Opmerkelijke filmpjes uit de industrie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

Als je in loondienst werkt mag je acht uur (een werkdag) blootgesteld worden aan 80dB, bij verdubbeling van de geluiddruk halveert de duur:

80dB = 8 uur
    83dB = 4 uur
    86dB = 2 uur
    89dB = 1 uur
    92dB = 30 min
    95dB = 15 min
    98dB = 450 seconden
    101dB = 225 seconden
    104dB = 112 seconden
    107dB = 56 seconden
    110dB = 28 seconden
    113dB = 14 seconden
    116dB = 7 seconden
    119dB = 3,5 seconden
    moet ik doorgaan???

Ehm, ik denk dat de FOH mixer van Manowar niet in loondienst zal zijn...

@lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• G.P.Fransen
      • Nov 2001
      • 191

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Originally posted by G.P.Fransen

Mvg,

Teun
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• G.P.Fransen
          • Nov 2001
          • 191

Excuse moi

wist niet dat pink zicht nog verder had laten ombouwen xD ofwel met andere woorden had hem daar niet verwacht / gezien

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

ik kende het nog niet maar schijnt al erg oud te zijn. STSanders site.

stukjes sync videoknutselen:

StS' Rolling Stones - StSanders

StS' Kiss - StSanders

en de geniaalste van allemaal:
            Yngwie Malmsteen shreds - StSanders

Je mag er niet om lachen...maar ik vind ze zo absurd-knap-leuk. eh.
            Net als poep zeggen op de kleuterschool. Het blijft leuk!
            lekker belangrijk!

Comment

• Waveform
              • Dec 2009
              • 321

Originally posted by @lex
              Als je in loondienst werkt mag je acht uur (een werkdag) blootgesteld worden aan 80dB, bij verdubbeling van de geluiddruk halveert de duur:

80dB = 8 uur
              83dB = 4 uur
              86dB = 2 uur
              89dB = 1 uur
              92dB = 30 min
              95dB = 15 min
              98dB = 450 seconden
              101dB = 225 seconden
              104dB = 112 seconden
              107dB = 56 seconden
              110dB = 28 seconden
              113dB = 14 seconden
              116dB = 7 seconden
              119dB = 3,5 seconden
              moet ik doorgaan???

Ehm, ik denk dat de FOH mixer van Manowar niet in loondienst zal zijn...

@lex
              Die cijfers zijn absoluut niet relevant in onze sector. Dit gaat namelijk over constante geluidsdruk. Live muziek is zeer dynamisch waardoor je nooit voor lange tijd aan een constante hoge geluidsdruk bent onderworpen, het zijn meestal hoge pieken. Ook heb je rustigere stukken, pauzes, soundcheck tussen bands in,...

Jij vergelijkt appelen met peren. Er zijn namelijk nooit officiële metingen gedaan omtrent live-muziek, laat staan dat er echt richtlijnen zijn.

Een limiet van 100dBA, gemiddeld genomen over een periode van 15 minuten is helemaal geen slecht uitgangspunt. Zelfs 103 is zeer doenbaar. Dat zijn dan ook respectievelijk de limieten die op Pukkelpop en Werchter gehandhaafd worden.

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Originally posted by Lala
                WTF? 126 Db op 45 meter van het podium? Achterlijk....
                Hebben ze zeker ook een backline die tot 12 gaat. 11 was alweer te weinig.
                First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Drumvogel
                  • Nov 2004
                  • 175

Dynamisch is een mooi begrip. Maar je moet wel weten wat de achtergrond van dit bandje is. Dit is geen klein manneke met een grote bek. Maar iemand die wel wat ervaring heeft in het wereldje. Draait al wat jaartjes mee en houd er een flinke achterban op na in de VS. Het gaat hier om headroom niet over de constante druk voor de bühne maar hij wil juist ballen in het geluid hebben. Hij is puur in belang van zijn sound bezig. Maar het blijft voor veel technici lastig te kunnen beseffen dat muzikanten ook verstand van techniek kunnen hebben. Zoals vele muzikanten niet beseffen dat technici verstand van muziek hebben. En zelfs zelf instrumenten kunnen bespelen.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by Drumvogel
                    Hij is puur in belang van zijn sound bezig. Maar het blijft voor veel technici lastig te kunnen beseffen dat muzikanten ook verstand van techniek kunnen hebben. Zoals vele muzikanten niet beseffen dat technici verstand van muziek hebben. En zelfs zelf instrumenten kunnen bespelen.
                    Maar hij heeft er dan nog net niet genoeg verstand van om te weten dat een verdubbeling van het vermogen slechts 3 dB aan extra druk geeft.
                    En bij 126 dB bij de FOH geloof ik niet dat je gehoor nog in staat is om dynamiek waar te nemen.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Drumvogel
                      • Nov 2004
                      • 175

