Wind-up Statief: Zelfbouw?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

citaat:Geplaatst door laserguy

80% van mijn klanten die beweren te kunnen solderen slagen er inderdaad wel in een component op een print te "plakken". Maar verder is de kans groot dat het na een maand stuk gaat.
    Net zoals 80% van de mensen denkt dat ze kabels kunnen oprollen, meestal loopt dat ook niet zo goed af
    Mensen vinden die echt goed kunnen lassen is redelijk moeilijk heb ik begrepen, ik denk dat als je het goedkoop wilt, je geluk moet hebben dat je iemand "kent" die het goed kan...
    [CENTER] [/CENTER]

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

@ Meeo:

Het is hier al een paar keer voorbij gekomen: bedenk je héél goed dat je je ontzettend grote risico's op de hals haalt !!

Het zal je maar gebeuren dat je nét effe iets over het hoofd hebt gezien dat in een uitzonderlijke situatie nét even de belasting niet aankan en dat er op dat moment nu nét een paar mensen onder jouw constructie staan.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Drive inn tnt
        • Sep 2003
        • 1082

MEEO Is ook nog maar 14. Maar goed als je ze niet gaat gebruiken is het een leuk zelfbouw project
        Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• driesmees
          • Apr 2003
          • 1076

Ik vraag me wel af hoeveel veertienjarigen er deftig kunnen lassen, ik weet dat ik het niet kon, en nog steeds niet kan....
          [CENTER] [/CENTER]

Comment

• BAJ productions
            • Jul 2003
            • 587

nou ja, ik ken 1 jonge van 14 die goed kan lassen. (zen pa is de dorpssmit) dus loopt de heledag daaro rond. zen pa is nogal makkelijk. en heeft hem alles geleerd.

maar lassen is een kunst. maar als je vrienden heb die het goed kunnen. (let op laat ze eerst een stuk rvs lassen) dan weet je dat ze het kunnen! dan kun je best het laten bakken en keuren. of je moet zorgen dat er niemand onder kan staan en dat wat je er in hangt van je zelf is.
            groetjes,
            Bas

Comment

• stakke
              • Jan 2005
              • 66

Ik kan lassen en heb een diploma fotolassen, 5-jaar praktijkervaring in Metal Inert Gas (MIG), Metal active Gas(MAG), Tunstone Inert Gas of Wolfram Inert Gas (TIG of WIG), elektrode lassen, plasmasnijden ed.
              Non- destructive onderzoeken als röntgenfoto's, penetrantonderzoek, ultrasoon.
              Als je iets wil lassen moet je rekening houden met je doorlas of positive inbranding, A-waarden van je hoeklas, inwendige fouten vermijden. Weten uit welke verschillende legeringen je materiaal bestaat zodat je daarop je toevoegmateriaal kan bepalen.
              Dat je je gas kan bepalen (bij MIG/MAG/TIG)of bekleding van je elektrode. En zo kan ik nog lang doorgaan.
              Lassen omvat niet enkel een grote theorie maar ook en vooral ervaring. Geen enkel 14-jarigen kent/kan dit. Die beweren van wel mogen er van mij part gaan onderstaan.
              (En ondertussen ben ik ook 5 jaar uit de sector.)

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Okee, als MEEO nog maar 14 is, moeten we hem misschien wat positiever benaderen.

Feit blijft wél dat het gewoon niet verantwoord zou zijn als hij zélf die zelfgemaakte statieven daadwerkelijk 'voor de echie' ging gebruiken. Uiteraard kan dit wél een uiterst interessant hobby-projectje zijn, gezien de vele werkzaamheden die erbij komen kijken. Maar in het geval van een hobby-projectje zou het misschien aan te raden zijn bijvoorbeeld een schaal-model te maken i.p.v. zo'n groot en lomp ding.

