Boxen opgeblazen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

citaat:Geplaatst door wimbru
    Tegenwoordig moet alles vervormen... dan hoor je toch dat je verkeerd bezig bent of zijn die jonge gasten van tegenwoordig toch zo dom?
    Las laatst een artikel over jongeren en gehoorproblemen. Uit onderzoek (van dat artikel) zou 47% slechthorend zijn. Dan hoor je ook geen vervorming meer En gehoorbescherming hebben ze nog nooit van gehoord als ze staan te draaien op vol vermogen

Zag afgelopen weekend een knul van 16 jaar een soundcheck doen. Loopt vanaf de FOH (of wat daar voor door ging) naar de speakers, stops z'n hoofd erin en loopt terug om aan wat knoppen te draaien. Loopt weer naar de boxen en doet aan hand-op-leggen (???) Vraag ik toch aan hem wat hij nu zoal heeft gehoord met z'n handen

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Wat heeft bovenstaande nog met het onderwerp te maken?
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

citaat:Geplaatst door moderator

Wat heeft bovenstaande nog met het onderwerp te maken?
        Sorry, even aanvullen.

Gehoorbeschadiging wilde ik aangeven niet dom maar doof als kanttekening bij Wimbru

Spul stond dus lekker te clippen zaterdag. Volgens mij kun je niet goed inregelen met je kop in of je handen op speakers En dan achteraf huilen als er een paar speakers kapot zijn. En ja dan wil je het deze jongen uitleggen en zelfs wel even helpen (ik ben ook ergens begonnen tenslotte) maar dan krijg je een grote bek en de opmerking of je er wel verstand van hebt ouwe [xx(] Laat maar lekker klappen die speakers dacht ik toen (weet niet of het goed is afgelopen, had wel wat beters te doen )

Comment

• Joeweaver
          • Jun 2004
          • 26

ik ben ook maar een newbie, wistik veel wat clippen inhield... dat is mij nooit verteld door de verkoper. Ook niet dat ik een zwaardere versterker moest hebben voor deze speakers. Dit zou goed zijn, en ik kon alles (door rustig open te draaien) op voluit zetten. Dus als ik zou huilen om mn kapotte speakers heb ik daar alle recht toe!
          Chance Favors the Prepared Mind...

Comment

• speakerfreak
            • May 2002
            • 1446

citaat:Geplaatst door Joeweaver

ik ben ook maar een newbie, wistik veel wat clippen inhield... dat is mij nooit verteld door de verkoper. Ook niet dat ik een zwaardere versterker moest hebben voor deze <a a>. Dit zou goed zijn, en ik kon alles (door rustig open te draaien) op voluit zetten. Dus als ik zou huilen om mn kapotte heb ik daar alle recht toe!

Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

citaatus als ik zou huilen om mn kapotte speakers heb ik daar alle recht toe
              Reageer anders pas weer als je klaar bent in het speciaal onderwijs traject...Dit is dus echt niet te volgen he !
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• RDH
                • Aug 2001
                • 298

even samenvatten:

* Nooit meer de boel in de clip sturen, netjes levelen overal op 0dB
                * Versterker 1,5 tot 2 keer het RMS vermogen van je speakers
                * Luisteren naar je geluid, geluid moet klinken hard is niet altijd mooi wanneer het geluid staat te vervormen als een misselijke tuinkabouter.

Misschien ook een tip: HQ power en versterkers van JB systems staan niet bepaald aangeschreven als kwaliteitsspul. Klinkt misschien vervelend, maar kijk eens verder...voor niet al teveel geld is er wat leukers te krijgen waar voor het geleverde vermogen heel wat meer geluid uitkomt. Ook de kwaliteit van het geluid zal je t.o.v. je huidige set verrassen.

Succes ermee!

Remco

p.s. voor DJfx, lees de FAQ pagina eens door, kun je héél véél van leren denk ik, gezien je blaat-maar-raak post.

Comment

• speakerfreak
                  • May 2002
                  • 1446

nog ff offtopic aan meneer fx

citaat:Kosten per optreden 10 euro per avond (MAX. 6 uur)

Betaling: 100% vooraf (bank-giro overschrijving) of 100% achteraf
                  ik zie dat je 12 bent? maar blaat dan inderdaar niet zomaar wat zoals RDH zegt, en ik zie je tarfief 10 euro voor 6 uur, + 3 uur rijden/spullen pakken/inladen enz. is ben je 9/10 uur bezug voor 10euro? DOE NORMAAL dit kan echt niet
                  Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• sebass
                    • Jun 2004
                    • 5

hej ik ben hier als newbie

maar ik ben zeker geen newbie in het clippen

wat opblazen heb ik echt van alles geprobeerd (in het klein)
                    en ik heb echt nog nooit een speaker dusdanig kunnen beschadigen dat ie echt kapot was door een te zwakke versterker op een zware speaker te zetten. mischien komt dat omdat ik niet langer dan een half uur in de clip gezeten heb. de uitleg die hier gegeven is klopt natuurkundig zeker. en inderdaad er zitten niets voor niets rode ledjes op je mengpaneel en op je versterker.(tenzij je een hifi versterker gebruikt).

wat ik niet snap is dat sommige mensen het signaal rood ,waar dan ook, niet begrijpen... voor een rood stoplicht stop je.
                    bij oranje moet je eigenlijk ook al ophouden(niet bij beringer versterkers ep1500 ep2500)
                    en bij groen kan je normaal doorgaan.

maar wat ik wel geleerd is dat je clippen goed kan horen. en zelfs het verschil of je versterker clipt(echt kraken) of dat je speaker(het wapperen) het niet meer aankan. dit heeft wel een paar speakers en zekeringen van een oude versterker gekost om dit te kunnen horen. het is natuurlijk het veiligst als je je versterker aanpast op je speakers. maar ik zou als je toch met een te lichte versterker verder gaat ervoor zorgen dat je nergens rode lampjes ziet branden.

(het hele verhaal kan ook andersom trouwens laat een 0,5 watt speaker met 30 watt rms een 15 minuten spelen en hij doet het nog steeds na 20 min echter deed hij helemaal niets meer... ik had meteen rooksignalen in mn kamer... en weer een zekering minder...) dat was niet verstandig..

Comment

Working...