gehoorschade...dringt het eens door?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T_Sound
    • Sep 2009
    • 267

Ben ik ook met je eens.
    Nu is het inderdaad ook vaak het klankbeeld, maar wanneer kun je bepalen wat een juist klankbeeld is. Je hebt immers zoveel muzieksoorten.
    Het feit is namelijk dat bij rock muziek die scheurende gitaren zo aanspreken bij het publiek, wanneer jij daar een subtiel lief gitaartje van gaat maken, omdat het anders een te ruig klankbeeld wordt, dan is de volledige impressie van rock muziek weg. Bij Jazz, klassieke muziek en popmuziek kan ik het me nog enigzins voorstellen. Maar een rustig klankbeeld vormen waar dat bij een muziekgenre niet gewenst/reƫel is, maakt dat een beetje de muziekstijl kappot. Nu is het inderdaad mogelijk om de verhoudingen van instrumenten tegenover elkaar e.d. rustiger te maken, wel de scheurende gitaren bij rock, maar wat dieper in de mix verwerkt, maar toch duidelijk aanwezig, kan een hoop schelen. Frequenties dippen en boosten speelt vaak ook al een behoorlijke factor in de mix.
    Nu wil ik daarmee weer niet zeggen dat een rustig klankbeeld niet mogelijk is voor rock e.d, maar je zou daar subtieler mee om moeten gaan dan mij rustige stijlen als klassiek en jazz. Daar is de stijl van nature al rustig.

Ik denk dat het nog een taai klusje gaat worden voor techs om bij elk genre een passend "rustiger" klankbeeld te vinden, om zo EN de gehoorschade te reduceren EN dan nog niet te hard gaan, omdat wanneer je een rustiger klankbeeld hebt, je minder snel doorhebt, indien je niet meet, op welk geluidsniveau je zit, want je zult dan al snel denken dat je nog niet zo hard gaat, terwijl je je toch al dik op de max zit.

Ik denk dat het idee en de manier hoe het uiteindelijk in de praktijk plaats gaat vinden, veel langer doordacht moet worden, dan men daar denkt, want het is eenvoudig zon balletje op te gooien, maar ik heb het idee dat ze van de uiteindelijke praktische werking, dusdanig weinig verstand van hebben, dat het niet zo makkelijk is als ze denken.

Tinjo
    Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• remco_k
      • Sep 2002
      • 325

Originally posted by Beckers Entertainment
      De Christenunie heeft zich weer iets in laten vallen...

"ChristenUnie wil 'oorbehoedsmiddelen'
      De jongerenafdeling van de ChristenUnie, PerspectieF, wil clubs ertoe verplichten oordopjes uit te delen. Volgens de grefojeugd lopen teveel jongeren gehoorschade op in de disco.

PerspectieF-voorzitter IJmert Muilwijk zegt in de Sp!ts van vanochtend dat niets doen geen optie is: "Gehoorverlies kan leiden tot sociaal isolement." Muilwijk denkt dat het weinig zin heeft om clubs ertoe te verplichten de volumeknop minder hard open te draaien. Dat zou leiden tot valse concurrentie. 'Oorbehoedsmiddelen' zijn nuttiger volgens hem: "Met oordopjes breng je het volume terug van 100 decibel naar de toelaatbare 85 decibel."

De disco's zouden de oordopjes gratis moeten verstrekken of daar subsidie voor moeten krijgen: "Discotheken of de overheid moeten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen." "

Origineel bericht op: SpitsNieuws : ChristenUnie wil 'oorbehoedsmiddelen'

Meer over dit onderwerp: http://hirespdf.spitsnieuws.nl/2010-...PI20100126.pdf
      En zij denken dat mensen die oorbehoedsmiddelen (hulde voor de naam ) ook echt in gaan doen? Als ze al worden uitgedeeld...
      Ik denk van niet.

Ik ga even vloeken in de kerk:
      Ik denk dat het veel meer zin heeft om een wettelijke regeling te bedenken die aangeeft waar de grenzen van het geluid liggen, dat de beheerder cq organisator verplicht is zich daaraan te houden en daar ook verantwoordelijk voor is. En natuurlijk moet de naleving van de regelgeving worden gecontroleerd. Niet dat ik sta te springen voor dit plan, maar ik denk dat het beter werkt.

