Valbeveiliging in hoogwerker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Ja, kijk Wanneer de heren arboinspectie op de stoep staan is de beste man zowiezo het slurfje. veiligheidschoenen zijn in jou vak een must, je werkt met machines in je omgeving en zware zaken die dus in 1 klap je tenen kunnen verbrijzelen.

Je Baas zou een kloppende RI&E moeten maken en dan eens met de medewerkers de risco's moeten evalueren. alleen op die manier heeft het nut de veiligheid te verbeteren.
    Netjes gekleed willen zijn en gympies of nette schoenen willen dragen is leuk, maar gelukkig kan de werkgever het de werknemer verplichten van beschermende zaken gebruik te maken.
    het is zelfs mogelijk bij herhaling hierom werknemers te ontslaan. dit is minder eenvoudig als het klinkt, maar het kan dus wel.

kijk eens op www.arbo.nl.

hier staat nuttige info.
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

o-ja, kijk ook eens op www.arbopodium.nl ook interessant en geheel toegespitst op onze branche
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Originally posted by Upgrading your system
        o-ja, kijk ook eens op www.arbopodium.nl ook interessant en geheel toegespitst op onze branche

ik geloof wel dat ik nu een beetje in de lach mag schieten:
        "geheel toegespitst"
        is toch een beetje teveel eer hoor, voor dat kantoor!
        Er wordt daar na dik 3,5 jaar nog steeds gezocht naar het antwoord op de vraag wat 'onze branche' nu eigenlijk is.

Je kunt ook wel merken aan het forum op die site hoe fantastisch
        het kantoor leeft in de ogen van de mensen in dit vak. (NOT!)

50 postings ofzo per jaar ...
        WOW!
        Last edited by rinus bakker; 08-01-06, 03:24.
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• BlueConfig
          • Aug 2005
          • 138

Originally posted by rinus bakker
          Vrijwilligers die graag hun tenen kwijt raken, bedoel je die soms?
          die moet ik evenmin hoor !

Originally posted by rinus bakker
          Als de opdrachtgever niet in staat is zijn mensen te betalen,
          en dan ook nog eens geen geld over heeft om ze tenminste een beetje te beschermen....
          dan moest die klus maar eens een keertje niet doorgaan!
          Je begrijp me verkeerd ik bedoel niet de bedrijven. Hier in de streek worden de meeste evementen georganiseerd door verenigingen. Allemaal vrijwillergers dus. Wat doe je daarmee? zoals ik al zei : allemaal buiten tot ik klaar ben?
          Greets,
          BLue CoNFiG

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

tuurlijk, vrijwillegers, daar draait de samenleving op.
            De pro wordt de ww ingejast, en de vrijwilliger neemt de plaats over.

@ roeltej : die baas zonder werkschoenen ff op zijn tenen gaan staan, is-ie zo genezen...

Wel wordt er in de E-industrie steeds op toegezien dat je schoenen nog heel zijn, versleten neuzen enzo mag niet, ivm het feit dat je stalen neus dan een lekkere geleider gaat vormen als je onder spanning werkt.
            Ook een reden op kevlar-neuzen te nemen...

Maar, bot, het filmpje:
            ik vermoed dat t dig kapot was, en iedereen er in bleef zitten . Kraan erbij, die met de laadschop dat ding weer in beweging bracht, en ja, dan gaat-ie wel.
            We kennen allemaal de lift, die, bij loslating, schuin in de kooi trekt, en zichzelf afremt. Dat noemen we dan ook heffen, en geen hijsen.

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

Ja, idd Rinus, je hebt gelijk.
              Teveel eer om arbopodium te beoordelen als het alhalla van de arbo op podium gebied, maar hierin staan wel veel regeltjes die hierop toegespitst zijn.
              Als je op zoek bent naar wat regels in deze branche is het aardig hier in ieder geval eens te kijken.

Comment

• SpaceyDeeJ
                • Sep 2001
                • 876

Originally posted by driesmees
                Met die veiligheidskleding bedoel jij waarschijnlijk een helm?
                Help, schoenen en tuig, plus een redelijk onveilige attitude qua werken
                cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• driesmees
                  • Apr 2003
                  • 1076

Helm draag ik bijna nooit, dit is gewoon omdat ik meestal toekom als het rigging gedeelte achter de rug is. Schoenen draag ik altijd, qua uitzicht verschilt er toch niks (ik heb geluk, mijn veiligheidsschoenen zijn in sportschoen-model)
                  Een tuigje draag ik als ik veel moet klimmen. Maar niet altijd

Bijv: je staat te helpen met een opbouw, maar je moet niet klimmen. Er roept iemand vanuit een steiger om even een sleutel aan te geven (nog geen 5m hoog) Dan kruip je toch gewoon naar boven, je gaat toch niet eerst ff naar de camionette lopen, pakje nemen, in pakje kruipen, naar boven kruipen, afgeven, ...

