MA on pc met Node

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

Originally posted by dubaifrank
    Het gaat niet alleen om het aantal parameters dat een console moet aansturen maar ook zeker terdege of het gaat om HTP en LTP.
    want als voorbeeld toen ik de setup heb gedaan van de Winter Olympics in Turijn een aantal jaren geleden hadden wij 4 Hog III incl. 23 DP2000 waar we totaal 23lijnen mee uitstuurden (1000 koppen en 1000 LED fixtures ongeveer)
    Ben blij dat je tussen neus en lippen meldt dat het om 23 DP2000's gaat die 23 lijnen uitstuurden. Dan gebruik je namelijk een apparaat dat gespecificeerd werd als capabel om 4 outputs met in totaal 2048 channels aan te sturen, op slechts 25%....

(Offtopic: Ik heb toch redelijk diep in de lichtbesturingen gezeten (vanaf de kant van een fabrikant) en ik kan me niet voorstellen dat berekening van LTP channel-values minder load op een DP/besturing geeft dan HTP kanalen. Waar zou dat verschil vandaan komen?!)

en dat is het hele eieren eten als je je zwakke punten van een systeem kent moet je daarom heen werken en een oplossing zoeken. Want ik ben van mening dat GEEN 1 systeem perfect is zelfs geen GMA1
    Geheel mee eens.
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

Originally posted by mhsounds
      Hier voel me toch wel enigzins aangesproken

Ik geef toch behoorlijk wat geld uit voor een systeem wat stabiel werkt en veel kan.
      Je zal zelf wel weten dat het niet alleen blijft bij het kopen van een Node,
      Laat ik daarbij ook even vermelden dat ik (helaas) nog student ben.

Ik hoop dat je me ook gelooft als ik zeg dat ik veel liever de echte tafel heb, maar ja die kost ook weer een paar knaken meer...

Toevoeging/edit
      dubbeltje op de 1e rang? had ik dan niet niet freestyler of daslight gehaald ;-)
      Hartstikke leuk hoor, zelfde software als de grote jongens. En dat geldt ook voor HogPC en Chamsys, maar hoeveel faderboards of knoppen je er ook aan hangt, je gaat het live niet winnen van een Smartfade ML of Avo Azure achtig tafeltje.

Goed, dan is een MA 2 port node misschien 2 dubbeltjes, maar is niet serieus te nemen behalve voor wat voorbereidingen.

That's my 2 cents
      Bijvoorbeeld met een Smartfade ML haal je betere live resultaten dan met zo'n PC systeem
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• dubaifrank
        • Sep 2008
        • 35

Originally posted by JeroenVDV
        Ben blij dat je tussen neus en lippen meldt dat het om 23 DP2000's gaat die 23 lijnen uitstuurden. Dan gebruik je namelijk een apparaat dat gespecificeerd werd als capabel om 4 outputs met in totaal 2048 channels aan te sturen, op slechts 25%....
        Sorry herstel het waren 83 lijnen en niet 23
        Frank Schotman
        AED Distribution

***without Lights it just Radio***

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

De Hog 3 (met DP8000) en met name ook GrandMA, zijn vooral stabiel dankzij de uitgekiende netwerk communicatie. Het heeft alles te maken met stabiliteit en de plek waar de berekening wordt uitgevoerd. Hoe het bij Hog precies zit weet ik niet, maar bij MA doet de tafel vanaf 2 NSP's, niets meer of minder dan fungeren als matrix-bord. De rekenkracht zit dan alleen nog maar in de NSP's. Hiermee krijg je een fantastische stabiliteit, zeker als je volledig set redundant is uitgevoerd.

Wat ik altijd had met de Hog3 (vroegah), was dat hij stabiel werkte als je de frame-rate van communicatie met de DP, omlaag bracht van 30 naar 25. Dan was alles prima. Ook is stabiliteit afhankelijk van de manier van reageren op de commandline. Bij Hog (wederom vroegah) dacht de tafel al na tijdens het typen. Dus bijv. een commando als "color time time 0 thru 6 thru 0" werd 3 keer onderbroken door een actie van de tafel. Daardoor werd in de input trager. Volgens mij had dat alles te maken met de MANIER van verwerken door de computer. Inmiddels is dat allemaal opgelost natuurlijk, maar het was een interessant verschijnsel.

Je ziet op de MA2 nu ook weer instabiliteit optreden, nu ze het geheel hebben moeten overzetten op Linux. De huidige versies zijn allemaal strak, maar het blijft altijd weer een puzzel voor de ontwerpers/programmeurs.

