Boxen opgeblazen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carl
    • Nov 2000
    • 907

Om een lang verhaal kort te maken:
    De zaak heeft 99% zeker flink staan clippen, en dat heb je niet gehoord?
    Als je EENDER WELKE combinatie van speakers/versterker/mengpaneel zover in de clip jaagt dat er speakers sneuvelen dan is het geluid absoluut niet om aan te horen geweest.
    Je draait dus gewoon te hard!
    Dit geldt voor ALLE APPARATUUR in ELKE prijsklasse.
    Ook app. met cliplimiters gaat er niet beter op klinken, er gaat alleen minder snel iets kapot.
    Ik heb al UITGFIKTE 600 Watt speakers gezien die aan een amp met active sensing hingen.
    Zelfs dan kan het kapot! 't is niet makkelijk maar het kan.

Comment

• Jesp_J
      • May 2004
      • 18

Ik heb nog een vraagje: Vervorming van het signaal kan dus optreden in de versterker en in het mengpaneel. De versterker van ons heeft een clip limiter dus die kunnen we gewoon vol open zetten.
      Op ons mengpaneel zitten ook zon rijtje LED's. Moeten we er dus voor zorgen dat die rode LED's niet aangaan. Het geke is dat als je de schuif helemaal opendoet en de master op bijna 0 zet dat die dan de rode led's aangaan. En als je de master dan verder opdendraait dat hij niet verder in de rode LED's gaat. Dus de master op het mengpaneel moet ook helemaal open en we moeten dus voorzichtig zijn met het schuifje op het mengpaneel? Of heb ik het nou verkeerd begrepen.

O en kan vervorming ook optreden in een equalizer? Als dat zo is hoe zie je dat dan (want er zitten geen rode lampjes ofzo op).

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Voordat iedereen weer gaat lopen klooien, : vergelijk het met een auto.
        Als je die een paar uur op volle toeren laat lopen, met plankgas, dan gaat er ook geheid wat stuk.

Zorg ernou voor dat je wat gas overhoud, dan blijft alles mooi heel.
        En nog een verkeersles : het rode licht vertelt je dat er gevaar is, het groene licht vertelt dat er VEEEEL minder gevaar is.

duidelijk?
        enne, the prepared mind does not need any chance at all...

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

Rood = dood
          Weet niet hoeveel DJ's ik al heb gezegd dat ze eens uit het rood moeten blijven maar weet wel zeker dat dit nog heel vaak herhaald moet worden [xx(]

Comment

• jans
            • Feb 2003
            • 869

citaat:Geplaatst door Jesp_J

Ik heb nog een vraagje: Vervorming van het signaal kan dus optreden in de versterker en in het mengpaneel. De versterker van ons heeft een clip limiter dus die kunnen we gewoon vol open zetten.
            Op ons mengpaneel zitten ook zon rijtje LED's. Moeten we er dus voor zorgen dat die rode LED's niet aangaan. Het geke is dat als je de schuif helemaal opendoet en de master op bijna 0 zet dat die dan de rode led's aangaan. En als je de master dan verder opdendraait dat hij niet verder in de rode LED's gaat. Dus de master op het mengpaneel moet ook helemaal open en we moeten dus voorzichtig zijn met het schuifje op het mengpaneel? Of heb ik het nou verkeerd begrepen.

O en kan vervorming ook optreden in een equalizer? Als dat zo is hoe zie je dat dan (want er zitten geen rode lampjes ofzo op).
            Als je dan toch je kanaalfader helemaal naar boven wilt schuiven, en ik weet het het is als DJ lekker makkelijk, dan toch maar de gain naar beneden.
            Als je met je EQ de boel flink opkrikt, ja. Maar als het goed is haal je alleen maar frequenties naar beneden.

Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• vasco
              • Oct 2003
              • 2567

Zouden we de gain niet gewoon netjes per kanaal afstellen op 0db om de signaal/ruis goed te houden ???
              Volgens mij is gemak [xx(] niet het kernword maar kwaliteit

Comment

• jans
                • Feb 2003
                • 869

Ben ik helemaal met je eens vasco. Maar heb jij een DJ wel eens uit proberen te leggen dat hij op de meters moet letten en dat een fader meer standen heeft dan helemaal omhoog.
                Ik deed het, toen ik DJ werk deed zelf wel tot grote verbazing van collega DJ's, man doe niet zo moeilijk omhoog die schuif, was vaak de reactie.
                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

citaat:Geplaatst door jans

Maar heb jij een DJ wel eens uit proberen te leggen dat hij op de meters moet letten en dat een fader meer standen heeft dan helemaal omhoog.
                  dat is net hetzelfde als met een 2 PK
                  300 / uur willen rijden als met een F1 ( gaat ook niet ) [:I]
                  sommigen zijn gewoon doof op dit gebied
                  Als er een tuinkabouter aan mijn faders zit, laat staan de gains, krijgt ie een tik van mijn sm58 beta [8D]
                  hij doet het nooit meer
                  sis
                  Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

citaat:Geplaatst door ralph

Iemand van 16 heeft toch wel natuurkunde lessen gehad?
                    Speakers van 500W (RMS vermogen?) die worden aangesloten op een versterker die 100w levert, das niet helemaal handig, om niet te zeggen: ronduit onverstandig.

