Aansluitingen jb systems pro 15

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hederik
    • Feb 2009
    • 42

Aansluitingen jb systems pro 15

Hallo,

Zoals je ziet ze je hier de aansluit terminal van JB systems pro 15 speakers.

Maar ik wil graag weten of deze op mijn versterker kunnen (skytec pro 480 pruts) ik kan op internet NERGENS een foto, of info vinden over deze speakers, wel over de JB systems pro 15 VIBE maar deze serie is later uitgekomen, de serie die ik wil kopen zie je nergens meer.....

Maar nou is mijn vraag, echt een beginners vraag, maar kun je deze speakers met JACK aansluiten? ik zie 2 jack (in?) gangen maar ik vraag me af zijn dit nou 2 ingangen of uitgangen of zo iets ik snap het niet.

Er staat boven de ene TIP live en sleeve earth? wat betekent dit?
    weet iemand dat?

zouden die 2 jack aansluitingen een JACK ingang en JACK uitgang zijn? dat zou mooi zijn want dan zou ik ze kunnen doorlussen (het zijn er 4)

Wie weet hier iets van af?

Alvast bedankt!!!

dit is de foto:
    maatwerk is topklasse
  • laptop
    • Jan 2009
    • 187

volgens mij is de TS een beetje hard leers, want dit is weer een vraag die je zo zou kunnen beantwoorden als je je huiswerk maakt. Deze vraag heeft een beetje de zelfde strekking als: "ik heb net een nieuwe auto gekocht, maar is het nou een diesel of benzine?"

aangezien het een speaker is die nog xlr aansluitingen heeft kun je zo al zeggen dat dit goed oude kastjes zijn. en ik weet uit ervaring dat het geluid dat uit deze speakers ver van mooi en netjes is.

aan de TS als je deze speakers gaat gebruiken, haal dit aansluit paneeltje er dan af en soldeer er even 2 speakon pluggen aan, minder kans op moeilijk heden of verkeerde kabels. (bij vervanging wel de cross-over laten zitten)

na even een minuutje googelen zie ik dat deze versterker 120 wrms @ 4 ohm geeft, terwijl er voor een beetje het optimale minimaal een versterker van 660wrms @ 4 ohm nodig is.

ik hoop dat de TS hier uit de juiste conclusie kan trekken, zo niet lees dan maar eens het gedeelte newbies & startersvragen goed door. want hier worden dit soort vragen meer dan genoeg besproken.

Comment

• Radar
      Moderator
      • Jul 2002
      • 890

Topic starter heeft in iedergeval wel de moeite genomen om zijn zinnen allemaal netjes te beginnen met een hoofdletter en af te sluiten met een punt.
      Verder staat het onderwerp in de catagorie startersvragen.
      Die hoef je niet te lezen, laat staan te reageren.
      Ik doe niet aan bijgeloof.
      Dat brengt ongeluk.

Comment

• Hederik
        • Feb 2009
        • 42

Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Laptop, ik snap wat je bedoelt, ik weet dat het geen al te nieuwe speakers zijn. Maar aangezien mijn versterker ook XLR naar JACK uitgangen heeft (verloop kabeltje) vind ik dit niet zo een probleem.

En de versterker is inderdaad eigenlijk te klein, alleen als ik er 2 versterkers achter zet dan lukt het vast wel.

Maar nou weet ik helaas nog steeds niet, wat TIP-LIVE en SLEEVE-EARTH betekent.

Ik wil graag weten wat dit betekent.
        Want Tip-live zou misschien kunnen verwijten aan JACK in en SLEEVE aan jack uit om ze door te lussen met jack kabels, echter staat dan EARTH en TIP weer in de weg, wat is dit toch?

Is er hier op het forum iemand die misschien ooit deze speakers heeft gehad of weet wat het allemaal betekent?????

Hederik
        maatwerk is topklasse

Comment

• pjadskop productions
          • Nov 2008
          • 128

tip en sleeve zijn 2 delen van de jack, de tip is het puntje, de sleeve is de langere cilinder, deze zijn gescheiden door een (zwart) isolerend ringetje
          voor de aansluiting moet je dus je rode draad/+ pool / live op het middelste soldeerlipje (tip) bevestigen en je zwarte draad / - pool / earth op het buitenste soldeerlipje (sleeve), de aansluitingen zijn allemaal in en uitgangen aangezien deze allemaal doorverbonden zijn, je kunt zelfs met een jack aankomen en met een xlr vertrekken. Het zou inderdaad gemakkelijker zijn om er speakons in te plaatsen, maar dat is naar keuze en ook een beetje duurder (maar veel beter, je moet dan al gekke dingen doen om een aansluiting verkeerd te maken met die koppen)

je versterker is inderdaad veel te licht voor de boxen, maar daarom zal het niet minder goed werken. Als je deze versterker gaat gebruiken zullen de speakers niet optimaal gebruikt worden, en haal je er niet uit wat ze kunnen, let er dan wel op dat je de versterker niet gaat oversturen (clippen), dan krijg je namelijk wel stukken.
          Let er ook op wanneer je doorlust dat je de impedantie respecteert, dus in de meeste gevallen max 2-speakers per kant.

