Eigen bedrijf beginnen!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Mijn berekeningen zijn gewoon marktconform en zullen in detail soms afwijken per bedrijf.

De 35000 is toevallig precies het bedrag van een microkrediet. Mogelijk dat topicstarter denkt op die manier "eenvoudig" een bedrijf te beginnen.

Geen last van inzicht in bedrijfskunde, dus een succes gaat het bij voorbaat al niet worden...
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

C 35.000 euro is een hoop geld dat je niet zomaar even uitgeeft. Ook al heb je het wel, een normaal denkend mens zal hier verstandig mee om willen gaan.
      35.000 euro en omnitronic en behringer is niet verstandig..

Ik vind het ten eerste al niet verstandig van de ts dat hij meteen alles in een keer wil, zelf ben ik dertien(bijna 14) en heb een kleine week terug (het is nu 26 mei) mijn allereerste setje gekocht, 2*LEM T400 en 1*LEM Procon 1000 Plus.
      Maar voordat ik de 1000 euro bij elkaar had die het kosten moest (aanbieding op de speakers) heb ik wel eerst 2 jaar door de regen gelopen met m'n krantjes.
      Ik denk dan ook dat je het geld voor zoiets niet even moet lenen, maar van de grond af aan moet beginnen, zodat je hard hebt gewerkt en weet wat je uitgeeft, in plaats van hopen dat je je lening terug kan betalen. En ik voorspel dat dat met deze behringer meuk zeker niet gaat lukken (zie de berekening van AJB!).
      Als je toch gaat beginnen, lees dan alle adviezen in dit draadje nog eens goed door:

Focus op 1 gebied in plaats van alles tegelijk (ik wil bijv. eerst geluid)
      Kort de lijst voor meer dan de helft in en zet er fatsoenlijke merken neer! (ik citeer AJB: Ik denk dat er erg weinig mensen zijn die 1500 euro gaan lappen voor een setje Behringer meuk!)

Ook ************** heeft een goede reden om er niet aan te beginnen:

Als ik 35K moest investeren ging ik er voor zorgen dat ik er doordeweeks mn geld mee kon verdienen. De geluids en lichthandel is leuk voor t weekend, maar dan moet je in 2 dagen de kost verdienen. Als er een dag uitvalt gaat je inkomen met 50% naar beneden...............

Ik kan je niets verbieden, maar denk er heel erg goed over na!

Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• drummerke
        • Oct 2006
        • 432

Hey,

Met de TS verlanglijstje ben ik het ook niet eens (teveel minderwaardige artikelen).
        Maar ik vind de berekeningen toch ook iets te kortzichtig. Ik zou graag wat meer info willen.
        Ikzelf ben zelfstandige in bijberoep (geluid - versterking van bandjes in caffee en kleine zaaltjes). Zit momenteel ongeveer aan 8.000 aanschaf van materiaal (Mackie, db-technologies, shure, akg, tascam digitale mixer..etc). Ik ben al lang op zoek naar een eerlijke prijs die ik zou kunne vragen. Als ik jouw rekensommetje zou toepassen :s vrees ik dat ik iedere dag voor mezelf DJ zal mogen spelen.

Enige advies voor TS, koop minder materiaal, maar materiaal van een gevestigde waarde en merken.

Greets

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

Mijn berekeningen zijn volkomen reeel en standaard in de wereld van professioneel licht en geluid. Wat jou er nooit van moet weerhouden om korting te geven of je prijs aan te passen: ieder z'n handel toch?

De 1:40 norm is een beetje afkomstig van de Flashlight hoek, maar vergis je daar ook niet in de langdurige verhuur. Staffels zijn een van de meest onderschatte onderdelen van lange-termijn afspraken. Een jaar verhuur is vaak maar 40 x de dagprijs. Laat dat nou precies het idee zijn achter een investering! Break-even na een jaar, en dan geld verdienen...

Er zijn zoveel zaken die meespelen bij het begrip "investeren", die te complex zijn en bovendien losstaan van de PA-wereld, om hier individueel te behandelen. Indien mensen een specifieke vraag hebben kunnen ze dan betere even mailen. Nogmaals: ook bedrijfskunde is een vak apart.
          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
          ------------------------------------------------
          Arvid Buit
          Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Watt Xtra
            • Oct 2004
            • 1119

Arvid:

Ik doel ook meer op het idee dat hij niet elke keer zijn spulletjes allemaal meeneemt. Nu lijkt het net of hij per verhuur klus zn 1500 euro moet vragen. Ik ben het nog steeds eens met het idee dat het lijstje niet snel verhuurt zal worden als complete productie.