Maar dan hebben we het echte probleem nog niet gehad; de portable audio spelers (in de media altijd maar als "mp3 spelers" gerefereerd, alsof het door 'mp3' komt dat je doof wordt). Hier zit 'm ook een echt groot probleem. Misschien wel het grootste, maar ik heb geen bronnen waaruit dat blijkt.
      Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
      Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

Het grootste probleem is eigenlijk dat veel technici niet echt een idee hebben wat 105dBa eigenlijk inhoud . Laat staan wat een dBc meting inhoud .
        Als veel van ons niet echt weten wat metingen inhouden hoe kun je dan verwachten dat een zaal eigenaar precies weet wat wel of niet mag qua geluidsniveau's .

Comment

• RenĆ©E
          • Oct 2006
          • 291

Originally posted by T_Sound
          Ik vind het ook een prima idee, alleen nou is de vraag, als mensen oordoppen in hebben, die schuimen dingen, dat is een volledige filter, die al het inkomende geluid met een bepaalde factor naar beneden brengt, dus niet zoals die orthoplasticen, die een bepaalde frequentie filter hebben met een bepaalde factor.
          Nu gaan mensen dus harder praten om elkaar dus te verstaan, dus dan heb je minder dynamiek tussen cumminucatie niveau en de zachtste passage van het versterkte geluid (van de DJ/artiest/band), dus dan horen mensen veel meer geschreeuw dan muziek/band.
          Je haalt dingen door elkaar. Het zijn juist de schuimpjes die per definitie bepaalde frequenties meer dempen dan andere, gegoten doppen zijn met verschillende filters verkrijgbaar. Voor gebruik binnen de muziek worden meestal filters met een zo vlak mogelijke demping genomen.

Als je oordoppen in doet gaan mensen niet harder praten om elkaar te verstaan. De verstaanbaarheid hangt immers af van de verhouding van volume tussen spraak en achtergrondgeluid en daar veranderen je doppen echt niks aan.

In de praktijk merken veel mensen zelfs dat de verstaanbaarheid er met doppen op vooruit gaat omdat je oren meer rust hebben, tevens verandert de gevoeligheidscurve ofwel isofoon (hoe hard geluid van een bepaalde frequentie ervaren wordt ten opzichte van een standaard frequentie van 1kHz) afhankelijk van het geluidsniveau.

Dit zijn allemaal factoren waar je dus mee te maken gaat krijgen.
          Dus allemaal leuk van de Christen Unie, en ik vind het een prima initiatief, vooral omdat het ook de jongeren zijn die hier aan mee werken, maar ik zal dus eerder de volume knop iets zachter zetten, zo gaan mensen minder hard praten om verstaandbaar te blijven en zul je dus een gelijke verhouding houden als bij een hoger geluids-niveau, alleen je draait dan 90 Ć” 95 db ipv 95 Ć” 100 db (A).
          Natuurlijk is het uitdelen van oordoppen geen vrijbrief om vrolijk door te gaan met veel te veel geluid produceren in de situaties waar dat nu gebeurt.
          Ik ben echter van mening dat het in alle redelijkheid nog niet mogelijk is om overal het geluidsniveau terug te brengen naar een 90dBA of lager, een aantal bezwaren:
          - Bezwaar van publiek, dat vooral bij bepaalde muzieksoorten enigszins geluidsvolume verwacht (dat wil niet zeggen dat dat niet aan banden mag worden gelegd maar een 85dBA limiet ga je niet kunnen verkopen)
          - Achtergrondgeluiden van publiek gaan muziek overstemmen
          - Sommige akoestische muziekinstrumenten gaan al ver over een 85 of 90dBA limiet heen, denk daarbij niet alleen aan de 'houthakkers' maar ook aan de plaatselijke dorpsfanfare of de Afrikaanse slagwerkgroep.

De branche is denk ik al aan een stukje (zelf)regulatie bezig. Zie de discussies op het forum, zie de vele geluidsrestricties voor tijdelijke evenementen, zie de geluidslimieten die steeds duidelijker in de technische info van de poppodia staan. We zullen er voor moeten zorgen dat deze tendens wordt voortgezet, een eventuele regelgeving voor de meest absurde gevallen kan ook helpen. Maar ik zie het al zo gebeuren dat de politiek straks in een keer weer veel te veel wil! Het is nou net dat punt waar ze bij de ChristenUnie dus gelukkig NIET de mist in gaan! Ze geven de bezoeker een keuze in plaats van een verplichting.

