gehoorschade...dringt het eens door?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

Het optreden waarbij ze 128db gemeten hebben was dat van my bloody valentine in de marquee.
    Ik ben hier niet naar gaan luisteren toen, maar als je een hele hoop mensen met vingers in de oren ziet staan, dan moet je zelfs al leek toch argwaan beginnen te krijgen?

Ik heb op maat gegoten dopjes die lineair 25db dempen. Dat is dus nog +100db dan hé!!

Enfin over heel de lijn gezien vond ik de volumes op pukkelpop gewoonweg veel te luid.
    De boiler room was daar nog een mooi voorbeeld van!

Ik heb ook optredens gehoord waarbij het volume wel zeer aangenaam was en toch vol over kwam. Misschien stond er toen toevallig een mannetje met een meter naast, maar over het algemeen is dit dus echt het mannetje achter de tafel die wel of niet weet om te gaan met vermogen... .
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Niet alleen festivals kunnen er wat van hoor...

1 juli, Heineken Music Hall: Jeff Wayne's The War Of The Worlds. Ik zat halverwege de tribune (~5m voorbij FOH, ~30m van podium) en zelfs daar vonden mijn oren het volume echt niet leuk meer.

Ik durf te wedden dat de meter op het FOH makkelijk over de 100dBA heen ging, en zelfs op het podium ging het moeilijk, want Justin Hayward had tijdens het eerste nummer duidelijk problemen met zijn monitoring (in-ears).

Of het nu aan de dienstdoende tech gelegen heeft (ik gok dat dat een tech van de HMH was en niet van de tour) of aan andere factoren weet ik niet, maar van een theater-musical mag je toch verwachten dat ze het op zijn hoogst op 90dB houden. Iedereen houdt toch zijn mond en zit op zijn stoeltje te kijken, en een rock-musical geeft nog niet het recht om eventjes snoeihard open te gaan.
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• DeMennooos
        • Aug 2000
        • 1416

1 juli, Heineken Music Hall: Jeff Wayne's The War Of The Worlds. Ik zat halverwege de tribune (~5m voorbij FOH, ~30m van podium) en zelfs daar vonden mijn oren het volume echt niet leuk meer.
        Toen ben ik er ook geweest en zat nog ver voor de FOH op rij 20.
        Zo hard ging het op die rijen niet. Normale onderlinge conversatie zonder disco schreeuwen was mogelijk.

Misschien werd de tribune op extra volume getrakteerd?
        Greetz,

DeMennooos

Stagehands are the infantry of show business

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by DeMennooos
          Toen ben ik er ook geweest en zat nog ver voor de FOH op rij 20.
          Zo hard ging het op die rijen niet. Normale onderlinge conversatie zonder disco schreeuwen was mogelijk.

Misschien werd de tribune op extra volume getrakteerd?
          Mooi voorbeeld van een fout ingeregeld line-array???
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Originally posted by MusicXtra
            Mooi voorbeeld van een fout ingeregeld line-array???
            Goed kans op, het waren echt bepaalde frequentiegebieden (o.a. laag in de stem van Burton, sommige strijkers, lead-gitaar) die echt snoeihard doorkwamen, de rest had een acceptabel niveau.

Ik heb geen delayset zien hangen in de HMH, anders zou die ook nog verkeerd afgesteld kunnen staan, of de systeemtech had stiekem een paar resonanties van de zaal te pakken. Maar een goeie technicus zou zoiets toch moeten (kunnen) afvangen. EQ's zijn er niet voor niets.

Eind juni ging Jean Michel Jarre trouwens ook best hard, maar ik zat toen dichterbij (halverwege blackbox), dus misschien dat het daar op de FOH meeviel.

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Volgens mij is er naast de FOH tech en systeemtech ook nog een derde punt in het geheel waar het soms misgaat (maar wederom puntje 'onkunde'): teveel PA voor de locatie.

Laatst een bandje gedaan op een locatie waar een geluidsbedrijfje veel te veel zut had neergezet.
              Kanaalfaders op -20db (of lager), niet op 0db maar op -15db gains ingesteld, master op -20db... en nog kreeg ik 112db(A) voor m'n giechel op de FOH waar we eigenlijk een limiet van 105db(A) hadden. Dan staat er toch een beetje veel PA als je het mij vraagt.
              Na behoorlijk wat kunst en vliegwerk met de gain op de main EQ, compressor geinsert op de master en kanaalgains richting de -25db was het enigzins acceptabel...
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by renevanh
                Volgens mij is er naast de FOH tech en systeemtech ook nog een derde punt in het geheel waar het soms misgaat (maar wederom puntje 'onkunde'): teveel PA voor de locatie.

