Hijsen in tent

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marc
    • Nov 2001
    • 69

Als ik zo de reacties door lees, komt er nog al wat bij kijken.

Aangezien ik zelf niet over de nodige rigging certificaten beschik zal ik dit toch moeten uitbesteden in de voorkomende gevallen.

In iedergeval lijkt mij de manier zoals wij momenteel bezig zijn met de ALP masten in veel gevallen de snelste en veiligste methode.

Bedankt voor de reacties.
    Binnenkort weer een nieuwe site....

Comment

• Kevin_DM
      • May 2003
      • 577

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Hallo Kevin,

de krachtenafdracht bij die bogen is natuurlijk wel wat gunstiger dan bij zo'n platte Alu-hal.
      1. Ik neem aan dat er een verbinding (staalkabels of onderbühne) is die de horizontale spatkrachten opvangt,
      2. en dat de overspanning van die micro-arch bogen geen 30-50m zal zijn, zoals bij Alu-& Jumbo-hallen wel vaak voorkomt.
      3. Trowens, wat moeten jullie voor ballast gebruiken bij zo'n rechtopstaand "parapent-zeil"?
      1. zitten uiteraard spreaders en staalkabels horizontaal tussen de bogen onderling (wat bij tenten ook wel zo is), en aan de basis worden de bogen gemonteerd aan op maat gemaakte frames, die mee tussen de layher gemonteerd worden, zodat alles een aansluitend geheel vormt. Hierbij vangt de vloer de horizontale spankrachten op, maar dit zit zelfs niet mee in berekening, aangezien deze bogen, theoretisch gezien, perfect kunnen gebruikt worden zonder de vloer door te verbinden.
      2.max span is ergens rond de 20m, en een clearance van een 10-tal meter.
      3.ballast is (dacht ik) ergens rond de 2 a 3 ton, per boog. Deze echter vooral om windstoten op te vangen.
      --- watt ever you want ---

Comment

• flurk
        • May 2003
        • 409

Met de ervaring die ik heb met het takelen in tenten kan ik zeggen dat er toch wat veel last hangt per span.Volgen de tentenboer waar wij mee werken kan je in dit type tenten max een takel en 50 kg last hangen.Wel in de nok van de tent.Misschien is de veiligheidsmarge wat groot,maar toch liever geen risico's.Hier werken wij liever met ground supports.Het blauwe lint kan je beter niet wegnemen naar mijn mening.Det tent zakt gewoon in elkaar met dit gewicht.

Comment

• flurk
          • May 2003
          • 409

Ik had de foto niet aandachtig genoeg bekeken.De stroppen zijn aan de langsliggers vastgemaakt.Dit is totaal onaanvaardbaar daar deze met "pop-rivetten" zijn vastgemaakt.Daar mag je bijna niks extra aan vastmaken.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

citaat:Geplaatst door flurk
            Daar mag je bijna niks extra aan vastmaken.
            Wat is "bijna niks"?
            Dat ken ik vooral uit de opmerking van nogal wat mensen over de spullen die zij willen laten ophangen: ach dat weegt "bijna niks"....
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• fl@x
              • Oct 2003
              • 194

Heb ook al van meerdere tentboeren vernomen dat 50 tot 75Kg belasting per spant mag toepassen. In veel alu-hallen kan je een m20 bout met hijsoog in de onderkant van die nokstukken draaien. Want die popnagels aan de zijkanten van die nokstukken zien er niet veelbelovend uit. Dus veel meer als een stukje truss en een paar parren kan je helaas niet in de nok hangen.

Greetz
              Zo niet, dan toch!!!

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

We gaan in elk geval met een M20 vooruit...
                vroeger had ik een vracht aan M16's voor dit doel - want die gaten waren toen niet groter.

Comment

• Jeroen de Goei
                  • Oct 2004
                  • 376

citaat:Geplaatst door jans

Ik ken het verhaal van een tent waar ook een behoorlijke hoeveelheid licht in hing. Om dat de standers van de tent begonnen door te buigen heeft men aan beide zijden van de tent een vrachtauto tegen de staanders gezet.
                  heeft dat geholpen?

