Rook-, Brandmelders (met rookmachines)! FOUTJE!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tcnr sound & light crew
    • Jun 2010
    • 44

    #31
    Thuis rookmachine een aangezet, hoor ik een half uur later (toen ie al lang uit was) een brandweersirene toch wel heel dichtbij komen. Stopten ze recht voor m'n raam met een klein busje.
    Bleek het voor m'n buurman te zijn ,hij was benauwd geworden of iets..

    En dan zet je hem een keer aan op school, gaat het alarm niet af, nee er komt een boze schoonmaakster tegen je zeuren dat zij die vloeistof zo moeilijk van de grond af krijgt.

    Comment

    • erik minnen
      • Apr 2007
      • 24

      #32
      juist voorgehad: volle zaal 460 toeschouwers, en dan vind een muzikant in de loges het leuk om een brandmelder in te drukken . hebben net niet de zaal hoeven te evacueren, maar de politie en brandweer was wel al onderweg!!

      Comment

      • mhsounds
        • Sep 2009
        • 933

        #33
        Airco was dit weekend niet aan waarom weet ik niet, mijn hazertje lekker aan, hey brandalarm gaat af...
        Foutje, publiek boos omdat gelijk de spanning van de PA afgaat en de dj alles opvangen met zijn monitors
        Freelance Light and Video |
        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

        Comment

        • HR Soundproductions
          • Oct 2005
          • 650

          #34
          Gelukkig zijn er technische oplossingen voor "ongewilde of ongewenste brandmeldingen" en zijn er richtlijnen voor professioneel aangelegde installatie bij grote bedrijven of bedrijfspanden.

          Tal van verzekeraars hebben de voorkeur voor optische rookmelders, gewoon omdat deze sneller reageren (maar dus ook vaak ongewild of ongewenst) en dus mogelijkerwijs een kleinere schade zullen hebben.

          Zo zijn er combinatie melders (optisch en thermisch) en thermische rookmelders. Deze moeten een bepaalde temperatuur bereiken voordat er uberhaupt een doormelding is. Dit is al een stuk prettiger in installaties waar er bijvoorbeeld een kleine 400 stuks zitten en er beschreven staat hoeveel valse doormeldingen erop jaarbasis mogen zijn.

          De NEN2654 beschrijft de eisen voor het beheer, de controle en het onderhoud van brandmeldinstallaties. Deze norm is bedoeld te worden toegepast op overeenkomstig NEN2535 uitgevoerde autonome brandmeldinstallaties, aangebracht in gebouwen zoals kantoren, onderwijsgebouwen, verzorgingstehuizen, bejaardencentra, hotels, ziekenhuizen en industriële objecten.

          Voor tal van gebruikte voorbeelden durf ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat dit installaties betrof die niet aan voornoemde norm voldoen.
          Last edited by HR Soundproductions; 24-01-11, 09:04.

          Comment

          • rolanddeg
            • Nov 2004
            • 337

            #35
            Nu is het zo dat de brandweer een jaarlijkse controle houdt in openbare gelegenheden. Een van de zaken die onderzocht worden is dat het OMS (Openbaar Meld Systeem):

            - Aan alle gestelde eisen voldoet (de normeringen die jij opnoemt);
            - Het systeem zijn onderhoud krijgt;
            - Er een logboek van activiteiten omtrent het systeem wordt bijgehouden.

            Maw.: iedere brandmeldinstallatie moet gewoon aan de gestelde eisen voldoen

            Het grootst aantal OMS-brandmeldingen dat ik binnen krijgt komen overigens vanuit de bejaardencentra/ verzorgingstehuizen en winkelcentra, waarvan jij suggereert dat deze wél aan de gelden eisen voldoen. Zijn ze ook, dat is alleen geen garantie op het voorkomen van loze brandmeldingen!

            Comment

            • HR Soundproductions
              • Oct 2005
              • 650

              #36
              Originally posted by rolanddeg
              - Aan alle gestelde eisen voldoet (de normeringen die jij opnoemt);
              - Het systeem zijn onderhoud krijgt;
              - Er een logboek van activiteiten omtrent het systeem wordt bijgehouden.
              Ja, dat klopt... maar er dient ook een Opgeleid Persoon aangesteld zijn welke in het bezit is van een geldig certificaat. Verder dient het onderhoud volgens de norm uitgevoerd worden (dus zowel de beheertaken als de OP taken)

              Originally posted by rolanddeg
              Het grootst aantal OMS-brandmeldingen dat ik binnen krijgt komen overigens vanuit de bejaardencentra/ verzorgingstehuizen en winkelcentra, waarvan jij suggereert dat deze wél aan de gelden eisen voldoen. Zijn ze ook, dat is alleen geen garantie op het voorkomen van loze brandmeldingen
              Mijn ervaring is dat juist bij dit soort centra's de gebruikers (dus mederwerkers) niet weten hoe dergelijke centrales werken en hoe alarmen (en dus de doormelding) afgesteld kan worden. Training zou hier een hele verbetering kunnen brengen.

              Comment

              Working...