Stukje geschiedenis: conventionele PAR en HPL PAR

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

Stukje geschiedenis: conventionele PAR en HPL PAR

Beste medeforummers,

Voor een opdracht van school wil ik graag de (voor)geschiedenis van de bovengenoemde varianten van de PAR hebben. Belichtershandboek van Hugo van Uum had hier geen info over, Light Fantastic was al uitgeleend en de andere boeken in de bieb boden ook geen uitkomst. Ook via de zoekfunctie van dit forum en Google heb ik geen info hierover kunnen vinden.

Weten jullie waar ik de geschiedenis kan vinden? Of weet iemand zelf iets hierover te vertellen? Graag wel zeker weten, want staat een beetje slordig als ik op de presentatie met onjuiste info aan kom zetten...

Hartelijk dank!
  • tuurKE
    • Jan 2005
    • 252

Ik weet wel dat Thomas de eerste "hedendaagse" par maakte. Je kan mss eens een mailtje doen naar deze firma. Zij kunnen je zeker meer vertellen, hoop ik.

btw, laat je ons meegenieten van je speurwerk? Zo een beetje geschiedenis is altijd leuk.

greetz Tuur
    Maar wij hebben.......
    .......chamsys!!

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

Ik neig er erg naar om te denken dat je een verkeerde term gebruikt of een hele onbekende. Naar mijn mening bedoel je een S4 par of de hier op het forum zo vaak genoemde kopiën daarvan. Daar zit een HPL lamp in.

Dus dat wordt eens kijken bij ETC op de site denk ik.

Oh ja, zoals vaker verteld, we maken hier niet je huiswerk, dat zou jij toch moeten weten.
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3148

Kokkie: uiteraard weet ik dat hier geen huiswerk voorgekauwd wordt, daar vraag ik ook niet om. Ik heb gedaan wat ik kon om geschiedenis op te zoeken en zonder resultaat, dus dan pas raadpleeg ik jullie voor bronnen. Wat ik hier uit verkrijg gebruik ook als bronnen voor de presentatie. Heb ik in dit topic ooit gevraagd de complete presentatie voor mij te maken?

De docent belichting heeft niet gezegd dat hij met de HPL PAR de Source Four bedoelt. Desalwelteplus zal ik er wel een stukje aan wijden en het eerste mailtje is vanmiddag al naar het ETC hoofdkwartier verstuurd. Daarentegen zijn er ook losse lampjes en reflectoren te koop voor in een standaard PAR64-behuizing, daar doelde ik vooral op met de kreet HPL PAR. Het lampje zelf is verschilt toch niet veel van een willekeurig andere halogeengloeilamp? Maar waar/bij wie is het idee ontstaan om in zo'n PAR-armatuur ineens een losse lamp en reflector te steken, in plaats van de tot dan toe altijd gebruikelijke conventionele persglaslamp?

Resultaten zal ik t.z.t. wel posten. Verwacht er niet te veel van, het verslag mag maar een pagina of 4 zijn.

Comment

• CoenCo
          • Feb 2005
          • 230

Weet je zeker dat je niet de raylight bedoelt??
          Dat is idd een losse reflector voor parren met daarin een halogeenlampje (bijv. phillips 7389ph A1/244)
          Grootste voordeel is een flinke gewichtsbesparing, en met een 500W raylight heb je meer licht dan met een 500Wvolglas.

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

Originally posted by CoenCo
            Weet je zeker dat je niet de raylight bedoelt??
            Dat is idd een losse reflector voor parren met daarin een halogeenlampje (bijv. phillips 7389ph A1/244)
            Ik kreeg de indruk dat daar ook de hpl par voor werd gebruikt?

Comment

• CoenCo
              • Feb 2005
              • 230

nope.. raylight is gewoon een halogeenlampje

HPL is een heel ander verhaal. ETC was naar mijn weten de eerste die HPL gebruikte in de S4 reeks. Daarna massaal gekloond door vele anderen.

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3148

Oke bedankt, weer een stapje verder!

