Nen 3140

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bihca
    • Jan 2007
    • 77

Nen 3140

Ik vraag me af wie er hier met hun bedrijf allemaal aan de NEN 3140 voldoet...

Dit i.v.m. mijn huidige functie op mijn gewone werk.
    Tegenwoordig moet ik verplaatsbare arbeidsmiddelen keuren. Hiervoor laatst een dagcursus gevolgd en liep tegen de volgende problemen op, zeker binnen de entertainmentwereld.

Tijdens de cursus kwam het gebruik van haspels aan bod. Haspels mogen alleen haspels zijn met klapdeksels voor de stopcontacten, tenzij men kan aantonen dat een haspel alleen binnen wordt gebruikt.

Zo liep ik ook tegen verplaatsbare lampen aan. Officieel wordt er gezegd dat verplaatsbare lampen, dubbel geisoleerd moeten zijn, dit i.v.m. hoge kortsluitstromen op geaarde lampen.

Ik vraag mij dus sterk af hoe hier mee om te gaan in de entertainment wereld, omdat vrijwel elke lamp geaard is, van par tot kop.

Binnen nu en een paar maanden krijg ik een specifieke praktijkgerichte opleiding hier in, maar ben benieuwd naar jullie reacties.

Alvast bedankt!
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Beste Bihca,

Ik denk dat je een armatuur zoals die in de entertainment gebruikt wordt niet met een verplaatsbare bouwlamp moet vergelijken.
    Daarnaast moet vermeld worden dat niet alleen het armatuur de hoogte van de kortsluitstroom bepaald, deze wordt bepaald door het gehele circuit tot aan de trafo van de enrgieleverancier.
    Ik denk dat bedoeld wordt dat er op de bouw niet zo nauw gekeken wordt naar maximale kabellengtes. Hierdoor kan een eventuele korsluiting niet binnen de veilige tijd worden afgeschakeld. Als een klasse 1 armatuur wordt gebruitk dan zal de sluiting, naar aarde, via het armatuur en degene die het armatuur aanraakt wegvloeien. Een en ander vanzelfsprekend afhankelijk van de ontstane impedantie.

Ik betwijfel of iedereen in de licht en geluid verhuur branche zich bewust is van maximale kabellengtes en de bijbehorende kabeldiameters en ik zie toch veel C automaten voorbijkomen.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik ook wel eens iets heb aangesloten waar ik achteraf niet zo gelukkig mee was. Mijn streven is echter om zulks te voorkomen.

Wat het keuren betreft, wij keuren elk jaar ons materieel. Dit is gezien de gebruiksfrequentie verandwoord. Kan me voorstellen dat het bij professioneel verhuurders wel eens vaker zou moeten.
    Last edited by jans; 23-11-07, 14:45.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

Flashlight doet er erg veel aan om alles volgens de normen te doen.
      Zo kan je Flashlight vergelijken met een installatiebureau, inclusief installatie verantwoordelijke en krijgen alle medewerkers iedere 2 jaar een dag NEN3140 Ploegleider, Vakbekwaam persoon of Voldoende onderricht persoon cursus verzorgt door ROVC Ede.
      Ook van de freelancers wordt verwacht dat ze minimaal een VOP certificaat hebben.

Zo worden er ook keuringen uitgevoerd en voldoet een groot deel van de apparatuur ook aan de Duitse normen.
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• geenstijl21
        • Jan 2008
        • 462

Het is bijna onmogelijk om de NEN3140 uit te voeren.

Elke kabel dient genummerd te zijn + rapport. In een gemiddeld verhuurbedrijf vind je tussen 2500 en 5000 kabels.

Vaak word de NEN3140 door een stageloper uitgevoerd in plaats van een deskundige.....

In theorie perfect maar in de praktijk niet haalbaar
        "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Originally posted by geenstijl21

Elke kabel dient genummerd te zijn + rapport. In een gemiddeld verhuurbedrijf vind je tussen 2500 en 5000 kabels.

Vaak word de NEN3140 door een stageloper uitgevoerd in plaats van een deskundige.....

echt wel...
          ff testkastje bouwen, nummer intoetsen in de pc, testen, en klaar.

gaat alleen over de 220kabels, niet over micro/dmx/nl4 etc.

