Het is toch ***geklaagd dat een manual van een één of ander stuk laser speelgoed opeens referentie literatuur wordt voor laserveiligheid. Ik ben niet echt onder de indruk van het wetenschappelijk niveau van de opsteller. Het hele verhaal valt in een paar integralen samen te vatten. Maargoed. De berekening in de SBM beweert maar een paar dingen:
Voor blootstelling aan een stilstaande geprojecteerde cirkel (met een bepaalde bundeleigenschappen etc)op 4 meter afstand is het maximaal toelaatbare vermogen 10mW voor 32 pulsen, 25mW voor 1 puls en 1W voor gem. vermogen tot oogreflex. SB 10mw valt binnen die criteria.
Misschien beschik ik over andere tabellen, maar 30mW valt niet binnen al deze criteria.
Voor meer vermogen is een grotere afstand, bundeldiameter, scanhoek of een hogere scansnelheid nodig.
En nog over de noodstop;
Ga je eens verdiepen in machinerichtlijnen. Noodstoppen dienen altijd als extra failsafe oplossing voor onvoorziene gevaren. Zonder risiko inventarisatie bepaal jij zo maar even dat die uitgesloten zijn? Wat als iemand zich onverhoopt toch binnen de 4meter afstand tot de projector bevindt?
Of iemand trekt aan een dmx kabel waardoor de behuizing kantelt en de zichtafstand opeens veel korter wordt?
Voor blootstelling aan een stilstaande geprojecteerde cirkel (met een bepaalde bundeleigenschappen etc)op 4 meter afstand is het maximaal toelaatbare vermogen 10mW voor 32 pulsen, 25mW voor 1 puls en 1W voor gem. vermogen tot oogreflex. SB 10mw valt binnen die criteria.
Misschien beschik ik over andere tabellen, maar 30mW valt niet binnen al deze criteria.
Voor meer vermogen is een grotere afstand, bundeldiameter, scanhoek of een hogere scansnelheid nodig.
En nog over de noodstop;
citaat
e noodstop voor de Spooky Blue is niet nuttig want:
.......
e noodstop voor de Spooky Blue is niet nuttig want:.......
Of iemand trekt aan een dmx kabel waardoor de behuizing kantelt en de zichtafstand opeens veel korter wordt?

Comment