Hijsen in tent

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Hallo Niek,
    ik weet niet waar je dat citaat zo gauw vandaan hebt gehaald,
    maar kun je dit niet beter plaatsen als een nieuw topic?

Het gaat namelijk wel wat veel verder dan alleen "hijsen in tent"
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Niek...
      • Nov 2001
      • 1094

Beste Rinus,

ik heb het citaat enkele dagen geleden zelf gepost, enkele reacties boven deze.

Ik probeer de ware aard aangaande dit verhaal te ontrafelen, voordat er wellicht eens iets mis mocht gaan...
      <b><font color=\"orange\">Greetz Niek</b></font id=\"orange\">

Comment

• Frodolight-Visuals
        • Mar 2005
        • 8

Ik heb zelf geleerd dat ik geen trussen etc op steunbalken mag hangen en als ik dit zo zie tja ziet er niet zo heel stevig uit die balken zijn bedoelt voor de tent en niet voor trussen maar ja ik zeg maar zo

Let's rock & roll
        Flv

Comment

• G-LiTe
          • Apr 2004
          • 196

Hoi Frodo-visuals.

Ik weet niet wie je dat geleerd heeft, maar ofwel was ie zelf niet zo correct ingelicht ofwel schat ie jouw capaciteiten niet al te hoog in en heeft ie voor de 'sure thing-aanpak' gekozen.

Punt is dat ik in het verleden al vaak belastingen heb aangebract aan tenten, zowel aan de palen als aan de liggers in constructie tenten.

Punt is dat je dit nooit op een gevoel van "dit ziet er precies niet zo stevig uit" of "dat kan dat zeker wel hebben" doet, maar op de enige wijze zoals het hoort, nml. zelf heel goed weten wat je wil hijsen/hangen, waar en hoe (je 'hijsplan')en dan contact opnemen met de tentleverancier en zijn toelating hiervoor krijgen.

Dat dit in de praktijk veel moeilijker is dan het zo lijkt, komt doordat a. de kleinere tentboeren vaak geen constructieve gegevens van hun tenten hebben, en vaak ook niet goed weten waar ze over praten laat staan jouw speciefieke vragen begrijpen.(ik heb er ooit eentje gehad die dacht dat ik haken in zijn tentzeil wou steken en dan daar lasten aan ophangen) b. Je bij de grote boeren vaak in contact komt met sales-mensen ipv. rekenaars en die schermen zich maar al te graag af ivm. verzekeringen en toestanden. (Zo heb ik recent bij De Boer de toegelaten puntlast aan een paal op een week tijd nog weten stijgen van 50kg (sales-guy) naar 350kg (productieverantwoordelijke)

Als je er toch in slaagt om iemand die op de hoogte is van de constructieve gegevens van de tenten in kwestie, dan blijkt vaak een vlotte samenwerking mogelijk.

Persoonlijk vind ik Veldeman hier een goed voorbeeld van, hun sterke punt is dat ze de tenten die ze zelf plaatsen ook 'in house' fabriceren en dus ook alle kennis ter plaatse hebben.

Wat je ten alle tijde in acht moet nemen bij hijsen in tenten is dat je OP VOORHAND je hijsplan of je plannen overlegt met de tentleverancier (dan kan deze bij het opbouwen hier rekening mee houden, vaak beteken hogere spatkrachten en ook hogere lasten op palen extra aandacht bij het aftuien van de tenten of aandacht op eventuele vloeren onder de palen en zeker aandacht op het in lood zetten van de palen) en dat je een schriftelijk document hebt waar je hijsplan door de tentleverancier bevestigd en goedgekeurd wordt.

Tenten hebben nml. de lastige eigenschap om zich bij onvoorspeld zeer zwaar weer zich soms catastrofaal te gedragen en vaak begint dan de grote 'verzekerings-afschuif-carrousel' als je dan je 'paperwork' in orde hebt blijf je tenminste hiervan bespaard.

G-LiTe
          Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• tuurKE
            • Jan 2005
            • 252

citaat:Geplaatst door G-LiTe
            Punt is dat ik in het verleden al vaak belastingen heb aangebract aan tenten, zowel aan de palen als aan de liggers in constructie tenten.
            ff een vraagje, je zegt dat je ook aan palen al belastingen hebt gehangen? hoe doe jij dat?? Ik ben daar een beetje vies van, meestal zijn die tentpalen van die gedeukte, krome dingen van ongeveer 110mm doormeter met bovenaan een hijsoog. Maar om daar iets aan op te hangen vindt ik persoonlijk een beetje linke boel!!!!!! Als wij in een tent niet behoorlijk kunnen takelen, zorgen we dat onze constructie op een aantal poten staat, met behulp van liften! Maar takelen aan een tentpaal!!!

greetz tuur
            Maar wij hebben.......
            .......chamsys!!

Comment

• G-LiTe
              • Apr 2004
              • 196

Tuurke,

De tentpalen waar ik het hier dan over heb zijn iets meer grofstoffelijkere palen, heb het dan over ronde palen van 25 tot 50cm diameter of vakwerkpalen (bij de zeer grote tenten).

De palen van dit type, en voor deze tentgrotes hebben meestal bovenin een soort van een 'huis' of 'ringstructuur' waar de aanpalende zeilen aan bevestigd worden met quicklinks of dergelijke, het hijsen gebeurt door een steel of steelflex aan te brengen door of rond de steunstaaf of staven van dit 'huis', en daaraan dan een takel bevestigen. Je moet erop letten dat de lasten die je aanbrengt zo mogelijk in het vlak van de paal blijft. In de praktijk betekent dit vaak dat je truss of trussen tegen de paal aanschuurt, deze bescherm ik dan ook altijd met een stuk jute tegen de trussen aangtaped met gaffa ter plaatse van de palen.

Bij de vakwerkpalen is het inknopen in de vakwerken.

Sommige tentboeren hebben voor hun ronde palen beruchte 'tentklemmen' ontwikkeld. Iets wat ik vroeger vaak tegenkwam, maar wat ik nu ten alle tijde probeer te vermijden.

Het is nml. een verbinding die een zekere handigheid vraagt om aan te brengen en die berust op de eigenschap van wrijving door 'inknik'.

Ik meen dat Rinus al eens aangehaald heeft dat een verbinding op basis van wrijving in Nederland bvb. al niet toegelaten is.

De palen waar jij het over hebt, zijn palen van spantenten met een segmentbreedte van 12 tot 16m. Dit zijn idd. 'pispaaltjes' en daar hijs je best ook niet aan.

Een verstandige tentboer zou je daar trouwens de toelating niet voor geven.

G-LiTe
              Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• tuurKE
                • Jan 2005
                • 252

to G-lite

bedankt voorde uitleg, weer wat slimmer geworden. Want dat van die "tentklemmen" wist ik niet. Zo worden wel ooit voorgesteld door tentenjongens, maar ik heb dat meestal geweigerd wegens niet te vertrouwen.

greetz tuur
                Maar wij hebben.......
                .......chamsys!!

Comment

Working...