Rook-, Brandmelders (met rookmachines)! FOUTJE!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

Crackertje in de kleine zaal in Zoetermeer. Brand- en rookmelders in de kleine zaal laten uitzetten. Aantal idioten van een grote, niet nader te noemen musical die mijn zaal gebruikten als transportroute van de foyer naar backstage die de deur lieten openstaan naar een andere zone (want dat is makkelijker als we straks nog eens langskomen). Brandweer op de koffie!

@lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• gaffer
      • Nov 2004
      • 118

Originally posted by daviddewaard
      Heb het ook wel eens gehad op locatie dat het brandalarm afging maar de PA zo hard stond dat het niet hoorbaar was en ineens de brandweer in de zaal stond

das toch een hele vreemde brandmeldcentrale/ontruimingscentrale.
      Die van ons schakelt de PA en geluidsspannig af als de slow-whoop gaat lopen.
      En pas als de BMC in rust is komt de spanning weer terug.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
        • Nov 2005
        • 950

Originally posted by gaffer
        das toch een hele vreemde brandmeldcentrale/ontruimingscentrale.
        Die van ons schakelt de PA en geluidsspannig af als de slow-whoop gaat lopen.
        En pas als de BMC in rust is komt de spanning weer terug.
        Dit is wettelijk ook verplicht als er (tijdelijke) geluidsinstallaties komen in een zaal... Bij een permanente installatie moet zelfs een ingesproken boodschap hoorbaar zijn bij afgaan van het alarm.
        MEEO Audio Licht Rigging,
        Mark van der Werff
        Groningen

Comment

• rolanddeg
          • Nov 2004
          • 337

Betreffende hoorbare slow-whoop en ingesproken bandjes: dit is nĆ­et in zijn geheel wettelijk vastgelegd. Dit zijn gemeentelijke besluiten en aan de preventist van de brandweer om dergelijke constructies op te leggen.

In het theater waar ik enige jaren werkzaam ben geweest hadden we bijvoorbeeld géén ontruimings-installatie (=slow-whoop). Hier is bewust voor gekozen, gezien de paniekreactie van grote groepen mensen in een relatief kleine ruimte. Ik zou een paarhonderd man die niet goed weet waar men heen moet niet graag voor m'n kiezen willen hebben... Ons brandmeldsysteem gaf een piepsignaal in de foyer, voor de BHV'ers herkenbaar als een BMI-signaal. Deze lokaliseren vervolgens de brandhaard en besluiten óf er ontruimd moet worden, en zo ja via welke vluchtroutes. Er lag dan ook altijd een microfoon op een tactische plek om ontruimings-instructies te geven...

Dit systeem werkte in ons geval erg goed, echter je hebt wel een BHV team nodig wat goed op elkaar ingespeeld is. Ook de technicus moet weten hoe het spelletje in elkaar zit.

Persoonlijk ben ik niet zo voor systemen die in een keer alle spanning er af gooien. Dit veroorzaakt verwarrende situaties waar geen sturing aan gegeven kan worden. Gevolg: paniek. Je krijgt nog geen eens meer de kans om aan te geven welke uitgangen wƩl en nƭet gebruikt kunnen worden. Mensen hebben altijd de drang een onbekend gebouw te verlaten via de weg hoe ze zijn binnen gekomen, echter wat nou als die route opeens onveilig is? Dan ga je publieksstromen krijgen richting de deur, en gelijktijdig een stroom die weer wƩg willen van de deur. Met alle gevolgen van dien...

Ohja, mijn grootste frustratie op gebied van automatische brandmeldingen: gebruikers die systemen op eigen houtje resetten, voordat de brandweer ter plaatse is... De sirene uitzetten mag bij een ongewenste melding, maar PLEASE reset de centrale niet! Dan is alle informatie over de melding (plaats, aard enz) gewist, en kunnen wij (=brandweer) de oorzaak nooit meer achterhalen... Dus ook geen advies geven hoe deze meldingen te voorkomen zijn.

Overigens mogen automatische brandmeldsystemen wel uitgeschakeld worden, maar dan moet je mij even inhuren... Combi brandwacht en geluidstech, wat wil je nog meer

Comment

• mhsounds
            • Sep 2009
            • 933

Originally posted by rolanddeg

Overigens mogen automatische brandmeldsystemen wel uitgeschakeld worden, maar dan moet je mij even inhuren... Combi brandwacht en geluidstech, wat wil je nog meer
            Een brandalarm wat niet af gaat vanwege de rook van mijn rookmachine
            Freelance Light and Video |
            Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• G.P.Fransen
              • Nov 2001
              • 191

Tijdens een prive feestje in de zillion (antwerpen) wat fun met een MDG MAX 5000 (Co2 hazer met output van 445 m2 per minuut), op een gegeven moment kwam de brandweer buiten de feest verlichting verzorgen met 5 wagens aangezien dat er uit alle kieren en gaatjes rook kwam dachten ze dat er een serieuse vik was

anyway veel fun gehad met die mdg, aangezien je bij gebruik in een normale discotheek je een beetje veel overkill hebt kun je met 1 druk op de knop een complete verduistering creeren (pda met brightness op max wit scherm, 15cm van je gezicht en het licht er van niet meer zien LOL )
              Last edited by G.P.Fransen; 25-01-10, 20:00.