Verder @ MEEO:
                Kerel, gebruik aub geen zelfgemaakte liften. Áls er een keer iets gebeurt en er is menselijk leed bij betrokken (wat natuurlijk niet ondenkbaar is als je ze voor showtjes gebruikt), dan ben je echt héél erg zuur. Afgezien van emotionele schade zal geen enkele verzekering uitkeren als je niet goedgekeurd materiaal gebruikt, dan kun je de komende jaren blijven betalen. Als je het op deze manier bekijkt, dan zijn die VMB's zo duur opeens niet meer !!

Veel succes verder ...!!!

Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

reaktie volgt, ik zit tijdelijk zonder internet......(krijg versatel 20 Mb [])
                  Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

@ BAJ productions:

Kerel, het is te merken dat je pas 17 bent. Het gaat er niet om dat er niks met JEZELF gebeurt (of met jouw spullen), dat moet je namelijk helemaal zelf weten. Het gaat erom dat je een risico vormt voor ANDEREN !! En in dat opzicht moet je (zéker wat rigging/constructie betreft) gewoon je spullen voor mekaar hebben, de prijzen (en constructies) van het profi-spul komen niet uit de lucht vallen !!

Verder zou ik graag nog wel eens van MEEO willen weten hoe hij er nu over denkt, na al deze reacties gelezen te hebben...? Ik hoop dat hij (en ieder ander die dit leest) zo verstandig is onze adviezen op te volgen.... Ben eens benieuwd !!

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

Ik vind het ook knap als iemand zo maar van alles aan elkaar gaat staan lassen.
                      Maar dan moet je toch wel weten welk soort staal (bijv. S235 of S355) je gaat toepassen,
                      zelfs al copieer je letterlijk een bestaand voorbeeld...
                      met je neus, kiezen of vingertoppen kun je die staalkwaliteit niet bepalen.

Overigens heb ik wel eens een truss gezien waar een bijchoogem had geprobeerd om met een staalelectrode een alukoppelingsbus terug aan de truss te lassen.
                      Die vond dus kennelijk ook dat ie kon lassen, maar bewees daarmee tegelijk dat ie er geen klote van begreep.
                      Hij zat inderdaad handvast.
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                        • Nov 2005
                        • 950

Wij weten over de risicos van het vak daarom hebben we ook kant en klare afhaal wind-ups boven het publiek hangen maar die backdrops>>> dat hangt boven niemand (toch?)

Ontwerpen al weer stapje veder!
                        MEEO Audio Licht Rigging,
                        Mark van der Werff
                        Groningen

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Als in de MachineRichtlijn en ArboWet wordt gesproken over de 'bedreigde zone' kom je er niet meer weg om te zeggen dat het omvallen van een statief niet bedreigend zou zijn.
                          Het hele potentiele (om-)valgebied behoort tot die bedreigede zone.
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

citaat:Geplaatst door MEEO Licht en Geluid

Wij weten over de risicos van het vak daarom hebben we ook kant en klare afhaal wind-ups boven het publiek hangen maar die backdrops>>> dat hangt boven niemand (toch?)

Ontwerpen al weer stapje veder!
                            Ha ha, kant-en-klare-afhaal-wind-ups , pardon, ik vond het een leuke zinsconstructie, doet me denken aan de chinees hier om de hoek.

Nee, sorry ik snap goed waar jullie gedachten vandaan komen, maar Rinus heeft gelijk: Elke plek waar de constructie (dus echtertruss met backdrop en statieven) eventueel terecht zou kúnnen komen behoort tot de gevarenzone (de bedreigde zone die Rinus aanhaalt. (met 99,99% zekerheid durf ik te stellen dat ELKE plek waar jullie dat statief ooit zouden willen gaan gebruiken tot de gevarenzone behoort !!)

Even afgezien hiervan is het in het gewoon een stuk verstandiger nette, stevige en vooral goedgekeurde materialen te gebruiken (dus kant-en-klare-afhaal-wind-ups zeg maar).

