DMX & Microfoon kabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaksev
    • Jul 2007
    • 365

DMX & Microfoon kabel

Ik had een klein vraagje, klopt dit:

Gebalanceerde microfoon kabel kun je ook als dmx kabel gebruiken, om dmx apparaten aan te sturen, en anders om toch ook?

Maar on gebalanceerde microfoon kabel kun je niet als dmx kabel gebruiken. anders om weer wel natuurlijk.

Nog eentje:

Wat doen de meeste van jullie? een rol kabel kopen,(3 aderig) en dan een hoop neutrik connectoren en dan een middagje knutselen.

Of kant en klare dmx / microfoon kabel kopen?

Graag reacties.

Comment

• geenstijl21
      • Jan 2008
      • 462

Jou verhaal gaat niet helemaal op. DMX512 is volgens het protocol 5 polig. Er zijn maar 3 polen bedraad. Martin is 1 van de eerste die met 3 polige DMX inputs en outputs kwam, daar kun je dus gebalanceerde microfoonkabels voor gebruiken. Bij de meer professionele spots zie je 5 polige input/output. Ongebalanceerde microfoonkabels kun je niet gebruiken voor DMX.

(Bij Beo dimmers is dat toevallig weer anders daar worden ze alle 5 bedraad)

**Bepaal eerst wat je aan wilt sturen, heeft het een 3p of 5p

Koop zelf een rol kabel<BEO, TASKER>, lengte van de kabel + logo bedrijf + krimpkous op de kabel, zelf solderen<ALLEEN NEUTRIK CONNECTOREN!!> klittenbandje erom heen.

Ga niet stunten met oprollen omdat je dan de twisting eruit haalt....
      "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

Onderwerp bestond reeds, daarvoor is dus de zoekfunctie. Staan nu allemaal in 1 draadje
        Last edited by moderator; 31-01-08, 22:41.
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

• stekelvarke
          • Dec 2004
          • 1062

Originally posted by geenstijl21
          <ALLEEN NEUTRIK CONNECTOREN!!>
          Er zijn buiten Neutrik nog andere bedrijven die degelijke connectoren maken.

DMX is volgens de voorschriften 5 polig. Maar in veel gevallen worden er slechts 3 polen gebruikt, let wel uitzonderingen bevestigen de regel.

Aangezien er dus meestal 3 polen gebruikt worden is het ook nodig om een kabel te hebben met 3 geleiders, vandaar dat ongebalanceerde microfoonkabel niet gebruikt kan worden.
          Naast het feit dat je kabel 3 geleiders moet hebben is er nog iets anders, namelijk de karakteristieke impedantie van de kabel, bij DMX is deze 110 Ohm.
          Hierdoor is het ook nodig om en terminantie te gebruiken op het einde van je lijn.

De praktijk wijst echter uit dat bij korte afstanden het ook werkt zonder deze terminantie en met 'gewone' microfoonkabel .
          exit night into LIGHT

Comment

• geenstijl21
            • Jan 2008
            • 462

Originally posted by stekelvarke
            Er zijn buiten Neutrik nog andere bedrijven die degelijke connectoren maken.
            Nou vooruit Switchcraft....maar dan valt er naar mijn mening een heel groot gat richting de B merken... Leuk voor installatie maar niet on the road...
            "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• Robert H
              • Jan 2006
              • 377

Originally posted by ralph hogenhout
              (...) Door de gigantische hoeveelheid info die over deze lijn heen gaat (...)
              Dat valt erg mee hoor... Volgens mij is de benodigde bandbreedte voor DMX ongeveer 30 KB/s. Qua hoeveeheid info valt dat anno 2008 best wel mee. Net als midi is DMX niet bepaald een ingewikkeld protocol. In tegenstelling tot bijvoorbeeld TCP/IP vindt er echter geen foutcorrectie plaats, daarom is de kwaliteit van de overdracht zo belangrijk.

Comment

• RenéE
                • Oct 2006
                • 291

Tsja, de hoeveelheid informatie mag dan niet schrikbarend hoog zijn echter vanwege de frequentie van het datasignaal ten opzichte van de lengte van de transmissielijn zul je bij zowel ethernet als DMX rekening moeten gaan houden met de 'regels' voor HF signaaloverdracht. Ethernet wordt dus ook gewoon getermineerd, want ondanks die foutcorrectie wil je niet dat 99% van je signaal onbruikbaar is. De reden dat de kwaliteit van de overdracht bij DMX hoger moet zijn vanwege de aard van het protocol vind ik dus een beetje onzinnige reden. (no offense)
                Last edited by RenéE; 01-02-08, 09:19.

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Originally posted by jaksev
                  Maar on gebalanceerde microfoon kabel kun je niet als dmx kabel gebruiken. anders om weer wel natuurlijk.
                  Ik wist niet dat je ongebalanceerde DMX kabel had die je dan wel voor microfoon kan gebruiken. Deze stelling gaat gewoon in zijn geheel niet op.

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5946

Originally posted by geenstijl21
                    Nou vooruit Switchcraft....maar dan valt er naar mijn mening een heel groot gat richting de B merken... Leuk voor installatie maar niet on the road...
                    Inderdaad, Canon en Amphenol maken weinig gebruikte en niet gerespecteerde connectoren.....MOEhahahaha....bedankt voor het lachmoment!