Een MA OnPC Node is niet bedoelt om shows mee te draaien, maar goed Windows is ook niet geschikt om mee te computeren: toch doet een groot deel van de wereldbevolking dit... (jaja, rustig maar: geintje )

Pearls kunnen überhaupt niet tegen veel parameters: hang er 80 wappers aan en je kunt je lol niet meer op...
          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
          ------------------------------------------------
          Arvid Buit
          Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• JeroenVDV
            • Mar 2004
            • 963

Originally posted by AJB
            De rekenkracht zit dan alleen nog maar in de NSP's. Hiermee krijg je een fantastische stabiliteit, zeker als je volledig set redundant is uitgevoerd.
            Let wel: Je krijgt een fantastische stabiliteit IN SHOWSITUATIE, zolang je alleen doortikt. Berekeningen van de user-interface, en de programmer zelf, waar sneller/vaker zichtbare bugs in optreden, gebeuren in de console. Daarom kan je console zelf nog steeds zwaar crashen (en gebeurt dat ook bij een Hog3*nog af en toe, en kan dat uiteraard ook bij een Grandma2 nog prima gebeuren). Sterker nog, bij een Hog3 draaien de effecten zolang ze in de programmer zitten in de console, en pas bij updaten/mergen/recorden vanaf een DP....

Interessante materie. Maar waar het in dit topic om gaat, en wat ik niet sterk genoeg kan benadrukken: GrandMA is prima, Hog2/Hog3 is (inmiddels) prima, het doet allemaal best wat het moet doen. Waar het om gaat is op welke tafel je als operator zo snel mogelijk de wensen van jezelf als ontwerper, of de ontwerper die naast je zit, kunt realiseren. Het gaat om ergonomie van de tafel. Ik kan je verzekeren: Bij GrandMA OnPC, met hoeveel DMX-wings dan ook, haal je NOOIT de ergonomie van een tafel. Je komt er niet eens in de buurt.

Als iemand met een Hog3PC + Programmer Wing (!!!!!) + Playback Wing aankomt, durf ik daar rustig een serieuze show op te typen. Simpelweg omdat je hetzelfde in handen hebt als een IPC/RoadHog, maar dan in losse delen.

Iedereen altijd maar over de hoeveelheid playbacks die ze willen aan een computer sturing. Ik heb liever maar 2 playbacks en een fantastische programmer-wing, dan 100 playbacks aan m'n PC'tje...

Comment

• mvdwerff
              • Sep 2010
              • 144

Originally posted by AJB
              ...

Een MA OnPC Node is niet bedoelt om shows mee te draaien, maar goed Windows is ook niet geschikt om mee te computeren: toch doet een groot deel van de wereldbevolking dit... (jaja, rustig maar: geintje )
              Toch hier even een kanttekening plaatsen. De Compulite Vector draait op Windows XP Embedded en ik vind dit eigenlijk fantastisch werken.
              Super stabiel en start op alsof je peper in zen reet duwt.

Windows KAN wel prima draaien, zolang je het maar helemaal stript van zijn nutteloze functies en, vooral embedded, is daar perfect voor gemaakt.

(Sterker nog, ik ken totale bedrijfskritische processen die hierop draaien)
              Mark van der Werff
              Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

Originally posted by mvdwerff
                Toch hier even een kanttekening plaatsen. De Compulite Vector draait op Windows XP Embedded en ik vind dit eigenlijk fantastisch werken.
                Super stabiel en start op alsof je peper in zen reet duwt.
                Kuch. Kuch. Da's toch die tafel die na een uur serieus gebruik in master/slave situatie crasht aangezien hij art-net ("domme" streaming dmx) en Compu-net ("intelligente" communicatie) over dezelfde ethernet-poort spuugt.. Da's toch die tafel die zodra je een laptop met een overlappend IP-adres in het netwerk aansluit stopt met werken en zowat retour service-centrum mag om te resetten qua IP-settings intern? Da's toch die tafel waar pop-up schermpjes regelmatig achter andere schermen verdwijnen voor je uberhaupt op een knop hebt kunnen klikken (lang leve windows...)?

Dan vind ik de Roadhog een beter voorbeeld. Draait prima op Windows XP Embedded.

Comment

• mvdwerff
                  • Sep 2010
                  • 144

Haha,

Met de door jou genoemde problemen nog geen last gehad, ook niet met het artnet probleem en IP conflict probleem.

