Wind-up Statief: Zelfbouw?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Wind-up Statief: Zelfbouw?

Hallo,

Ik vind de wind-ups van tegenwoordig wel erg duur, dus dacht ik: Ik ga er zelf eente bouwen.

Is het nu ook zo dat ze gekeurd en zo moeten worden?

Graag jullie advies en of het wel slim is

MEEO Licht en Geluid
    Mark
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen
  • PeTAR
    • Jul 2005
    • 151

Het lijkt mij beter dat je ze gewoon gekeurd en al in de winkel koopt. Dan weet je temminste zeker wat er aan kan hangen.

Als jij je eigen gemaakte spul ook nog eens jou laten keuren, kost je dat geld en weet ik veel.

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5946

statieven...dat i hffen.....geen bal met licht te maken...dus gemoved.

Als je een huis gaat bouwen, mag dat?...antw: ja!
      Wil je dan over de 1e verdieping kunnen lopen? antw: ja (99%kans)

Wil je dan berekend hebben of het materiaal wat je gaat gebruiken gescjikt is, en tot welke kracht?

...in een notedop een antwoord op je vraag, maar ik moet daarbij zeggen: had je zelf ook kunnen verzinnen!

Ben het ook compleet met je oneens over prijzen van statieven, deze zijn juist stukken aantrekkelijker geprijsd dan enkele jaren terug!

Beetje statief heb je nu voor 1500-2000 euro, geloof me maar op mn blauwe ogen dat dat wel eens anders is geweest[:I]
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• stekelvarke
        • Dec 2004
        • 1062

Ik denk dat het verstandiger is om voor kopen te kiezen, vooral naar veiligheid toe.
        Ook wil ik wel eens het verschil in kostprijs weten tussen het zelfbouwen van een goede stevige wind up en het kopen in de winkel?
        exit night into LIGHT

Comment

• jens
          • Aug 2004
          • 1066

tja een vmb kost geld , maar om er nou een zelf te maken en te laten keuren, ik denk dat dat al heel wat kost. ook om het gewicht nog een beetje acceptabel te houden lijkt me al een hele opgave. dan betaal ik liever wat meer en ben ik van alles af.

verder ben ik regelamtig vmb's 2e hands tegen gekomen en dan ook nog is bijna in nieuwsaat. scheelt zo 500 per stuk. Ogen & Oren goed open houwen !!

en een wind up van manfretto is idd duur dat geld inversteer ik liever meteen in een vmb.

en een wind up van showtec, eurolite, of die klasse.....mischien is het dan idd verstandig om er dan een zelf te maken en te laten keuren [:P] moet niet moeilijk te zij evenaren

Comment

• MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

Een VMB tje is zeer goed i know, maar wij hebben al 4 wind-ups van Doughy maar nu willen wij er zelf een paar maken voor de background en zo (voor achterdoek)

Mark van der Werff
            Groningen

Comment

• stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

Als het voor backdrop is kan je misschien eens naar de ASD ALT statieven kijken. Deze hebben een zeer mooie prijs.
              exit night into LIGHT

Comment

• beyma
                • Oct 2002
                • 1614

Tja, ik ben dus zo'n echte 'doe het zelfer' , en ja ik heb mijn windups lekker zelf gemaakt! (1500..2000 euro voor een ding waar 150 euro aan metaal in zit[xx(])

Nu moet ik wel zeggen dat ik op mijn werk de beschikking heb over zeer goede matrialen en gereedschappen, en al zeg ik het zelf, erg goed kan lassen!

Belangrijk zijn een goede lier en staalkabel, en dan is het een kwestie van de juiste kokerprofielen in elkaar te laten geleiden.
                Ik ben er wel een lange tijd mee bezig geweest, vooral de kabel geleiding is een aandacht punt, de kabel mag nergens knel komen te zitten, en mag nooit van een katrol aflopen!!

