Boxen opgeblazen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joeweaver
    • Jun 2004
    • 26

Boxen opgeblazen?

Heey beste hobbygenoten,

Ik heb 2 maanden geleden ofzo een mengpaneel (4 kanaals) en een 2x100 watt versterker gekocht van JBsystems samen met 2 boxen van Hqpower, elk 500 watt en 20 meter kabel.
    M'n zusje gaf een feestje, waarbij ik alles een half uurtje ofzo op voluit heb gezet. Aangezien de versterker 2x100 watt is en de boxen 2x500 watt zijn leek het me niet logisch dat ze opgeblazen zouden kunnen worden. Toen ik alles weer had geinstalleerd op mn kamer klonk 1 box heel dof (het geluid kon ik er op geen mogelijkheid uit krijgen) terwijl de andere goed klonk. na 2 dagen mist opeens de bas uit de 2e box (wat ik ook niet goed kan krijgen) en nu zit ik met 2 kapotte boxen...

Wat zou het probleem kunnen zijn?

Alvast bedankt
    Chance Favors the Prepared Mind...
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

Ik vermoed dat je je versterker overbelast hebt?

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

Iemand van 16 heeft toch wel natuurkunde lessen gehad?
      Speakers van 500W (RMS vermogen?) die worden aangesloten op een versterker die 100w levert, das niet helemaal handig, om niet te zeggen: ronduit onverstandig.

Jouw versterker heeft zo hard moeten werken je speakers heeft beschadigd. De details over hoe en waarom gaan te ver om je uit te leggen, aan de andere kant: had je een beetje basiskennis gehad dan was dit je niet overkomen.

Het RMS vermogen van je versterker hoort minimaal gelijk te zijn aan het RMS vermogen van je speakers.
      Bij normale PA componenten (niet het budget spul) kan je met gerut hart de vuistregel hanteren dat het RMS vermogen van versterker(s) 1,5-2x het RMS vermogen van je speakers moet zijn.

Kortom: als je deze set zo blijft gebruiken dan blaas je steeds een onderdeeltje van je speaker op, meestal je driver die uitfikt.

Comment

• Joeweaver
        • Jun 2004
        • 26

Hmm... mijn verkoper heeft gezegd dat dit een goeie combinatie zou zijn

Comment

• ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

Dan heeft ie flink uit zn nek lopen lullen!
          m.a.w. terug naar die verkoper en dan mag hij je het nog een keer uitleggen en direct ff de schade herstellen...als ie dan toch achter zn product staat!

Geloof me: een speaker van 500w zuigt een 100w versterker leeg...dat gaat niet goed.

Comment

• Mark-LED
            • May 2004
            • 822

Hey Ralph, dan ben ik toch benieuwd he, hoe 't kan dat je de speakers beschadigt als je versterker een lager vermogen levert dan je speakers aan kunnen. 't Lijkt mij niet meer dan logisch dat je alleen de versterker beschadigt, omdat deze veel te veel vermogen moet leveren. Vooral als deze al op vol vermogen staat te werken. Hoe kan het dan dat je de speakers beschadigt?

(Als je zin hebt om het te vertellen tenminste)

Comment

• DJ.T
              • Nov 2002
              • 1502

Zoek eens in de zoekmachine op clippen..
              We're ready to party, are you?

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

Het staat al uitvoerig omschreven op het forum, maar als je niet weet dat je fout bezig bent ga je ook niet zoeken, dat snap ik ook wel.
                Verwacht van mij geen 100% Natuurkundig juiste uitleg, ben praktijkman, geen theoreticus...

Je versterker wordt overbelast doordat je speaker meer vermogen "vraagt" dan de versterker kan leveren.
                Als je een versterker normaal belast dan heb je een sinus belasting. Indien je je versterker gaat overbelasten dan gaat je versterker een vervprmd signaal uitsturen.
                ff heel kort door de bocht: je speaker slopen.

Hij gaat dan zoveel energie leveren dat de speakercomponenten het begeven. Duurdere versterkers hebben hier een bescherming tegen, die schakelen zichzelf uit zodra dit gebeurt.
                (lastig, want het wordt stil op je feestje, maar je spullen blijven heel)

ff een citaatje (met dank aan Jeroen BBC:
                citaat:Clippen, wat is dat? Waarom is het zo slecht?
                Clippen wil zeggen dat de toppen van het signaal worden "afgetopt" als het binnenkomende signaal de maximum capaciteit van de versterker of ander apparaat in het systeem overschreidt. Gedurende de tijd dat het signaal afgetopt is doet de konus van de speaker niet wat die eigenlijk zou moeten doen: op en neer bewegen. Dus in plaats van het produceren van geluid wordt alle energie gebruikt om de spreekspoel op te warmen.

In andere woorden, gedurende de tijd dat het signaal afgetopt is, is de luidspreker alleen maar bezig met het produceren van warmte. Ironisch gezien, hoe efficiƫnter een speaker is, hoe erger dit probleem is. Bijvoorbeeld een hoorn-tweeter (25 % efficiƫnt) zet normaal gezien 75% van de input energie om in warmte. Gedurende clippen, moet deze nog eens 25% meer energie omzetten in warmte. Een konus woofer (3 % efficient) zet normaal 97% van de input energie om in warmte. Gedurende clippen, hoeft deze slecht 3 % meer om te zetten in warmte. Nu is het ook begrijpelijk waarom een tweeter veel sneller zal doorbranden dan een woofer.