@ laptop:
          je kan tussen de regels ook lezen dat Hederik een echte newbie is, de vraag is dus eig niet zo verkeerd, en aan het gebruikte materiaal kan je zelf ook wel een budgetklasse afleiden, ik denk persoonlijk dat de TS niet gelijk een andere versterker gaat kopen, en je kan wel degelijk een lichtere versterker op zwaardere boxen gebruiken, ik stuur mijn nexo's naar alle waarschijnlijkheid ook te licht aan, gewoon omdat ik nog steeds op zoek ben naar de accurate gegevens, en dit werkt ook perfect
          Last edited by pjadskop productions; 11-07-10, 18:30.
          Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer

Comment

• Hederik
            • Feb 2009
            • 42

Oke,

Ik weet genoeg.

Ik vind dit nu ik dit weet de speakers te oud en niet meer van deze tijd.

Ik ga toch maar zoeken naar speakers met Speakon aansluitingen, omdat jack en XLR zo afgekraakt word is dit de enige optie behalve speakerdraad, maar dat vind ik te huis tuin en keuken ook al zijn al mijn spullen dat.

Bedankt voor de antwoorden
            Eindelijk is een keer niet meteen afgekraakt met gebruik de zoekfunctie haha.
            maatwerk is topklasse

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Er is helemaal niks mis met deze speakers! Kwalitatief zijn ze zelfs goed te noemen. Woofer (en tweeter (dynamische, geen piezobrol) ook?) is Eminence. Niet mijn favoriet merk qua klank (ik vind ze iets te kartonachtig klinken) maar wel professioneel spul en niet zomaar huis en tuin. Een heel klein beetje lage bas bijgeven met de eq en dan mag je er gerust mee buitenkomen. Ze hebben een deftig rendement en gaan dus met hun 220 W rms ook nog eens goed luid.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• stainz
                • Sep 2009
                • 609

zou persoonlijk met deze situatie (en zo te lezen mogelijkheid om iets te investeren) voor een nieuw(ere) versterker gaan en de aansluiting op de speaker verbouwen naar speakon (of hier op het forum aangeven waar je woont zodat wellicht een behulpzaam persoon van het forum dit al dan niet tegen kleine vergoeding kan doen)

Want om betere speakers dan dit te kopen zul je aardig in de buidel moeten tasten...

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

speaker verbouwen naar speakon
                  De latere versies van deze reeks waren zelfs standaard met Speakon. Ik heb er vorige week nog eentje hier bij mij gehad.
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Stevengos
                    • May 2010
                    • 106

Ok nu even wat duidelijker (was idd niet wakker genoeg om te lezen dat het om 4 speakers gaat, tnx radar )

BoT: Let ook wel even op wat wat de impendantie betreft, zoals pjadskop ook even aangaf. Je moet wel in de gaten houden hoeveel impendantie je per speakerskant aansluit.
                    Als je deze speakers aan elkaar doorlust doorlust (dus 2 speakers per kant in serie), krijg je in totaal een impendantie van 16 ohm per kant. Dat lijkt me wel een beetje veel voor een 4 ohmse versterker. (zo wordt het vermogen van je versterker met een factor 4 omlaag getrokken) Als je ze parallel zou zetten (gebruik google/wiki even voor betekenis) dan zou je ze gerust nog allevier kunnen bebruiken, met twee speakers per kant.

(goed en dan nu m'n bedje opmaken en gaan pitten met deze warmte)
                    De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

• laptop
                      • Jan 2009
                      • 187

Originally posted by Stevengos
                      Als je deze speakers aan elkaar doorlust doorlust (dus 2 speakers per kant in serie), krijg je in totaal een impendantie van 16 ohm per kant. Dat lijkt me wel een beetje veel voor een 4 ohmse versterker.
                      Ehh.. dit lijkt mij niet helemaal juist, want als je speakers door lust zet je deze parallel. Dus dan kom je keurig op 4 ohm uit.

(@MOD & TS, misschien kwam ik in mijn vorige post iets te scherp door de bocht, excuses hiervoor.)

Comment

• Stevengos
                        • May 2010
                        • 106

Meestal is het idd parallel (vergat even dat met doorlussen meestal de parallel versie van doorlussen wordt bedoeld). Maar ik dacht dat men soms ook in serie kon doorlussen? (zoals bv soms een sub met twee speakers erbij) en ik weet niet hoe deze oude speakers in elkaar gezet zijn, wat betreft het in serie of parallel doorlussen. (zou ook nog iets van een NC connectie ingebouwd kunnen zitten)

Correct me if i'm wrong!
                        Last edited by Stevengos; 12-07-10, 11:26. Reason: even er goed nederlands van gemaakt :P
                        De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

• pjadskop productions
                          • Nov 2008
                          • 128

ik heb 1 geval gezien waar serie wordt doorgelust, en dat zijn de tweeters van de jb tsx (oude reeks met 3 tweeters ipv 1 dome) voor de rest nog nooit
                          Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

Maar dat laatste is INTERN in de speaker doorgelust en heeft dus niks te maken met extern doorlussen van speakers. Daar is het altijd parallel.

Comment

• pjadskop productions
                              • Nov 2008
                              • 128

Dat klopt, anders ben ik het ook nog nooit tegen gekomen.

Comment

Working...