Ik heb deze discussie een beetje gevolgt de afgelopen tijd en heb hier een beetje op rond gegoogled . Je komt wel interesante dingen tegen .
De 2de reden is dat ik de afgelopen 6 weken FOH tech . was op het kwakoe festival in A'dam .
[FONT=Times New Roman]Geluidsnormen Kwakoe festival 2009[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman]Wat[/FONT]
[CENTER][CENTER][FONT=Times New Roman]dB(A)[/FONT][/CENTER]
[CENTER][FONT=Times New Roman]dB(C)[/FONT][/CENTER][/CENTER]
[FONT=Times New Roman]Waar gemeten[/FONT]
[FONT=Times New Roman]3x podia (Main | Lounge | Culture)[/FONT]
[CENTER][CENTER][FONT=Times New Roman]98[/FONT][/CENTER]
[CENTER][FONT=Times New Roman]110[/FONT][/CENTER][/CENTER]
[FONT=Times New Roman]15m podiumrand[/FONT]
[FONT=Times New Roman]7x “zwaar” geluid[/FONT]
[CENTER][CENTER][FONT=Times New Roman]93[/FONT][/CENTER]
[CENTER][FONT=Times New Roman]105[/FONT][/CENTER][/CENTER]
[FONT=Times New Roman]5m van de stand[/FONT]
[FONT=Times New Roman]20x “klein” geluid[/FONT]
[CENTER][CENTER][FONT=Times New Roman]83[/FONT][/CENTER]
[CENTER][FONT=Times New Roman]95[/FONT][/CENTER][/CENTER]
[FONT=Times New Roman]5m van de stand[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman]dB(C) meting geldt voornamelijk voor de lage tonen.[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman]Dit zijn de richtlijnen als we ons aan deze houden dan zou het geluid aan de eerste gevel niet harder uitkomen dan 65 dB[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
Dit is de norm die gehanteerd werd door de gemeente A'dam . De 2de week waren er eindelijk 2 ambtenaren met een gecalibreerde meter zodat ik kon kijken wat het verschil was met mijn dBa/c waardes die van uit SMAART kwamen . Op dBa kwam dit neer op +/- 105 dBa en een erg strikte 114 dBc .
Naar mate ik verder ben gaan zoeken kwam ik er achter dat hoewel dBa rekening houdt met het menselijk gehoor dit niet helemaal klopt . Dit heeft te maken met waar dBa voor ontwikkelt is (waarschijnlijk te kort door de bocht maar ik ben dus geen professor bij deze). dBa metingen werden gebruikt toen bleek dat bij de ontwikkeling van de cassete bandjes een ruis onderdrukking nodig was lees dolby ruis onderdrukking .
Hieruit bleek dat er in de hogere frequenties toch afwijkingen waren t.o.v. de ervaring van geluid door mensen die er naar luisterden . (nogmaals dit is mijn interpetatie of het klopt ? reageer er op aub wordt ik ook weer wijzer van).
Voor mijn gevoel klopt het ook wel daar ik het vaak heb meegemaakt dat er bv. 103dBa gedraait werd bij een evenement (conform de eis van volgens de vergunning t.o.v. de eerste voorgevel) maar dat je inderdaad knetter wordt van het hoog . (bij mij meestal tussen de 4 en 7 kHz)
Wat je gevoelsmatig doet als technicus is er dus iets meer laag indraaien zodat het weer in balans klinkt tenminste ik wel of een beetje eq'en .
Nou terug naar kwakoe . Het nadeel van de muziek daar salsa surinaams soca etc . veel blazers percussie en aanverwante gezelligheid dus heel veel informatie in het mid/hoog . Door de hoeveelheid mid/hoog hadden alle foh techs de neiging (ik ook dus) om een flinke dot laag er in te draaien wat dus weer problemen op leverde op dBc . Als het aan de technici had gelegen had het 120dBc moeten zijn om genoeg laag te draaien t.o.v. het mid/hoog .
Ik ben mezelf in de gaten gaan houden (lees de dBc meeting) en heb daarna toch een aantal pittige mixen gedaan voor de spelende bandjes en ben eigenlijk maar een paar keer boven de limiet uit geschoten (door uitschieters op het podium) . De mix bleef in balans ook zonder het voor je gevoel gemis aan sub het was alleen moelijker om een echt goede mix af te leveren daar je een compromie maakt tussen wat je wilt en wat mag .
Even een paar linkjes
ITU-R 468 noise weighting - Wikipedia, the free encyclopedia
ITU-R BS.468 - Wikipedia, the free encyclopedia
Gaarne reacties .