Originally posted by remco_k
          En zij denken dat mensen die oorbehoedsmiddelen (hulde voor de naam ) ook echt in gaan doen? Als ze al worden uitgedeeld...
          Ik denk van niet.
          Bij poppodia worden ze al verkocht, en niet alleen bij concerten die over de 100dBA gaan. Heb toch het gevoel dat dat publiek iets bewuster is. Als het 'gewone uitgaanspubliek' expliciet gehoorbescherming wordt aangeboden worden ze hopelijk iets bewuster en gaan ze deze gebruiken. Zoniet, dan is er nog niks aan de hand want dan is het hoogstens zo dat de uitbater/organisator een doos schuimpjes heeft staan die maar niet leeg wil raken. Oftewel, het kost 'm zo goed als niks.

Comment

• T_Sound
            • Sep 2009
            • 267

Grotendeels heb je me overtuigd.

Wat betreft het frequentie gedeelte van de schuimpjes tegenover orthoplasticen met een bepaald filter.
            Maar ik denk toch dat de ervaring met het geen wat jij zei, de beleving van het publiek en wat ze bij een bepaald genre aan geluidsniveau verwachten, ik denk dat de beleving nog slechter wordt met oordoppen in, als oordoppen niet in en geluidsniveau wat minder.
            Want het geluid wat men beleefd, wordt toch anders als men oordoppen in heeft.

Dat mensen harder gaan praten met oordoppen in, dat was een foutje, het is inderdaad zachter, want ik merk inderdaad ook dat ik mezelf beter hoor en een ander beter hoor, wanneer ik ortho's in heb. Iets met dat buisje van je keel (of daar in de buurt) naar je oor (eusthagius ofzo)? Naja.

Wat betreft dat de Christen Unie iemand een keuze geeft in plaats die keuze voor hem of haar al te gaan maken, ben ik met je eens. Keep on the good work.

Maar toch zul je publiek houden die er gewoon niet aan wil, aan die oordoppen, dus zit je als nog met mensen die gehoorschade oplopen. En ja het zou denk ik inderdaad een stuk terug gedrongen (kunnen) worden, maar helemaal denk ik niet, dan zou dat al in de opvoeding moeten zitten, dat je gehoorbescherming draagt wanneer je in een geluidsniveau boven de 'x' db(A)/(C) terecht komt.

Comment

• MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

Het lijkt mij redelijk onzinnig om oordoppen te gaan uitdelen, terwijl het ook gewoon mogelijk is het geluid zachter te krijgen.

Anders ga je eerst lekker mixen op 110 DbA (bijvoorbeeld). iedereen moet dan doppen in omdat het te hard is zonder. Dat is toch te krom voor woorden. Probeer je mix zachter te krijgen dan hoeft ook niemand die doppen in.

Bijkomende voordeel is dat je ook wat minder PA mee hoeft te sjouwen.

Op bepaalde locaties zal er echter gewerkt moeten worden aan de akoestiek om een mix rond de 90-95dbA mogelijk te maken.

Comment

• T_Sound
                • Sep 2009
                • 267

Theorethisch en op papier is het een super idee, praktisch gezien wat minder, maar toch haalbaar. Maar wanneer mensen oordoppen gaan dragen, terwijl zij er voor gekozen hebben om naar zo'n ruimte te gaan waar dat geluidsniveau plaats vindt, voelen mensen zich veel meer afgesloten dan wanneer ze geen oordoppen dragen.

Wat betreft de akoestiek e.d.
                Kwoot van RenƩE:
                - Sommige akoestische muziekinstrumenten gaan al ver over een 85 of 90dBA limiet heen, denk daarbij niet alleen aan de 'houthakkers' maar ook aan de plaatselijke dorpsfanfare of de Afrikaanse slagwerkgroep.
                /Kwoot

Dus dan zou je al moeten verbieden dat dit soort artiesten in een ruimte mogen spelen waar het geluidsnivea akoestich al boven het limiet ligt.
                En als je dat wilt gaan dempen door bepaalde aspecten in en aan de ruimte te veranderen, dan haal je weer de mooie en gewilde sound weg van de desbetreffende artiest/groep e.d. Lijkt mij.

Comment

• Dirk
                  • Aug 2003
                  • 21

Als iedereen doppen begint in te doen kunnen we ook beter al onze dure spullen verkopen en behrin* dingen kopen, de klank maakt dan toch niet uit...
                  Liever het volume wat minder, dan moeten we ook wat minder opbouwen.

