gehoorschade...dringt het eens door?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

    #61
    Ik heb deze discussie een beetje gevolgt de afgelopen tijd en heb hier een beetje op rond gegoogled . Je komt wel interesante dingen tegen .
    De 2de reden is dat ik de afgelopen 6 weken FOH tech . was op het kwakoe festival in A'dam .

    [FONT=Times New Roman]Geluidsnormen Kwakoe festival 2009[/FONT]
    [FONT=Times New Roman][/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Wat[/FONT]
    [CENTER][CENTER][FONT=Times New Roman]dB(A)[/FONT][/CENTER]
    [CENTER][FONT=Times New Roman]dB(C)[/FONT][/CENTER][/CENTER]
    [FONT=Times New Roman]Waar gemeten[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]3x podia (Main | Lounge | Culture)[/FONT]
    [CENTER][CENTER][FONT=Times New Roman]98[/FONT][/CENTER]
    [CENTER][FONT=Times New Roman]110[/FONT][/CENTER][/CENTER]
    [FONT=Times New Roman]15m podiumrand[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]7x “zwaar” geluid[/FONT]
    [CENTER][CENTER][FONT=Times New Roman]93[/FONT][/CENTER]
    [CENTER][FONT=Times New Roman]105[/FONT][/CENTER][/CENTER]
    [FONT=Times New Roman]5m van de stand[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]20x “klein” geluid[/FONT]
    [CENTER][CENTER][FONT=Times New Roman]83[/FONT][/CENTER]
    [CENTER][FONT=Times New Roman]95[/FONT][/CENTER][/CENTER]
    [FONT=Times New Roman]5m van de stand[/FONT]

    [FONT=Times New Roman][/FONT]
    [FONT=Times New Roman]dB(C) meting geldt voornamelijk voor de lage tonen.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman][/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Dit zijn de richtlijnen als we ons aan deze houden dan zou het geluid aan de eerste gevel niet harder uitkomen dan 65 dB[/FONT]
    [FONT=Times New Roman][/FONT]
    Dit is de norm die gehanteerd werd door de gemeente A'dam . De 2de week waren er eindelijk 2 ambtenaren met een gecalibreerde meter zodat ik kon kijken wat het verschil was met mijn dBa/c waardes die van uit SMAART kwamen . Op dBa kwam dit neer op +/- 105 dBa en een erg strikte 114 dBc .
    Naar mate ik verder ben gaan zoeken kwam ik er achter dat hoewel dBa rekening houdt met het menselijk gehoor dit niet helemaal klopt . Dit heeft te maken met waar dBa voor ontwikkelt is (waarschijnlijk te kort door de bocht maar ik ben dus geen professor bij deze). dBa metingen werden gebruikt toen bleek dat bij de ontwikkeling van de cassete bandjes een ruis onderdrukking nodig was lees dolby ruis onderdrukking .
    Hieruit bleek dat er in de hogere frequenties toch afwijkingen waren t.o.v. de ervaring van geluid door mensen die er naar luisterden . (nogmaals dit is mijn interpetatie of het klopt ? reageer er op aub wordt ik ook weer wijzer van).

    Voor mijn gevoel klopt het ook wel daar ik het vaak heb meegemaakt dat er bv. 103dBa gedraait werd bij een evenement (conform de eis van volgens de vergunning t.o.v. de eerste voorgevel) maar dat je inderdaad knetter wordt van het hoog . (bij mij meestal tussen de 4 en 7 kHz)
    Wat je gevoelsmatig doet als technicus is er dus iets meer laag indraaien zodat het weer in balans klinkt tenminste ik wel of een beetje eq'en .

    Nou terug naar kwakoe . Het nadeel van de muziek daar salsa surinaams soca etc . veel blazers percussie en aanverwante gezelligheid dus heel veel informatie in het mid/hoog . Door de hoeveelheid mid/hoog hadden alle foh techs de neiging (ik ook dus) om een flinke dot laag er in te draaien wat dus weer problemen op leverde op dBc . Als het aan de technici had gelegen had het 120dBc moeten zijn om genoeg laag te draaien t.o.v. het mid/hoog .
    Ik ben mezelf in de gaten gaan houden (lees de dBc meeting) en heb daarna toch een aantal pittige mixen gedaan voor de spelende bandjes en ben eigenlijk maar een paar keer boven de limiet uit geschoten (door uitschieters op het podium) . De mix bleef in balans ook zonder het voor je gevoel gemis aan sub het was alleen moelijker om een echt goede mix af te leveren daar je een compromie maakt tussen wat je wilt en wat mag .

