Kva naar ampè en andersom

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ_jacob
    • Aug 2003
    • 293

Kva naar ampè en andersom

Beste allemaal
    Hoe reken ik bij een agreggaat van kva naar ampère en andersom?
    en hoe zit dat bij 3 fases? gewoon delen door 3?
    maakt het nog uit of de agreggaat gestabiliseerd is of ongestabiliseerd? en wat is precies het verschil?
    Ik hoor het nog wel
    kon het met de zoekfunctie in ieder geval niet goed vinden...

Groetjes
    Jacob
    mijn auto rijdt 1 op stoplicht
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

kVA= kiloVoltAmperes

oftewel: kVA= 1000*voltage(V)*stroomsterkte(A)

oftewel: 40kVA op 230Volt (want dat is wat je graag wilt hebben neem ik aan) is 40.000 / 230 = ~174A
    Wanneer je dat over 3 fasen aangeleverd krijgt heb je dus fasen van ongeveer 58 Ampere per fase wat uit zal komen op een 3x63A aansluiting.

Die rekensommetjes zijn wel allemaal theoretisch, in de praktijk haal je die waarden niet omdat je nog zit met wat weerstand hier en daar, maar daar kunnen de elektrotechneuten je weer veel meer over vertellen.

Voor zover ik weet klopt mijn verhaal aardig en hoor je zo te rekenen, als dat niet zo is hoor ik het ook graag

Een gestabiliseerd aggregaat houd in dat er wat elektronica aan toegevoegd is zodat je uitgangsspanning netjes 230Volt blijft. Omdat je werkt met een motor kan dat namelijk nogwel eens wat fluctueren naar onder en boven toe. Niet alle apparatuur is daar gevoelig voor, maar er bestaan toch dimmers e.d. die dat niet leuk vinden. Overigens is het theoretisch natuurlijk wel beter voor je spullen als er inderdaad vlak 230 op staat.

Wanneer je met een aggregaat werkt altijd even checken dat je inderdaad 230 Volt over iedere fase hebt staan, zit meestal zo'n metertje met een draaiknop op waarmee je dat makkelijk kunt controleren. Wanneer je dan bezigbent kun je door deze de andere kant op te draaien ook kijken wat je belasting per fase is; het is netjes om die op iedere fase ongeveer hetzelfde te houden, omdat je anders weer grote stromen door je nuldraad krijgt. Maar dat gaat ook voor mij een stapje te ver...

Comment

• LJ Chris
      • Jul 2002
      • 477

KVa is de eenheid voor schijnbaar vermogen S.
      S= U * I
      Nu wil jij het actieve vermogen P zoeken om zo de lijnstroom te berekenen:
      - P= S * Cos Phi
      - P= U * I * Cos Phi
      Als je hier I uit afzondert krijg je:
      I = P / (U * CosPhi)

VA is het schijnbaar vermogen, dus stel een aggrgegaat met S van bv 1000 VA, dan kan het aggregaat 1000W leveren , wel op een resistieve belasting.

Omdat wij meestal met inductieve belastingen werken komt de arbeidsfactor (CosPhi) opdagen. Stel je hebt dat zelfde aggregaat die een inductie verbruiker gaat voeden van bijvoorbeeld 1000W met een arbeidsfactor van 0,7:
      I = 1000 / (230 * 0,7)
      I = 6,2 A

Het benodigde schijnbaar vermogen is dus:
      S = U * I
      S = 230 * 6,2
      S = 1426 VA

De ohmse en de inductieve belasting hebben hetzelfde vermogen, maar de lijnstroom bij de inductieve verbruiker is groter, omwille van de slechtere arbeidsfactor (de arbeidsfactor bij een resistieve vebruiker is 1)

Een gestabiliseerd aggrgeaat is een aggregaat dat een toerentalregeling heeft, zodat je bij zware belastingen toch een mooi 50Hz sinusvormige wisselspanning krijgt aangeboden..

Hoop dat je er iets aan hebt..

Chris
      Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• LJ_jacob
        • Aug 2003
        • 293

oke dan!
        had ik het dus toch bijna goed
        enn.... die arbeidsfactor en "cosphi", kan iemand mij dara meer over vertellen?

Comment

• deejayke
          • Mar 2005
          • 77

de arbeidsfactor oftewel cosinus van phi geeft de faseverschuivingshoek weer tussen spanning en stroom. als cosinus phi willen steeds exact 1 bereiken omdat de de faseverschuivingshoek 0° of zo klein mogelijk is, minder vermogenverlies. meestal zijn de apparaten die je in de winkel koopt zogoed als ohms dat wil zeggen een arbeidsfactor van 1 of heel dicht daar rond. als je het puur elektrisch gaat bekijken: inductief (spoelen) ideaal 90° faseverschuiving. capacitief (condensatoren) ideaal 90°. ohms (weerstanden) ideaal 0°. de praktijk leert ons dat je nooit op je idealen terechtkomt maar wel op sterk te benaderen waardes. als je dit gaat toepassen in de "lichtwereld" mag je er vanuit gaan dat je schijnbaar vermogen ongeveer gelijk is aan je werkelijke vermogen.