Laatst een bandje gedaan op een locatie waar een geluidsbedrijfje veel te veel zut had neergezet.
                Kanaalfaders op -20db (of lager), niet op 0db maar op -15db gains ingesteld, master op -20db... en nog kreeg ik 112db(A) voor m'n giechel op de FOH waar we eigenlijk een limiet van 105db(A) hadden. Dan staat er toch een beetje veel PA als je het mij vraagt.
                Na behoorlijk wat kunst en vliegwerk met de gain op de main EQ, compressor geinsert op de master en kanaalgains richting de -25db was het enigzins acceptabel...
                Hoe groot een set ook is, het kan altijd zachter gezet worden, dit kan dus NOOIT een argument zijn om te hard te gaan.

Comment

• Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

Ik heb net dat stukje betreffende pukkelpop met steeds meer verbazing gelezen . Dat is dus het probleem als alleen dbA gespecificeert wordt in de vergunningen voor een festival .
                  Ik vind het een beetje kort door de bocht om een PA bedrijf verantwoordelijk te stellen voor geluid overlast of gehoor schade . De techs die met de bandjes mee reizen zijn eerder verantwoordelijk voor dit soort extreme volumes daar zij de bandjes mixen en meestal niet de babysitter van het bedrijf wat de apparatuur levert . Daarbij heb ik de ervaring dat als een tech van een band zich niet aan de opgelegde geluidsnorm houdt en daar ver overheen gaat de organisatie van het festival ook nergens te vinden is . Vorig jaar heb ik een grapjas mee gemaakt die mijn meet computer een douw gaf omdat meneer harder dan 103dbA wou en dat niet mocht (van mij) . Op het moment dat ik de organisatie erbij riep durfden die ook niet echt een stand punt in te nemen terwijl het er op neer kan komen dat ze het volgende jaar geen vergunning krijgen .
                  Op het Kwakoe festival afgelopen zomer stond ik FOH en als er een probleem ontstond met iemand die niet luisterde had ik het wat makkelijker . Effe bellen en dan kwam er iemand die van de organisatie het recht had om de tech op zijn vingers te tikken en in het ergste geval weg te sturen .(deze man wist ook het eea qua meten altijd makkelijk)
                  Dit vind ik een betere oplossing dan dat de FOH tech van het bedrijf dit moet doen daar je zo'n bandje/tech waarschijnlijk nog een keer tegen komt en je dan op voor hand al problemen krijgt om dat je de voorgaande keer er wat van gezegd hebt .
                  De boete voor het overschrijden van de geluidsnorm voor een festival in amsterdam is 10.000 euro (van horen zeggen ik weet niet of dit klopt) .
                  Ik ga me zelf niet verantwoordelijk stellen (voelen) als een technicus van een bandje niet wil luisteren . Dan MOET de organisatie het maar oplossen . Of ze moeten mij echt het recht geven een techneut van de band weg te sturen achter de tafel hoewel ik daar niet echt op zit te wachten . Ik wil wel graag lol in mijn werk blijven hebben en als ik constant in discussie moet gaan met een 1 of andere galbak van een band die harder wil is de lol er snel van af .

Wat ik ook een beetje jammer vindt de laatste tijd is dat er zeker qua laag een behoorlijk aantal mogelijkheden zijn om het de kant op sturen waar je het wilt hebben (lees dekkend voor de publiek kant en aan de zijkanten en achter het podium gecancelled of iig minder dan bij een conventionele links rechts opstelling) . Maar dit kost meer speakers en dus meer poen . Jammer maar helaas wordt er dan meestal toch voor een conventionele (lees goedkopere) setup gekozen met al de problemen van dien . Lang leven de crisis en de moordende concurentie
                  Last edited by Timo Beckman; 25-08-09, 16:59.

Comment

• Stoney3K
                    • Sep 2007
                    • 1399

Originally posted by MusicXtra
                    Hoe groot een set ook is, het kan altijd zachter gezet worden, dit kan dus NOOIT een argument zijn om te hard te gaan.
                    Daar is ook een grens aan, als je set lomp genoeg is dan zit je gauw op de ruisvloer als je alle faders ver dichttrekt. Alles op -80dB uitsturen geeft je immers wel ziek veel headroom, maar de stille stukjes ga je ineens wel horen

Simpelste oplossing is dan natuurlijk gewoon de PA versterkers op de racks dichtdraaien.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by Stoney3K
                      Daar is ook een grens aan, als je set lomp genoeg is dan zit je gauw op de ruisvloer als je alle faders ver dichttrekt. Alles op -80dB uitsturen geeft je immers wel ziek veel headroom, maar de stille stukjes ga je ineens wel horen

Simpelste oplossing is dan natuurlijk gewoon de PA versterkers op de racks dichtdraaien.
                      In dat geval kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
                      1) Je hebt een belabberde PA als hij zoveel ruis genereert.
                      2) Je probeert de PA waarmee je de Arena met 100 dB kunt volspelen in een kroegje te proppen.
                      Ik ben ook wel eens met een PA waar je 2000 man mee aan kunt op een feestje geweest waar 200 man was en er ook niet veel meer bij kon. Is ook ietsiepietsie over de top maar liever zo dan andersom en uiteindelijk een prima gig gehad op een normaal volume.

