No Silence - First Launch

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ_jacob
    • Aug 2003
    • 293

Originally posted by No Silence
    Foto's:

Truss is aan plafond bevestigd met spanriemen

Mvg

Kevin

Luc, als een bedrijf groot is, wil dat toch nog niet zeggen dat ze het per defenitie goed doen?

Een beetje afwijkend, ik zie ook een podiumelement met schaar-poten, was dat niet ook verboden? of zit ik er naast...
    Last edited by LJ_jacob; 12-12-07, 01:59.
    mijn auto rijdt 1 op stoplicht

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

Beste Luc,

Ik zie ook die takel, over hoe die takel bevestigd is zal je mij niet horen, aangezien ik niet kan zien hoe de bevestiging loopt.

Wat ik wel kan waarnemen op deze foto:
      - de hoekstukken zijn niet ondersteund,
      - De takel heeft twee steels, de foto zal vertekenen, maar is deze bridle aan de takel niet erg plat?
      - Ik zie geen ondersteuning van de trusslengtes naar de middenbox toe anders dan die op het einde rechtsboven. rest van deze lengte is niet ondersteund.

Wanneer dit door een gerenomeerde firma is gebouwd, dan heb ik mijn vraagtekens bij de hijskennis van deze firma, afgaande op wat ik op deze foto zie.

Comment

• ostracized
        • May 2002
        • 214

even afgezien van de hijsMIDDELEN, maar de Methode..
        "ik moet wel even melden dat de enige foto van rigging die ik zie, die van Ralph is..."

om eerlijk te zijn zie ik niet in wat hier zo ontzettend verkeerd aan is. de uiteinden zijn ondersteund en het midden is ondersteund (even onafhankelijk van de last die dit punt krijgt).
        hoeveel buiging denk je dat er optreed in die hoeken als de hele constructie netjes gelijkmatig en horizontaal is opgehesen? (hoewel t lijkt of links voor iets te hoog hangt)

volgens mij valt dit wel wat mee. die bovenste hoekstukken krijgen volgens minimaal moment(de doorbuiging vd lengte tgv de last) en dat hoogteverschil (1,5m oid?) draag daar niet aan bij. anders zou je immers ook geen carre op kunnen zetten.

die onderste hoekstukken is afhankelijk van waar hij zijn steels heeft aangeslagen, dit is halverwege de lengte (?) en dat is inderdaad niet juist.
        verder hoor je mij ook niet vertellen dat deze manier van aanslaan tweesprong (?) correct is

correct me if i am wrong, zonder afbranden aub ik was er niet bij stel alleen ff kritische vraag
        (...)

Comment

• MEEO Licht en Geluid
          • Nov 2005
          • 950

Als ik de volgende opstelling opzet:

zeg maar Dan hebben de bovenste 2 trussen te neiging naar elkaar toe te vallen. De druk op de hoeken is dan gigantisch groot. Bij een carre heb je dit verschijnsel niet! Zeker niet omdat de hoeken worden ondersteund.
          Teminste: ik dacht altijd dat het zo was

Luc: het bedrijf waar je het over hebt is dus waarschijnlijk het betreffende verhuurbedrijf
          Last edited by MEEO Licht en Geluid; 12-12-07, 13:27.
          MEEO Audio Licht Rigging,
          Mark van der Werff
          Groningen

Comment

• ostracized
            • May 2002
            • 214

ja in dat geval is het moment wel groot in die hoek.. maar wanneer je de 2 truss in het midden van jou schets ondersteund zal het moment in die hoek minimaal zijn lijkt me.

en zo zie ik het tenminste op de foto, een uiteinde is ondersteun door de strop/spanband/lucht anker, het andere uiteinde wordt ondersteun door de hoek welke minimaal moment opneemt.

zoals reeds gezegd. gaat dit voor de onderste niet geheel op...

EDIT: je hebt de afbeelding inmiddels gewijzigd... nu gaat mijn interpretatie niet meer helemaal op
            Last edited by ostracized; 12-12-07, 21:13.
            (...)

