Eigen bedrijf beginnen!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rolanddeg
    • Nov 2004
    • 337

In mijn geluidscarrière heb ik veel, heel veel bedrijven failliet zien gaan. En dan bedoel ik FAILLIET! in die zin van het woord. Mensen die op deze zelfde wijze zijn gestart: ik wil organisatoren blij maken met spulletjes, en die kom ik dus brengen! Het hoeft niet veel te kosten want we vinden het allebei leuk, en dan zijn we toch vriendjes?

35.000 euro is veel geld. Meer geld dan de meeste mensen mensen in een jaar verdienen! Het risico van zo'n investering is dus serieus groot.

Toen ik een tijdje bezig was als geluidstech was, werd ik al diverse keren benaderd door verschillende partijen of ik ook complete geluidssets kon regelen, meer dan alleen ikke. Uhh ja... kan wel? Hier heb je het telefoonnummer van verhuurbedrijf X, dan moet je om deze apparatuur vragen!

Niet leuk: je klant stond alsnog van alles te regelen terwijl dat helemaal zijn vraag niet was. Misschien toch maar apparatuur gaan aanschaffen? In die tijd was ik al een beetje aan het rommelen met festivals enzo, dus om meteen maar 2x Midas H2000 + een V-Dosc systeem aan te schaffen stond mijn portemonnee ook niet helemaal toe! Er moest dus een oplossing komen voor dit probleem. Ideale situatie: zelf €0,- aan investering doen en toch geld verdienen met apparatuur.

Ideale situaties komen je niet aanwaaien, die moet je zelf creeëren! Wat heb ik gedaan:
    bij verhuurbedrijf X kenden ze me intussen wel, omdat ik al die klanten had aangedragen. 1 telefoontje naar die toko voor een afspraak en de volgende dag zat ik daar in het kantoor van de chef. Het probleem uitgelegd: klanten aan apparatuur helpen zonder daar op te verliezen, en dat terwijl ik m'n biertje en shag ook nodig heb enz. enz. Chefke, mag ik korting bij jou krijgen? Zijn antwoord was: tuurlijk jongen, ik geloof er wel in dat jij nog meer klanten gaat binnen halen, bij deze zeg ik jou 25% korting toe op alles wat je bij mij huurt!

Festivalletje voor zo'n 5000 man: aan het einde van de rit staat er ergens rond de 2000 euro op mn bankrekening + nog m'n eigen dagloon * 2 dagen. Rond de 2500 euro verdient in 1 weekend met een investering van €0,-. Waarom zou ik in vredesnaam gaan investeren? Er zijn genoeg mafkezen op dit forum die dit al voor jou gedaan hebben! 2 van dergelijke klusjes per maand en mij hoor je niet... Ohja, als ik in een rustige periode op vakantie ga, zonder leningen enz. achter me aan

Wat ik hiermee probeer te zeggen: je bent niet de beste van de stad als je een grote investering doet. De kans dat zo'n onderneming positief uitvalt is klein, zeker in een dusdanig verzadigde markt als de licht & geluidswereld. Mijn investeringen zijn de dingen die ik écht mooi vind: een pre-amp, een goeie microfoon of een mooi stukje software. Voordat je een beetje een spannende klus kan aannemen ben je zomaar €200.000 verder. Hoeveel jaar moet je op een houtje bijten voordat je zoiets hebt terugverdiend?

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Tsja... zoiets doen er veel volgens mij.
      Zelf een klein basissetje in beheer (paar duizend euro aan spul misschien) en als de klant meer wil, dan huur je bij.
      Uiteraard bereken je die huur door, plus een beetje 'service' zeg maar, pure winst dus.

Zelf een drive-in setje en freelance geluidstech.
      Laatst een klant die wilde dat ik een openluchtfestivalletje (nadruk op de 'tje') van licht/geluid zou voorzien, nou mijn topjes zijn leuk voor afluistering, maar that's all.

Dus ik bijhuren, doorberekenen, paar percentjes erbij voor de 'service', dagloon voor mijzelf en een tweede tech (iets met lampjes) en m'n eigen set uiteindelijk thuis gelaten.
      In een dergelijke klus investeer je wat tijd, meer niet.

MAAR...
      Een compleet bedrijf op een dergelijke manier runnen zonder een rooie cent te investeren kan niet. Je investeert in je kennis, je vervoer, je promotie, en vooral die kennis (en het uitbreiden daarvan) kost je veel tijd en af en toe een cursusje of workshop. Investeer je niet in je kennis maar doe je enkel hier en daar wat ervaring op, dan gaat het ooit mis. Op een gegeven moment kom je in een situatie waar je niet weet wat je moet doen, iets wat met investeren in kennis mogelijk niet nodig was geweest.
      Dus: niet investeren in apparatuur is ok, maar investeer altijd in kennis. Leren == leuk!
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Hansound
        • Apr 2006
        • 832

Zo zat ik vroeger ook te dromen over stapels boxen en rijen kisten allemaal dezelfde maat....
        Geeft niks lekker verder dromen
        En wees gerust, je bent zeker niet de enige in de branche

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Nog een tipje: Vergeet niet de belastingaangifte (omzetbelasting) in te sturen. Ik heb het afgelopen kwartaal nul omzet gedraaid, en als je niet oplet sturen ze je zo maar een aanslag op basis van een schatting.

(Overigens is die nul euro omzet voor mij niet echt een probleem: Ik hoef mijn brood niet van de nettowinst te betalen en ik heb ook geen schulden.)
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Hansound
            • Apr 2006
            • 832

Originally posted by Stoney3K
            Nog een tipje: Vergeet niet de belastingaangifte (omzetbelasting) in te sturen. Ik heb het afgelopen kwartaal nul omzet gedraaid, en als je niet oplet sturen ze je zo maar een aanslag op basis van een schatting.

(Overigens is die nul euro omzet voor mij niet echt een probleem: Ik hoef mijn brood niet van de nettowinst te betalen en ik heb ook geen schulden.)
            Zo kun je van dit forum heeel veel leren, vooral die laatste opmerking over " nul omzet die overigens geen probleem is" spreekt boekdelen.

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by Hansound
              ...vooral die laatste opmerking over " nul omzet die overigens geen probleem is" spreekt boekdelen.
              Ik ben dan ook pas een half jaar bezig. Het zou wat anders zijn als ik over een jaar nog steeds niks verdien, dan moet ik me toch even achter mijn oren krabben en er misschien mee stoppen. Veel bedrijven verwachten immers toch ook een KvK-inschrijving als je als freelancer aan de gang wil.

Maar ik ben de afgelopen periode veel meer bezig geweest met netwerken aan alle kanten en de laatste hand aan mijn basis-set aan het leggen, volgens mij weet je zelf net zo goed als ik dat klanten niet *zomaar* naar je toe komen.

Tuurlijk heb ik hier en daar wel setjes tegen kostprijs weggezet. Maar die factureer ik dan niet óók nog een keer via mijn eigen bedrijf, omdat ik dan alleen maar over andermans omzet belasting ga betalen.

Wees niet getreurd: Er gaan binnenkort echt wel rekeningen de deur uit naar mijn klanten toe. . Maar de afgelopen tijd ben ik meer aan de apparatuur en mijn eigen ervaring aan het werken, zodat ik klanten ook fatsoenlijk werk lever.
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Hansound
                • Apr 2006
                • 832

Netwerken is altijd goed, en setjes wegzetten om ervaring op te doen ook.
                Je hoeft je daarvoor helemaal niet te schamen !!!!~!!!!

Comment

Working...