Eigen bedrijf beginnen!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeroen01
    • Jan 2006
    • 45

Eigen bedrijf beginnen!

Hallo allemaal!

Ik wil heel graag aan het begin van 2010 een eigen bedrijf gaan starten in de licht/geluid branche. Ik heb inmiddels 6 jaar ervaring in vooral musicals en grotere schoolfeesten. Daarnaast ook een aantal keer stage gelopen bij Eyeworks.

Graag wil ik een bedrijf wat zich richt op het verzorgen van uiteenlopende faciliteiten zoals: losse verhuur, karaokefeesten, bedrijfsfeesten, bedrijfsfaciliteiten (versterking, beamer, LCD etc..) bruiloften, kleine tot middelgrote optredens etc...

Daarvoor heb ik natuurlijk wel wat apparatuur nodig. Om niet te veel risico te nemen in één keer, heb ik ervoor gekozen om niet heel hoog te beginnen qua budget. Hieronder een lijst van wat ik denk aan te schaffen:

microfoons: (microfoons voor instrumenten nog niet meegerekend)
    4xOmnitronic DR-1000 (ontvanger)
    4xSennheiser EW135 G3
    2x2xShure Combi: SLX BETA87A Set
    2xShure Combi: SLX BETA SM58 Set (meerdere types omdat ik klanten alternatieven wil bieden)
    4xOmnitronic TM-1000 (zender)
    4xOmnitronic EHS-110 (huidkleurige mic voor presentaties en losse verhuur)
    4xOmnitronic LS-1000 (indien bovenstaande niet gewenst door opdrachtgever)
    6xBehringer*ULTRAVOICE XM8500 (goede ervaring mee, als budget alternatief voor de SM58 van shure)

geluid versterking:
    4x Behringer E1220A active monitor (voor presentaties/kleine dingen)
    4xB1800X PRO
    4x B1520 PRO
    2xEuropower EPX2000 (behringer) (voor de B1520's)
    2xEuropower EPX3000 (voor de B1800FX's)
    2xDCX2496 behringer (crossover)

mengtafels geluid
    1xEurodesk SX3242FX (voor grootschalige dingen)
    1xBehringer XENYX 1622FX (kleine projecten)
    1xBehringer VMX 1000 (feesten en DJ)
    2xomnitronic DM-1050 (als alternatief voor pioneer CDJ)

lampen (statisch en effectlicht)
    9x Eurolite*T300/500F (basislicht statisch)
    1xJEM ZR24/7 DMX hazer 900W
    1xEurolite*LED FX-250 RGBW DMX (leuk effect: budget projecten)
    2xAmerican DJ LED Vision (zie bovenstaand)
    1xEurolite*NB-40 ICE
    1xEurolite*N-110
    1xDMX strobe set 1 (PLS)
    4xELD*Sunstrip DMX (blinders)
    2xJH DEAL - LED Par 56 set (16 led parren totaal, met sturing los te verhuren)
    2xLaserworld*EL-40G DMX
    6xShowtec Phantom 250 CMY Wash
    4xShowtec Phantom 250 Spot
    4xMartin Mania SCX 500

sturing (DMX)
    1xEurolite*Board 10-ST
    1xEurolite DMX Scene Setter (voor makkelijk licht neerzetten)
    1xBotex*UP-1 (voor enkel spotje op bijv. DJ)
    2xBotex T4 (voor spots)
    1xDVC2 ECO 512 (daslight icm laptop) (makkelijk te bedienen en prima voor bovenstaand lichtaparatuur)

truss
    1xEurotruss FD33 vierkant (5x5 meter) (voor middelgrote feesten)
    2xEurotruss/American DJ truss brug 3 (bax-shop) (aanvulling grotere feesten of bij iets groter budget)
    1xEurolite Show Stand II (voor "budget" projecten)

beeld
    1xAcer P1265 Beamer
    2xDVD speler met VGA out
    1xkaraoke DVD's diversen
    2xSamsung LE-22B650 LCD

hierbij heb ik ongeveer 2000 - 3000 euro gerekend voor flightcases. Daar komen nog andere dingen bij als reservelampen, promotiemateriaal, beveiliging (zekeringen, stealcables) etc....