Thermische inertie:

Nog een consequentie van clippen is dat, ook al zijn hoge tonen drivers efficienter in het omzetten van elektrische energie in geluid, ze hebben ook minder massa dan een lage-tonen luidspreker. Hoe hoger de massa hoe langer het duurt voordat deze opgewarmd is. Dit noemt men thermische inertie. Dit betekent dat hoge tonen drivers sneller warm zullen worden dan lage-tonen speakers. Dit is vooral waar gedurende clippen, want de driver zet dan alle input van de versterker om in warmte.

Enkele feiten:
                ELK clippende signaal kan ervoor zorgen dat een speaker wordt "opgeblazen" het maakt dus niet uit of dit signaal van de versterker, mixer of elk ander apparaat van het systeem komt.
                De meest voorkomende oorzaak van het doorbranden van een speaker komt doordat er een te "kleiee" versterker wordt gebruikt voor de speaker. Een versterker die veel minder vermogen levert dan een speaker aan zou kunnen, kan dus heel gemakkelijk de speaker laten doorbranden.
                Clippen kan niet worden gedetecteerd door een elektronische of ingebouwde speaker-beveiliging en kan dus niet de schade voorkomen die ontstaat door clippen.
                De opgegeven belastbaarheid van een luidspreker is alleen geldig voor een niet clippend signaal
                Let altijd op de clip lampjes op alle apparaten in het systeem en voorkom zodoende clippen.

Comment

• Mark-LED
                  • May 2004
                  • 822

Nu begrijp ik het, bedankt jongens

Comment

• Joeweaver
                    • Jun 2004
                    • 26

Ik snap het ook Bedankt mensen voor deze verhelderende uitleg. ik heb alles gekocht bij 1 zaak, waarbij mij verteld is dat deze combinatie van apparatuur goed zou zijn en hij zei dat "de boxen goed tot zijn recht komen met deze versterker". Ik neem dus aan dat mij een verkeerd advies is gegeven?

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Ho!
                      Het onzin gehalte wordt hier wel erg hoog!
                      Het kan geen kwaad zwaardere luidsprekers op een lichtere versterker aan te sluiten. Luidsprekers ZUIGEN geen vermogen maar KRIJGEN vermogen van de versterker toegeleverd en het is de versterker die dat bepaalt! De luidspreker is slechts de verbruiker. Al de rest is klinkklare nonsens!
                      Wat er in dit geval met bijna zekerheid is gebeurd is hetvolgende:
                      de versterker of misschien zelfs de mixer heeft een te luid signaal geproduceerd (LED's op de mixer allemaal continu voorbij het rood?) en daardoor is er vervorming ontstaan in de mixer of in de versterker. Daardoor is de versterker zijn uitgangssignaal natuurlijk ook vervormd. En het eerste dat het dan opgeeft is een tweeter omdat een vervormd signaal volgens de natuurkunde bestaat uit een aantal signalen met telkens een aantal keer de grondfrequentie. Dus die krijgt de tweeter en de middentoner dan te verwerken.
                      En dan halen we Jeroen BBC erbij
                      citaat:Clippen, wat is dat? Waarom is het zo slecht?
                      Clippen wil zeggen dat de toppen van het signaal worden "afgetopt" als het binnenkomende signaal de maximum capaciteit van de versterker of ander apparaat in het systeem overschreidt. Gedurende de tijd dat het signaal afgetopt is doet de konus van de speaker niet wat die eigenlijk zou moeten doen: op en neer bewegen. Dus in plaats van het produceren van geluid wordt alle energie gebruikt om de spreekspoel op te warmen.

In andere woorden, gedurende de tijd dat het signaal afgetopt is, is de luidspreker alleen maar bezig met het produceren van warmte. Ironisch gezien, hoe efficiƫnter een speaker is, hoe erger dit probleem is. Bijvoorbeeld een hoorn-tweeter (25 % efficiƫnt) zet normaal gezien 75% van de input energie om in warmte. Gedurende clippen, moet deze nog eens 25% meer energie omzetten in warmte. Een konus woofer (3 % efficient) zet normaal 97% van de input energie om in warmte. Gedurende clippen, hoeft deze slecht 3 % meer om te zetten in warmte. Nu is het ook begrijpelijk waarom een tweeter veel sneller zal doorbranden dan een woofer.
                      en dan zijn we rond.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Joeweaver
                        • Jun 2004
                        • 26

hmm... maar het moet toch niet normaal zijn dat een nieuw mengpaneel een vervormd singaal doorgeeft? Of ligt het aan de instellingen van de mixer?
                        Of moet ik een zwaardere versterker kopen?

Comment

• Staaf
                          • Feb 2003
                          • 398

Rode ledjes op de mengtafel betekenen een vervormd signaal. Deze lampjes staan er dus niet op als special effect
                          Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• ralph
                            Banned
                            • Aug 2000
                            • 2649

Onzin gehalte???
                            Wellicht is mijn natuurkundige uitleg niet juist, maar onzin is het zeker niet!
                            Of jij moet in andere woorden uitleggen dat zn versterker is overbelast waardoor zn speakers zijn gemold...miereneuken is een deur verder laserguy.

Comment

• BAJ productions
                              • Jul 2003
                              • 587

ja maar hij heeft wel gelijk.

een luidspreker neemt alleen af wat er aan um gegeven wordt.

door dat je een versterker te zwaar belast komt er een verkeerde sinus in

dus zware luidsprekers kunnen best op een kleine versterker. (zelf heb ik vaak een 50 Watt versterker op mijn grote boxen.(nie voor feesten)).

groetjes,
                              Bas

Comment

Working...