Bovenstaand principe geldt ook voor verkeersstromen. Als we de verkeersintensiteit op een weg halveren, dan wordt een geluidvermindering van 3 dB(A) bereikt. Een verdubbeling van de verkeersintensiteit levert 3 dB(A) meer op.
Een verandering van 3 dB(A) is voor het menselijk oor maar net vast te stellen. Pas een verschil van 5 dB(A) is goed waarneembaar. En een geluid met een 10 dB(A) lager niveau horen we als half zo luid. Om die halvering van het lawaai te bereiken moeten we de verkeersintensiteit door tien delen. Andersom: van een verdubbeling van het geluid is sprake als de verkeersintensiteit met een factor tien toeneemt.
Een verandering van 3 dB(A) is voor het menselijk oor maar net vast te stellen. Pas een verschil van 5 dB(A) is goed waarneembaar. En een geluid met een 10 dB(A) lager niveau horen we als half zo luid. Om die halvering van het lawaai te bereiken moeten we de verkeersintensiteit door tien delen. Andersom: van een verdubbeling van het geluid is sprake als de verkeersintensiteit met een factor tien toeneemt.
Of 2 scholen, middelbaar en mbo.
Comment