Ik weet wel dat je vrachtauto,s om de tent neerzet om de wind op te vangen.
                  of heftrucks bij de versnoeringen, ook voor de wind.
                  maar vrachtauto,s tegen de staanders plaatsen, om te voorkomen dat ze bezwijken door overgewicht.
                  HaHa.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Ja het is wel een voorbeeld hogere geimproviseerde constructieleer...
                    In elk geval een tentenbouwer die goed wist hoeveel er aan zijn dak kon/mocht
                    Maar het effect was natuurlijk wel een soort van "inklemming"
                    - of "uitwendige onderspanning" -
                    en dat zal vast wel iets geholpen hebben...

Ik vraag me wel af hoe ze bepaald hebben welk gedeelte van de vrachtwagen voldoende sterk was om deze spatkrachten op te nemen?
                    Het chassis zat hiervoor toch wat te laag, en een polyester-bak met lichtmetalen frame is natuurlijk niet onbeperkt belastbaar. Zelfs stalen laadbak-frames zijn meestal voorzien van behoorlijk lichte profiel-soorten.
                    Zijn die laadbakken onbeschadigd uit de strijd gekomen?

Overigens is dit een topic waar best wat meer voorbeeld-pic's in zouden mogen.
                    Zo vond ik een hele mooie van LJ Chris elders op het forum:

http://www.licht-geluid.nl/forum/top...79&whichpage=2

Dat is weer een heel ander soort en veel hogere tent dan de standaard Alu-hallen.
                    Een heel wat prettiger om een lichttruss-plafond op fatsoenlijke showhoogte te krijgen.
                    En ook met rigging zichtbaar vanaf de aansluitingen tussen de spanten en de gording/koppelstaven.

Comment

• tomv
                      • Jun 2003
                      • 331

Ik neem aan dat Rinus deze bedoelde:

Is een tent van Veldeman uit het mooie Bree [^]
                      16m hoog in de nok als ik mij niet vergis.
                      Tom

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Absoluut,
                        en dit is een klassejoeper!
                        Daarmee geven ze die firma uit Alkmaar een beste trap onder de p..per!

Ik ben dus (plaatsvervangend) trots op de Belgen met hun Veldeman.

Comment

• Niek...
                          • Nov 2001
                          • 1094

Denkende aan de hoeveelheid gegevens die tentmeesters geven, de toenemende vraag van verzekeringsmaatschappijen naar diploma's, de welles/nietes kwesties tussen het riggende bedrijf en de tentenbouwer, etc.:

Aan welke voorwaarden moet je voldoen wil je zakelijke WA verzekering een rigging ongeval vergoeden?
                          <b><font color=\"orange\">Greetz Niek</b></font id=\"orange\">

Comment

• ronny
                            • Dec 2002
                            • 2138

wat die foto betreft die tomv heeft gepost. daarvan weet ik dat de takelpunten van de trussen aan de zijkant 120kg mochten hebben.(ken wel personen bij het uitvoerende bedrijf...)Dat is de belasting die ze daar van de tentenboer aan mochten hangen.
                            Hoe het met de nok van die tent zit weet ik niet.

mvg
                            ronny
                            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• tuurKE
                              • Jan 2005
                              • 252

hey allemaal, heb ook nog een leuke foto uit een 40m hal van de firma Veldeman. Voor deze opstelling hebben ze toen zelf verzwaarde tentspanten gebruikt maar vraag me niet hoe ze dit doen. We hebben toen eeb schriftelijke bevestiging gehad dat we per aanhangpunt 350KG mochten hangen. Echt wel ferme tenten die van Veldeman. Kan ook veel besproken worden met deze firma.

greetz tuurke
                              Maar wij hebben.......
                              .......chamsys!!

Comment

• Niek...
                                • Nov 2001
                                • 1094

citaat:

Denkende aan de hoeveelheid gegevens die tentmeesters geven, de toenemende vraag van verzekeringsmaatschappijen naar diploma's, de welles/nietes kwesties tussen het riggende bedrijf en de tentenbouwer, etc.:

Aan welke voorwaarden moet je voldoen wil je zakelijke WA verzekering een rigging ongeval vergoeden?
                                Iemand?
                                <b><font color=\"orange\">Greetz Niek</b></font id=\"orange\">

Comment

Working...