Lasershows gevaarlijk voor de ogen??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Ik niet voor 100%

De reden heb ik jullie al duidelijk gemaakt!

De DIRECTE gevaren liggen op een heel ander domein!
    Bij lasers/pyro komen dezelfde veiligheidsaspecten boven als bij heads (riggingtechnisch, naar beneden komen van onderdelen, elektrisch,...)

maar BIJKOMEND

nog de gevaren van laserlicht (met alle gekende gevaren!!!!) en pyro-elementen (kruid, rondvliegende overblijfselen...)

Het vergelijken van beiden gaat echt niet op! Aangezien sowieso al dezelfde maatregelen (mechanisch, elektrisch) moeten genomen worden voor beiden. Maar voor heads stopt het daar ook ongeveer(buiten de bewegingen)

Als je met lasers of pyro begint val je dadelijk al in een totaal ander veiligheidsrisico!

Maar ben het wel mee eens dat je de kennis moet hebben om met beiden deftig te kunnen werken op een verantwoorde manier!

En idd... heb ook mijn twijfels over een 14-18 jarige met een laser...

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• test12
      • Jan 2003
      • 901

Als ik naar boven wil doe ik dit met een trap en als ik de grond in wil met een schop.

m.v.g. Herman

Comment

• Van_Diemen
        • Oct 2001
        • 189

Volgens mij kunnen hier een paar mensen niet lezen:
        citaat:
        Het is te hopen dat er niet eerst iets ernstigs moet gebeuren voordat men eindelijk eens wat gaan doen. En daar gaat de vergelijking met het vuurwerk wel op.
        lees nou nog eens wat er staat...ik zeg niet dat de gevolgen even groot zijn...ik zeg dat de manier van werken (of nou juist niet) van de overheid zo werkt : EERST MOET ER IETS GEBEUREN VOORDAT ZE WAT DOEN.

En ik mag dan geen 'pro' zijn in deze wereld. Maar je hoeft mij niet te vertellen dat je met een laser geen explosie ala Enschede kan maken. Laten we elkaar nou niet voor debiel uit gaan maken! Dat is het doel niet!

Waar het mij puur om gaat...(en volgens mij bedoeld de mr. van resal laser dat ook met zijn vergelijking) dat het gewoon te gek is hoe de overheid omgaat met dit soort (in mijn ogen) gevaarlijke bezigheden.

@test12 : wat jij zegt van RTFM...waar zit je met je hoofd. Iemand van 16 die de handleiding leest van zijn spookyblue 70mW kan misschien niet alle indirecte gevaren zien van zijn speeltje...dat ie niet in de straal moet kijken bij de uitgang zal ie wel snappen!

Groeten,

Chris van Diemen
        Ik ben geen geluidsfluit, geen lichtnicht, ik ben een liefhebber ;)

Comment

• test12
          • Jan 2003
          • 901

Dit is de zesde posting van mij in dit draadje.
          Lees ze eens goed door, alle zes. Er staat nergens dat het risico vrij is.
          Ik acht het risico bij grotere heel wat groter dan bij de spooky en zeker bij het stuntwerk wat ik wel eens gezien heb van een pro.
          Ik weet niet de detais van het in de reportage aangehaalde ongeluk, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het met een spooky achtige veroorzaakt is.
          Soms krijg ik wel eens het idee, dat Jantje, die zijn laatste krantenwijkcenten geinvesteerd heeft, nog verantwoorder omgaat dan menig ander. En als Jantje er ondeskundig of gevaarlijk mee omspringt moeten wij ons, die Jantje voorziet van, niet afvragen of we wel goed gehandeld hebben.
          En medeforummers dit is een forum, als iedereen alleen maar ja roept kom je niet verder.

m.v.g. Herman

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Niet kunnen lezen en begrijpend lezen vormen bottlenecks...

laser toepassingen in de entertainemntindustrie en de risico's daarvan en hoe gaan we met deze risico's om. Dat is de discussie. Iedere vergelijking met pyro, geluid, licht auto's geven alleen maar onderwerpvervuiling.

Wanneer een andere veiligheidsrisico wordt aangehaald als referentiekader dan is dat prima: maar wees dan wel zo concreet om hierbij aan te geven op basis van welke argumenten je deze vergelijking trekt.
            Dat voorkomt dat anderen alleen jouw referentiekader qua risico gaan bestrijden ipv inhoudelijk op het onderwerp reageren.

Bijdrage aan de discussie:
            Wat mij betreft is er qua veiligheid en productaansprakelijkheid voldoende geregeld door de overheid.

De veroorzaker is is aansprakelijk. Nu klinkt bovenstaande heel mooi, maar zie als slachtoffer van een ongelukje met een lasershow maar eens je gelijk te halen.
            Wat zou de overheid moeten regelen in dit geval?
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• DjFlo
              • Jun 2003
              • 332

Tja je gelijk halen zal nog wel eens moeilijk kunne worden. Niemand die toegeeft zo'n fout te hebben gemaakt.