Zoals een collega vanmiddag op weg naar klus opmerkte: Ooit een Neutrik plug met MILLspecs gezien?

Neutrik maakt nette connectoren, maar zeker niet bijzonder in vergelijking met andere A merken.

De discussie over de mogelijkheid om kabel met microfoonspecs te gebruiken voor dmx toepssing gaat mank door het enorme aanbod kabel met alemaal hun eigen specifieke kenmerken.
                    Last edited by moderator; 01-02-08, 23:01.
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Is dit eigenlijk geen discussie die nog nergens over gaat?
                      Ik heb het licht gevonden in de bijdrage van 4uss, die volgens mij gewoon de nood voor discussie wegneemt. Ik quote even uit zijn bijdrage. Onderstaande zou ik uitvergroten, copiëren en boven mijn bed hangen moest ik twijfelaar zijn (met nogmaals dank aan de moeite voor het opsnorren door 4uss):

A common question is "can we use a good microphone cable?" The answer here is no. While there is some tolerance allowing for 100 ohm to 120 ohm cable, simply put, microphone cable is not at all suitable because of its high capacitance and incorrect characteristic impedance. It might work in some instances, but it is not appropriate for the electronics involved and it will fail at the most inopportune times.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

En weer de zelfde discussie....

Ik heb al honderden keren (met succes) Tasker C128 gebruikt. En ben mede daardoor niet overtuigd om in KLEINERE set-ups specifieke DMX-kabel te gebruiken. Met grotere projecten (waar ook het budget groter is), zal ik geen moment twijfelen om WEL DMX-kabel te gebruiken.

Duidelijk genoeg?

Nog iets: Voor het oude Martin (RS485)-protocol maak het toch minder uit wat voor kabel je gebruikt omdat het geen continu lopende datastroom is? Dit omdat ik op de 2de-hands beurs veel oude MArtin-speeltjes zag en het me ineens afvroeg.

Comment

• dabeatisflo
                          • Sep 2005
                          • 14

dmx kabel vs micro kabel?

hallo,

nu vroeg ik mij af waarom de meesten microfoonabel gebruiken of gewone audio kabel ipv dmx kabel voor lichtsturingen. moet je normaal geen 110 ohm kabel gebruiken voor licht?

wat is correct en hoe zit het juist?

mvg

flo
                          Poignie F.

Comment

• renebiemans
                            • May 2006
                            • 156

De standaard voor DMX zegt dat er eigenlijk 110ohm dmxkabel nodig is voor DMX. Maar normale microfoon kabel werkt ook gewoon. Bij langere afstanden zou microfoonkabel wel minder goed kunnen werken.

Comment

• hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

Originally posted by dabeatisflo
                              hallo,

nu vroeg ik mij af waarom de meesten microfoonabel gebruiken of gewone audio kabel ipv dmx kabel voor lichtsturingen. moet je normaal geen 110 ohm kabel gebruiken voor licht?
                              Hier wordt enkel maar 110 ohmige Tasker kabel gebruikt voor DMX.

Groeten Hugo
                              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• 4uss
                                • Aug 2005
                                • 578

Er loopt ook ergens een topic waarin gerept wordt over het gebruik van DMX-kabel voor videotoepassingen (dus direct het videosignaal opzetten). Dit is natuurlijk ook een oplossing die kant noch wal slaat, want video gaat uit van 75Ohms bekabeling en DMX van 110. Als je dit soort dingen gaat doen krijg je met video slagschaduwen in het beeld.

Met DMX over Microfoonkabel is dat feitelijk net zo, ware het niet dat je dat niet kunt zien totdat je ineens gekke storinkjes krijgt. De DMX-apparatuur blijft tot een bepaalde lengte nog wel de 0'en en 1'en herkennen in het signaal, maar als de boel heel erg gaat vervagen door gebruik van verkeerde kabels over lange lengtes dan lukt dat niet meer.

Het gebruik van een terminator op het eind kun je als volgt zien: wanneer je in een bad een golf naar de kant maakt keert de golf na tegen de kant gebotst te zijn weer terug. Het einde van een kabel doet hetzelfde met je signaal: het keert terug, welliswaar niet heel sterk, maar het treedt wel op. Een terminator zorgt ervoor dat je kabel fictief oneindig is (door dezelfde weerstand te hebben als de kabel) waardoor je signaal niet terugkomt over je datalijn.

Een en ander maakt denk ik wel duidelijk dat het gebruik van de juiste kabel en terminators toch echt wel aan te raden is. Dat is dus: kabels van 100-120 Ohm, en terminators van 120 Ohm. Waarom zou je minder willen? Je gaat toch ook niet met de fiets op de snelweg rijden?

Btw: terminators zijn trouwens niet zo moeilijk zelf te maken: je neemt een XLR-plug en een weerstandje van 120Ohm van 5cent bij de elektronicahandel en je soldeert deze tussen pin 2&3 en bij 5 polig ook tussen 4&5 (dan heb je er dus 2 in je plug). Markeer wel dat je plug een terminator is, anders ben je hem in no-time kwijt omdat iemand denkt dat het zomaar een losse plug is.
                                Last edited by 4uss; 11-04-08, 09:31.

Comment

Working...