Jouw versterker heeft zo hard moeten werken je speakers heeft beschadigd. De details over hoe en waarom gaan te ver om je uit te leggen, aan de andere kant: had je een beetje basiskennis gehad dan was dit je niet overkomen.

Het RMS vermogen van je versterker hoort minimaal gelijk te zijn aan het RMS vermogen van je speakers.
                    Bij normale PA componenten (niet het budget spul) kan je met gerut hart de vuistregel hanteren dat het RMS vermogen van versterker(s) 1,5-2x het RMS vermogen van je speakers moet zijn.

Kortom: als je deze set zo blijft gebruiken dan blaas je steeds een onderdeeltje van je speaker op, meestal je driver die uitfikt.
                    hallo zeg! volgens mij is dit het newbie hoekje van het forum!
                    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

citaat:Geplaatst door vasco

Rood = dood
                      Weet niet hoeveel DJ's ik al heb gezegd dat ze eens uit het rood moeten blijven maar weet wel zeker dat dit nog heel vaak herhaald moet worden [xx(]
                      Ik zou wel eens willen weten hoe ze daar bij Technics en Dateq mee om gaan. Volgens mij laten die fabrikanten hun ledbarren gewoon te veel aangeven zodat de rode lampen te vroeg knipperen, dit is wel de manier om de boel heel te houden.
                      Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• DjFx
                        • May 2004
                        • 307

Je kan niet met een minder wattage versterker een meer wattage box opblazen,

Ik steek de schuld op de boxen, ben je er onvoorzichtig mee omgegaan?

Comment

• sis
                          • Jul 2003
                          • 3305

citaat:Geplaatst door DjFx

Je kan niet met een minder wattage versterker een meer wattage box opblazen,

Ik steek de schuld op de boxen, ben je er onvoorzichtig mee omgegaan?
                          Lees eerst maar eens een paar forumpjes door jongen [)][:I]
                          je kan nog vééééél leren
                          en euhhhh, waar heb je dat vandaan dat er met minder wattage geen hogere wattage box kan opblazen worden ?

Ik zal eens langskomen met een 5 watt versterkertje [^]
                          Wedden dat een boxje van 1000 watt het geen 10 minuten volhoud

sissiie
                          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

Rode LED's op een mixer mogen zeker aangaan maar alleen op de pieken van de muziek. De meeste mixers hebben ook nog zoiets dat headroom heet. Maar als je LED balk de ganse avond van groen tot rood constant staat te branden dan ben je zwaar fout bezig. Als je zeker wil zijn dan hang je je mixer aan een scoop, zet er een sinus op en stuur maar uit. Op de scoop kun je dan, als je de toppen uitvergroot, duidelijk zien wanneer vervorming optreedt. Kijk dan eens naar de LED's op je mixer en je hebt een idee wat kan en wat niet kan. Hou er ook rekening mee dat tijdens pieken je LED meter dikwijls te traag reageert (als het geen echte piekmeter is). Neem daarom t.o.v. deze gemeten waarde voor alle zekerheid nog een marge van 3 tot 6dB... bij spraakversterking zelfs tot 9dB.
                            @DjFx: lees vorige posts eens na en dan ontdek je dat dit wel kan en ook waarom... kan leerzaam zijn... hebben geen zin om alles nog een keer te moeten uitleggen als het er reeds staat.
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• wimbru
                              • Sep 2003
                              • 148

30 jaar geleden speelde ik met een lampenversterker van 2 x 12 watt en zelfbouwluidsprekers van MBLE. Mengpaneel: 4 draaiknopjes, zonder flikkernde lampjes. Wat hebben wij toen veel leute gehad!

Tegenwoordig moet alles vervormen... dan hoor je toch dat je verkeerd bezig bent of zijn die jonge gasten van tegenwoordig toch zo dom?

En dan maar de schuld steken op de handelaar of de fabrikant.

Comment

• Daan Hoffmans
                                • Aug 2000
                                • 1225

ff het hele zooitje samengevat:
                                Welke combi je ook gebruikt, de boel gaat stuk als je uit een van de componenten meer wilt halen dan er in zit. Zo zit het, en niet anders.
                                <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

Working...