Comment

• Beckers Entertainment
                        • Dec 2008
                        • 650

De Christenunie heeft zich weer iets in laten vallen...

"ChristenUnie wil 'oorbehoedsmiddelen'
                        De jongerenafdeling van de ChristenUnie, PerspectieF, wil clubs ertoe verplichten oordopjes uit te delen. Volgens de grefojeugd lopen teveel jongeren gehoorschade op in de disco.

PerspectieF-voorzitter IJmert Muilwijk zegt in de Sp!ts van vanochtend dat niets doen geen optie is: "Gehoorverlies kan leiden tot sociaal isolement." Muilwijk denkt dat het weinig zin heeft om clubs ertoe te verplichten de volumeknop minder hard open te draaien. Dat zou leiden tot valse concurrentie. 'Oorbehoedsmiddelen' zijn nuttiger volgens hem: "Met oordopjes breng je het volume terug van 100 decibel naar de toelaatbare 85 decibel."

De disco's zouden de oordopjes gratis moeten verstrekken of daar subsidie voor moeten krijgen: "Discotheken of de overheid moeten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen." "

Origineel bericht op: SpitsNieuws : ChristenUnie wil 'oorbehoedsmiddelen'

Meer over dit onderwerp: http://hirespdf.spitsnieuws.nl/2010-...PI20100126.pdf
                        Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• RenéE
                          • Oct 2006
                          • 291

Goed initiatief lijkt mij zo.

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

niets mis mee.
                            Ik zeg: "In de prijs van elk kaartje 20cent voor een set oordoppen"
                            lekker belangrijk!

Comment

• T_Sound
                              • Sep 2009
                              • 267

Ik vind het ook een prima idee, alleen nou is de vraag, als mensen oordoppen in hebben, die schuimen dingen, dat is een volledige filter, die al het inkomende geluid met een bepaalde factor naar beneden brengt, dus niet zoals die orthoplasticen, die een bepaalde frequentie filter hebben met een bepaalde factor.
                              Nu gaan mensen dus harder praten om elkaar dus te verstaan, dus dan heb je minder dynamiek tussen cumminucatie niveau en de zachtste passage van het versterkte geluid (van de DJ/artiest/band), dus dan horen mensen veel meer geschreeuw dan muziek/band.

Nog een puntje, lage frequenties dringen makkelijker door/zullen meer hoorbaar blijven dan andere (lees: hogere) frequenties, dus zal er veel meer laag in het geluid, wat het publiek hoort, over blijven.

Zal dan de technicus de sound daar op aan moeten passen? Of is het uiteindelijk aan de bezoeker zelf of deze de oordoppen in doet, komt hier een verplichting aan te zitten?

Dit zijn allemaal factoren waar je dus mee te maken gaat krijgen.
                              Dus allemaal leuk van de Christen Unie, en ik vind het een prima initiatief, vooral omdat het ook de jongeren zijn die hier aan mee werken, maar ik zal dus eerder de volume knop iets zachter zetten, zo gaan mensen minder hard praten om verstaandbaar te blijven en zul je dus een gelijke verhouding houden als bij een hoger geluids-niveau, alleen je draait dan 90 á 95 db ipv 95 á 100 db (A).

Meer mensen het met mij eens of vinden jullie dit onzin?
                              Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• Beckers Entertainment
                                • Dec 2008
                                • 650

Ik ben het wel eens met je T-sound..

Op papier is het een prima idee. In de praktijk zal het, net zoals de vele ideeen van ons kabinet, wat lastiger uit te voeren zijn. Denk dat de oplossing toch bij ons en vooral organisatie te zoeken zal moeten zijn. En dat er door geluidstechs wat meer aandacht besteed moet worden aan de perfecte klank, dan aan het volume waarop gedraaid word. Een rustig klankbeeld zal meer mijn aandacht trekken dan een drukke klank, die alleen maar zo hard staat dat het op een gegeven moment vervelend begint te worden.

Lijkt me overigens sterk dat de oordoppen verplicht gaan worden voor iedereen, want dan is het eenvoudiger en ook goedkoper om ergens in de wet iets te wijzigen waardoor het bestraffen van té harde muziek eenvoudiger word.
                                Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

Working...