Het enige wat een versterker ziet is de weerstand (Z) van een luidspreker. Wattage maakt niets uit.
Boxen opgeblazen?
Collapse
X
-
PSL Bvba powered by
L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
Yahama LS9-32 / MC7L-48
Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic -
Een te krappe versterker kan een speaker opblazen als de versterker wordt overstuurt of als de versterker een overstuurd signaal versterkt (van de mixer).
Het kan echter ook goed gaan, zolang er maar niets overstuurt wordt.
Toch is het beter om een versterker te hebben die voldoende headroom heeft.
Clippen is heel erg snel funest voor speakers, zelfs bij lagere vermogens.
HQPower is trouwens een budgetmerk waarvan de belastbaarheid met een korreltje zout mag worden genomen. Dat komt de levensduur van de speakers ook niet ten goede.
Mvg Johan
Comment
-
Ik kocht deze boxen: http://www.hqpower.com/common/product.Aspx?id=349614
ze waren 125 euro per box, is het verstandig (ter vervanging van de opgeblazen boxen)deze boxen opnieuw te kopen (als ik mn garantie niet terug weet te krijgen :P)?
Of zal ik andere boxen kopen...?
Ojah, en mn versterker (JBsystems) is 2x100 watt @ 4 ohm, en x60 watt @ 8 ohm, moet ik nu een zwaardere kopen ofzo, omdat ik ze anders weer opblaas?

Chance Favors the Prepared Mind...Comment
-
Je kunt met eenderd welke versterker een speaker opblazen, door een vervormd signaal toe te sturen, de versterker te laten clippen of gewoon te veel signaal door te geven. 1 QSC PL9.0 bridged op eenderd welke woofer zal ook niet echt gezond zijn.citaat:Geplaatst door ralph
Dus een te krappe versterker kan geen speaker opblazen?
help!
Zoals rademakers zijn, clippen is gewoon uitermate slecht (met welke amp ook). Cliplimiters kunnen daar wel iets aan veranderen.PSL Bvba powered by
L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
Yahama LS9-32 / MC7L-48
Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / AtomicComment
-
Liefst luidsprekers en een versterker kopen die elkaar matchen qua vermogen/belastbaarheid. En als het even kan, luidprekers en versterkers kopen die een klasse hoger liggen. Behringer bijv.citaat:Of zal ik andere boxen kopen...?
Volgens de site lopen alle 12" fullrangespeakers van 25Hz tot 20Khz en alle 15 inch speakers van 20Hz tot 20Khz
(-30 dB-punten misschien?).
Mvg JohanComment
-
en anders gewoon opletten dat je niet in de clip draait! lijkt me vanzelfsprekend maar is het schijnbaar nietDerbi Gpr Project aan de gangComment
-
Vorige week zondag heb ik een feestje gedaan met 2x HQ-power 400Wmax.
en versterker Limit LM400 100Wrms. Lichtje 'clip' heeft een hele tijd
gebrand zonder dat ik het heb gezien, maar er is niets met mijn boxen
of versterker. Aangezien onze boxen ongeveer dezelfde zijn, moet het toch aan je versterker liggen (volgens mijn manier van redeneren).Comment
-
Neen; gewoon véél geluk gehadcitaat:Geplaatst door dj ThunderXplosion
Lichtje 'clip' heeft een hele tijd
gebrand zonder dat ik het heb gezien, maar er is niets met mijn boxen
of versterker. Aangezien onze boxen ongeveer dezelfde zijn, moet het toch aan je versterker liggen (volgens mijn manier van redeneren).
Zo simpel zit datcitaat: geplaatst door speakerfreak
en anders gewoon opletten dat je niet in de clip draait! lijkt me vanzelfsprekend maar is het schijnbaar nietNobody is a virgin; life fucks us all!Comment
-
... of er zat op de versterker een clip limiter?