Comment

• tarpan
                    • Dec 2008
                    • 266

Ik ben een tijdje geleden meegesleurd naar een ksa-fuifje en "ging niet te lang blijven" vanwege...idd vƩƩl te hard.
                    Tot mijn verrassing had een bezoekster dat gehoord en warempel, had ze daar een stuk of twintig setjes oordoppen in haar handtas
                    Ben daar dan toch maar gebleven tot in de vroege uurtjes...die dame jammergenoeg niet meer gezien

Blijkbaar zijn er toch nog "gewone" mensen die zich van ƩƩn en ander bewust zijn
                    als je bij de brom zit...

Comment

• hardstyle
                      • Jan 2010
                      • 427

Ik hoor al heel ietsjes slechter, omdat ik de hele dagen fulltime hardstyle op heb staan

Comment

• keenoncoolstuff
                        • May 2003
                        • 695

Originally posted by hardstyle
                        Ik hoor al heel ietsjes slechter, omdat ik de hele dagen fulltime hardstyle op heb staan
                        Goed bezig miejong, vooral doorgaan...
                        All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                        If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

alpe de huez is ook hard en stijl. Maar beter voor je oren.

Ken je die al van die gabbers die in de stad vier dagen naast een stationair draaiende agregaat hebben staan dansen voor iemand ze erop wees dat het geen DJ was...?

Jan met de pet leren doppen mee te nemen en te gebruiken is een nobel streven die in mijn optiek veel goede audiofiele doelen overruled.

Als annie die dingen bij zich heeft en kan gebruiken zonder uncool te zijn. Dan gaan die dingen misschien ook aan bij het fohnen, in het treinstation, bij het klussen enzovoort.

De hele buitenwereld is namelijk gemotoriseerd geworden. Zelfs harken in de tuin moet tegenwoordig met een bladblazer die je oren verziekt.

Kortom, als muzikant is het schipperen. Wij moeten repeteren. Dat doen we in ruimtes van 7 bij 5 meter. Daar staan we met 9 muzikanten en drumstel, trompetten enz. Nou dat is geluidskwaliteit gewoon even plan 2. En zacht genoeg gaat het niet worden.

Even allemaal de knop om. Op een feest gaat niemand de gevraagde 85dBA uit de arbo halen. Laten we WEL dat nastreven. En verder duidelijk erin zijn dat het harder is naar de klanten. En hen aansporen daar allemaal mooie trendy oorplastieken voor te kopen. Hoeft maar voor 12dB demping te zijn.
                          lekker belangrijk!

Comment

• @lex
                            • Jul 2006
                            • 1087

En zo heb je aan het eind van het topic niet meer in de gaten waar het begin ook alweer over ging... Ik hoop dat bovenstaand een grap is. Zo niet dan kan het dus best zijn dat we onze vriend hardstyle over een jaar of tien staan te begraven!

@lex
                            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Hansound
                              • Apr 2006
                              • 832

dit is de verkeerde smiley, je moet deze en deze hebben.
                              Als je doof word ben je daar toch niet blij om ? of ligt dat aan mij.
                              Hoe oud ben je ? en hoe lang denk je je oren nog nodig te hebben?

Comment

• Stoney3K
                                • Sep 2007
                                • 1399

Originally posted by showband
                                Even allemaal de knop om. Op een feest gaat niemand de gevraagde 85dBA uit de arbo halen. Laten we WEL dat nastreven. En verder duidelijk erin zijn dat het harder is naar de klanten. En hen aansporen daar allemaal mooie trendy oorplastieken voor te kopen. Hoeft maar voor 12dB demping te zijn.
                                ... of het hele publiek (op standje Lowlands) aan het begin van een optreden sommeren om hun klep te houden, alle zangers een muilkorf opdoen zodat ze geen uitschieters maken, en gitaristen een akoestische 6-string in hun handen duwen. Drummers mogen met fluwelen sticks gaan slaan, en de bassist mag zijn 4x10" combo inruilen voor een cello.

Een nobel streven, maar ik denk dat het dan makkelijker is om de Proms te gaan organiseren.

En ja, ik heb zelf vaak genoeg gehoord hoe hard een orkest kan, organisatie zei: "PA uit!", dirigent keek over zijn schouder: "Prima!" *klik*, en het was nog steeds 95dB op de FOH.
                                First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...