Met vriendelijke groeten Timo Beckman
De 2de reden is dat ik de afgelopen 6 weken FOH tech . was op het kwakoe festival in A'dam .
[FONT=Times New Roman]Geluidsnormen Kwakoe festival 2009[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman]Wat[/FONT]
[CENTER][CENTER][FONT=Times New Roman]dB(A)[/FONT][/CENTER]
[CENTER][FONT=Times New Roman]dB(C)[/FONT][/CENTER][/CENTER]
[FONT=Times New Roman]Waar gemeten[/FONT]
[FONT=Times New Roman]3x podia (Main | Lounge | Culture)[/FONT]
[CENTER][CENTER][FONT=Times New Roman]98[/FONT][/CENTER]
[CENTER][FONT=Times New Roman]110[/FONT][/CENTER][/CENTER]
[FONT=Times New Roman]15m podiumrand[/FONT]
[FONT=Times New Roman]7x “zwaar” geluid[/FONT]
[CENTER][CENTER][FONT=Times New Roman]93[/FONT][/CENTER]
[CENTER][FONT=Times New Roman]105[/FONT][/CENTER][/CENTER]
[FONT=Times New Roman]5m van de stand[/FONT]
[FONT=Times New Roman]20x “klein” geluid[/FONT]
[CENTER][CENTER][FONT=Times New Roman]83[/FONT][/CENTER]
[CENTER][FONT=Times New Roman]95[/FONT][/CENTER][/CENTER]
[FONT=Times New Roman]5m van de stand[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman]dB(C) meting geldt voornamelijk voor de lage tonen.[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman]Dit zijn de richtlijnen als we ons aan deze houden dan zou het geluid aan de eerste gevel niet harder uitkomen dan 65 dB[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
Dit is de norm die gehanteerd werd door de gemeente A'dam . De 2de week waren er eindelijk 2 ambtenaren met een gecalibreerde meter zodat ik kon kijken wat het verschil was met mijn dBa/c waardes die van uit SMAART kwamen . Op dBa kwam dit neer op +/- 105 dBa en een erg strikte 114 dBc .
Naar mate ik verder ben gaan zoeken kwam ik er achter dat hoewel dBa rekening houdt met het menselijk gehoor dit niet helemaal klopt . Dit heeft te maken met waar dBa voor ontwikkelt is (waarschijnlijk te kort door de bocht maar ik ben dus geen professor bij deze). dBa metingen werden gebruikt toen bleek dat bij de ontwikkeling van de cassete bandjes een ruis onderdrukking nodig was lees dolby ruis onderdrukking .
Hieruit bleek dat er in de hogere frequenties toch afwijkingen waren t.o.v. de ervaring van geluid door mensen die er naar luisterden . (nogmaals dit is mijn interpetatie of het klopt ? reageer er op aub wordt ik ook weer wijzer van).
Voor mijn gevoel klopt het ook wel daar ik het vaak heb meegemaakt dat er bv. 103dBa gedraait werd bij een evenement (conform de eis van volgens de vergunning t.o.v. de eerste voorgevel) maar dat je inderdaad knetter wordt van het hoog . (bij mij meestal tussen de 4 en 7 kHz)
Wat je gevoelsmatig doet als technicus is er dus iets meer laag indraaien zodat het weer in balans klinkt tenminste ik wel of een beetje eq'en .
Nou terug naar kwakoe . Het nadeel van de muziek daar salsa surinaams soca etc . veel blazers percussie en aanverwante gezelligheid dus heel veel informatie in het mid/hoog . Door de hoeveelheid mid/hoog hadden alle foh techs de neiging (ik ook dus) om een flinke dot laag er in te draaien wat dus weer problemen op leverde op dBc . Als het aan de technici had gelegen had het 120dBc moeten zijn om genoeg laag te draaien t.o.v. het mid/hoog .
Ik ben mezelf in de gaten gaan houden (lees de dBc meeting) en heb daarna toch een aantal pittige mixen gedaan voor de spelende bandjes en ben eigenlijk maar een paar keer boven de limiet uit geschoten (door uitschieters op het podium) . De mix bleef in balans ook zonder het voor je gevoel gemis aan sub het was alleen moelijker om een echt goede mix af te leveren daar je een compromie maakt tussen wat je wilt en wat mag .
Even een paar linkjes
ITU-R 468 noise weighting - Wikipedia, the free encyclopedia
ITU-R BS.468 - Wikipedia, the free encyclopedia
Gaarne reacties .
Met vriendelijke groeten Timo Beckman
Comment