Tja misschien een limiet bij lasers bijv niet meer dan 7 watt maarja dan heb je weer wie gaat dat controleren...

Ik bedenk nu ook maar wat er in me opkomt hoor!

groeten

floris

Comment

• turbomaster
                • Jan 2004
                • 27

de vraag is dan alleen : kan je iemand aansprakelijk stellen als de persoon die het toestel verkoop (wat meestal het geval is) niet eens de moeite en de tijd neemt om de risiko's uit te leggen aan zijn klanten? zou er daar beter niet iets aan gedaan worden vooraleer men weer vanalles gaat verbieden?
                to be or not to be en waar diende dat knopje nu voor???

Comment

• FiëstaLj
                  • Oct 2000
                  • 2068

citaat:Geplaatst door DjFlo

Tja je gelijk halen zal nog wel eens moeilijk kunne worden. Niemand die toegeeft zo'n fout te hebben gemaakt.

Tja misschien een limiet bij lasers bijv niet meer dan 7 watt maarja dan heb je weer wie gaat dat controleren...

Ik bedenk nu ook maar wat er in me opkomt hoor!

groeten

floris
                  En denk je dat een 7W laser niet gevaarlijk is op korte afstand ?.

En hoe wil je dan nog grote buitenshows gaan geven ?

Ff nadenken voordat je wat typt pipo..
                  Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Van_Diemen
                    • Oct 2001
                    • 189

Ik denk dat de reactie van Floris (djFlo) heel typerend is.

Er wordt hier op het forum vaak gesproken over de professionaliteit (of het gebrek daarvan) in de sector.
                    Ik denk dat uitspraken zoals "Tja misschien een limiet bij lasers bijv niet meer dan 7 watt" van iemand van 16 jaar met een drive in zonder enige laser-ervaring, dit beeld versterken.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat mensen die geen verstand van zaken hebben zich niet in de discussie mogen mengen (dan zou ik zelf ook niet meer mee doen)...maar beperk je dan in je commentaar tot die zaken waarvan je wel verstand heb! Of de dingen die je kunt onderbouwen!

Misschien kun je onderbouwen waarom jij bijv. een grens van 7 Watt zou nemen? Persoonlijk denk ik dat een kleinere laser (paar 100 mW) net zo gevaarlijk KAN zijn dan een grote laser (paar W). Ik denk dat de gevaren niet zitten in vermogen maar in de operator.
                    Grote lasersystemen (die van een paar W) zijn meestal alleen voorbehouden aan de grote laser bedrijven. Dit soort bedrijven zullen echt wel mensen met verstand van zaken achter de knoppen zetten.
                    Iemand die van een jaar of 16 (met alle respect) die met z'n spooky blue denkt te gaan crowd-scannen vanaf 2 meter hoog en 2 meter afstand...is in mijn ogen een veel groter gevaar! (denk niet dat ze in die disco in Israel een 7Watt laser hadden hangen )

Misschien moet ipv een grens bij 7 Watt de grens wel veel lager (200-300mW) ... en daarboven verplicte certificaten/diploma's zoiets. (als dat al niet zo is...dat weet ik niet)

Ik meen dat Hugo van LaserImage (een van de grote dacht ik zo) hier een tijdje op het forum actief is geweest...misschien kan die zijn mening over dit onderwerp wel met ons delen ????

Groeten,

Chris van Diemen

Comment

• ORKZ
                      • Nov 2003
                      • 65

hier: http://www.osha-slc.gov/SLTC/laserhazards/index.html
                      vind je de Amerikaanse regelgeving over lasers op de werkplek. (werkplekken in het algemeen dus; weinig/niets over lasershows)
                      ooit bereiken we de 190 db grens.....

Comment

• DjFlo
                        • Jun 2003
                        • 332

Ja jullie hebbe helemaal gelijk. Ik zal voortaan eerst ff bedenke wat ik typ

groeten

pipo

(floris)

Comment

• Van_Diemen
                          • Oct 2001
                          • 189

Zijn er hier eigenlijk mensen die thuis zijn in de pro laser wereld?

Comment

• axs
                            Moderator
                            • Jun 2002
                            • 2687

citaat:Geplaatst door Van_Diemen

Lopen er hier een 2-3tal rond op het forum...
                            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• driesmees
                              • Apr 2003
                              • 1076

citaat:Geplaatst door DjFlo
                              heb jij ook maar enig idee hoe zwaar een 7 watt laser is?
                              ik heb gehoord dat je met 1W je een sigaret aan kan steken, waar of niet???(je moet weten: het is 7W op ong een vierkant mm, de zon is ca 1mW per mm², of is dit een fout?)
                              [CENTER] [/CENTER]

Comment

• FiëstaLj
                                • Oct 2000
                                • 2068

citaat:Geplaatst door Van_Diemen

Beetje...
                                Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

Working...