Comment

• geenstijl21
            • Jan 2008
            • 462

Originally posted by MacGyverSounds
            echt wel...
            ff testkastje bouwen, nummer intoetsen in de pc, testen, en klaar.

gaat alleen over de 220kabels, niet over micro/dmx/nl4 etc.
            Dat wist ik... Maar het gaat wel over alle versterkers, cd spelers, Break out's, lichtmulti, krachtstroom+verdelers enz...

-Testkastje voor 220V kabels wil nog wel. (De officiele testkastjes zijn onbetaalbaar. Waar je de doorslagspanning goed mee kan meten)
            Hoe ga ik stroomverdelers testen. (125A>63A>2x32A>6x220V)

Stickertjes die je erop hoort te plakken blijven bij mij maar moeilijk zitten als je ermee gaat touren.

Megger Pat 4E nen 3140 tester -- Euro: 1779,00
            Aantal Megger Pat 4E nen 3140 tester

- Voor 1 fase en 3 fasen apparatuur
            - Intern geheugen
            - Inclusief haspel- en zekeringtest
            - Handmatig of volautomatisch testen
            - Behoud van gegevens voor tenminste 10 jaar
            - Eigen testprocedures/klassen aanmaken
            - Test zeer overzichtelijk en snel
            - QWERTY-toetsenbordNederlandstalig
            - Inclusief software, downloadmanager
            - Veelvoud aan software oplossingen
            - Direct printen zonder computer m.b.v. een willekeurige printer
            .
            Metingen
            Visuele controle inclusief aandachtspunten, laagohmige verbindingstest, isolatietest, lekstroomtest, functietest inclusief vermogen en verlengsnoertest.

Prijs ex BTW 1495,00 Euro

Eventjes bouwen.......
            "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Prijs ex BTW 1495,00 Euro

Eventjes bouwen.......

die bedoel ik dus...Alhoewel ik liever de GossenMetrawat versie heb,,lol

en als dat onbetaalbaar is : voor de arbeidsinspectie zul je zien dat de boete het tienvoudige is...

Comment

• Ruud_de_Koning
                • Aug 2003
                • 112

Inspectie

NEN3140
                Het betreft een norm. En dat is bij een inspectie toch veel minder een leidraad dan een wet. De norm gaat pas tellen als er een ongeval heeft plaatsgevonden. Dan zal de organisatie zich moeten verantwoorden over hoe veilig iets heeft plaatsgevonden. Dan gaan de afspraken die we daar in onze maatschappij over maakten ook tellen. Je hoeft je niet strikt aan de norm te houden. (Dat is zo fijn van normen....) Maar je moet dan wel aantonen dat je tenminste hetzelfde veiligheidsniveau hebt gehaald. Ofwel: je dient je te houden aan de intentie van die norm, en de doelen die we ermee willen bereiken.

Zin of onzin?
                Het aantal ernstige elektrische arbeidsongevallen met verzuim is in Europa sinds de invoering van deze norm gedaald van ongeveer 8000 naar 800. Het heeft dus wel degelijk zin om elektrische arbeidsmiddelen te inspecteren en te testen. Maar de norm gaat ook over de deskundigheid die je moet hebben. En het is vooral de stijgende deskundigheid die het aantal ongevallen doet dalen. Raar is dat toch weer, niet?

'Kan niet' is natuurlijk gewoon 'wil niet'. Waarom zouden wij nou weer zo afwijken van de industrie? Ik dacht dat we als technici ondertussen wel een keer doordrongen waren van het feit dat wij helemaal niet afwijken van de industrie, en dat we gewoon kunnen volgen wat daar gebeurt.

Ik heb best begrip voor de mega verhuurbedrijven. Op dat soort hoeveelheden is het niet eenvoudig om 'even' zo'n norm van toepassing te verklaren. Maar Flashlight laat inderdaad heel netjes zien hoe het kan. Eigenlijk weer heel simpel: door er gewoon maar mee te starten. En dan gefaseerd aan de gang blijven. Stukje voor stukje, beetje voor beetje. Alles is beter dan niks doen, en gillen van boe bah beh.