Hiervoor is als ik kijk naar de prijzen op internet in totaal zo'n 35.000 euro voor
    nodig. Maar dmv offertes zal de prijs voor bovenstaande apparatuurlijst wel minder zijn.

Graag wil ik jullie mening over bovenstaande keuzes voor dit beginnend bedrijf. En ook wil ik graag weten welke kritiek of tips jullie voor me hebben!

bedankt alvast voor de moeite!

Jeroen
    Last edited by jeroen01; 24-05-09, 10:31.
  • AH
    • Apr 2004
    • 248

Ik zou de lijst voor meer dan de helft inkorten, en dan voor betere merken kiezen.
    Succes,
    Anne Homan

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Ik zou de lijst voor meer dan de helft inkorten, en dan voor betere merken kiezen.
      Verwoordt precies wat ik dacht tijdens het overlopen van de lijst. Let ook op de nuance: er staat wel degelijk: "voor MEER dan de helft".
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

en ik zou zeker voor een ding tegelijk kiezen.
        geluid, of licht, of DJ, of....

En in het begin alleen een serieuze gereedschapskist en administratie opzetten.

Als je zonder de kosten te maken jezelf niet kunt verhuren dan hoeven de spullen ook niet.

denk "nieuw" denk "in mijn regio nog niet te huur"

Begin bijvoorbeeld met een goede goedkope bus een "ik zet die afhaalset voor U neer en sluit hem voor u aan" service. oid.
        Dan plaats je jezelf gelijk in het topsegment terwijl je kan leunen op serviceapparaten van grote dry-hire bedrijven.
        Even als voorbeeld.
        lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Zeker als je losse verhuur gaat doen moet je voor degelijk gaan.
          Behringer spul is wel leuk hobbyspul maar daar kun je ook geen serieuze huurprijzen voor vragen. Begin bijvoorbeeld met alleen een lichtset met wat truss materiaal en ga een samenwerking aan met een geluidsverhuur bedrijfje.
          Dan kun je beter materiaal aanschaffen, betere prijzen rekenen, je wordt minder vaak met storingen geconfronteerd en bouwt dus ook een betere reputatie op.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jaksev
            • Jul 2007
            • 365

Kijk maar goed uit met die "vervangers" van bv. de sm58.

Ik snap het goed dat je zo laag wilt beginnen, of ja laag, hoe moet je dat zeggen, een beetje bij de B-merken beginnen. Bespaart heel veel kosten. Maar houd goed in je achterhoofd dat het B-merken zijn.

Ik denk dat, dat geluidsetje het op lage volumes prima doet, alleen veel gaat vervormen naar mate het harder gaat. En dat je het misschien eerder kapot draait.

En je mic`s, gooi maar eens een sm58 door de zaal of een namaak nep sm58. dan kun je die namaak nep sm58 weg gooien en die sm58 kun je nog een keer gooien. Niet dat je dat gaat doen maar een zanger kan wel is iets laten vallen. En ja die draadloze omnitronic het zelfde verhaal. ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat dat ook niet alles is.

Kwa licht heb je wel goede keuze`s, die showtec spotjes en washes, doen het zeer goed. Heb ze vaker gezien, zien er zeer leuk uit voor de prijs. En ja mensen met ervaring zeggen wel ja als je die mee neemt op een klus dan moet je minstens 2 reserve meenemen, dat klopt wel, mja dan moet je al gelijk bij robe of martin spots/washes beginnen. dat vind ik wel iets te overdreven.

Ik zou is goed na denken over je keuze mic`s, en geluidset, de rest ziet er wel leuk uit

Comment

• kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

Met deze apperatuur kan je de bedrijfsfeesten, bedrijfsfaciliteiten en middelgrote optredens wel vergeten en ga je de gemiddelde hobbyist niet ontstijgen in kwaliteit.
              Maar aangezien jij winst moet maken, omdat je een bedrijf bent, zullen jou prijzen dus te hoog liggen.

