Is dit veilig of is dit niet veilig?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Duffy
    • Mar 2006
    • 8

Originally posted by rinus bakker
    Maar nu FF serieus:
    Duffy jij weet het dus het beste van ons allemaal,
    want bouwt dat ding geregeld op.
    Dan weet je ook wel wie er zo af en toe langs komt om het geheel te keuren....
    - AIB/Vincotte? - DNV? - BureauVeritas? - liftInstituut? - van Hemelen?
    En wat ze dan allemaal precies keuren aan deze attractie, en op grond van welke Richtlijnen, normen, rekenregels of zoiets. enz.....
    Nu geen algemeenheden meer maar feiten:
    - wat voor PARren zijn het 64's of 56's - ik kan er niet uit wijs op de foto's?
    - wat wegen die andere lichtbakken (strobes?)
    - wat voor truss is het (merk type enzo)
    - hoe groot is een zo'n overspanning tot aan het centrale 'hoekstuk'? 8 a 9 meter?
    - wat is de belastbaarheid van die trussconstructie? Rapporten gezien?
    - hoe komt het dat die zooi zo giga veel ruimte heeft op de koppelingen.
    - doorbuigen is één, maar uitgelubberde (ovale) gaten op de koppelingen is twee.
    Dat laatste is namelijk een reden voor afkeur. Gebeurt dat niet door de keurder (die alleen maar de attractie keurt en echt niet de 'rommel' eromheen) dan had de eigenaar dat zelf allang moeten doen.
    Keurders in de buurt gehad of niet, het blijft zijn verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.
    Ik zou mijn kinderen niet in dat ding toelaten.
    Dan maar 10 Euro extra om ze in de botsauto's bezig te houden.
    Gehoorbeschadigingen loop je toch overal op op de kermis, dus daarvoor maakt het niet uit in welk attractie je zit.
    Ik weet niet het beste van allemaal. Er zijn andere mensen die er nog meer verstand van hebben. Mensen die de pyramide elke kermis weer opbouwen en afbreken, bijvoorbeeld?

Eerder in dit topic werd door Scooterguy vermeld dat Vincotte de keurder is. Op grond van wat ze keuren weet ik niet want ik ken hun richtlijnen niet.

Het type parren ken ik niet en de stroboscopen (zo eentje) is makkelijk met één hand te dragen zonder dat je er moe van wordt.

Verder zie ik niet hoe schema's van toen nu nog van belang zijn.

Maar ik sluit me aan bij de rest: ga een kijkje nemen. Het is wel degelijk stevig. De kans dat je thuis van de trap valt, of bij het ophangen van een truss van de ladder dondert of een auto-ongeval krijgt is veel groter dan dat die pyramide naar beneden zal komen.

EDIT: onderstaande post was dubbel.
    Last edited by Duffy; 28-03-06, 01:10.

Comment

• Olaf Duffhuës
      • Oct 2000
      • 2477

Zon strobo ken ik wel, die ligt ook nog ergens bij ons in de schuur...5kW strobo...Als ik het dus vergelijk, hanger er PAR 64 lampen in...Die strobo weegt ongeveer een kilo of 10...PAR 64 rond 3/4 kg...Tel maar uit..;-)
      Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Martijn2906
        • Mar 2006
        • 3

Nja , zal ik hier ook eens reageren omdat ik zelf van sommige reacties ook niet goed wordt.

Deze attractie zal heus de kermis niet op mogen als deze niet Veilig is / zou zijn.
        Dat zou Stefan zelf ook wel weten als hij een beetje verstand zou hebben over de kermis zelf.

Ik zou zeggen bekijk de attractie eens in het echt .... en ook al durf je er niet in door die balk ... het is en blijft de mooiste breaker van de Benelux mede door die Trussbalken.

Speculaties over mensen die de ballen verstand van hebben wat er zoal op een kermis gebeurd en hoe er gekeurd wordt , bemoei je er ook vooral niet mee.

Deze attractie is Veilig genoeg al zeg ik het zelf

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

Beste mensen,

even een reactie: ik wil even verduidelijken dat het hier gaat om de rigging, niet de attractie zelf, die zal zowiezo best in orde zijn, geen twijfel heb ik daar over.

verder weet ik ook dat truss altijd doorbuigt, maar op deze foto's leken mij deze wel heel erg door te hangen.
          verder beweer ik ook nergens dat het niet veilig is, ik probeer alleen aan te geven dat uitspraken als: het is best stevig of het staat zo vast als een huis maar al te vaak worden gebruikt en het vervolgens toch afbreekt.

ik zie dit soort uitspraken altijd graag door berekeningen of feiten onderbouwd.
          verder zal het allemaal best in orde zijn. maarja, het zou niet vreemd zijn als zoiets instort, kijk maar eens verder op dit forum rond, het gebeurt vaker dan je denkt, bij mensen die het al jaren doen. via grote bedrijven enz ( vallend ledscherm in een stadion, afgebroken en ingestorte grid bij een concert) als je een beetje zoekt ga je het hier allemaal vinden. daarom dus de argwaan.
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Martijn2906
            • Mar 2006
            • 3