In hoogtewerkers draag ik soms een tuigje, het hangt er van af wat ik moet doen en hoe lang.
                  [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Rock On
                    • Jan 2004
                    • 250

Ik wil eigenlijk de discussie wel een beetje aanwakkeren

In een knikarm-hoogwerker: zonder twijfel, altijd aanpikken in harnas!
                    Maar in een schaarhoogwerker heb ik er mijn twijfels over.

Nu moet er natuurlijk ook gemotiveerd worden: wat zijn de werkelijke risico's van het vallen met de verschillende typen hoogwerkers.
                    Bij een knikarm type zijn er gevaren van het bakje dat omklapt (om wat voor reden dan ook, zie filmpje) maar wel aan de arm blijft. In dat geval wil je idd heel graag dat je er aan vast zit!. Mocht het gebeuren dat de bak helemaal van de arm afkomt maakt het helaas niet meer uit... Dan natuurlijk nog het gevaar dat de machine omvalt. Maar dat gebeurt natuurlijk vooral bij ver uitreiken uit de basis en dan weegt mijns insziens het nadeel van het dragen van een harnas niet op tegen het voordeel.
                    Bij de schaarmachines zijn er in wezen twee gevaren; de machine valt om, of zakt in. Waarbij de meest reële het omvallen is (heb nog nooit gehoord van een ingezakte schaarhoogwerker). In dat geval lijkt het mij niet wenselijk om vast te zitten aan de bak. Door uit de bak te rollen bij het neerkomen kun je valenergie omzetten en misschien minder ernstig gewond raken.

Nu ben ik benieuwd hoe daar over gedacht wordt. Ik heb het nog nooit hoeven uitleggen aan een inspecteur, maar ben eigenlijk ook benieuwd naar HUN meningen.
                    "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• driesmees
                      • Apr 2003
                      • 1076

Wat je volgens mij het beste doet is tijdens het steigen met de hoogtewerker je vasthaken aan het bakje, maar eens je boven bent je vasthaken aan een nabijliggende truss of lifeline... Je moet je natuurlijk wel loshaken voor je begint te zakken, anders kom je met je voetjes van de grond
                      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• kokkie
                        • Nov 2003
                        • 1166

Originally posted by driesmees
                        Wat je volgens mij het beste doet is tijdens het steigen met de hoogtewerker je vasthaken aan het bakje, maar eens je boven bent je vasthaken aan een nabijliggende truss of lifeline... Je moet je natuurlijk wel loshaken voor je begint te zakken, anders kom je met je voetjes van de grond
                        Oftewel, vasthaken buiten het bakje lijkt me dus onveilig.

En even over de helm, ik heb liever een rigger boven mijn hoofd dan iemand van geluid, licht, video of anderen, dus het pas binnenkomen als de rigging klaar is, is voor mij geen goed argument.
                        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• @ndrew
                          • Jun 2005
                          • 220

zo zie je maar weer hoe mensen het niet zo nau nemen met die regeltjes gewoon die gordel ff om doen kleine moeite en WEL veilig
                          <laat het maar draaien>

Comment

• Pieter Huijgen
                            • Sep 2003
                            • 766

Andere insteek: Hoe veilig is het om je ergens te begeven terwijl boven je zich een bepaalde (ongezekerde) last bevindt of gewerkt wordt....
                            Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• @ndrew
                              • Jun 2005
                              • 220

hoe veilig het er is? in denk dat het gewoon een gok is als je er aan begint en als je er aan begint heel goed opletten.
                              <laat het maar draaien>

Comment

• driesmees
                                • Apr 2003
                                • 1076

Originally posted by kokkie
                                Oftewel, vasthaken buiten het bakje lijkt me dus onveilig.
                                En even over de helm, ik heb liever een rigger boven mijn hoofd dan iemand van geluid, licht, video of anderen, dus het pas binnenkomen als de rigging klaar is, is voor mij geen goed argument.
                                Waarom is vasthaken buiten het bakje dan zo onveilig? Liever effe in het rig vasthangen vanboven dan met je smiekel op de grond liggen beneden zeg ik zo. Moet je maar niet zo dom zijn om naar beneden te gaan terwijl je nog vasthangt. En kunnen de meeste hoogwerkers ook niet van beneden af bediend worden?

Onder rig-werken versta ik ook dingen ophangen, dus ook licht, geluid en video...

PS: we zouden beter de topic-naam veranderen naar "veiligheid in de branche" of zo...
                                [CENTER] [/CENTER]

Comment

Working...