Ben benieuwd naar je marktonderzoek en je ondernemersplan. Of heb je dit nog niet?
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• jeroen01
                • Jan 2006
                • 45

Hey allemaal!

Bedankt voor alle reacties tot zover....
                Ik wil wel mijn huidige plan (dus combinatie licht/geluid) voortzetten. Met jullie kritiek heb ik echter wel wat gedaan:

de microfoons heb ik nu als volgt begroot:
                Sennheiser EW135 G3 Handheld + ontvanger 4
                Sennheiser EW112 G3 draadloze zender 4
                Quattro CM-630 Headworn Huidkleurige microfoon 4
                Sennheiser MKE40 Laveliermicrofoon voor zender 4
                Shure SM58 vaste microfoon (zang/instrument) 4

(de SM58/Beta87a wireless zijn wat mij betreft toch niet nodig in dit stadium, deze staan over 1 jaar op de begroting)

Wat betreft de Behringer set: Ik heb zelf met een vergelijkbare behringerset gewerkt voor ongeveer 4 jaar. Ik ben juist erg tevreden over deze sets. Ze klinken mooi helder en hebben een prima vermogen....

Daarnaast vind ik inderdaad de showtec movingheads best wel goed om mee te starten. Ze zullen misschien wat eerder stuk zijn maar robe of martin headjes zou echt te duur zijn voor mijn budget.

Bij het licht heb ik de effecten van american DJ voorlopig even laten vallen. Ik ga eerst eens verder kijken voor wat duurdere/betere effecten. Leuke suggesties iemand???

Daarnaast heb ik inderdaad een bedrijfsplan, of tenminste een begin ermee. De regio waarin ik zit: brielle, oostvoorne, rockanje, spijkenisse en hellevoetsluis is voor mij gunstig. Vooral in brielle en hellevoetsluis zijn veel bedrijven gevestigd en er zijn relatief weinig nabije concurrenten. Ook in spijkenisse (grotere plaats) zijn wel wat concurrenten maar niet om echt zorgen om te moeten maken. Daarnaast heb ik in bussum/hilversum redelijk wat connecties waardoor ik daar al toezeggingen heb voor meedere grote feesten (900 man) per jaar.

Ik wil dus met dit bedrijf zorgen dat bedrijven en particulieren uit een groot aantal diensten kunnen kiezen. Door zo aan hun wensen te voldoen kun je je beter binden aan de klant (is mijn ervaring)

Als iemand nog tips heeft voor eventueel lichteffecten of andere tips, graag!
                Last edited by jeroen01; 25-05-09, 21:46.

Comment

• @lex
                  • Jul 2006
                  • 1087

Mag ik vragen waar je je startkapitaal vandaan gaat halen?

@lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• geenstijl21
                    • Jan 2008
                    • 462

Om al deze set's te gebruiken heb je dit ook nog nodig:

- Lichtmulti's + break out's
                    - Stroomverdelers
                    - Krachtstroomverloopjes
                    - 220V verlengkabel + haspels + verdeelsloffen
                    - XLR 3p verleng + heel veel verloopjes
                    - Videobekabeling + heel veel verloopjes (VGA, RGBHV etc)
                    - Videoverdelers
                    - Microfoonstandaards + lspstandaards
                    - Beamer standaards, projectietafels
                    - Powerpoint afstandsbediening is een must
                    - Previewmonitor
                    - Een fatsoenlijke "theaterlamp" zie ik niet staan. Om een podium mee uit te lichten
                    - Vloerkruisjes, scaf klemmen oftewel grip
                    - Voorraad kleurenfilters
                    - Backdrops en doeken, scheurdoek, afrokdoek
                    - Multikabel systeem t.b.v band
                    - DB meter
                    - Verschillende monitors voor de band of DJ

Ik vind je begroting te krap!

En denk ook aan spare parts! En daarmee bedoel ik onderdelen t.b.v apparaten en ook fatsoenlijk gereedschap om een simpele reparatie uit te voeren...

En 2000 - 3000 euro is te weinig voor flightcases...