ik hoop da je hier wat bent met mn minisnelcursus elektriciteit []

grtzzz
          blijven vragen :P dan komt ge der wel :P

Comment

• erik_gj
            • Jan 2004
            • 129

Het verhaal van LJ chris klopt waarschijnlijk helemaal volgens de boekjes, maar we zitten hier in een newbies (mensen zoals ik) topic! Is het dan raar dat ik hier vrij weinig van snap? Zou iemand het wat begrijpelijker uit kunnen leggen ( wat meer uitweiden/ begrippen toelichten)? want ik vind het verhaal en de vraag verder reuze interresant en zou het graag ook willen (en moeten kunnen) volgen anders is het geen newbie vraag.....!
            zoveel knoppen het lijkt wel lente!

Comment

• driesmees
              • Apr 2003
              • 1076

de cosinus phi geeft , simpel uitgelegd, aan in welke mate stroom en spanning gelijk lopen.
              Bijv:
              We nemen een belasting van 230W bij 230V
              Als je cos phi gelijk is aan 1,
              als er 230V op je lijn staat (dus de top van je sinus) dan loopt er effectief 1A door je kabel.Als je daarentegen een hoek van 90° hebt, je cos phi is dus kleiner dan 1 ( vraag me niet hoeveel) dan kan het bijv zijn, dat er 1A loopt, als je spanning maar 120V is, en dat er helemaal niks van stroom loopt als de volledige 230V (piek van de sinus) op je lijn staat.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijker heb gemaakt, maar ik ga eens zoeken naar een link...

EDIT:
              Hierbij:

[CENTER] [/CENTER]

Comment

• badboyscrew
                • Aug 2000
                • 304

mij is geleerd dat een KVA ongeveer 1.5 amp per fase is dus een 100 kva geeft max. 3x 150 amp aan stroom
                groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• Dikke Foaf
                  • May 2003
                  • 618

Een gestabiliseerde, duid meestal op de frequentie-stabilisatie.
                  Bij een vaste gasklep draait de ongestabiliseerde iets boven de 50Hz, naarmate de belasting stijgt, zakt die frequentie doordat de gasklep even ver open blijft staan.

Enkel om wafels te bakken kan een niet-gestabiliseerde goed zijn. Voor alles met transfo's ed is het beter om een gestabiliseerde te gebruiken.

Comment

• ronny
                    • Dec 2002
                    • 2139

moest je echt moeite hebben om dit verhaal te begrijpen: er zijn mensen die dit nog niet kunnen na jaren een richting elektriciteit te hebben gevolgt[V].

maar je kan bv ook gewoon je verhaal voorleggen aan een agregaten bedrijf. die mensen krijgen wel meer klanten die niet weten wat voor agregaat ze precies moeten nemen. Zij kunnen je een geschikt agregaat adviseren aan de hand van jouw eisen die je stelt...

maar om je een beetje op weg te helpen:

de cos phi (lees: fie) is een maat die aanduid of je een goede of slechte verbruiker hebt. Hoe lager dit getalletje, hoe slechter je verbruiker, hoe hoger dit getalletje, met een maximum van 1, hoe beter je verbruiker is. Met andere woorden: heb je een verbruiker met een cos phi van 1 is deze bij wijze van spreken "ideaal".

Hoe komt dit nu? Waarom is dit zo belangrijk?

simpel uitgelegt: je hebt bv 2 verbruikers van elk 1000watt. De ene heeft een cos phi van 0.8 en de andere een cos phi van 1. Beide worden aangesloten op 230V.

ik zeg dat de verbruiker met de cos phi van 0.8 meer stroom uit het net zal opnemen als de verbruiker met de cos phi van 1. Gek he, ze zijn toch allebij 1000watt.....

we halen de formule er bij: p = u * i * cos phi . ons vermogen(p), de spanning(u) en de cos phi kennen we al. de engiste onbekende in deze formule is de stroom(i).
                    Deze gaan we dus berekenen: I = P/(U*cos phi)

I = 1000/(230*0.8) = 5.43A dit is voor verbruiker 1 (cos phi 0.8)

I = 1000/(230*1) = 4.34A dit is voor verbruiker 2 (cos phi 1)

Zoals ik al zei neemt de verbruiker met de cos phi van 0.8 meer stroom op uit het net als de verbruiker met de cos phi van 1. Dus hoe slechter je verbruiker(cos phi kleiner als 1), hoe meer stroom hij opneemt uit het net.

Deze cos phi wordt gewoon bepaald door de eigenschappen van je verbruiker.

