Nieuwe Multifunctionele mixer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

citaat:Geplaatst door corky17
    Het is niet zo dat ik een hele band uit wil versterken jongens.
    Op de plek van de DJ, waar ook de eindversterking geregeld wordt en welke in de zaal/tent staat. Daar wil ik de stem van de Zanger en eventueel een ander moeilijk in te regelen mic. kunnen regelen in de zaal en tevens wil ik een mic. voor de DJ hebben.
    De band heeft een eigen PA mixer om zigzelf in te regelen. alleen niet in de zaal.
    Even concreet om te kijken of ik het snap:
    - Je bent zelf DJ en je wilt een nieuwe mixer aanschaffen...
    - De band zorgt voor eigen meuk, alleen is het mogelijk dat je zelf moet schuiven, waardoor de twee mixers naast elkaar staan.
    - Je wilt dat de uitgang van de PA-mixer bij je DJ-mixer binnenkomt, zodat beiden systemen over 1 speakerset versterkt kunnen worden.

Dan nog heb ik zo mijn vraagjes: waarom wil JIJ als DJ het geluid van de zang op je DJ-tafel kunnen regelen? Doe dat lekker op de tafel van de band erbij!
    Verder: zaalgeluid zou ik persoonlijk regelen vanaf de plek waar het t best hoorbaar is: de zaal. Vanaf het podium krijg je vaak een ander geluidsbeeld (om het zo maar ff te noemen, weet niet of de kreet echt bestaat [:I]).

Als je gewoon was begonnen met: "Hoi, ik zoek een nieuwe DJ-mixer. Minimaal 3 stereo-ingangen, minimaal 2 uitgangen. Max. 200 euro, that's all," dan was dit topic een stuk minder gecompliceerd!

Comment

• corky17
      • Apr 2004
      • 34

Klopt jurjen,

Ik ben idd na een aantal pogingen nog niet helemaal duidelijk geweest. Maar je begrijpt me al een heel eindje. Dat kwam een beetje omdat ik twijfelde over een Pa tafel maar die twijfel is weg en het wordt een dj mixer.
      Ik wil idd de band en dj over een speaker systeem uitversterken en het dj mengpaneel hangt hier het digtste bij.
      Het is niet mogelijk om de pa tafel in de zaal te zetten ivm te korte bekabeling van de band.
      Nu is de kabel van de zang mic wel lang genoeg en wil ik die wil regelen op de nieuwe tafel! Dit omdat deze vaak moeilijk in te regelen is.. lees elk nummer klinkt weer anders.
      En ik wil idd een nieuwe mixer aanschaffen. Ik denk zelf de eerder genoemde Behringer VMX1000. Ik heb al de manuel en foto´s van de behringer site.
      Maar blijf nog met een paar vragen zitten kan ik die zang mic. hiermee tussen het signaal van de pa tafel/cd speler mixen.
      En is het mogelijk om cinch aan te sluiten voor mic. in zie boven XLR en achter cinch met erbij AUX MIC.

Sorry voor het moeizame verloop van dit topic!
      Dennis

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Ik zou toch PA en DJ gescheiden houden. Via de PA kunnen ze op de zangmicrofoon een effect zetten en ook het geluid terug routen naar de monitors eventueel via equalizer(s) zodat de zanger(es) zichzelf kan horen. Dit zijn functies die je niet op een DJ mengpaneel vindt over het algemeen. Het valt mij ook op dat het regelen op de VMX1000 wel eens tegen kan gaan vallen omdat je geen faders maar draaiknoppen hebt op de microfooningangen.

Even op jou vragen:
        Een microfoon sluit je aan op XLR, soms met jack maar dat komt wel heel zelden voor bij PA maar met cinch heb ik nog nooit gezien. Daarbij zijn de AUX aansluitingen op de VMX1000 dus jack i.p.v. cinch. Via deze aansluitingen zou je een externe effect kunnen aansluiten om dit aan het microfoonsignaal toe te voegen. De send stuurt het signaal naar het externe apparaat toe met een signaalsterkte afhankelijk van de AUX draaiknop bij het kanaal en de return geeft het bewerkte signaal weer terug in je mixer met een signaalsterkte afhankelijk van de RET draaiknop in je mastersectie.

Comment

• Drive inn tnt
          • Sep 2003
          • 1082

Misschien domme vraag maar waarom zet je niet een dj setje op 1 kanaal van hun PA tafel. Daar is niet zo veel boeients aan. En je kunt dat zangeresje of zo toch gewoon horen. Desnoods leg je er een monitortje voor jezelf bij. Wij hebben ook wel is een DJ gehad tijdens een band. Die zat ook op 1 kanaal van de PA en hij hoorde op het podium alles via de monitoren. Vraag je aan de monitor man of je wat meer van de zang mag horen. Niet zo moeilijk toch.
          Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• corky17
            • Apr 2004
            • 34