    Even een paar linkjes


    ITU-R 468 noise weighting - Wikipedia, the free encyclopedia
    ITU-R BS.468 - Wikipedia, the free encyclopedia

    Gaarne reacties .
    Met vriendelijke groeten Timo Beckman

    Comment

    • tarpan
      • Dec 2008
      • 266

      #62
      Kan iemand me eigenlijk een keer vertellen wat voor db-meter van toepassing is voor muziek?
      ik heb al het één en ander opgezocht, maar de goedkopere modellen meten soms maar in een beperkt frequentiebereik.
      Ook denk ik dat de meettijd een aantal seconden moet bedragen om een juist gemiddelde te kunnen bepalen?
      als je bij de brom zit...

      Comment

      • sis
        • Jul 2003
        • 3305

        #63
        1 maand geleden een gehoortest ondergaan in Brugge.
        Ik was één van de proefpersonen.
        Vanaf mijn 15 jaar in het geluid , amaai !!
        Nu ben ik 47 jaar ...
        Ik werk nu al jaaaaaren op en met verschillende monitoring , zowel live als studio .
        Mijn oren zijn bloodgesteld aan extreme vormen van geluid .
        Iedere dag, als beroepsmuzikant heb ik te maken met hoofdtelefoons ( koptelefoons ).
        Met andere woorden :
        Er zijn weinig mensen die zo intensief bezig zijn met geluid en audio zoals ik : sampling, modification, programming synth., producing , mixing en mastering .
        Resultaat : ik heb een klein dipje tussen de 3.5 en 6 Khz.
        Ook tussen 800 en 1 Khz een klein dipje .
        Boven de 16 Khz hoor ik niks meer , is op mijn leeftijd vrij normaal .
        Conclusie : ik hoor blijkbaar meer dan jongere mensen .
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

        Comment

        • Hansound
          • Apr 2006
          • 832

          #64
          Originally posted by sis
          1 maand geleden een gehoortest ondergaan in Brugge.
          Ik was één van de proefpersonen.
          Vanaf mijn 15 jaar in het geluid , amaai !!
          Nu ben ik 47 jaar ...
          Ik werk nu al jaaaaaren op en met verschillende monitoring , zowel live als studio .
          Mijn oren zijn bloodgesteld aan extreme vormen van geluid .
          Iedere dag, als beroepsmuzikant heb ik te maken met hoofdtelefoons ( koptelefoons ).
          Met andere woorden :
          Er zijn weinig mensen die zo intensief bezig zijn met geluid en audio zoals ik : sampling, modification, programming synth., producing , mixing en mastering .
          Resultaat : ik heb een klein dipje tussen de 3.5 en 6 Khz.
          Ook tussen 800 en 1 Khz een klein dipje .
          Boven de 16 Khz hoor ik niks meer , is op mijn leeftijd vrij normaal .
          Conclusie : ik hoor blijkbaar meer dan jongere mensen .
          sis
          Waarom is jouw conclusie dat je met twee dipjes meer hoort dan veel jonge mensen ?
          En wat voor een hoortest was het ? Bij een echte KNO arts ? Of bij een brillenverkoper die toevallig ook wat oordoppen verkoopt

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #65
            Kan heel goed, waarschijnlijk heb je een vrij hoge onderste gehoordrempel waardoor de grens waarop beschadiging plaats vindt ook hoog ligt.
            Bij mij was dat dus net ff niet het geval, neem geluiden waar onder de 5 dB met als gevolg dat er ook veel eerder schade optreedt.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • sis
              • Jul 2003
              • 3305

              #66
              Originally posted by Hansound
              Waarom is jouw conclusie dat je met twee dipjes meer hoort dan veel jonge mensen ?
              En wat voor een hoortest was het ? Bij een echte KNO arts ? Of bij een brillenverkoper die toevallig ook wat oordoppen verkoopt
              Hansound, het was een test met een gehoorspecialist in samenwerking met een bedrijf die in-ears op maat maakt.
              Het was dus een officiele test.
              Daar ik gemiddeld beter hoor dan de jongere generatie was de conlusie van de gehoorspecialist.
              sis
              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