Tevens zal de berekening niet opgaan bij losse verhuur, aanschafprijs :40, amprackje 3weg met labjes zou dan al snel richting de 250 euro gaan per dag.

Maar bedrijfskunde is inderdaad een vak apart, zijn studies voor zowel MBO als ook HBO, duren gemiddeld toch wel 4 jaar, ( ik ga ervan uit dat ik volgende week een goede presentatie neerzet en mij afgestudeerde Small Business mag noemen)

Om goede prijzen te maken voor je verhuur zijn tal van aspecten aan de orde, niet alleen de marktconform prijzen, maar ook wat wil je zelf verdienen, wat doet de concurrentie, heb je uitsluitend nieuw materiaal of is het al wat jaartjes oud, enz enz.

We hebben echter nog niets vernomen van de TS, misschien maar eens afwachten naar zijn reactie.
            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• DMiXed
              • Jan 2008
              • 370

het voorbeeld wat het kortste bij is voor mij: meself...
              ben ook maar een stom mannetje van 15 met een multimeter,
              een grote bek en een eigen hobby setje (eerst ook van die hobbybobbie meuk) maar nu ook al bijna een allen&heath mixertje en mackiesetje...
              afgelopen week met een Sound Projects weggeweest...
              genoeg over mij...
              wat ik bedoel, begin gwoon klein, en met goede apparatuur (zoals al meerdere malen gezegd de A-merken) en bouw zo je contacten op en relaties met potentieële klanten... goed je best doen, je inzetten, beetje naam maken... je weet wel Maar ga niet voor tienduizenden aan meuk aankopen, daar berijk je geen zak mee. leuk voor de slaapkamerdisco, niet voor t echte werk, mijn advies, denk nog eens goed na wat je aanschaft, ga eens polsen bij (collega) bedrijven wat hun advies is, ga de grotere winkels langs, en kijk wat zij zeggen, daar kan je misschien nog heel veel van leren! Ben zelf ook pas drie jaartjes, nee 2 ofzo, echt serieus met mn hobby bezig, maar heb t zelf ook gemerkt, werk gwoon goed, zet kwaliteit neer, en heb er plezier in, dan kom je de 'big boys' nog wel tegen, en wordt jij misschien zelf ook zo'n big boy!

zo, genoeg verteld...huiswerk maken xD
              Jeroen van Geffen

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Originally posted by Watt Xtra
                We hebben echter nog niets vernomen van de TS, misschien maar eens afwachten naar zijn reactie.
                Die had hij dan gisterenavond mooi kunnen geven want toen is hij hier online geweest zag ik. Misschien is hij na het lezen hier toch wel geschrokken van wat er allemaal bij komt kijken.

Comment

• Watt Xtra
                  • Oct 2004
                  • 1119

Originally posted by vasco
                  Die had hij dan gisterenavond mooi kunnen geven want toen is hij hier online geweest zag ik. Misschien is hij na het lezen hier toch wel geschrokken van wat er allemaal bij komt kijken.
                  Begint idd weer te lijken op een loos topic... Ik wil nog niemand veroordelen maar misschien dat er ingezien is dat 30.000 euro toch wel veel geld is.. en de rekening dat niet toelaat
                  JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• jeroen01
                    • Jan 2006
                    • 45

Originally posted by vasco
                    Nou geschrokken ben ik niet hoor! Ik was alleen zo stom om te vergeten dat hier de pagina's niet doorlopen. Ik heb dus net pas alle reacties op pagina 2 & 3 gelezen.

Ik snap van de meesten de reactie wel. Maar toch ben ik het er niet mee-eens dat de behringers sets zo worden afgekraakt. Ik heb meerdere van dat soort sets gehoord en met bijvoorbeeld verschillende professionele muziekscholen samengewerkt. Hun geluidstechnici zijn ook best te spreken van deze sets. (daarnaast is ook wat je aan bekabeling eraanhangt van belang!)

Daarnaast heb ik omnitronic niet meer in mijn huidige lijstje staan.

De reden dat ik alles zelf wil doen (dus licht/geluid) is omdat ik flexibel wil zijn. Gewoon een bedrijf dat een uur van te voren op kan bellen voor wat extra's... Dat is wat ik ook met het bedrijf wil gaan uitstralen.

Dat wil niet zeggen dat ik het helemaal niet met jullie eens ben. Er zijn producten, vooral bij licht in het lijstje wat eigenlijk vervangen moet worden voor grotere en betere merken.

Mijn insteek is ook niet om de top van markt te worden. Nogmaals, in deze omgeving is er weinig van dit soort bedrijven die in de buurt zijn gevestigd. Ik heb met andere ondernemers die ik ken uit de buurt gesproken. Ze hebben verteld dat een persoonlijke benadering van een lokaal bedrijf erg een succesvol concept is voor deze omgeving.