Comment

• G.P.Fransen
                • Nov 2001
                • 191

Oja vuurspuwen in een kelder met sprinkler installatie is ook geen goed idee

Ook handig als niemand weet hoe ze het systeem uitzetten of waar de hoofdkraan zit xD gevolg 20 cm water
                Last edited by G.P.Fransen; 25-01-10, 22:02.

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

Originally posted by @lex
                  Crackertje in de kleine zaal in Zoetermeer. Brand- en rookmelders in de kleine zaal laten uitzetten. Aantal idioten van een grote, niet nader te noemen musical die mijn zaal gebruikten als transportroute van de foyer naar backstage die de deur lieten openstaan naar een andere zone (want dat is makkelijker als we straks nog eens langskomen). Brandweer op de koffie!
                  Ook Zoetermeer? Dan zal niemand last hebben gehad van een onderbroken voorstelling, toch?
                  Voorstelling gehad in de grote zaal, ik was backstage bezig met afvalwater van een schoonmaakactie weggooien toen er ineens een theatermedewerker achter me stond: "Ik doe even de deur dicht, want er komt een ploeg brandweermannen voorbij sprinten."

Kennelijk stond er ergens een tosti-ijzer af te fikken, tijdens de voorstelling nergens last van gehad.

Het kan ook anders (toevallig dezelfde tour): Stadsschouwburg A'dam, 15 minuten voor aanvang... Je loopt het zijtoneel op en ziet ineens dat het brandscherm dicht is, ook alle deuren zijn dichtgeklapt van de magneten door het brandalarm. Oorzaak: er was iets aangefikt in de keuken van Cox (restaurant onder de schouwburg).

Comment

• jasperbhofman
                    • Oct 2008
                    • 25

Afgelopen zaterdag:
                    In het adostadion was een feest voor alle vrijwilligers van den haag, in totaal 4 zalen. Ik stond in een zaal met een bandje.

Zitten we net lekker te eten, komt er een brandalarm in dertigduizend talen voorbij, kneiterhard!!!! Ook nog eens ruim een kwartier lang. Bleek een drive-in ergens in een zaal iets te enthousiast geweest met de rookdoos. Mooie was ook nog dat alle speakers meededen, dus ook die op het veld, waarschijnlijk hebben aardig wat mensen richting den haag het gehoord

Comment

• jens
                      • Aug 2004
                      • 1067

ehm een keer in een oude boerderij gestaan op een feest voor eerstejaars studenten...

hoop moois te zien in het publiek...lopen er ineens brandweer mannen met maskers en perslucht op tussendoor te stieren haha was ook effe de rookmelder afgegaan

Comment

• jans
                        • Feb 2003
                        • 869

Na een reparatie een rookmachine in de schuur aangezet.
                        Moet toch even opwarmen, tijd voor een bakkie.
                        Toen ik terug was bleek dat ik de remote op volle output had gezet.
                        Zag geen hand voor ogen.
                        Achter mijn garage stond een seniorenflat, de flat staat er nog maar ik ben verhuisd. Ik heb beetje bij beetje de rook naar buiten gelaten om te voorkomen dat de brandweer gebeld zou worden.
                        Er zijn weinig dagen dat ik een kleine garage wens maar dat was er eentje.
                        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Originally posted by jans
                          Er zijn weinig dagen dat ik een kleine garage wens maar dat was er eentje.

Waarom?

Als je garage te klein was geweest had je misschien wel rookschade gehad van dat ding... (denk aan huisdieren etc...)

Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• tarpan
                            • Dec 2008
                            • 266

Een tijdje geleden een LJ ingehuurd om bij een coverband een leuke show te laten creƫren.
                            Iedereen weet wel dat er heel wat bezoekers van een (DJ-)fuif het leuk vinden om vlak voor een rookmachine te gaan staan en daar wat onnozel te doen.
                            On-stage zet je je rookmachine echter best niet full-on als 'ie anderhalve meter van, en richting sologitarist zet...
                            Gitarist was nergens meer te bespeuren en aan de solo kon je horen dat hij zijn snaren ook niet meer zag .
                            Na het optreden is hij zijn rookmachine wel een 3-tal meter verder mogen gaan zoeken
                            als je bij de brom zit...

Comment

• Dj Yves
                              • Sep 2008
                              • 72

in het plaatselijke discootje had iemand de rookcontroller op het podium gelegd, leuk als de gitarist op de aan knop gaat staan.
                              en afgelopen vrijdag liet iemand het ding anstaan, toen ik het zag ging het brandalarm al af maar was in de zaal niet te horen.
                              If brute force doesn't work, you're not using enough!

Comment

• djstijn
                                • Mar 2010
                                • 23

Originally posted by Dj Yves
                                in het plaatselijke discootje had iemand de rookcontroller op het podium gelegd, leuk als de gitarist op de aan knop gaat staan.
                                en afgelopen vrijdag liet iemand het ding anstaan, toen ik het zag ging het brandalarm al af maar was in de zaal niet te horen.
                                Haha yves
                                Dat was inderdaad wat toen die gitarist erop ging staan,
                                en iedereen ons maar aankijken zet dat ding toch uit man!:P
                                Wij zo doen uhm wij hebben niets gedaan

Comment

Working...