Truss aarden .....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Bart-
    • May 2001
    • 827

citaat:Mijn PC draaitniet op krachtstroom dus is het voldoende om die paar volt af te voeren via een draadje en een klemmetje.
    Nu word ik toch een beetje geirriteerd. Ik wil best wel in discussie gaan over veiligheid. Maar dan moet men geen verwarring gaan schoppen. Een goede wcd is voor veel lezers, gewoon de eerste de beste. Wat jij thuis me je pc doet zal me een @#$zorg wezen. Dat jij denkt wat veilig thuis is, heeft geen relatie met welke NEN norm dan ook.

Om de hele aardingsregelgeving een beetje kort samen te vatten:

Elk geleidend gestel dat onderdeel is van een apparaat of installatie, dat door elk denkbaar defect spanningsvoerend zou kunnen worden dient op het aardpotentiaal gehouden te worden. Hierbij dient men rekening te houden met hierbij optredende kortsluitstromen.

<font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

En hoeperdepoep zat op de stoep...

Mooi, ff wat duidelijkheid scheppen.

1 alle metalen aan te raken delen of delen die onder spanning kunnen komen te staan moeten worden ge-aard. Geldt dus ook voor het ijzer in je effectrack, en voor je statieven. Vandaar dat meestal met een bout gewerkt wordt waar je je licht-bar mee "in" je statief krast, en datt-ie dan ook vast zit voor de stroom, en niet alleen voor de stevigheid...

2 dat aarden gebeurt met
      a 25 mm kwadraat onbeschermd
      b 16 mm kwadraat vertind
      c 6 mm kwadraat in buis of andere bescherming, (kist, rack??)

met als extra
      d de helft van je nominale kerndoorsnede van je vooding als de voeding dikker is dan 10 kwadraat. ( naar BOVEN afgerond.)

tot zover het evangelie ....

PS, mag er een link naar het technisch forum??? ik had bijna deze discussie gemist.

sjonge, een nieuwe site ( klik op mijn profiel enzenzenz)

Comment

• Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

citaat: Weet een van jullie ook wat de maximale aardverspreidingsweerstand mag zijn? Of meten jullie toch nooit ??? Want als een dwaas een draadje in de grond steken is ook niet de bedoeling.
        waarschijnlijk het zelfde al in huis...max. 140 Ohm maar hoe lager, hoe beter...

Suc6 en groeten vanut His
        Olaf Duffhuës

Laat je horrrrrrrrreeeeeennnnnn...
        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Daan Hoffmans
          • Aug 2000
          • 1225

citaat:Mijn PC draaitniet op krachtstroom dus is het voldoende om die paar volt af te voeren via een draadje en een klemmetje.
          Of ik snap het niet, of Peentje slaat de plank mis. Je krijgt het met een krachtaansluiting niet voor elkaar om ergens meer spanning op te zetten dan met een normale 220 aansluiting.
          Wellicht krijg je ergens meer spanning over, maar das toch een stuk minder gevaarlijk.

Ik heb ook een site........
          Wie niet slim is moet dom zijn...
          <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

citaat: ...of Peentje slaat de plank mis. Je krijgt het met een krachtaansluiting niet voor elkaar om ergens meer spanning op te zetten dan met een normale 220 aansluiting.
            Ik vroeg me ook al af of P. ooit 'op' elke faseleider gemeten heeft, en of we nou alleen maar blijven praten over spanning of dat er misschien ook over stroomsterkte nagedacht moet worden...
            Maar ik begreep dat de "noisy bijdragen" al over zijn, dan kunnen weer gewoon over het goed en verantwoord aarden van truss hebben!

Wie is hier de zwakste schakel?
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Daan Hoffmans
              • Aug 2000
              • 1225

Ook wat stroomsterkte betreft wordt er hier (eigenlijk overal) erg vaak een grote fout gemaakt. Zo lijken nog steeds heel veel mensen te denken dat en 63A aansluiting meer pijn doet dat een 16A. Die mensen kan ik gerust stellen met het feit dat je hartje het doorgaans begeeft als het lichaam een stroom van 50mA te geleiden krijgt. Vandaar ook dat een aardlek doorgaans op 30mA is afgesteld.