              Comment

              • ambi sound and light
                • Aug 2009
                • 3

                #67
                probleem is meestal dat al de dj's en geluidstechnieckers meestal al jaren in het vak zitten (waaronder ikzelf) dat er reeds serieuze gehoorschade is waardoor we steeds harder en harder de muziek door onze systemen sturen, waar het publiek meestal zeker en vast niet tevreden mee is en zeker al niet omwonenden. ze nu allemaal van oordoppen voorzien is de omgekeerde wereld, neem gewoon de db meter bij de hand en houd jullie aan de opgelegde normen.
                trouwens heb ik reeds in een aantal zalen gespeeld waar bij het bereiken van de norm gewoon de stroom automatisch uitvalt voor 15 min.

                Comment

                • Hansound
                  • Apr 2006
                  • 832

                  #68
                  Originally posted by sis
                  Hansound, het was een test met een gehoorspecialist in samenwerking met een bedrijf die in-ears op maat maakt.
                  Het was dus een officiele test.
                  Daar ik gemiddeld beter hoor dan de jongere generatie was de conlusie van de gehoorspecialist.
                  sis

                  Ik heb me (door arts) laten vertellen dat er een groot verschil is tussen de ene en de andere gehoortest.
                  Alleen al de testapparatuur die in een ziekenhuis staat kost een veelvoud van de comerciéle apparatuur.
                  Maar fijn dat jenog goed kunt horen,
                  PS bij zo'n Tyros orgeltje krijg je toch zeker wel oordoppen kado he

                  Comment

                  • sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

                    #69
                    Originally posted by Hansound
                    Ik heb me (door arts) laten vertellen dat er een groot verschil is tussen de ene en de andere gehoortest.
                    Alleen al de testapparatuur die in een ziekenhuis staat kost een veelvoud van de comerciéle apparatuur.
                    Maar fijn dat jenog goed kunt horen,
                    PS bij zo'n Tyros orgeltje krijg je toch zeker wel oordoppen kado he
                    Nou ja ,je lacht met de T-2, en met dit orgeltje !!
                    Doe maar, ik heb er geen problemen mee.
                    Maar ik ben wel meer dan 180 keer per jaar weg aan 380 euro per optreden .
                    Dan spreek ik nog niet over de auteursrechten die ik ontvang ...
                    Dus op mijn 47 jarige leeftijd kan ik nu al op mijn 2 oren slapen , ik leef van de auteursrechten.
                    Als je dit ook kan , dan wil ik je feliciteren , maar ik heb een vermoeden dat je niet eens weet waar het over gaat .
                    Dus hou simpel jou toeter en spreek met mensen die ervaring hebben op dit gebied .
                    Mixing en mastering liggen zeker niet in jou gebied , dus zwijgen moet je doen en vooral eens leren luisteren naar mensen die wel verstand hebben .
                    Verder zeg ik niks , behalve dat mijn laatste mastering door verschillende topproducers is goedgekeurd
                    Slaap zacht , straks om 0.30 ben ik weer aanwezig
                    Owkee
                    Sis
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                    Comment

                    • Hansound
                      • Apr 2006
                      • 832

                      #70
                      Originally posted by sis
                      Nou ja ,je lacht met de T-2, en met dit orgeltje !!
                      Doe maar, ik heb er geen problemen mee.
                      Maar ik ben wel meer dan 180 keer per jaar weg aan 380 euro per optreden .
                      Dan spreek ik nog niet over de auteursrechten die ik ontvang ...
                      Dus op mijn 47 jarige leeftijd kan ik nu al op mijn 2 oren slapen , ik leef van de auteursrechten.
                      Als je dit ook kan , dan wil ik je feliciteren , maar ik heb een vermoeden dat je niet eens weet waar het over gaat .
                      Dus hou simpel jou toeter en spreek met mensen die ervaring hebben op dit gebied .
                      Mixing en mastering liggen zeker niet in jou gebied , dus zwijgen moet je doen en vooral eens leren luisteren naar mensen die wel verstand hebben .
                      Verder zeg ik niks , behalve dat mijn laatste mastering door verschillende topproducers is goedgekeurd
                      Slaap zacht , straks om 0.30 ben ik weer aanwezig
                      Owkee
                      Sis
                      Beste Sis,

                      Het was maar een grapje.
                      Niet bedoelt om je boos te maken.
                      Fijn voor je dat je riant kunt leven van de muziek, dat geld echt niet voor iedereen, hoewel ik met mijn verhuurbedrijf toch best lekker ga hoor.