Dus als je geen goed las apparaat en draaibank hebt, doe dan maar niet!!! (Een electrode lastrafo van Kinzo/Ferm, is dus echt geen goede)
                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Overdrive
                  • Feb 2002
                  • 717

Interessant, heb je hier meer info over Beyma en eventueel foto's?
                  Wat zijn de specs en is het geheel gekeurd?

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Hallo Beyma,

je hoeft er ook geen marineschip of onderzeeboot mee te lassen.
                    Zo'n Kinzo-Fermpje moet genoeg stroom (A) leveren voor een electrodeje van enkele mm's.
                    Je gebruikt ook geen kokers van wanddikte van meer dan 2 of 3mm denk ik zo.
                    Maar je moet wel met die materialen, trafo-stroom en electrodes kunnen omgaan.
                    Ook zelfbouw vergt heel wat vakkennis (van de bouwtechniek).

Btw: hoe wist je wat voor staalkwaliteit die voorbeelden van jouw waren?
                    S235 of S355? Dat maakt wel een 25-50% in sterkte (en dus veiligheid) uit!

Maar wie geen idee heeft waar ie aan begint
                    - anders dan klakkeloos vormen en afmetingen copieren -
                    kan het ook maar beter laten.
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                      • Nov 2005
                      • 950

Ik ga het gewoon proberen!
                      Ik stop er geen takel in maar een lier (Electrosch)
                      dikke metalen kokerprfielen
                      Eerst ontwerp al klaar!

Ik ga gewoon een lasapparaat huren bij Boels (Kan al lassen!)
                      Mark van der Werff
                      Groningen

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                        • Nov 2005
                        • 950

citaat:Geplaatst door beyma

Tja, ik ben dus zo'n echte 'doe het zelfer' , en ja ik heb mijn windups lekker zelf gemaakt! (1500..2000 euro voor een ding waar 150 euro aan metaal in zit[xx(])

Nu moet ik wel zeggen dat ik op mijn werk de beschikking heb over zeer goede matrialen en gereedschappen, en al zeg ik het zelf, erg goed kan lassen!

Belangrijk zijn een goede lier en staalkabel, en dan is het een kwestie van de juiste kokerprofielen in elkaar te laten geleiden.
                        Ik ben er wel een lange tijd mee bezig geweest, vooral de kabel geleiding is een aandacht punt, de kabel mag nergens knel komen te zitten, en mag nooit van een katrol aflopen!!

Dus als je geen goed las apparaat en draaibank hebt, doe dan maar niet!!! (Een electrode lastrafo van Kinzo/Ferm, is dus echt geen goede)
                        Owja en Beyma: Heb je idd foto's of zo?
                        Mark van der Werff
                        Groningen

Comment

• Upgrading your system
                          • May 2003
                          • 1684

Punt 1: Ik zou gaan voor een co2 lasapp om dit soort zaken in elkaar te spetteren

punt 2: je klinkt niet echt als iemand die echt kaas gegeten hebt van het lasvak. Je statief is zo sterk als de zwakste lasnaad. bezint eer ge begint

punt 3: Er staan mensen onder he! houdt je het ff in de gaten, als je iets maakt, maak je het goed! en niet ik probeer het gewoon, want dat kan iemand de kop kosten

verder, suc6 en ik ben benieuwd naar de foto's van je project
                          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• ivo
                            • Jul 2003
                            • 390

Hier is ook een doe het zelver bezig geweest

Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

80% van mijn klanten die beweren te kunnen solderen slagen er inderdaad wel in een component op een print te "plakken". Maar verder is de kans groot dat het na een maand stuk gaat.
                              Helaas is dat ook zo bij lassen: iedereen krijgt twee stukken metaal aan elkaar (ja, zelfs ik). Of het dan betrouwbaar is: ik zou geen constructie durven maken die boven iemand zijn hoofd hangt!
                              Solderen is een kunst en lassen is dat ook! Het is niet voldoende dat twee stukken aan elkaar hangen... ze moeten ook nog blijven hangen onder belasting! En dat is het verschil met een goede en een slechte las. Of waarom denk je dat GOEIE lassers in een sterk betaalde beroepscategorie zitten?
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...