Mijn tip: begin als evenemetenten organisator en huur eerst de spulletjes in bij verhuurbedrijven. De prijzen liggen erg laag bij de grote jongens! Na verloop van tijd koop je vanzelf de A merken en ga je over tot verhuurbedrijf.
                    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• Stoney3K
                      • Sep 2007
                      • 1399

Originally posted by @lex
                      Mag ik vragen waar je je startkapitaal vandaan gaat halen?

@lex
                      Daar was ik ook even benieuwd naar. 35K heeft niet iedereen zo maar op zijn bankrekening staan, en als je het wil gaan lenen mag je toch een behoorlijk goed verhaal gaan doen bij een bank (inclusief goed ondernemersplan) om het geld zomaar in de handen te krijgen. Plus, je moet er dan wel zeker van zijn dat je het binnen een aantal jaren weer terugverdiend hebt.

In zo'n situatie zou ik me al helemaal niet blindstaren op kwantiteit (veel spullen en veelzijdigheid) maar op kwaliteit, zorg dat je die 35000 euro uitgeeft aan een A-merk geluidsset en eventueel een set die goed inzetbaar is voor presentaties, en laat het 'speelgoed' aan lichteffecten voorlopig voor wat het is. Wil een klant dat, dan is dat nog altijd zonder problemen uit te besteden.

Ik zit zelf in de situatie dat ik met wat spaargeld begonnen ben en elke keer wat bijkoop. Het voordeel hierin is dat ik nul schulden heb, dus ik heb in principe weinig te verliezen. En ja, dan begin je misschien ooit met een paar DAP kastjes en een Gemini versterker, maar in de loop van tijd wordt het toch allemaal vervangen door A-merk spul. (Het eerste op mijn boodschappenlijst zijn bijvoorbeeld een setje Crest amps.)
                      Ik ben met opzet klein begonnen omdat ik het met name leuk vind om te doen, en als ik grotere klussen aanneem dan zitten er genoeg leveranciers in de buurt aan wie ik dry-hire uit kan besteden.

In principe kun je, zoals Showband zegt, met een goeie gereedschapkist en een beetje grote mond al aan de slag als licht/geluidstech. Je verhuurt je eigen expertise, sinds je met verhuren van apparatuur eigenlijk vaak dertien in een dozijn bent.
                      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by Stoney3K
                        Daar was ik ook even benieuwd naar. 35K heeft niet iedereen zo maar op zijn bankrekening staan, en als je het wil gaan lenen mag je toch een behoorlijk goed verhaal gaan doen bij een bank (inclusief goed ondernemersplan) om het geld zomaar in de handen te krijgen. Plus, je moet er dan wel zeker van zijn dat je het binnen een aantal jaren weer terugverdiend hebt.

In zo'n situatie zou ik me al helemaal niet blindstaren op kwantiteit (veel spullen en veelzijdigheid) maar op kwaliteit, zorg dat je die 35000 euro uitgeeft aan een A-merk geluidsset en eventueel een set die goed inzetbaar is voor presentaties, en laat het 'speelgoed' aan lichteffecten voorlopig voor wat het is. Wil een klant dat, dan is dat nog altijd zonder problemen uit te besteden.

Ik zit zelf in de situatie dat ik met wat spaargeld begonnen ben en elke keer wat bijkoop. Het voordeel hierin is dat ik nul schulden heb, dus ik heb in principe weinig te verliezen. En ja, dan begin je misschien ooit met een paar DAP kastjes en een Gemini versterker, maar in de loop van tijd wordt het toch allemaal vervangen door A-merk spul. (Het eerste op mijn boodschappenlijst zijn bijvoorbeeld een setje Crest amps.)
                        Ik ben met opzet klein begonnen omdat ik het met name leuk vind om te doen, en als ik grotere klussen aanneem dan zitten er genoeg leveranciers in de buurt aan wie ik dry-hire uit kan besteden.

In principe kun je, zoals Showband zegt, met een goeie gereedschapkist en een beetje grote mond al aan de slag als licht/geluidstech. Je verhuurt je eigen expertise, sinds je met verhuren van apparatuur eigenlijk vaak dertien in een dozijn bent.
                        als ik 35K moest investeren ging ik er voor zorgen dat ik er doordeweeks mn geld mee kon verdienen. De geluids en lichthandel is leuk voor t weekend, maar dan moet je in 2 dagen de kost verdienen. Als er een dag uitvalt gaat je inkomen met 50% naar beneden...............