Originally posted by Upgrading your system
            Beste mensen,

even een reactie: ik wil even verduidelijken dat het hier gaat om de rigging, niet de attractie zelf, die zal zowiezo best in orde zijn, geen twijfel heb ik daar over.
            Ik Bedoel met Deze Attractie ook het Totaalplaatje

Comment

• Banned
              Banned
              • Dec 2003
              • 951

Keuringen op de kermis zijn strenger dan als een keuring op een festival ( die wordt 90% door de brandweer gedaan )

De keuringsmeesters op de kermis zijn van het liftinstituut of TUV of andere instantie's die door de gemeente of organisatie in is geschakeld.

Attractie's worden geheel grondig getest uit rapporten van voorgaande keuringen en als deze ouder zijn dan 1 maand wordt er een nieuwe keuring gedaan door betreffende keurder.

Er wordt gekeurd op metaalmoeheid, stroomveiligheid , beveiliging, manier hoe opgebouwd is ( blokken ) enz enz

Ondanks deze keuringen gebeuren er helaas toch wel eens wat ongelukjes maar die zijn meestal ontstaan door stommiteit van de persoon die er als klant ingaat.

Keuring op een festival gebeurt meestal door de brandweer ( om te kijken of er voldoende vluchtroute is op de lokatie en naar de brandwering.

En over de Mooiste Breaker van Europa : in Duitsland reizen er wel mooiere !

Comment

• Martijn2906
                • Mar 2006
                • 3

Originally posted by mephisto

Ondanks deze keuringen gebeuren er helaas toch wel eens wat ongelukjes maar die zijn meestal ontstaan door stommiteit van de persoon die er als klant ingaat.

En over de Mooiste Breaker van Europa : in Duitsland reizen er wel mooiere !
                1. Jij Snapt het !!!
                2. Had het over de Benelux , in duitsland zijn er inderdaad mooiere maar dat terzijde

Eindelijk iemand die het snapt :P

Comment

• Banned
                  Banned
                  • Dec 2003
                  • 951

tja ben zelf reiziger .......................

Maar er zijn altijd mensen die hier het toch beter weten !

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Hoi Mephisto,

wat betreft die verschillen in keuringsstrengheid van kermissen of festivals ben ik het helemaal met je eens. zie ook een eerdere posting.
                    En ik vermoed dat de regels die nu voor theaters en atracties gelden uiteindelijk (5 jaar? 10 jaar?) op 1 grote hoop zullen komen in een Europese Entertainment Richtlijn. En daar zullen de drive inns dan ook zeker onder gaan vallen.
                    We hebben zoiets in Nederland ook al eens gehad met alle 27 verschillende "Veiligheidsbesluiten", die allemaal samengebracht werden onder de Arbowet.
                    Nou heb ik wel een aantal Europese regels en normen voor attractieveiligheid en de tekst van het Besluit Attractietoestellen (ofzo) en ik zal eens zien wat er daarin over dit soort van dingen als truss te vinden is.
                    Ik meende tot voor kort dat deze richtlijnen vooral betrekking hadden op de veiligheid van de attractieapparatuur zelf, en niet zozeer op de decormatige aankledingen eromheen.
                    Maar als je er zo dicht bij zit als jij heb je allicht een voorbeeld van een keuringsdocument of kan er gemakkelijk eens ééntje inzien.
                    Geef dan even door wat de keuringsgrondslagen (normen, regels enz zijn) dat scheelt mij een hele hoop geblader en gezoek.
                    En zijn we op het forum weer een stapje verder met dit topic.

gr
                    Rinus
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Banned
                      Banned
                      • Dec 2003
                      • 951

Ik heb geen voorbeeld van keuringsrapporten omdat het ook een geheimhouding is ( meestal patenten ) van attractie's.

Ik kan je wel zeggen dat dat er regelmatig gekeurd wordt op elke splitpen die je moet plaatsen. er wordt regelmatig metaalmoeheid gekeurd.

beveiligingen worden nagekeken of alles wel correct werkt constructie wordt nagekeken bla bla bla ga zo maar door.

De keuringen op festivals is vindt ik erg slecht !! Heb zelf een aantal achter de rug waar de brandweer alleen de backdrops controleren ( kijken naar label ) trusskonstruktie bijna nooit en of er rondom het podium voldoende ruimte is zonder obstakels voor nooduitgangen, verder geen controle en als je geluk hebt wordt er bij de stroomaanvoer geneusd ( er wordt letterlijk gekeken ) dus geen steekproeven of testen.

op de kermis gaat dat wel wat strenger. maar goed daar hebben we het over gehad.

ik zal wel eens kijken of ik iets kan vinden van rapporten waar we niets meer mee doen ( alles moet op de attractie blijven )

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Originally posted by mephisto
                        1) Ik heb geen voorbeeld van keuringsrapporten omdat het ook een geheimhouding is ( meestal patenten ) van attractie's.