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat Windows niet per definitie slecht hoeft te zijn. Ik ben absoluut geen fan van Windows, serieus niet. Maar het is niet dat ze niets goeds kunnen maken.
                  Mark van der Werff
                  Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

De Vector is een typisch voorbeeld waar de grafische interface zo traag is als dikke stront de dijk op... Absoluut kansloze Windows problematiek.

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat Windows niet per definitie slecht hoeft te zijn.
                    Euuhh.. ja wel...

Ik ben absoluut geen fan van Windows, serieus niet. Maar het is niet dat ze niets goeds kunnen maken.
                    Ben erg benieuwd naar wat ze goed gemaakt hebben... Met serieuze research niets kunnen vinden...
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• axs
                      Moderator
                      • Jun 2002
                      • 2687

Dit moet hier echt geen windows vs mac vs linux vs.. discussie worden!
                      BTW: zowat alle KRITISCHE medische apparatuur draait op Windows.

Grtz, ne MAC en PC gebruiker.
                      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• mhsounds
                        • Sep 2009
                        • 933

Avolite tiger touch, ook een voorbeeld ven een tafel die op windows embedded draait.
                        Heb gezien dat hij ooit is gechrasht, mijzelf is dat nog nooit gelukt.
                        Freelance Light and Video |
                        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• rene.derksen
                          • Feb 2004
                          • 649

Windows of niet, elke tafel crasht wel ooit. Zelf ook fanatiek ma- gebruiker, zelfs die wil/kan crashen... Das namelijk het risico van computers.

Buitenom dat, is windows embedded reuze stabiel, zoals axs ook zeft draait enorm veel medische apparatuur op windows, zelfs aansturing van wapens op schepen e.d. Draaien op windows... Het gaat erom wat er verder op het platform gebeurt, doordat windows enorm veel 3de partij-software kent, kàn het systeem onstabiel worden...
                          Licht is altijd zwaar.

Comment

• dubaifrank
                            • Sep 2008
                            • 35

[QUOTE=.......
                            Sterker nog, bij een Hog3 draaien de effecten zolang ze in de programmer zitten in de console, en pas bij updaten/mergen/recorden vanaf een DP....

..[/QUOTE]

weet niet waar jij die wijsheid vandaan haalt, maar een hog III of elk andere Hog III software gebasseerde software worden Alle maar dan ook ALLE calculaties door de DP2000/8000, widgets of superwidgets uit gevoerd en is er dus NOOIT dat de console zelf wordt gedaan!!!

grt uit dubai!!
                            Frank Schotman
                            AED Distribution

Comment

• JeroenVDV
                              • Mar 2004
                              • 963

Originally posted by dubaifrank
                              weet niet waar jij die wijsheid vandaan haalt, maar een hog III of elk andere Hog III software gebasseerde software worden Alle maar dan ook ALLE calculaties door de DP2000/8000, widgets of superwidgets uit gevoerd en is er dus NOOIT dat de console zelf wordt gedaan!!!
                              Bekijk de load van je systeem maar eens als je een zwaar effect in de programmer hebt (4 lijnen led bijvoorbeeld), en zodra je het record in een cue met een DP in het netwerk. Cue afspelen geeft vrijwel geen load op het systeem, zwaar effect in programmer geeft ineens flinke load.

Daarnaast, hoe kom jij erbij dat een Widget / Superwidget berekeningen doet? Die doen niks meer dan USB > DMX communicatie via een simpel processortje dat tevens de beveiligde identificatie met de Hog software doet, niets meer en niets minder...?

Comment

• dubaifrank
                                • Sep 2008
                                • 35

Originally posted by JeroenVDV
                                Bekijk de load van je systeem maar eens als je een zwaar effect in de programmer hebt (4 lijnen led bijvoorbeeld), en zodra je het record in een cue met een DP in het netwerk. Cue afspelen geeft vrijwel geen load op het systeem, zwaar effect in programmer geeft ineens flinke load.

Daarnaast, hoe kom jij erbij dat een Widget / Superwidget berekeningen doet? Die doen niks meer dan USB > DMX communicatie via een simpel processortje dat tevens de beveiligde identificatie met de Hog software doet, niets meer en niets minder...?
                                Hoe ik erbij kom....... omdat ik bijna 6 jaar voor flyingpig systems / high end systems heb gewerkt als Hog III support en geloof me ALLE CALCULATIES worden gedaan door DP's of widgets

rest my case!!
                                Frank Schotman
                                AED Distribution

Comment

Working...