Hijsen in tent

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marc
    • Nov 2001
    • 69

Hijsen in tent

Beste mede forumers,

Met onze drive in show staan wij regelmatig in feesttenten.
    Om de truss omhoog te brengen en te houden maken wij gebruik van mobiltech alp4 en 5 masten.

Vaak zien wij dat collega bedrijven de truss gaan takelen aan de tent spanten om het licht boven het publiek te hangen.

Hiervan een voorbeeld.

Deze foto is van een productie uitgevoerd door een groot en bekend verhuur bedrijf. Ik ga er dus van uit dat ze zeker weten waar ze mee bezig zijn.
    Maar waar zou die enorm lange blauwe spanband van links naar rechts voor dienen....

Mijn vraag is nu, mag dit takelen in een feesttent nu wel of niet.
    Het zou namelijk voor onze show ook zeker een optie kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Marc

Binnenkort weer een nieuwe site....
  • Dj Noiz
    • Oct 2004
    • 31

Dat hangt natuurlijk van tent tot tent af ...
    Je kan daarom ook best een overleggen met de tentverhuurders wat kan/mag en eventueel een soort van technische fiche van de tent vragen (met de belastbaarheid van de middenspanten e.d.)

Comment

• Jeroen de Goei
      • Oct 2004
      • 376

risicoinventarisatie

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Hallo Marc,

een hot item (al pakweg 25 jaar kan ik je vertellen).
        Er is maar 1 man/vrouw die je kan zeggen of 'dit takelen' mag: de 'tentmeester'
        (of 'tent-meesteres', maar als ik dat type bekruipen mij allerlei heel andere associaties, dus we houden het maar even op de mannelijke versie) [8D]
        En zoals altijd is er een verhouding tussen de gehesen last
        en de plaats waar je de kracht(en) die daaruit voortvloeien aan de constructie afgeeft.
        Op de foto zijn de takels opgehangen aan
        rondstroppen die over de gordingen / koppelstaven zijn gelegd, die zich aan weerszijden van de spanten bevinden.
        Zoals je ziet is de 'nokgording' een stuk zwaarder & steviger uitgevoerd dan die andere liggertjes.
        Maar je zult er vanuit moeten gaan dat die gordingen bij het ontwerp van de tent een bepaalde funktie hebben - het stabiliteits-verband tussen de spanten garanderen, zodat die bij bepaalde belastingen niet zijdelings zullen wegknikken.
        Daarvoor zijn ze meestal verbonden met een U-vormige beugel die aan het spant zit,
        waarin de L-vormige lip aan het eind van de gording past. Soms zijn dit alleen maar een paar popnagels.

Dit systeem is ontworpen om op trek (als de spanten uit elkaar willen bewegen) of druk (wanneer ze naar elkaar willen) te worden belast, en de krachten daarvan op te nemen.

Hoe die beugel en lip zijn gemonteerd varieert nog wel eens,
        maar als er een takel wordt bijgehangen is in elk geval duidelijk dat de krachten erop behoorlijk veranderen: die onderdelen worden nu ook op buiging en afschuiving belast.
        En er is er maar 1 die kan zeggen of die extra krachten die je daarmee uitoefent op die onderdelen aanvaarbaar zijn. IDD: de tentmester -> of het tentenverhuurbedrijf uiteraard.

En dan wil het nog wel eens blijken dat die nooit het achterste van hun tong laten zien.
        Dus als het misgaat (wat naar mijn weten maar heel zelden is gebeurd, maar ik houdt hier geen archief van bij..) zal er altijd naar de rigger worden gewezen die de takels op deze manier heeft aangebracht.

In veel van die tenstpanten zitten op regelmatige afstand gaten door het profiel die je zou kunnen benutten, zonder de gordingen te belasten,
        of je kunt gebruik maken van een soort profielklemmen die in de groef aan de onderkant van het tentspantprofiel aangrijpen.
        Ook daarvan is de capaciteit meestal beperkt, maar je belast in elk geval geen onderdelen die er niet voor zijn ontworpen en berekend.
        Mag is "mogen" in dit geval? Van wie mag iets wel of van wie mag iets niet?
        Als de toelaatbare krachten/spanningen niet worden overschreden zal er niemand zeggen dat iest niet mag.
        Probleem is dus:
        wie bekommert zich om die krachten en spanningen? En doet daar een uitspraak over?
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• jans
          • Feb 2003
          • 869

Ik heb me er in het verleden ook aan bezondigd om een truss aan de spanten van een tent te hangen zonder echt te weten of dit wel kon. We hebben in de loop van de tijd veel bijgeleerd.
          Ik ken het verhaal van een tent waar ook een behoorlijke hoeveelheid licht in hing. Om dat de standers van de tent begonnen door te buigen heeft men aan beide zijden van de tent een vrachtauto tegen de staanders gezet.
          Ik weet niet waar die blauwe spanband voor is, maar hier willen ze de boel toch niet mee bij elkaar proberen te houden?
          Toch Steenge, zo te zien de leverancier van deze tent, eens bellen over wat er aan de spanten van zo'n tent mag hangen.
          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Overdrive
            • Feb 2002
            • 717

Heej das toevallig, klusje waar ik gewerkt heb.