Cursussen zijn er in vele soorten en kwaliteiten. Het is van belang dat je begrijpt wat de specifieke problemen zijn van het inspecteren en testen van de arbeidsmiddelen in je eigen branche. Het testen van een ETC'tje levert leuke problemen op. En bijna 80% van de schijnwerpers die nieuw uit een doos komen, worden afgekeurd. Een rookmasjien is lastig testen. Het is goed om te weten dat Frank Smit (Voormalig Aukes) medio april met specifieke NEN3140 curssussen voor de TT branche gaat komen. (Ik geloof in samenwerking met het IAB) VOPjes en Keurmeester. Zodat een theatertechnicus wel snapt wat het verschil is tussen een verplaatsbaar armatuur klasse II en een verplaatsbaar elektrisch toestel klasse I.

Bij de inspecties die wij doen zien we één echt elektrisch zorgenkind:
                - Oost Europese Parren zonder keuringssticker
                - In de trekkeninstallatie van het theater
                - Met een accu-hoogwerker op een vinyl vloer
                - PAR in niet-geaarde trek van het theater
                - Waar gaat de kortsluitstroom heen bij een defect aan de aarde van de PAR?

Ik snap dat dit een uitzonderlijke situatie is, die bijna niemand zal herkennen, maar voor mij is dit een alarmbel op het niveau DEFCON4. Ik vind het wat treurig dat iedereen praat over de besturingssystemen, maar dat ik merk dat iets essentieels als aarding in bijna geen enkele trekkenwand vanzelfsprekend is. Simpelweg omdat de fabrikant zou kunnen zeggen: "Huhh, ga je echt elektrische klasse I toestellen in zo'n pijp hangen?". Lekker handig als je je niet aan de richtlijnen voor het opstellen van een deugdelijke handleiding houdt. Kun je lekker doen of je neus bloedt. Elke handleiding spreekt over decor, rekwisieten en dergelijke, maar zwijgt over elektrische apparatuur. Feitenlijk valt het dan buiten het toepssingsgebied van de installatie, en zou je er geen spotjes in mogen hangen voordat je een aanvullende RA hebt uitgevoerd.

De NEN3140 toepassen is bittere noodzaak. Zeker in onze branche, waar we de hele dag elektrische kabels om de ongeaarde steiger heen wikkelen.

Alle problemen van identificeren en stickeren zijn inmiddels wel opgelost. Dat is echt geen excuus. En alle 135 kabels elk jaar testen mag ook zonder ze allemaal een sticker te geven. Het gaat er om dat herkenbaar is dat ze getest zijn. "Identificeerbaar" mag je ook creatief oplossen, als je maar kunt garanderen dat je ze allemaal gedaan hebt dit jaar.

Vorige week hoorde ik een HTD zeggen: "ik stop ermee, ik doe nergens meer aan mee. Er is elk jaar wel weer wat. De regeltjes komen me mijn oren uit." Volgens mij valt het allemaal wel mee, en zou zo iemand na moeten denken over een beroepskeuze-test.

Het identificeerbaar maken van apparatuur heeft ook voordelen. Zo dachten ze in een zekere schouwburg dat bij die 'kut-Niethammers' elke keer de condensors uit elkaar spatten. Totdat ze identificeerbaar werden, en bleek dat het om 1 stuks ging. Er zat een verkeerde spiegel in....
                Nog meer voordelen: maak een duidelijk onderscheid tussen je verplaatsbare materiaal en het vaste materiaal (in lichtbruggen), en je kunt voor het vaste materiaal al snel de inspectie-termijn naar 1x per vijf jaar oprekken. Navraag bij de deskundigen levert op dat een duidelijk onderscheid zoals een shuko op het los materiaal, en een CEE op het vaste materiaal, al voldoende is. Vul bijlage T ook eens in!

Ik zie dat de inspecties mij veel duidelijk maken over de bijzondere toestellen die wij gebruiken, en hoe (on)veilig die eigenlijk zijn. Zo gaf ik een cursus in een schouwburg waar ze niet wisten wat ze aan moesten met het feit dat 85% van de schijnwerpers niet door de test kwam. Het blijkt dat wij heel andere schijnwerpers geleverd krijgen dan onze Oosterburen. Tot mijn stomme verbazing zitten daar al allemaal extra geleidingsdraden en verbindingsstukjes in. (Lietze) Op elk paneeltje van een ETC bijvoorbeeld. De leveranciers weten dat elke Duitse schouwburg een schijnwerper eerst NEN3140 test. En dat ze 'm gewoon weer in de doos terugstoppen en retour sturen als het niet in orde is. En ze betalen pas als overal een sticker 'goedgekeurd' op zit.

Wise up....