                      Maar mixing en mastering en een Tyros orgeltje ik lach me rot

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #71
                        Hey Sis. Geef eens een link Waar jouw muziek staat?
                        Liefst wel de piratebay want anders moet ik ervoor betalen..

                        ***geintje***
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • sis
                          • Jul 2003
                          • 3305

                          #72
                          Eigen composities,
                          Illumina , muziek volledig ingespeeld met de tyros 2 , behalve de publieks sample.
                          Gemaakt in opdracht en voor Eddy wally voor PFATVproductions tele Miami USA
                          Is uitgebracht in Miami, Mexico en Brazilie.
                          Alles in Sonar 8 producer opgenomen en gemixt, mastering in wavlab en sadie.
                          http://www.mediafire.com/file/mktcjmj3dnm/01 illumina.mp3

                          Trigger me , opgenomen in sonar 8 producer met de interne synth en effect plugins
                          mixing in sonar, mastering in wavlab.
                          Uitgebracht onder platenlabel virgin .
                          http://www.mediafire.com/file/ddjqnmlqojg/01 trigger me 1.mp3

                          Happy day one, webtune opgenomen in sonar 8 producer.
                          live drums ( conservatoir Peter Moerman ) acoustische slag-gitare live ingespeeld.
                          Solo acoustische guitare en bas = Tyros 2.
                          Al de andere klanken komen uit sonar 8 producer. mixing en mastering in sonar .
                          Eigen platenlabel Thomas records
                          http://www.mediafire.com/file/2zj0zjzdzij/Happy day one.mp3

                          Ga naar " click here to start download " alles voor 100% virus vrij ....

                          sis
                          Last edited by sis; 20-08-09, 06:14.
                          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                          Comment

                          • @lex
                            • Jul 2006
                            • 1087

                            #73
                            Ik ben net terug van vakantie. Bezig mijn achterstand hier weg te lezen en loop tegen dit topic aan. Weet dat het ooit werd gestart met de mededeling:

                            Originally posted by R. den Ridder
                            Naar aanleiding van dit bericht in de krant:

                            Essen - 29-jarige Essenaar pleegt zelfmoord door ondraaglijke oorsuizingen - Gva.be

                            Hieronder de afscheidsbrief van deze man, lees dit echt eens door, en denk na vooordat je volgende keer die schuif net wat hoger zet als noodzakelijk.

                            Essen - De afscheidsbrief van Dietrich Hectors - Gva.be

                            We zijn met zijn allen echt geen heiligen, maar zeggen dat te hard geluid niet killing is, is dus echt onzin.
                            Lees nu de laatste posts van dit topic:

                            Originally posted by showband
                            Hey Sis. Geef eens een link Waar jouw muziek staat?
                            Liefst wel de piratebay want anders moet ik ervoor betalen..

                            ***geintje***
                            Is dit wel het topic om 'geintjes' te maken? Nogal respectloos...

                            Mod??
                            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                            Comment

                            • Steve89
                              • Dec 2005
                              • 120

                              #74
                              Originally posted by sis
                              Eigen composities,
                              Illumina , muziek volledig ingespeeld met de tyros 2 , behalve de publieks sample.
                              Gemaakt in opdracht en voor Eddy wally voor PFATVproductions tele Miami USA
                              Is uitgebracht in Miami, Mexico en Brazilie.
                              Alles in Sonar 8 producer opgenomen en gemixt, mastering in wavlab en sadie.
                              http://www.mediafire.com/file/mktcjmj3dnm/01 illumina.mp3
                              Een nummer dat nu zelfs in het NL is uitgebracht door Wolter Kroes onder de naam Sjalalala (Geniet van Elke Dag)

                              Comment

                              • ralph
                                Banned
                                • Aug 2000
                                • 2649

                                #75
                                evolutie is niet respectloos, stil blijven staan en net doen alsof er verder niets gebeurt is zinloos, dat lijkt dan weer heel erg veel op respectloos, al denk ik wel dat mensen even na moeten denken in welk onderwerp ze een reactie plaatsen.

                                Comment

                                Working...