de Mark 3 uit 1983.
                              Er werden destijds lengtes geproduceerd van:
                              1,2m; 1,5m; 2,4m; 3m; en 4,8m! (de 0,8m deeltjes zijn dus van later),
                              en de hoekstukken - die "adapter" werden genoemd in alle varianten van 2 t/m 6-weg.

De enige gegevens die ik kon vinden zijn:
                              Max. Belastbaarheid 6 ton (geen lengte opgave)
                              Max. Overspanning 24m (geen gewicht opgave) en:
                              Max. UDL op 12m overspanning: 1250 kg
                              Last edited by rinus bakker; 04-04-06, 12:16.

Comment

Working...