("Vroeger zat hier een kenniscentrum. Weet u waar die naartoe verhuisd zijn, meneer?")
                Last edited by Ruud_de_Koning; 14-01-08, 11:13. Reason: tis 'plaatsen' en alleen VDO moet de CD nog 'plaasten'
                "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• jans
                  • Feb 2003
                  • 869

Ik wil hier graag op reageren.
                  Er zijn verhuur software pakketten op de markt die je materieel kunnen voorzien van een barcode. Kun je ook de uitgifte van je materieel mee controleren. Als je klaar denkt te zijn met laden geeft het systeem aan wat je vergeten bent te laden wat wel gepland stond. Maar dit terzijde.
                  De software kan communiceren met bijvoorbeeld een secutest. De gegevens worden dan automatisch opgeslagen.

Ik ben met je eens dat het een heleboel werk is, maar dat is balansen ook. Ik ben blij dat we zelf de kabel waarvan de beschermingsleiding los lag op deze wijze hebben gevonden.
                  Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Ruud_de_Koning
                    • Aug 2003
                    • 112

Reflectie

Inmiddels heb ik in samenwerking met Frank Smit van Thealektro een aardig aantal metingen verricht. Inmiddels merken we dat het keuren van elektrische arbeidmiddelen op gang is gekomen. En dat het voor een aantal bedrijven in de theaterbranche een standaard onderdeel is geworden van het onderhoud.

Enkele duizenden metingen verder kan ik ook concluderen dat het echt zinvol is. Inmiddels heb ik veel onveilige situaties voorbij zien komen, waar de eigenaar van de apparatuur nooit achter zou zijn gekomen zonder deze keuringen. Veel loszittende aardcontacten, en verbzingwekkend veel geluidsapparaten waarvan de behuizing stomweg niet aan aarde hangt. Schijnwerpers blijven probleemkinderen. De aardedraad zit vaak prima gemonteerd, maar door alle gemoffelde en ge-poedercoate onderdelen meet je vaak in de buurt van de filterhouder geen aarde meer. Door onze gewoonte om vinylringen tussen de schijnwerper en de beugel te stoppen zien we heel vaak dat de schijnwerper wel geaard is, maar de spotbeugel niet meer. Hetzelfde zien we bij metalen break-out blokken en dergelijke.

Identificeren en keurmerken aanbrengen leek eerst lastig, maar is bij Thealektro erg goed opgelost. Kabels worden voorzien van speciale en zeer duurzame stickers. Ze worden niet op de connectoren, maar op de kabel zelf geplaatst. De ID bij het stekkerdeel, en de keuringssticker bij de contrastekker. Na een jaar intensief gebruik zien we ze nog netjes onbeschadigd op hun plek zitten.

Dat het ook lukt om grote hoeveelheden te keuren bewijst Toneelgroep Amsterdam. Daar werd deze zomer voor de tweede keer de keuring uitgevoerd. Ook zijn de technici nu allemaal opgeleid tot keurmeester NEN3140. Zodat ook tussentijds (nieuw materiaal) gekeurd kan worden.

De organisatie en de administratie blijft de grootste klus. Het meten zelf is prima uitvoerbaar, maar het goed op poten zetten van een administratie en het consequent doorvoeren van de criteria die voor apparatuur gelden is lastig. Bij Thealektro kun je kiezen om dat deel uit handen te geven, en de rest zelf te doen. Een mooie combi, omdat je dan ook een soort coach hebt.

Ik denk dat de meeste schouwburgen de bulk prima zelf kunnen keuren, maar dat het lastig zal blijven om te organiseren en te beslissen. Hoe ga je om met 40% afkeur van je schijnwerpers? Welke bevoegdheid heeft een technicus die keurt? Een stukje externe begeleiding is volgens mij onontbeerlijk. Voor de onafhankelijkheid, maar zeker ook om antwoorden te formuleren op lastige vragen.