De blauwe spanband kwam niet van ons en heeft alleen voor decoratieve doeleinden gediend meen ik. Had in elk geval niets te maken met 'de boel bij elkaar houden'

De totale last werd verdeeld over 8 (meen 4x1ton, 4x0.5ton) takels. Weet de cijfertjes niet meer uit mijn hoofd, maar kan je verzekeren dat dit per spant ver onder de belastbaarheid van de spanten lag. Vraag de tentmeester voor meer info!

Je kan het ook zo zien, als het niet sneeuwd zit je safe

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

citaat:Geplaatst door Overdrive

Vraag de tentmeester voor meer info!
              Steenge?
              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

citaat:Geplaatst door Overdrive
                Weet de cijfertjes niet meer uit mijn hoofd, maar kan je verzekeren dat dit per spant ver onder de belastbaarheid van de spanten lag.
                In het geval dat je iets kan verzekren heb je meestal ook een polis met voorwaarden (en kleine lettertjes)
                En er moet dan toch iets zijn blijven hangen anders dan 'ver onder'...
                van wat de toegelaten "belastbaarheid van de spanten" was,
                ... is 'ver onder' dan 20%, 40%, 60 of 80% van de toegelaten spantlast geweest?
                Ik moet zeggen dat ik - in mijn tijd - nog nooit één keer een opgave op papier heb gezien van een toegelaten spantlast, en dan heb ik het over minstens 4 verschillende tentverhuurders, waaronder een paar echte grote.

Comment

• Overdrive
                  • Feb 2002
                  • 717

Ik heb zelf de rigging niet gedaan, dus kan er niet heel veel over zeggen. Ik weet wel dat het goed gedaan is en (mij verteld ver) onder de max. belasting zat. Of het Steenge was durf ik dus ook niet te zeggen.

Maar hoe dan ook, het ging niet over dit plaatje maar over rigging in tenten algemeen

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

Ben het met Rinus eens. Ik heb van de Boer en Neptunes nog nooit een duidelijk antwoord kunnen krijgen van wat ik mag inhangen in de spanten van een alu-hal.
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• ralph
                      Banned
                      • Aug 2000
                      • 2649

Met een beetje wind op komst is de tentmeester blij met de extra ballast aan zn tent, met een boel wind op komst worden ze extra zenuwachtig
                      Tot zover mijn ervaering met De Boer tenten

Comment

• G-LiTe
                        • Apr 2004
                        • 196

2 Rinus,

Mijn ervaring de laatste jaren met Tent-boeren, en dan de grotere zoals De Boer, Veldeman en Mega, is dat ze erg cooperatief zijn in dit soort vraagstukken.

Wat ik wel gemerkt is dat je beter met de concrete casus: ' Mag ik deze belastingen zus en zo aan de tent hangen' kan afkomen dan met de vrijblijvende vraag: 'Wat kan ik aan de tent hangen'

G-LiTe
                        Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

2 G-Lite,
                          maar dan zul je toch ook op grenzen zijn gestuit van wat er dan een keer niet zou mogen?
                          Ik heb in een grote 'Jumbo' hal de spanten wel eens zo zwaar belast (~600 kg/spant) dat je vanaf de buitenkant precies kon vertellen waar de buhne stond:
                          daar waren de alu-spanten ca. 30cm doorgezakt.
                          En toen het daarna heel hard is gaan waaien en de plasticzijpanelen uit de tentwanden werden geblazen, zei de tentmeesterna afloop tegen mij dat ie blij was dat ik zoveel van die zooi aan zijn spanten had hangen.
                          We stonden naast een nieuwe fabriekshal en het buhnedeel van de tent was daarom net het meest windgevoeling, maar 'toevallig' ook het best geballast...
                          (en de trussen hebben een paar uur lang als een soort jojo op en neer gejutterd.)
                          Maar ook daarna heb ik in al die jaren maar één keer een standaard toelaatbaar belastbaarheidsschema van de verschillende types Alu-hallen gezien. Ik meen dat dit bij Veldeman vandaan kwam.

Comment

• Kevin_DM
                            • May 2003
                            • 577

Dit dan even voor onze stageco micro-arch podia (ok, zijn geen tenten, maar werkt wel op zelfde bouwprincipe)...
                            Wij hebben hier wel berekingen op gemaakt, en komen zo uit op een belastbaarheid van 2500 kg per boog, verdeelt over een aantal rigginpunten (eye-bolds in feite, door de bogen), waarbij elk punt maximum 500 kg belastbaar is.

Hierbij een foto hiervan dan ook:
                            Stageco is one of the most prominent international staging companies in the world.

Kan me wel inbeelden dat de berekeningen, gezien de hoek die die tentprofielen maken, iets moeilijker wordt dan onze bogen (en waarschijnlijk ook de (veel kleinere) winstmarges van de gemiddelde tentboer...)
                            --- watt ever you want ---

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Hallo Kevin,

de krachtenafdracht bij die bogen is natuurlijk wel wat gunstiger dan bij zo'n platte Alu-hal.
                              1. Ik neem aan dat er een verbinding (staalkabels of onderbühne) is die de horizontale spatkrachten opvangt,
                              2. en dat de overspanning van die micro-arch bogen geen 30-50m zal zijn, zoals bij Alu-& Jumbo-hallen wel vaak voorkomt.
                              3. Trowens, wat moeten jullie voor ballast gebruiken bij zo'n rechtopstaand "parapent-zeil"?

Comment

Working...