<center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• -Bart-
                • May 2001
                • 827

citaat:
                Ook wat stroomsterkte betreft wordt er hier (eigenlijk overal) erg vaak een grote fout gemaakt. Zo lijken nog steeds heel veel mensen te denken dat en 63A aansluiting meer pijn doet dat een 16A. Die mensen kan ik gerust stellen met het feit dat je hartje het doorgaans begeeft als het lichaam een stroom van 50mA te geleiden krijgt. Vandaar ook dat een aardlek doorgaans op 30mA is afgesteld.
                Voor de kenners die het verschil kunnen voelen tussen een fase afgezekerd op 16A of 64A, er staat nog steeds een kratje bier op!

<font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

citaat:... je hartje het doorgaans begeeft als het lichaam een stroom van 50mA te geleiden krijgt. Vandaar ook dat een aardlek doorgaans op 30mA is afgesteld.
                  De truc zit toch anders in elkaar. Het heeft ermee te maken dat de maximale aardweerstand ( van het aangeraakte metaal naar de aardpin..) een maximale waarde heeft. De veilige spanning volgens NEN 1010 is 50 volt, de maximale stroom is bij aanraking dan 50/ max.aardweerstand = 30 mA. Gaat je aarding ver naar beneden (optimaliseren!!), dan mag de aardlek zelfs oplopen naar 0,5 A ( = 500 mA. ) Maar dan moet je aarding wel gemeten en getest worden...

Dit is ook de reden dat een krachtstroombron nooit zomaar omgezet mag worden in een 220 bron. ( dimmerpacks-shocko uit). De aardweerstand blijft gelijk, terwijl je spanning bij een defect op kan lopen naar 400V. Dan voldoet je aardlek niet meer aan die 50V norm, maar zou naar beneden bijgesteld moeten worden om die 50 V als maximale aanraakspanning te garanderen. En dat gebeurt dus niet, dus geen sterpunt maken in tijdelijke installaties.

Comment

• Daan Hoffmans
                    • Aug 2000
                    • 1225

Leg mij eens uit hoe je 400V op een kapot apparaat kan krijgen? Dat vat ik niet helemaal, maarja, als Gerard het zegt...

Comment

• FiëstaLj
                      • Oct 2000
                      • 2068

meerdere fases los in een apparaat met kracht in ?

Lighting to the MAX !!!
                      Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Daan Hoffmans
                        • Aug 2000
                        • 1225

Dan loopt het stroompje van fase naar fase, tussen apparaat en aarde staat dan nog steeds geen 400V.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

als je nul wegvalt....2 fases zwaar belast( eindstacks), de derde bijna niet ( mengtafel ofzo): zwevende nul, en de derde fase loopt richting 400V.

Maar dit is een utfse-probleem

Comment

• Daan Hoffmans
                            • Aug 2000
                            • 1225

Okee, duidelijk... Het kan dus inderdaad wel. Bedankt voor de uitleg, eindelijk eens een onderbouwd verhaal i.p.v. stoere-jongens-taal.

Comment

• Daan Hoffmans
                              • Aug 2000
                              • 1225

Sorry Mac, maar na er ff goed over nagedacht te hebben geloof ik dat ik het toch nog niet helemaal snap...
                              In het geval wat jij omschrijft is het toch niet zo dat de spanning op die ene licht belaste fse oploopt, maar dat de zwevende nul oploopt. Hierddor staat er inderdaad tussen de zwevende nul en de licht belaste fase een spanning die richting 400V loopt, maar tussen aarde en die fase blijft dan toch nog steeds 230V staan? En dan kan het nog steeds niet dat je een optater van 400V krijgt als je die fase vastpakt...

Of ben ik echt zo dom?

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

bijna...je hebt gelijk dat tov het sterpunt(=nul) die rare spanning staat, en niet tov aarde.
                                Maar op dat moment gaan ook je eindverbruikstoestellen eraan, met alle gevolgen van dien. ( soms alleen maar zekering, soms explosies.)En wat er dan allemaal niet kan gebeuren...Vandaar dat kracht en licht gescheiden dienen te zijn.

Comment

Working...