Microfoon kabels - krullen voorkomen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • relax
    • Aug 2007
    • 106

Microfoon kabels - krullen voorkomen

Thuis heb ik diverse soorten microfoonkabel en daarbij merk ik een belangrijk verschil.

1 soort kabel is wat stugger en kun je 'oprollen' maar dit gaat dan een heel klein beetje in de vorm van het oprollen staan.

een ander soort is veel flexibeler en dat zal ook nooit in een bepaalde vorm blijven. Voor het opbergen en hergebruiken is dit voor mij wel een stuk handiger.

Binnenkort wil ik een grote rol kabel halen en kabels gaan maken. Ik wil dan goede kabel kopen.

Weet iemand welk soort kabel ik bedoel? Qua merk / typen kan ik niet veel ontdekken op de kabel.
    Alle aanvullende tips voor kwaliteiten (ook van connectoren) zijn natuurlijk ook welkom .
  • djproffi

Ik ben zelf goed te spreken over Tasker (c128en Belden. (sommige) Dapkabels hebben snel de neiging krullen te krijgen..

Over connectoren: Neutrik NC3FXX - NC3MXX

Comment

• sandur
      • Oct 2005
      • 85

Connectoren: absoluut Neutrik, zeker niet op bezuinigen
      Kabel: wat je voorkeur is, mijne heet Klotz maar Belden en Tasker zijn ook goed. Verder je kabels nooit knopen oid, gelijk klitteband strapjes kopen, dan blijven ze mooi

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

In de grotere merken kabels kun je weinig fout doen (wel altijd de "stage"-varianten kiezen indien ze bestaan in plaats van de "installation"-types).
        Bij de low-cost types en onbekendere merken moet je altijd goed uitkijken.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

kom maar een middagje rollen,....de meeste soorten zijn hier wel op voorraad.. lol

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

het belangrijkste verschil in microfoon kabel is het verschil tussen een gevlochten en een geslagen mantel.

De laatste zal eerder in krullen blijven staan.
            lekker belangrijk!

Comment

• jaksev
              • Jul 2007
              • 365

Ik heb dmx, en microfoon kabels van DAP, klinkt misschien raar. Voordat ik begon heb ik verschillende merken gekocht en goed uit getest. DAP kwam er als beste uit. Het eerste wat ik doe as ik een bestelling binne krijg is de kabels gelijk uit de verpakking halen, en de krullen die er dan in zitten er uit halen en meteen goed op rollen, als je ze 3 of 4 keer goed op rolt dan gaat het de 5 keer van zelf,

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Hier ook Tasker.
                C128 voor microfoonlijnen en C801 voor DMX.

Werkt prima, en geeft geen krullen. Zijn echter wel allemaal voorzien van een klittenbandje.

Maar het voorkomen van krullen ligt ook niet helemaal alleen aan het type kabel dat je gebruikt, je moet ze ook nog eens op de juiste manier oprollen!

Groeten Hugo
                Last edited by hugovanmeijeren; 03-01-08, 12:13.
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• ostracized
                  • May 2002
                  • 214

@hugo
                  ik denk inderdaad dat daar de kink in de kabel zit dan zijn er (eindelijk) eens mensen die helpen afbouwen kun je in de loods al je kabels weer overnieuw rollen.

oprollen in nette lussen ( O-vorm) niet om je elleboog heen en ook niet in het midden samenknopen zodat je er 8 van maakt... klittebandje erom en klaar.

ik gebruik zelf Eurocable (type ff niet bij de hand) en heb Mogami veel in handen (1 type hiervan krult wel sneller dan de andere, is ook stugger/ouder.
                  (...)

Comment

• relax
                    • Aug 2007
                    • 106

Alvast bedankt voor de input: dit gaat me nu wel lukken

Comment

• Lennartsound
                      • Dec 2006
                      • 269

Originally posted by ostracized
                      oprollen in nette lussen ( O-vorm) niet om je elleboog heen en ook niet in het midden samenknopen zodat je er 8 van maakt....
                      Werkt ook bij landvasten, schoten en andere scheeplijnen (geen touwen!) werkt ook voor de tuinslang. Dus een beetje matroos of tuinman kan je ook als freelance kabelroller aannemen

Comment

• geenstijl21
                        • Jan 2008
                        • 462

Het gaat natuurlijk om de kwaliteit kabel. Maar wat ook erg belangrij is hoe je de kabel oprolt.

De "beste" methode is "slag - tegenslag"

Je maakt een slag en daarna draai je de kabel ertegen in. Alle kabels bij ons in het bedrijf kun je mooi recht uitleggen op de truss zonder een krul
                        "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• ostracized
                          • May 2002
                          • 214

Originally posted by Lennartsound
                          Werkt ook bij landvasten, schoten en andere scheeplijnen (geen touwen!) werkt ook voor de tuinslang. Dus een beetje matroos of tuinman kan je ook als freelance kabelroller aannemen
                          Dan heb ik die liever dan menig bandlid dat nu helpt oprollen misschien kunnen ze nog beter muziek maken ook...

aan de andere kant kan een goede kabelroller dus een carriere krijgen bij de marine? Tot zover deze off-topic bijdrage.
                          (...)

Comment

• kentuckytukker
                            • Apr 2004
                            • 39

kabelkrullen

Ik heb de zelf de pest aan klittenbandjes. Als alternatief gebruik ik houten kralen Euro 0,20 met daariin een gat. Door dit gat gaat ongeveer 25cm elastiek (zwart of wit) zoals wordt gebruikt bij kleding. Dit is veel goedkoper als klittenband en werkt prettiger omdat de bandjes niet op het podum liggen tijdens de optredens. De kralen verzamel je in je kabelkist. Een andere mogelijkheid is om een oude kabelhaspel te nemen en daarop je kabels te rollen met de XLR stekers doorgekoppeld. Gebruik per standaart legte kabel elk een aparte haspel.

Comment

• hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

Originally posted by kentuckytukker
                              De kralen verzamel je in je kabelkist.
                              Bedoel je dan dat je elke keer weer die elastiekjes eromheen moet wikkelen? Dat lijkt me dus ook niet handig. Die klittenbandjes bevestig je aan de kabel en die gaan dan ook niet meer los.
                              En zo duur zijn die kleine klittenbandjes nou ook weer niet. Je hebt ze namelijk in verschillende soorten, je hebt grote bandjes met gesp, die zijn inderdaad wat duurder maar die doe je ook niet om microfoonkabels. En je hebt kleine bandjes zonder gesp (0,5cm breed, 10cm lang) die dingen kosten vrijwel niets en scheelt je een boel geklooi met elastieken en kralen.

Groeten Hugo
                              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

Working...