Daarnaast moet wat mij betreft de prijs voor een leuke, goed verzorgde avond geen €1500 euro zijn. Door voor een aantal B-merken te kiezen en dus een groter assortiment, en minder grote basisinvestering wil ik de prijs lager kunnen leggen. Daardoor zijn zeker in deze omgeving veel meer mogelijkheden.

Het concept van het bedrijf is dus: Flexibel en goede kwaliteit voor een lage prijs ("goede" wil dus zeggen, niet willen tippen aan bijv flashlight ed. maar goed in de zin van netjes, gemiddelde (hoogwaardige) kwaliteit)

Ik ga de komende maanden verder met het ontwikkelen van mijn project. Met onderandere gesprekken bij de bank, KVK en ook een goed marktonderzoek wil ik meer kijken naar de mogelijkheden die deze markt te bieden heeft.

Verder neem ik ook al jullie kritiek mee in mijn beslissingen en ben ik alleen maar blij met elke reactie die ik hier krijg. Morgen zal ik mijn huidige productenlijst posten zodat jullie een beter overzicht krijgen van wat ik nu veranderd heb, dan kunnen jullie weer iets meer kritiek geven over de stand van zaken, nu......

Comment

• Nit-Wit
                      • Feb 2005
                      • 250

Mijn advies: ga voor merken en types die makkelijk cross rental zijn.
                      heb je een keer een grotere productie die je niet compleet met eigen materiaal kunt voorzien dan sta je niet moeilijk te doen omdat je ingehuurde alternatief toch net iets meer kennis verreist dan jij dacht toen je hem in ging huren.

bijkomend voordeel kan zijn dat je conculega's nog bij jou gaan inhuren omdat ze "hetzelfde" hebben als jou.

succes!
                      "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

• Draad
                        • Apr 2001
                        • 122

@ts

Ben ff benieuwd wat je onder "bekabeling" verstaat, en wat volgens jou goed is.

Comment

• jeroen01
                          • Jan 2006
                          • 45

Originally posted by Draad
                          @ts

Ben ff benieuwd wat je onder "bekabeling" verstaat, en wat volgens jou goed is.
                          Daarmee bedoel ik goede neutrik pluggen en goede, duurzame kabels in plaats van omnitronic meuk. Dit tast echt de kwaliteit van je geluid aan!

Comment

• Noobie
                            • Dec 2007
                            • 223

Originally posted by jeroen01
                            Daarmee bedoel ik goede neutrik pluggen en goede, duurzame kabels in plaats van omnitronic meuk. Dit tast echt de kwaliteit van je geluid aan!
                            Zie impedantie topic.... http://www.licht-geluid.nl/forum/techniek/22678-impedantie-wat-het-nou-eigenlijk.html

Comment

• Watt Xtra
                              • Oct 2004
                              • 1119

Originally posted by jeroen01
                              Volgens mij moet jij eerst nog heel veel leren voordat je een bedrijfje moet beginnen. Er zit zeker verschil in een goede Klotz kabel met neutrik pluggen en een chinees omnitronic of ander oostblok land kabel.

Echter wanneer ik een "xlr touw" neem van goede kwaliteit of eentje uit china en speel over dezelfde set met dezelfde mic dan ga jij of een ander geen verschil horen!!

Je gaat wel verschil merken, zeker wanneer je die "touwtjes" 5 keer oprolt!
                              De een gaat nog net zo soepel en zonder problemen een 6de keer te gebruiken, de ander is net een wortel kabel geworden en moet je eerst met de soldeerbout bij.

Comment

• geenstijl21
                                • Jan 2008
                                • 462

Beste Jeroen.... om mij heen investeren mensen het veelvoud van dit soort bedragen, die nemen daardoor een ingecalculeerd risico. Wat ik daarna zie is: ze verdienen opeens heel erg veel geld (ze hebben een ingecalculeerd risico genomen en het pakt erg goed uit) of "het bloed dood" de investering was niet erg optimaal, maar de kennis en ervaring die ze daarna hebben opgedaan is van een erg grote waarde.

Wat voor de ene veel geld is, is voor de ander weinig.....daar wil ik het niet over hebben.

Maar zo te horen ben je nog jong en wat is 30.000 euro op een mensenleven. Ga uit van 4% rente, ach 1200 euro per jaar en een hele ervaring rijker. Die ervaring is onbetaalbaar en daar heb je als het goed is de rest van je leven nog wat aan.

Succes!
                                "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

Working...