Kijk: een goede versterker zoals een Show bijvoorbeeld is een goedkoop ding (maar wel nog bijna het dubbel van prijs van de JB) dat heel kwalitatief is en clip limiters heeft. Als je die gebruikt heb je 1 garantie: als je probeert luider te gaan dan het clippingniveau van de versterker dan gebeurt er met je luidsprekers niets: deze zijn dan veilig omdat de versterker zijn signaal terugregelt zodat hij niet gaat clippen. Maar dan blijft nog altijd de factor DJ over. Als hij zijn mixer zover uitstuurt dat hij de rode led 1 meter verder (moest die er zijn) kan laten oplichten dan gebeurt de vervorming al in de mixer zelf! En daar kan een clip limiter van de versterker niets aan doen... . Wat dus het beste is is steeds het volume van je versterker (met limiter!) volledig opendraaien (immers: hij zal toch niet clippen uit eigen beweging) en dan de LED's op je mixer in de gaten houden. Echte professionals hebben echter oren en die horen het wanneer het signaal nog maar een beetje begint te vervormen. Helaas zijn vele professionele DJ's zo koppig of zo hardhoors dat zij dit maar niet kunnen begrijpen of onder de knie krijgen. En als je dan ziet dat er DJ's zijn die tot de wereldtop behoren en hier nog tegen zondigen dan vind ik dat grote sukkels in plaats van grote DJ's (he, dat lucht op).
Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.Comment
-
Eerder als alles open staat behalve je versterker, muziek aan.
En je gooit dan je verterker in een keer open.
Als je nou eens de zoekfunctie gebruikt op het magische toverwoord clippen en dan eens rustig gaat lezen kom je precies te weten waarom je speakers het niet meer doen.
In dit geval is het met 99% zeker te zeggen dat je ze gewoon te ver de clip in hebt gejaagd.We're ready to party, are you?Comment
-
Clippen = versterker te veel signaal geven( hoeft niet vervormd te zijn) = gelijkspanning op de uitgang van je versterker( afgevlakt signaal omdat je niet meer kunt leveren dan de voeding) = de luidspreker wordt een kant op gestuurd = wordt warm = verbrand.
Vaak merk je dit de volgende keer vooral bij laag luidsprekers.
Als je alles onder controlle hebt dan is een te kleine versterker geen probleem maar dit is gevaarlijker dan een te grote versterker.
Als een versterker teveel spanning op je luidspreker zet gaat deze vervormen en dit hoor je. Een versterker die clipt hoor je niet direct.
Heb by the way eens 3 keer een EVX15B moeten laten reconen omdat hij vast zat. Draaide een avond goed en de volgende keer was hij stuk. Bleek de versterker een hoogfrequent signaal af te geven, beveiliging stuk en daar kon de 15" niet goed tegen. Voor zo'n luidspreker bijna gelijk als een gelijkspanning.
Let goed op wat je doet dan moet het goed gaan.Heb jaren met te kleine versterkers gedraaid maar nooit door clippen luidsprekers beschadigd. Nam wel genoeg mee zodat we niet over de rooie hoefden te draaien.
Eindelijk begint mijn website vorm te krijgenComment
-
Er doen meerdere verhalen de ronde over wat clippen nou precies is en doet. Een wisselspanning moet wel heel vreemd vervormd worden, wil het een gelijkspanning worden. En de versterker wel heel erg ruk, als deze dan niet al lang is afgeslagen. Een afgetopt signaal is lang niet hetzelfde als gelijkspanning.citaat:Clippen = versterker te veel signaal geven( hoeft niet vervormd te zijn) = gelijkspanning op de uitgang van je versterker( afgevlakt signaal omdat je niet meer kunt leveren dan de voeding) = de luidspreker wordt een kant op gestuurd = wordt warm = verbrand.
Vaak merk je dit de volgende keer vooral bij laag luidsprekers.
Het zijn trouwens meestal de hoge tonen drivers die het eerste sneuvelen.
Mvg JohanComment

Comment