Comment

• appi
              • Dec 2007
              • 1

Ikzelf was aanwezig bij de opstelling van deze constructie, ik zou hierover dus graag wat duiding geven ipv de meeste mensen die er hier maar wat op los gissen. De carre die je ziet is 2mx2m (tussen de 3weg-hoek en de 2weg-hoek zit een 0.5m naar omhoog) en de benen die naar buiten lopen zijn 6m (zeker geen grote overspanningen dus !!!). Wat betreft het naar omhoog brengen van de hele constructie zijn we als volgt te werk gegaan; 4 liften die op ong 1.5m van de uiteinden van de benen staan en in het midden 1 takel (de takel zorgt dus voor de ontlasting van de hoeken). Vervolgens omhoog tot tegen het dak en bevestigen met spanriemen.We gebruiken spanriemen (4000kg) omdat de dakspanten in het midden dikker zijn dan op de uiteinden, en we zo de truss perfect tot tegen de spanten kunnen bevestigen. Nadien beveiligen we dit met steels (is op de foto's niet duidelijk zichtbaar) moest er brand zijn en de spanriemen doorbranden. We 'hijsen' dus niets met spanriemen. Ik sta gerust open voor commentaar, maar geen dwaze opmerkingen over de 'looplichtjes' in de tubes. Toegegeven, de constructie ziet er apart uit, maar is weldoordacht. Ik zou ze persoonlijk niet hangen moesten er 8 wash575,8 spot 575, blinders, enz.. aanhangen. Dit speelt hier toch ook wel een belangrijke rol dat dit niet het geval was..

Comment

• JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

Originally posted by appi
                Toegegeven, de constructie ziet er apart uit, maar is weldoordacht
                Als je dan gelijk even het Excel-danwel-kladblok berekenings-documentje bijvoegt, zien we allemaal hoe "weldoordacht" de constructie is.
                Creating shows beyond Imagination

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

WOW!
                  mensen...we zjin niet van de berekenings gestapo!!!

De uitleg is leuk, blijven een hoop vraagtekens over, dat zeker!
                  Dat geeft Jeroen middels zijn vraag naar een berekening ook impliciet aan.

Wanneer je met een takel gaat hijsen, tegelijkertijd met statieven gaat heffen, wat is de kracht op de hoekstukken dan tjidens de lift?
                  Die vraag gaan we nooit beantwoord krijgen, maar zou leuk zijn om de kracht op de tweeweghoek 90 graden te weten.
                  Lijkt me een leuke huiskamervraag waarvoor je de constructeur niet nodig hebt. Ben reuze benieuwd naar de antwoorden!

" de meeste mensen die er maar wat op los gissen"
                  noem man en paard, dan voelen de mensen die een voorbehoud plaatsen zich niet ten onrechte aangesproken.
                  De foto's laten een constructie zien die vraagtekens oproept. Moet zeggen dat jouw reactie zeker niet de vraagtekens wegneemt over deze constructie.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• JeroenVDV
                    • Mar 2004
                    • 963

Originally posted by moderator
                    WOW!
                    mensen...we zjin niet van de berekenings gestapo!!!

De uitleg is leuk, blijven een hoop vraagtekens over, dat zeker!
                    Dat geeft Jeroen middels zijn vraag naar een berekening ook impliciet aan.
                    Mijn vraag was inderdaad retorisch bedoeld.. Het hijsen en tegelijkertijd heffen met statieven kan op zoveel manieren plaatsvinden (en er zijn ZOVEEL factoren waarop het (vaak zonder dat het gemerkt wordt) misgaat - een verbogen hoek valt niet direct op), dat berekeningen geen zin hebben.
                    Creating shows beyond Imagination

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by appi
                      We gebruiken spanriemen (4000kg) omdat de dakspanten in het midden dikker zijn dan op de uiteinden, en we zo de truss perfect tot tegen de spanten kunnen bevestigen. Nadien beveiligen we dit met steels (is op de foto's niet duidelijk zichtbaar) moest er brand zijn en de spanriemen doorbranden. We 'hijsen' dus niets met spanriemen. ..
                      sja , das dus erg handig... Eerst spanriemen op 4 ton zetten (WLL?),
                      er vervolgens materiaal aanhangen, en dan zeggen dat we niet aan t hijsen zijn met spanriemen...
                      sjonge,, dacht dat ik een fles whisky op had, maar ben toch nog te nuchter voor dit soort gein..

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

Originally posted by MacGyverSounds
                        sja , das dus erg handig... Eerst spanriemen op 4 ton zetten (WLL?),
                        er vervolgens materiaal aanhangen, en dan zeggen dat we niet aan t hijsen zijn met spanriemen...
                        sjonge,, dacht dat ik een fles whisky op had, maar ben toch nog te nuchter voor dit soort gein..
                        Hij zegt: 'te bevestigen'. Volgens mij is een spanband daarvoor nog altijd gemaakt... De redenatie: een spanband is gemaakt om het voorwerp op z'n plek te houden. Er wordt nergens vermeld of dit horizontaal of verticaal moet zijn. Dus zolang het voorwerp strak tegen het spant is geplaatst, is er puur theoretisch gezien niks mis met deze manier van bevestigen. Maar of het slim is... Zie het zelf liever in een steel aan een takel hangen...

Comment

Working...