Daarnaast kunnen jullie (naar mijn mening in ieder geval) best aan de slag om jullie eigen statieven te maken. Zo leer je veel over mechanica, ontwerpen, constructie, lassen en metaalbewerking. Hebben jullie trouwens al iemand gevonden die hierin thuis is en jullie hiermee zou kunnen helpen (wel aan te raden natuurlijk)? In jullie geval zou ik dan wel eerder kiezen voor een kleiner (schaal)model, dan voor een grote, want ik zou IN GEEN ENKELE SITUATIE zelfgemaakte wind-ups ook daadwerkelijk gebruiken (ook niet in uitzonderlijke gevallen). Zo'n schaalmodel is dan financieel toch een stuk aantrekkelijker.

Nou goed, uiteraard moeten jullie dadelijk zelf gaan beslissen wat jullie gaan doen. Maar knoop goed in jullie oren dat áls er een keer iets gebeurt en er zijn mensen die gewond raken (en ben niet zo naief te denken dat deze kans verwaarloosbaar klein is, want dan ga je geheid een keer voor de bijl !!), dat de financiele misérie die je je dan op de hals haalt (verzekering keert geen cent uit als je geen goedgekeurd materiaal gebruikt) de aanschafprijs van een paar VMB-tjes in het niet stelt. En vergeet ook niet dat zolang je nog geen 18 bent een rechter kan bepalen dat JULLIE OUDERS moeten opdraaien voor de gevolgen !!! En ik verwacht niet dat ze hier zo blij mee zouden zijn....

Hopelijk maken jullie de verstandige keuze. Veel succes in ieder geval!

Comment

• Nielsken
                              • Oct 2005
                              • 76

Ik zou nooit in de buurt willen komen van deze zelfbouw wind ups.
                              Maar ik ben ook van het principe dat je dat langs een heel andere kant kunt bekijken. De makers/ontwerpers van wind ups kennen hun vak en zullen al wel van hun fouten hebben geleerd. Maar toch elke wind up dat er op de wereld bestaat is gemaakt door iemand, ik hoop een ervaren lasser en metaalbewerker. Deze wind ups zijn gekeurd, en er zullen er ook een hoop zijn die niet gekeurd zijn: lasfouten, verkeerde brandpunten.

Als deze jongen zijn wind up zelf wilt maken, zeker doen!! Ik hoop alleen dat je hem niet gebruikt zonder dat hij gekeurd is. Als je weet hoe/door wie dit gekeurd moet worden, en je dit laat doen. Zou iedereen zich al een pak veiliger voelen. Ik geef je wel weinig kansen dat hij gekeurd zal geraken, en als het wel zo is zouden er vele firma's zijn dat opzoek zijn naar mensen als jou.

Niels

Comment

• berolios
                                • Sep 2005
                                • 1538

Even om iedereen uit de droom te helpen:

Helaas heb ik alleen first-hand ervaring met het krijgen van een KEMA-keurmerk, maar voor een keurmerk voor werktuigen denk ik niet dat het veel anders zal zijn (CE was dat, niet?)...

Het gekeurd krijgen van jouw product kun je simpelgezegd opdelen in twee stadia:

1) Het ontwerp, constructie en de gebruikte materialen worden uitvoerig geanalyseerd en getest, zowel het prototype als het theoretische ontwerp.

Mocht deze fase succesvol worden afgerond...
                                Dan ben je direct al flink wat centen armer en kom je, wil je meerdere exemplaren maken of gaan verkopen, bij het (vaak in eerste instantie vergeten) volgende stadium:

2) Aan fabricagemethode, gebruikte gereedschappen en [u]kwaliteitscontrole</u> van de pruductie worden ook nog eisen gesteld.

Dit maakt het dus niet echt aantrekkelijk om zelf direct liften en zo te gaan bouwen, of je moet kunnen regelen dat ze jouw beperkte oplage zien als 'prototypes' en ze derhalve allemaal controleren in eerdergenoemde fase 1.

Het controleren van ontwerp en prototypes moet echter gedaan worden door erkende instanties en is dus (logischerwijs) redelijk prijzig. En waarschijnlijk dus duurder dan een stel 2e hands VMB-tjes.

Comment

Working...