Ruud

'Huh, ik vroeg een blokje.... geen stukje hout...'
                    "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by Ruud_de_Koning
                      Enkele duizenden metingen verder kan ik ook concluderen dat het echt zinvol is. Inmiddels heb ik veel onveilige situaties voorbij zien komen, waar de eigenaar van de apparatuur nooit achter zou zijn gekomen zonder deze keuringen. Veel loszittende aardcontacten, en verbzingwekkend veel geluidsapparaten waarvan de behuizing stomweg niet aan aarde hangt. Schijnwerpers blijven probleemkinderen. De aardedraad zit vaak prima gemonteerd, maar door alle gemoffelde en ge-poedercoate onderdelen meet je vaak in de buurt van de filterhouder geen aarde meer. Door onze gewoonte om vinylringen tussen de schijnwerper en de beugel te stoppen zien we heel vaak dat de schijnwerper wel geaard is, maar de spotbeugel niet meer. Hetzelfde zien we bij metalen break-out blokken en dergelijke.

'
                      das dan verder geen probleem, als de aarde er niet kan komen kan de foutspanning er ook niet komen, die heeft immers dezelfde weerstand te overbruggen...

je moet wel uitgaan van de aardweerstand bij het einde van je spanningsbron, anders zou je je auto waarmee je naar je werk rijdt ook moeten aarden...

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

[QUOTE=**************;513033]das dan verder geen probleem, als de aarde er niet kan komen kan de foutspanning er ook niet komen, die heeft immers dezelfde weerstand te overbruggen...

/QUOTE]
                        Dat hangt er maar net vanaf wat de open spanning is bij de geleidingstest. Ik weet niet of die voorgeschreven is.
                        Zou je met een te lage open spanning meten, dan kan het best voorkomen dat er door een laklaagje geen geleiding is. Dat laagje zal ongetwijfeld doorslaan als er 230 volt door een defect op de behuizing komt.
                        Als je niet goed meet is de keuring nog niet zoveel waard.

Speakertech
                        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

[QUOTE=speakertech;513104]
                          Originally posted by MacGyverSounds
                          das dan verder geen probleem, als de aarde er niet kan komen kan de foutspanning er ook niet komen, die heeft immers dezelfde weerstand te overbruggen...

/QUOTE]
                          Dat hangt er maar net vanaf wat de open spanning is bij de geleidingstest. Ik weet niet of die voorgeschreven is.
                          Zou je met een te lage open spanning meten, dan kan het best voorkomen dat er door een laklaagje geen geleiding is. Dat laagje zal ongetwijfeld doorslaan als er 230 volt door een defect op de behuizing komt.

Speakertech
                          Wanneer die beugel geïsoleerd blijkt te zijn van de spot vraag ik me af hoe er dan ooit spanning op kan komen te staan vanuit de geaarde spot...
                          Daarbij zijn de balken waar de spots aan hangen geaard en kan er dus weinig mis gaan.
                          Keuringen vind ik prima maar je kunt het ook overdrijven, op die manier moet je naar ieder los onderdeel een apart aarddraadje gaan trekken.
                          Laten we dus ff niet roomser worden dan de paus en de regels op een in de praktijk bruikbare manier interpreteren i.p.v. een typisch Nederlandse bureaucratische manier.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

[QUOTE=MusicXtra;513108]
                            Originally posted by speakertech
                            Wanneer die beugel geïsoleerd blijkt te zijn van de spot vraag ik me af hoe er dan ooit spanning op kan komen te staan vanuit de geaarde spot...
                            Daarbij zijn de balken waar de spots aan hangen geaard en kan er dus weinig mis gaan.
                            Keuringen vind ik prima maar je kunt het ook overdrijven, op die manier moet je naar ieder los onderdeel een apart aarddraadje gaan trekken.
                            Laten we dus ff niet roomser worden dan de paus en de regels op een in de praktijk bruikbare manier interpreteren i.p.v. een typisch Nederlandse bureaucratische manier.
                            Het is net als met de verkeersregels, je hebt ze alleen maar nodig als er wat fout gegaan is.
                            En welke spot heeft geïsoleerde beugels, meestal zit er gewoon een bout doorheen, met een handmoer.

Speakertech
                            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• jurjen_barel
                              • Jun 2003
                              • 3150

Originally posted by speakertech
                              Dat is nou juist wat McGyver uit probeert te leggen, waarom dit niet zal gebeuren. Het gedeelte waar de aarde aan vast is geknoopt is ook het gedeelte waar de spanning op komt te staan als het misgaat in de schijnwerper. Zoals we allemaal weten kiest de stroom altijd de weg van de minste weerstand. Gestelsluiting vloeit dus direct weg via de aarde. Ik kan mij niet voorstellen dan de 230V liever door de coating slaat dan naar de aarde stroomt.

Comment

Working...