@ Vasco, Bedankt die jacks zijn dus niet wat ik dacht ook gewoon mic. aansluitingen. Maar de microfoons moeten op de XLR aansluitingen aan de bovenkant. Het probleem is met dat dj setje dat ik van de dj naar het podium naar de eindversterking. Het kan wel maar ik denk dat het beter is om in de tent te staan met de dj mixer en van daaruit nog wat kunnen regelen.
            Ik zal eens bekijken of het een idee is om op het podium te staan. Mar dat wordt toch veel te krap, en je hoort het geluid erg slecht.
            Maar blijf ik nog met een vraag zitten, kan ik de mic. signalen simpelweg gewoon door de andere kanalen heen mixen.. of zit ik dan met die talk functie?
            Gr, dennis

Comment

• Poelmans
              • Feb 2004
              • 804

je zegt dat de kabels te kort zijn voor de meeste inputs: haal een PA snake? Kost natuurlijk iets meer dan 200 euro, maar het feit dat je je hele PA mixer in de zaal hebt staan is onbetaalbaar! Wat ga jij nog van het signaal bijregelen dan binnenkomt van de PA? balans tussen hoog en laag? daar blijft het ook bij... Als de PA technicus de gitaar te hel zet en de drum te zwak kan jij daar niks aan doen. En zelf hoort hij het niet want hij staat aan de verkeerde kant van de boxen... Bij de meeste live optredens met DJ (evt. tussendoor) zie ik het eerder omgekeerd gebeuren: DJ op de PA en niet PA op de DJ!

Comment

• Boi
                • Apr 2004
                • 541

Wat jij nodig hebt is een yamaha MG16/6FX. 19"mixer met phantoom voeding, 8 of 10 mic/line pa kanalen en 2 of 4 stereo kanalen, 2 monitor kanalen, 1 effect kanaal, 2 subs waardoor je 3 uitgangen kan gebruiken en een ingebouwd 16 effecten voor bandjes en een EQ op de master uitgang.
                Lees maar even op: http://www.yamaha-europe.com/yamaha_...6FX/index.html

Sorry maar een korte link is er niet.

Dit tafeltje gebruiken we al een hele tijd voor in de kroeg als dj mixer en voor bandjes. Kost wel een kleine 500 euro, maar je hebt dan ook wel kwaliteit en je kan alles aansluiten waar jij om vraagt, bij ons staat er een muziek PC aan met 2 CD-spelers en een minidisk voor opnames en we draaien er regelmatig blues bandjes op. 3 kanalen voor drum 1 kanaal bas 2 kanaal gitaar en 2 tot vier kanaal zang of zang en piano en in de pauze gewoon cd's of de pc.
                Je ziet het als je verder kijkt dan goedkope dj-shit dan is er meer op de markt aanwezig.
                succes
                groetjes

___
                Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• corky17
                  • Apr 2004
                  • 34

Update, er komt geen geluidstechniekus dat doet de DJ zelf?
                  En waar dient een phantom voeding voor. Ik las voor speciale microfoons?
                  Dennis

Comment

• Boi
                    • Apr 2004
                    • 541

Met dit tafeltje kan de DJ zelf ook het bandje mixen en phantoom voeding is voor electric mic's, deze hebben voeding nodig. bv overhead mic's voor het drumstel.
                    als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
                    groetjes
                    Boi
                    groetjes

___
                    Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 804

geen PA technieker achter de knoppen? Dus jij wil zeggen dat jij als DJ constant heen en weer de PA tafel op het podium en de DJ mixer in de zaal gaat spurten? Have phun zou ik zo zeggen.

Phantoom voeding is een manier om een voedingsspanning over de microfoonkabel mee te sturen. Nodig voor de meeste condensatormicrofoons, en actieve DI boxes. Een dynamische microfoon kan zonder schade op phantoom aangesloten worden, een ietwat verkeerd uitgevoerde elektronische uitgang van bv. een draadloze microfoon zal onmiddelijk de geest geven.

Mijn enige raad die ik je kan geven: Haal een multikabel en zet je PA mixer in de zaal.

Comment

• corky17
                        • Apr 2004
                        • 34

Bedankt, voor de reactie!
                        Ik denk zelf nu dat de behringer vmx1000 de beste keuze is.
                        - Goede prijs kwaliteit verhouding
                        - Gebruik: een paar keer per jaar
                        - 7 Kanalen: 1 mic. DJ / 1 mic. zanger band / 2 x CD speler / 1 x PC / 1 x voor PA mixer band
                        Wat die 7 kanalen betreft klopt het precies.
                        - Apparte volume regeling voor de outputs, ik gebruik er namelijk 2.
                        Output 2 gaat naar 2 gewone versterkers met XLR ingangen welke aan elkaar gelust zijn.
                        Output 1 gaat naar 25 jaar oude 100V versterkers waar een super goed geluid in zit!!! Dat kun je van me aannemen, heb ik van verschillende geluidstechnischi al gehoord!
                        Maar dan moet ik van XLR uit het mengpaneel naar die hele oude 5 pins connectors van de 100V amps. Weet iemand trouwens hoe die dingen heten en of hier kabels voor zijn? Van tulp naar die 5 pins heb ik, en dat werkt. Maar met balanced XLR weet ik het niet??
                        Iemand?
                        - Die phantom voeding heb ik waarschijnlijk niet nodig, het is allemaal niet super profexioneel dus ja. Maar zou het denken jullie werken om de zang mic. pas op het DJ mengpaneel in de zaal erbij te mixen. PS de PA-mixer op het podium inregelen is al een keer goed gelukt dus dat gaan we weer doen.
                        Bedankt!
                        Gr, Dennis

Comment

• Poelmans
                          • Feb 2004
                          • 804

waarom zet je niet gewoon output 1 op je gewone versterkers? Dan maak je tenminste nuttig gebruik van je gebalanceerde uitgangen... Want 5 pins DIN connectoren zijn niet gebalanceerd...