Ik begreep iets anders uit het filmpje. Overigens is een waarneembare verdubbeling voor het gehoor een verschil ven 10 dB.

Ook het psychische effect telt mee. Je zet altijd hoog in om je doel te bereiken.

Comment

• @lex
                        • Jul 2006
                        • 1087

Originally posted by Waveform
                        Die cijfers zijn absoluut niet relevant in onze sector. Dit gaat namelijk over constante geluidsdruk. Live muziek is zeer dynamisch waardoor je nooit voor lange tijd aan een constante hoge geluidsdruk bent onderworpen, het zijn meestal hoge pieken. Ook heb je rustigere stukken, pauzes, soundcheck tussen bands in,...

Jij vergelijkt appelen met peren. Er zijn namelijk nooit officiële metingen gedaan omtrent live-muziek, laat staan dat er echt richtlijnen zijn.

Een limiet van 100dBA, gemiddeld genomen over een periode van 15 minuten is helemaal geen slecht uitgangspunt. Zelfs 103 is zeer doenbaar. Dat zijn dan ook respectievelijk de limieten die op Pukkelpop en Werchter gehandhaafd worden.
                        Daar ben ik van op de hoogte. Ik wil danook helemaal geen appels met peren vergelijken, maar het geeft wel een aardig idee waarover deze man het heeft. Ik vraag me af in hoeverre die extra 3dB de toeschouwers nog meer zal behagen. Ik zie de laatste tijd steeds meer mensen bij concerten met vigners in hun oren staan. En dat zijn niet de dingen waarbij ik achter de knoppen sta!

@lex
                        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Waveform
                          • Dec 2009
                          • 321

Jup, is ook zo. Wel weet ik dat Metallica 119dBC produceert, dit is dus inclusief de dikke laag bass eronder. Aan die grafieken van Manowar kan je ook al een beetje afleiden dat het om een dBC waarde gaat. Je weet natuurlijk niet hoeveel decibels Manowar effectief produceert tijdens hun show. Waar het in die video over gaat is het absolute maximum die ze enkel nodig hebben om tijdens de hardste pieken ook nog helder te klinken. Als je genoeg headroom hebt ga je ook minder last hebben van power compressie en versterkers die zonder adem vallen.

Ze hebben het over 500.000watt aan vermogen... dat is natuurlijk relatief en heel afhankelijk van het rendement van de speakers. Als ik even een snelle reken som maak, dan kom ik bij Rock Werchter uit op een ruwe 200.000 watt voor enkel de main array + main subs. Alles bijeen voor mainstage zal dus ook wel om een half miljoen uitkomen. RW is echter wel een tikkeltje groter.

Comment

• Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

Originally posted by Drumvogel
                            Ik begreep iets anders uit het filmpje. Overigens is een waarneembare verdubbeling voor het gehoor een verschil ven 10 dB.
                            ... En dat is dus wel even 10 keer zoveel vermogen.
                            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• mhsounds
                              • Sep 2009
                              • 933

Originally posted by Stoney3K
                              ... En dat is dus wel even 10 keer zoveel vermogen.
                              3.3, uit mijn hoofd is elke 3dB een verdubbeling van de geluidsdruk.
                              Dus 10dB erbij is 3.3 keer zoveel.
                              Freelance Light and Video |
                              Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• qvt
                                • Oct 2009
                                • 721

Originally posted by mhsounds
                                3.3, uit mijn hoofd is elke 3dB een verdubbeling van de geluidsdruk.
                                Dus 10dB erbij is 3.3 keer zoveel.
                                Nee het is echt 10 hoor
                                There is no substitute for imagination

Comment

Working...