dmx problemen, goede raad + oplossing aub!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Noobie
    • Dec 2007
    • 223

Originally posted by Vekin
    [FONT=Verdana]Even nagevraagd, dmx splitter van elation.
    Voor de rest hebben we alle kabels eens doorgemeten; en hier hebben we toch wat verassend ontdekt:
    [/FONT][FONT=Verdana]2 x kabel waarbij pin 1 aan de behuizing raakt (ENKEL BIJ HET INPLUGGEN!)[/FONT]
    [FONT=Verdana]1 x kabel verkeerd aangesloten
    [/FONT]
    [FONT=Verdana]1 x kabel waar de draad beschadigd/los is in de plug. (gaf slecht signaal door)[/FONT]

[FONT=Verdana]Dit kan natuurlijk de reden zijn van de problemen, alhoewel het mij nog steeds niet verklaard waarom de moving heads vb soms resetten, en niet continu, de storing wordt dan toch ook niet continue doorgegeven??
    Waar draadje los is veronderstel ik toch dat hij niets doorgeeft (dit hebben we vroeger al eens gehad) en dan was het heel eenvoudig, want ofwel luisterden toestellen niet of ze deden continue raar. Door dan stukken te overbruggen en andere kabels te gebruiken heb je dit snel gevonden, maar dit hadden we hier dus niet.
    [/FONT]
    Als de bekabeling niet in orde is, kan de data veranderen en is het dus mogelijk dat je toevallig de code voor reset aan het verzenden bent.
    Als de data stoort, kun je niet meer met zekerheid zeggen wat er wel en niet aankomt. ook die losse pluggen kunnen voor rare effecten zorgen.( bij een head weet je natuurlijk niet wanneer deze wel en niet contact maakt)

DMX is een start code, met daarachter 512 byte's data, als je 1 byte mist, schuift je data dus door (v.b. adr 200 > 199 enz. ) en kunnen er rare dingen gebeuren.

Het is een symmetrisch signaal, als 1 kant (even) weg valt, kan je data wel eens geïnverteerd aankomen. Als dat net na het startframe gebeurd, weet je gewoon niet meer wat de data doet. Vergeet niet dat je afsluitweerstand de beide aders ook nog verbind, dus totaal onmogelijk om te voorspellen wat er gebeurd. Bij een andere kabellengte zal het misschien weer anders zijn.

Waarschijnlijk zijn de kabels 100% de reden dat het niet werkt.

Problemen met heads op aggregaten heb ik nog nooit gehad, de besturing werkt immers met 5/12/36 V dit gaat ook bij 200V nog wel uit de voeding komen.

(overigens gebruik ik eigenlijk nooit afsluitweerstanden of 110 Ohm kabel, gewoon normale twisted mic kabel en het gaat tot nu toe altijd goed.. lucky me . Of is toch de frequentie van dmx gewoon niet hoog genoeg om problemen te geven )

Comment

• chippie
      • Jul 2006
      • 528

Nu niet voor dit of voor dat maar als je de kabels zelf maakt met Neutrix connectoren zet ik op elke connector aan de witte, rode en massa een krimpkous of rubberkousje. Elke kabel gaat dan ook nog eens door de DMX tester van Showtec. Dat ding is zijn geld waard. Zowel RX als TX kun je controleren.
      IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Originally posted by geenstijl21
        Wat ik altijd dacht:

Een splitter: Galvanische scheiding, die verdeeld het signaal (Geen versterking)
        Een booster: Versterkt het dmx signaal, waardoor je een langere lengte kabel kan gebruiken.

Of heb ik het fout...?
        Niet helemaal, sommige splitters (ik bedoel echt splitter) zoals de oude types van MA hebben iets als een ingebouwde equalizer om het verlies (als gevolg van lange kabels en of slechte kabels) van de hogere frequenties in het signaal te kunnen compenseren.

Maar ik vind ook dat je zeker met grotere installaties, met meerdere splitters moet werken. Maakt het fout zoeken als er iets mis gaat ook veel makkelijker. Let wel op dat de meeste splitters geisoleerde uitgangen hebben (tov netaarde) maar geen geisoleerde ingangen.
        Ik begin daarom dus vanaf de console met een splitter, daarna met een kabel naar het podium (en eventueel andere plekken) en op het podium plaats ik nogmaals een splitter waaruit ik dan naar de verschillende andere apparaten ga, dit maakt de bedrading ook een stuk makkelijker. Dus 1 lijn voor de achter truss, een lijn voor linksvoor, een lijn voor rechtsvoor en vaak 1 uitgang voor de rookmachine. Als je dan nog steeds erg veel in een groep hebt zou ik dat nogmaals splitten.
        Goedkope splitters werken over het algemeen goed, ik weet wel dat je de opgegeven isolatie spanningen van vooral de cheapo apparaten met een korreltje zout moet nemen, maar daar heb je in de praktijk normaal geen last van, je moet toch alles goed aarden!
        Last edited by DJ Antoon; 02-10-09, 10:30.