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Ik ben nu ongeveer tien jaar bezig en heb gedurende de eerste vijf jaar alleen gereedschap, wat goede microfoons en microfoonstatieven gekocht en een mooie microfoonkist. De rest huurde ik gewoon in.

Ben ondertussen in het bezit van een eigen analoge- en digitale mengtafel inclusief multikabel, een klein effectenrack en een kabelkist vol met allerhande kabels en verloopjes. Dit is door de laatste jaren heen gekocht d.m.v. sparen. Versterkers, speakers, extra randapparatuur, etc. huur ik nogsteeds in.

Werkt prima en heb hierdoor geen leningen/schulden op mijn naam staan. Daarnaast probeer ik niet licht, geluid en video te doen. Weet wel iets over licht- en videotechniek maar niet genoeg om daar een klus mee te doen. Ik doe alleen maar geluid.

Comment

• AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

Je moet een plan maken beste topic-starter, een degelijk plan. Hierin moet je niet alleen een setje (with all do respect: ROMMEL) samenstellen, maar vooral ook een "terug-verdien-plan".

Standaard werkt het als volgt:

Netto Aanschafprijs : 40 = bruto dagprijs.
                            Personeel standaard: € 250,- p.dag (basis technicus)
                            Transport: 0,26 p.km
                            Onkosten: 5% van je totale klusprijs materiaal
                            Flightcases stelregel bij nieuwe aanschaf: materiaal x 1,25 (o.t. een vierde van je materiaal optellen voor de flightcases!)

Dit samengevoegd kom je tot het volgende:
                            35000 : 40 = 875,- p.dag
                            Gemiddeld transport: 200 km = 52,-
                            Jij + je maatje: 500,-
                            Totaal: 1427
                            Onkosten: 1427 x 1,05 = afgerond 1500,- excl. 19% BTW

Ik denk dat er erg wenig mensen zijn die 1500 euro gaan lappen voor een setje Behringer meuk!

Begin lekker met een goed geluidssetje en een degelijke bus. Verhuur jezelf aan bandjes, lever wat PA en huur de rest bij.

Zorg dat je qua merken, bekabeling en infra rekening houdt met je collega verhuurders of bijv. een Ampco, Riggingbox of Flashlight norm.

Suc7...

PS : misschien eens een bezoekje KvK?
                            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                            ------------------------------------------------
                            Arvid Buit
                            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Watt Xtra
                              • Oct 2004
                              • 1119

AJB, ik ben het gedeeltelijk idd eens met jouw berekening, alhoewel er een aantal kosten vaak echt niet zo 1 op 1 worden doorberekend.

Lees ik echter het lijstje van de topic starter en kijk even naar zijn eerdere posts dan zet ik er wederom weer een groot vraagteken bij, hoe serieus moeten we dit gaan nemen?

A meneer zit nog op school of is er net vanaf
                              B meneer heeft wel 6 jaar ervaring.... maar vraagt 3 jaar terug wat ie aan speakers moet kopen, en heeft vervolgens wat behringer en omnitronic spullen.
                              C 35.000 euro is een hoop geld dat je niet zomaar even uitgeeft. Ook al heb je het wel, een normaal denkend mens zal hier verstandig mee om willen gaan.
                              35.000 euro en omnitronic en behringer is niet verstandig..
                              D ieder normaal persoon begint niet in het wilde weg met een complete set te kopen! Is hier al meerdere keren aangegeven, de een begint met een mixer en microfoons, de ander met een stel lampen en wapper effecten.
                              E op basis van wat ik van de TS lees, trek ik de conclusie dat het bedrijfje niet lang zal stand houden!

Geen idee van wat de markt vraagt, geen idee wat hij moet aanschaffen, geen idee wat er komt kijken bij het runnen van een bedrijfje, geen idee wat hij nu zelf wil.

to TS: je lijstje is zo dat het van allemaal net niets is!
                              JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

Working...