Die verloopstekkertjes van cinch naar 5 pins DIN zal je nog wel vinden, eventueel wat googelen.

Maar nu vraag ik me wel af wat voor luidsprekers je op die 100V vertsterker gaat hangen? Hopelijk zijn dit 100V speakers en geen gewone PA speakers? Anders krijg je vonken. En daarbij: 100V speakers die full range goed klinken zijn zeldzaam: die systemen worden gebruikt in kerken, stations, supermarkten, sporthallen en dergelijke voor een achtergrondmuziekje dat van geen meter klinkt en voor dingen af te roepen. Ze moeten dus alleen maar middentonen geven.

Je kan natuurlijk altijd de zang op je DJ mixertje gaan inregelen, maar je hebt hier geen inserts op, dus een galmpje, deesser, compressor of andere effecten op je micro plaatsen is uitgesloten.

Toch vind ik het maar een rare situatie. Net alsof de wereld op zijn kop staat. Overal waar ik een DJ en PA mixer in dezelfde zaal zag staan stond de DJ op het podium en de PA mixer in de zaal. De DJ mixer zijn signaal ging naar de PA mixer en niet omgekeerd. Ik snap echt niet hoe je een optimaal zaalgeluid kan mixen als je het zaalgeluid niet hoort? Tijdens het optreden moet je trouwens nog af en toe wat bijschroeven. Je zei in een van je vorige posts dat er geen PA technieker is, dus ik veronderstel dat je heen en weer moet gaan lopen van DJ naar PA tafel?

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

citaat:Ik denk zelf nu dat de behringer vmx1000 de beste keuze is.
                            - Goede prijs kwaliteit verhouding
                            Heb je hem beluisterd of zeg je nu maar wat. Als je niet weet hoe het klinkt kun je deze uitspraak volgens mij niet doen uit eigen ervaring. Ik wil hiermee trouwens niet zeggen dat het niet zo is want ik ken de mixer verder niet heb hem alleen op de site opgezocht om jou vragen te kunnen beantwoorden.

Je vraagt hier om advies met betrekking hoe nu aan te sluiten. Ik blijf erbij dat PA op DJ niet de manier van werken is. Zoals je nu alles beschrijft ga jij aan conditietraining doen door tussen PA en DJ console te sprinten. Als je het toch op jou manier wilt blijven doorzetten, wat ik toch ook vermoed ondanks alle tips, zou ik dus de XLR uitgang 1 van de mixer aan je versterkers hangen met XLR ingangen zodat het signaal gebalanceerd blijft en de tulp uitgang 2 aan de 100V versterker. Er zijn nog op zat plaatsen adapters te krijgen van cinch naar DIN. Ik kan mij niet goed voorstellen dat dit voor PA lekker gaat klinken daar je het over een omroepsysteem hebt over het algemeen bij 100V installaties maar je zegt dat mensen het hebben gehoord en dat vonden dus het zal wel zo wezen dan

Begrijp mij niet verkeerd maar ben het met Poelmans en diverse andere eens dat de manier van werken zoals jij wilt niet gewoon is. Op de door ons beschreven manier ben je flexibeler wat instellen van een PA dan op jou manier. Je kunt niet makkelijk effecten toevoegen aan de zang en de zang op een monitor terug routen kun je ook wel vergeten via de VMX1000. Zal de zanger(es) prettig vinden om niet te kunnen horen of hij/zij zuiver zit etc.

Comment

• DJ.T
                              • Nov 2002
                              • 1502

Waarom eigenlijk een VMX, ik ben van mening dat het erg vervelend werkt met de Pots naast je Faders. Neem dan voor weinig een Dx1000, zelfde idee maar dan iets overzichtelijker.
                              We're ready to party, are you?

Comment

• Poelmans
                                • Feb 2004
                                • 804

@DJ.T: DX1000 maken ze naart schijnt niemeer. Ik vind de DX 1000 ook leuker van opbouw dan de VMX 1000, maar uiteindelijk is het denk ik kwestie van gewoon worden...

maar vasco heeft daar idd nog een groot punt waar ik niet aan gedacht had: hoe ga je dan in ***snaam de stem door de monitors krijgen?

Niet dat de VMX1000 geen goede mixer zou zijn binnen zijn prijsklasse, maar PA mixen is nu eenmaal iets anders dan DJ spelen.

Comment

Working...