Comment

• remco_k
          • Sep 2002
          • 325

[FONT=Verdana]Even nagevraagd, dmx splitter van elation.[/FONT]
          [FONT=Verdana]Voor de rest hebben we alle kabels eens doorgemeten; en hier hebben we toch wat verassend ontdekt: [/FONT]
          [FONT=Verdana]2 x kabel waarbij pin 1 aan de behuizing raakt (ENKEL BIJ HET INPLUGGEN!)[/FONT]
          [FONT=Verdana]1 x kabel verkeerd aangesloten [/FONT]

[FONT=Verdana]1 x kabel waar de draad beschadigd/los is in de plug. (gaf slecht signaal door)[/FONT]

[FONT=Verdana]Dit kan natuurlijk de reden zijn van de problemen, alhoewel het mij nog steeds niet verklaard waarom de moving heads vb soms resetten, en niet continu, de storing wordt dan toch ook niet continue doorgegeven?? [/FONT]
          [FONT=Verdana]Waar draadje los is veronderstel ik toch dat hij niets doorgeeft (dit hebben we vroeger al eens gehad) en dan was het heel eenvoudig, want ofwel luisterden toestellen niet of ze deden continue raar. Door dan stukken te overbruggen en andere kabels te gebruiken heb je dit snel gevonden, maar dit hadden we hier dus niet.[/FONT]

Als een koperdraadje los tegen de connectie aanligt (waar hij aanvast gesoldeerd had moeten zitten), dan maakt deze wel óf geen contact (onder ideale omstandigheden). Echter, je zit verre van in ideale omstandigheden. Alles beweegd en slingerd heen en weer en mocht je dat uit kunnen sluiten, dan heb je nog last van het geluid wat de boel fijn laat trillen. Genoeg om zo'n twijfelend contactje met hoge snelheid wisselend wel of niet contact te laten maken. Dát (op zijn beurt), zorgt voor de grootst denkbare problemen en mag je blij zijn dat er uberhaupt nog iets gewerkt heeft op je DMX lijn.

Verder kan ik niet genoeg onderstrepen hoe belangrijk het afsluiten van elke DMX lijn is. Onder normale omstandigheden (goede kabels en connecties en niet al te lange lijnen) kan het prima zonder terminator maar zodra je ergens een technisch probleempje hebt, kan zo'n terminator onder bepaalde omstandigheden zelfs een tijdje de boel redden waar het zonder terminator totaal niet meer had gewerkt.
          Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
          Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• Vekin
            • Jun 2009
            • 33

Denk dat we inderdaad wat stoppen gaan bestellen, en mss n splittertje meer gebruiken in het vervolg.
            Wat betreft die xlr's, hoe testen jullie al jullie kabels, kabel kan steeds stuk gaan, maar je kan toch moeilijk voor elke klus alle kabels door de tester halen?
            Last edited by Vekin; 02-10-09, 11:58.

Comment

• axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

Als ik hier sommige postings lees, is er blijkbaar een DMX variant op de markt waar ik nog niks vanaf wist. Altijd leuk om te leren
              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• remco_k
                • Sep 2002
                • 325

Originally posted by axs
                Als ik hier sommige postings lees, is er blijkbaar een DMX variant op de markt waar ik nog niks vanaf wist. Altijd leuk om te leren
                Welke posting bedoel jij dan?

Denk dat we inderdaad wat stoppen gaan bestellen, en mss n splittertje meer gebruiken in het vervolg.
                Wat betreft die xlr's, hoe testen jullie al jullie kabels, kabel kan steeds stuk gaan, maar je kan toch moeilijk voor elke klus alle kabels door de tester halen?
                Een fatsoenlijk gemaakte kabel gaat niet zomaar spontaan stuk. Daar ben je vaak genoeg zelf bij, dus als je dan al aktie onderneemt (knip meteen de plug er helemaal af) dan kan je die kabel de volgende keer niet per ongeluk gebruiken.
                Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• Noobie
                  • Dec 2007
                  • 223

Originally posted by DJ Antoon
                  Niet helemaal, sommige splitters (ik bedoel echt splitter) zoals de oude types van MA hebben iets als een ingebouwde equalizer om het verlies (als gevolg van lange kabels en of slechte kabels) van de hogere frequenties in het signaal te kunnen compenseren.
                  Als een kabel een limiet is voor een frequentie, hoe wou je dat dan voor een digitaal signaal elektronisch compenseren? Zeer benieuwd naar de oplossing.

Hoe wou het verlies over kabels gaan meten anders dan bij de bron? Weet je nog steeds niet wat er aan het eind van kabel gebeurd.

Originally posted by axs
                  Ben ook zeer benieuwd waar je die nieuwe variant gevonden hebt

Comment

Working...