Waarom is een agregaat nu uitgedrukt in VA en niet in W?

zoals de meesten wel weten is het vermogen van een agregaat uitgedrukt in VoltAmpere en niet in Watt. Beide zijn echter wel vermogens. Het verschil tussen deze 2 is dat je bij VoltAmpere geen rekening houd met de cos phi. Eigenlijk doe je dit wel, maar als je het verhaal van hierboven een beetje begrepen hebt zul je merken dat het vermogen uitgedrukt in VA bij een agregaat, het vermogen is dat hij kan leveren wanneer je belasting een cos phi van 1 heeft. Je totale belasting dus.
                    De enigste formule die rekening houd met de cos phi is dus de formule van W(watt). p = u * i * cos phi ....

Nu een agregaten bedrijf kan nooit weten wat voor belasting de klant op het agregaat gaat hangen, vandaar dat zij het vermogen van het agregaat dus uitdrukken in VA. als je dus een belasting aansluit die een cos phi heeft die kleiner is als 1 zal je altijd minder vermogen kunnen aansluiten als de VA waarde vermeld op het agregaat.

zo een hele uitleg, maar ik hoop dat het een beetje duidelijker geworden is wat voor een beest die cos phi nu eigenlijk is en waarom die zo belangrijk is..

mvg
                    ronny

niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 806

Je moet je van de cosinus phi over het algemeen weinig aantrekken...

Vermogens van inductieve (of capacitieve, maar die komen bijna niet voor in deze sector) belastingen staan in VA uitgedruk: schijnbaar vermogen, maar die stroom gaat wel door je kabel! dus die waarde is van belang. Bij resistieve belastingen (bijvoorbeeld en PAR lamp) staat het vermogen in Watt, omdat er geen imaginaire component is, en dus is het reële vermogen P (in W) ook meteen gelijk aan schijnbaar vermogen S (in VA)...

dus niet gaan moeilijk doen met cos phi, die is alleen van belang bij permanente installaties omdat de elektriciteitsmaatschappijen boetes geven bij te lage cos phi en premies bij een hogere cos phi (omdat als cos phi te laag is zij een hele hoop vermogen moeten maken die integraal naar de centrale wordt teruggestuurd, en dus ook niet aangerekend...).

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

moah,

omdat de meeste energie via een trafo of via een dimmer loopt (naijlers) lijkt je vermogen nogal reaktief, en daardoor mag je voor een cos phi best o,8 aanhouden.

Maar uit veiligheidsoverwegingen hou je toch al een factor 2 aan, dus je bent al safe in ieder geval.

Comment

• ronny
                          • Dec 2002
                          • 2139

citaat:dus niet gaan moeilijk doen met cos phi, die is alleen van belang bij permanente installaties omdat de elektriciteitsmaatschappijen boetes geven bij te lage cos phi en premies bij een hogere cos phi (omdat als cos phi te laag is zij een hele hoop vermogen moeten maken die integraal naar de centrale wordt teruggestuurd, en dus ook niet aangerekend...).
                          volledig juist, maar het ging hier wel over agregaten....

en als we dan toch kort door de bocht gaan, algemene regel cos phi 0.8 in licht en geluid wereld zoals mac zei. maarja kan ik ook evengoed mijn lang verhaal van hierboven wissen, er werd tenslotte gevraagt om meer uitleg... we zitten in het newbie forum...

mvg
                          ronny
                          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• LJ_jacob
                            • Aug 2003
                            • 293

dankzij ronny snap ik er al heel veel meer van, bedankt!!
                            Ook de rest bedankt overigens hoor, alleen snapte ik jullie verhalen wat minder goed.
                            Die CosPhi(waar ik over het algemeen 0,8 voor moet aanhouden dus? maar wel met een veiligheidsfactor 2)
                            staat die ergens op een apparaat vermeld? ben het nog nooit tegengekomen namelijk....

Comment

• ronny
                              • Dec 2002
                              • 2139

de cos phi komt je op de meeste huishoudtoestellen niet tegen nee. Dat is ook logisch want bij je thuis maakt het niet uit of je slechte verbruikers hebt of niet. Als er al iets op een huishoudtoestel staat is het meestal de spanning en het vermogen en een ce markering( ook weer een wereld apart ).

Wisselstroommotoren die in de industrie gebruikt worden hebben allemaal een kenplaatje. hierop staan een boel gegevens waaronder ook de cos phi.

leuk dat je het een beetje begrepen hebt. Ik zou je ook niet zot zoeken achter de cos phi van de verschillende toestellen, heb je in de licht en geluid wereld niets aan. Je kan dan gewoon algemeen cos phi = 0.8 aanhouden. En met dubbel vermogen bedoelen we gewoon dat als je uitgerekend hebt dat je een installatie van 10 000watt hebt, dat je dan een agregaat van 20 000VA neemt. Op deze manier hoef je zelf helemaal niets van de cos phi aan te trekken. Die factor 2 groter vangt dit helemaal op namelijk.

mvg
                              ronny
                              niet zagen, gewoon doen!

Comment

Working...