2) Ik kan je wel zeggen dat dat er regelmatig gekeurd wordt op elke splitpen die je moet plaatsen. er wordt regelmatig metaalmoeheid gekeurd.

3) beveiligingen worden nagekeken of alles wel correct werkt constructie wordt nagekeken bla bla bla ga zo maar door.

4) De keuringen op festivals is vindt ik erg slecht !! Heb zelf een aantal achter de rug waar de brandweer alleen de backdrops controleren ( kijken naar label ) trusskonstruktie bijna nooit en of er rondom het podium voldoende ruimte is zonder obstakels voor nooduitgangen, verder geen controle en als je geluk hebt wordt er bij de stroomaanvoer geneusd ( er wordt letterlijk gekeken ) dus geen steekproeven of testen.

5) op de kermis gaat dat wel wat strenger. maar goed daar hebben we het over gehad.

6) ik zal wel eens kijken of ik iets kan vinden van rapporten waar we niets meer mee doen ( alles moet op de attractie blijven )
                        1) Je mag de patentspecifieke details gewoon weglaten hoor. Het gaat mij meer om hoeveel % de attractie zelf wordt bekeken, en hoeveel % er nog rest voor decor en 'omliggende' constructie.
                        2) wat is regelmatig? in elke stad opnieuw? of pakweg één op de vijf of zoiets?
                        3) welke beveiligingen? mechanische? elctrische? electronische? en welke constructie doel je op? zit daar ook zoiets als die trussen in?
                        4) eens - mijn ervaring is gebaseerd op het controleren van tijdelijke tribunes bij (grote) evenementen - toen er net ééntje in Bastia op Corsica bij een Europacupfinale voetbal was ingestort... met veeeeel gewonden!
                        Dat heeft in NL destijds ca. 1/2 a 3/4 jaar geduurd, en toen was het weer helemaal over...
                        Want controleren en inspecteren zijn wel WERK-woorden, en ja ....
                        dat is in 'regeling- en handhaaf-land' nou eenmaal een vies woord.
                        5) maar nu gaat het meer om de technische details en de grondslagen voor die keuring.....
                        doen die keurder ook iets met proefbelastingen? Dummy-loads met het gewicht van 1,25 x een echte persoon?
                        6) alle details zijn welkom - zonder bedrijfsgeheimen te hoeven verklappen uiteraard,
                        - maar ik neem toch aan dat de betreffende keurder te werk gaat aan de hand van NEN-EN 1050, de norm die zo ongeveer alle denkbare risisco's / gevaren beschrijft.
                        En die je als exoploitant niet graag wilt terugzien in de betreffende attractie.
                        Last edited by rinus bakker; 01-04-06, 03:37.
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• @lex
                          • Jul 2006
                          • 1086

Beste ieder1,

Heb met veel interesse dit topic gelezen. Het is duidelijk dat er wat dingen gevoelig liggen. Kan me voorstellen dat de mensen die dit regelmatig opbouwen moe worden van het gissen van de mensen die de zaak beoordelen ahv de foto's.

Ik zou graag eens een berekening/benadering zien van een versimpelde vergelijkbare constructie. Bijvoorbeeld:

-overspanning van 18 meter
                          -alu driehoek-truss 30*30cm
                          -vierwegverdeler in het midden
                          -gelijkmatige belasting van 40 parren 56 inclusief barren en kabels

Ik snap dat het allemaal giswerk is, maar vraag me gewoon af of we dan van een veilige situatie kunnen spreken of van een zekere onvielige situatie.

Hoe is de spatkracht in de poten? Toelaatbaar of onverantwoord?

Rinus, zie jij kans?

Groeten, @lex
                          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Jugfire
                            • Oct 2004
                            • 91

Laatst op een feestje geweest waar ik het volgende tegenkwam.

sorry type foutje
                            Last edited by Jugfire; 19-07-06, 16:43.
                            Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

Comment

• GuntherM
                              • Jan 2006
                              • 163

Originally posted by Jugfire
                              Laatst op een feestje geweest waar ik het volgende tegenkwam.
                              http://www.jugfire.nl/dq12k6b.jpg
                              Hm pagina is niet beschikbaar, ben je zeker dat je de juiste link hebt geplaatst?

Comment

• Banned
                                Banned
                                • Dec 2003
                                • 951

Er wordt regelmatig gecontroleert door inspecteurs bij elke kermis, Hoewel er inderdaad 1X per maand door een instituut word gekeurd ook moet de attractie elk jaar naar een grote keuring ( een soort APK )

Bij de keuringen wordt streng gecontroleerd op alles wat demonteerbaar is dus ook van de attractie en de decoratie.

Comment

Working...