Is dit veilig of is dit niet veilig?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Hallo,

Mochten jullie er over een tijdje nog niet uitzijn dat wil ik de constructie wel in KRASTA of ANSYS modelleren en controleren op acceptabele spanningen. Daarvoor moeten we dus de beschikking krijgen over de normen die gelden voor kermissen.

Zo op het oog lijkt deze constuctie mij overigens niet de allerstevigste. Omdat de 4 trussbalken die de pyramide vormen schuin staan werkt er een horizontale krachtscomponent op de verticale trussen. Deze zal zorgen voor een buigend moment op deze verticale trussen. Persoonlijk zou ik, als de vrije ruimte het zou toestaan, trekdraden monteren om deze belasting op te nemen.

De belasting op de 4 trussen die de pyramide vormen is in een eerste benadering overigens eenvoudig te berekenen door de zwaartekracht (verdeelde belasting door eigengewicht truss en parren) te onbinden in een component loodrecht op de truss (buigspanning) en een component parallel aan de truss (normaalspanning). Hierbij ga je er dus vanuit dat de verticale trussen niet vervormen/verplaatsen.

Hier een voorbeeld van een simpel model in KRASTA:

Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

Met vriendelijke groet:

Ir. W. de jong (staalconstructeur)
    Last edited by Contour; 22-07-06, 09:56.

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

Wow, Ik begrijjp wel waarom dat zwarte doekje eromheen zit
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• SmeP
        • May 2006
        • 37

Originally posted by Contour
        Mochten jullie er over een tijdje nog niet uitzijn dat wil ik de constructie wel in KRASTA of ANSYS modelleren en controleren op acceptabele spanningen.
        Krasta, Ansys? ik heb er nooit van gehoord, maar klinkt erg interessant.
        Heb je misschien wat meer info over die software? Google verwijst naar italiaanse sites, maar daar kom ik niet uit...

grtz

Comment

• DJ nn
          • Jun 2006
          • 489

om kort en bondig te zijn: is dit stevig?: JA
          ik heb ooit eens iemand in zo'n attractie zien kruipen (truss wel te verstaan) en hij ging tot 3/4 van midden, het boog wel door maar hij raakte heel terug

of het veilig is laat ik aan profs over
          ... the sound of silence...

Comment

• Mark-LED
            • May 2004
            • 822

Originally posted by DJ nn
            om kort en bondig te zijn: is dit stevig?: JA\
            ik heb ooit eens iemand in zo'n attractie zien kruipen (truss wel te verstaan) en hij ging tot 3/4 van midden, het boog wel door maar hij raakte heel terug

of het veilig is laat ik aan profs over
            En hoelang hing die persoon er dan in ?

Is puur een moment opname, zegt dus niks over belasting op lange termijn.

Comment

• Joost van Ens
              • Jan 2001
              • 628

Vroeger werd er gerekend met bekende gegevens, kon je ook op papier wat aantonen!

wedden dat het verschil uitmaakt dat jij of ik door een truss kruipt? beide malen kruipt er "iemand" door, maar zinds wanneer is dat een maatstaf?

Comment

• SpaceyDeeJ
                • Sep 2001
                • 876

Originally posted by Jugfire
                Laatst op een feestje geweest waar ik het volgende tegenkwam.

sorry type foutje
                Hey, dat is een van de tenten van DefQon 2006 geweest. De trussen en takels waren van Flashlight/APR.Heb van die tent bizarre foto's wat betreft schuine reeptrek etc etc

In een vergelijkende tent heb ik in de truss geklommen/gelopen, daar werden minder gekke halsbrekende toeren uitgehaald wat rigging betreft.....
                Last edited by SpaceyDeeJ; 26-07-06, 13:18.
                cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• Jeroen de Goei
                  • Oct 2004
                  • 376

Originally posted by Jugfire
                  Laatst op een feestje geweest waar ik het volgende tegenkwam.

deze foto is toch ook erg vaag.
                  wat gebeurt er achter dat doekje?
                  de truss loop in ieder geval niet mooi in 1 rechte lijn door.

Comment

• Jugfire
                    • Oct 2004
                    • 91

Volgens mij is de foto redelijk duidelijk =]
                    Maar het is idd gissen naar hetgeen achter dat doekje.

Mijn idee is dat er tijdens het hijzen iets ongelooflijk fout is gegaan met de hijs actie. Hoe dit gekomen is en waardoor is mij onbekend.
                    Maar een doekje om de truss zo maakt het wel erg verdacht.

Verder hebben ze wel gezorgt voor een noodoplossing doormiddel van een bridle safe naar de tentpaal toe of de takel, zie het niet meer helemaal precies.
                    De takel die er boven hangt is een 2 tonner verlinde.

Overigens ik bekijk net de foto en zit me te bedenken als je naar die truss kijkt en de lijnen van de onderste buizen volgt lijkt het er op dat een knietje het begeven heeft.
                    Maar dat is louter speculatie.
                    Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

Comment

• SmeP
                      • May 2006
                      • 37

Anders geformuleerd dan maar

De truss lijkt me niet aan elkaar geklopt, volgens mij zit er een pipe met scaff door de truss gestoken, en daaraan de takel, wel netjes dat er nog wat safety's aan hangen.
                      Maar dit is geen materiaal van de riggingbox, die hebben andere connectors, en volgens mij ook geen getordeerde truss

Comment

• kokkie
                        • Nov 2003
                        • 1166

Met deze foto kan je helemaal niets!!!
                        Dus een zinloze discussie totdat er een foto is zonder doekje en met de kettingzak aan de andere kant. Anders kun je onmogelijk zeggen of het goed of fout is wat hier gebeurt.
                        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

Working...