citaat:Geplaatst door LJ_jacob
dankzij ronny snap ik er al heel veel meer van, bedankt!!
Ook de rest bedankt overigens hoor, alleen snapte ik jullie verhalen wat minder goed.
Die CosPhi(waar ik over het algemeen 0,8 voor moet aanhouden dus? maar wel met een veiligheidsfactor 2)
staat die ergens op een apparaat vermeld? ben het nog nooit tegengekomen namelijk....
dankzij ronny snap ik er al heel veel meer van, bedankt!!
Ook de rest bedankt overigens hoor, alleen snapte ik jullie verhalen wat minder goed.
Die CosPhi(waar ik over het algemeen 0,8 voor moet aanhouden dus? maar wel met een veiligheidsfactor 2)
staat die ergens op een apparaat vermeld? ben het nog nooit tegengekomen namelijk....
apparaten zijn (noem maar eens wat) 10.000 Watt. = 10kW.
Omdat je dan uitgaat van een aggregaat van 20kW heb je de cos phi al meegererekend, want je VA-vermogen zou dus eigenlijk 10/0,8 = 12,5 kVA zijn, en heb je nog steeds 7,5 kVA reserve. Les 1 bij aggregaten : Overdimensioneren. Voor de >100kW sets geldt een iets kleinere marge, maar alla.
Oh, en poelmans : dat vermogen gaat niet terug naar de E-maatschappij, maar wordt ook bijna helemaal in je last verstookt. Alleen je e-meter ziet het niet, en daarom willen de leveranciers de cosphi graag boven de 0,8 houden. Het heet niet voor niets ook wel Blindstroom. Anders staan ze stroom en energie te leveren die niet afgerekend wordt.
Ook de zoekmachine heeft er al aardige discussies over. Kijk anders ff onder techniek, staat best wel wat onder. Incl rekenvoorbeelden..
Comment