Comment

• DeMennooos
                  • Aug 2000
                  • 1416

Staat wat info op over licht, alleen is de info vanaf de 19e eeuw onder constructie...
                  Misschien als je hun een mailtje stuurt dat zij je verder kunnen helpen.
                  Greetz,

DeMennooos

Stagehands are the infantry of show business

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3148

Om hier nog even op terug te komen...

Vandaag waren de presentaties en heb ik ons verslag ingeleverd. Hieronder is het stukje over de geschiedenis. Ook heb ik met wat rondmailen een prachtig PDF-bestand gekregen van ETC over het ontwerpproces van de Source Four serie.

[FONT=Arial]De geschiedenis van de PAR[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Rond 1940 werd de PAR-lamp voor het eerst in gebruik genomen. Hoewel er wat dicussie in verband met zijn schepper is, wordt de uitvinding van [/FONT][FONT=Times New Roman]Dick Thayer [/FONT][FONT=Times New Roman]over het algemeen als “de ware” beschouwd. Enkele historische afbeeldingen uit 1937 tonen Thayer met prototypes van zijn lamp. Deze prototypes waren gemaakt van "Pyrex" vlabekers, die hij in een plaatselijke ijzerwinkel had gekocht. De eerste PAR-lampen werden voor het eerst gebruikt in auto’s, tractoren en treinen. Deze lamp werd dan ook eerst een “Sealed Beam Headlight” (vrij vertaald: koplamp met een vaste stralenbundel) genoemd, de naam PAR kwam pas later.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Onderzoek heeft ook een vroege octrooitekening onthuld van een lamp met vaste bundel. Dit patent is gedateerd op 21 februari 1939. Deze tekening is ondertekend door Daniel K. Wright, uitvinder. De lamp op de tekening toont erg veel gelijkenis met de vormgeving van de PAR zoals wij die nu kennen. Kort na dit patent werd de lamp van Wright in productie genomen en ook gebruikt voor diverse koplampen. Uit dit ontwerp werd vervolgens ook de PAR64-lamp ontwikkeld. De naam PAR staat voor "Parabolic Aluminized Reflector" verwijst, "Parabolische Gealuminiseerde Reflector”, een beschrijving van de reflector.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]I[/FONT][FONT=Times New Roman]n de jaren ’60 werd Ronald Altman gevraagd een behuizing te ontwikkelen voor de reeds bestaande PAR-lamp ter ere van een concert van de Rolling Stones. Samen met Bill McManus en de Australische lichtontwerper Chip Monck ontwikkelde hij de PAR-can. Vrijwel direct werd het ontwerp ook gefabriceerd door Ronalds familiebedrijf Altman Lighting Incorporated. Het enige nadeel van dit armatuur was het gewicht, aangezien het geheel uit staal is vervaardigd.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Par in 1976 ontwikkelde James Thomas Engineering het eerste lichtgewicht armatuur van aluminium. Indertijd was dit een grote vooruitgang, aangezien in die tijd pas de mogelijkheden van aluminium werden onderzocht. Ook de truss, zoals wij het nu kennen, werd in deze tijd ontwikkeld. Vanuit het model van Thomas werd een reeks van verschillende maten ontwikkeld, van PAR16 tot PAR64. Het getal staat voor een verhouding tot de diameter van de lamp, deel dit getal door 8 om de diameter van de lamp in inches te krijgen. [/FONT]

[FONT=Arial]De ontwikkeling van de HPL PAR[/FONT]

[FONT=Times New Roman]In 1990 werd begonnen met de ontwikkeling van de HPL PAR. Het idee kwam van David Cunningham tijdens een discussie met Wally Russell, directeur van Strand Lighting. Hij werd gedreven door de gedachte het oude ontwerp sterk te verbeteren. Zijn belangrijkste beweegredenen hiervoor waren als volgt:[/FONT]
                    [FONT=Symbol]· [/FONT][FONT=Times New Roman]Ten eerste gebruikt de PAR64 1000 Watt. Hij zocht dus een manier om minder stroom te gebruiken om dezelfde lichtopbrengst te behalen. Dit zou niet alleen schelen in elektriciteitskosten, maar ook in warmte waardoor energie verloren gaat. [/FONT]
                    [FONT=Symbol]· [/FONT][FONT=Times New Roman]Ten tweede wilde hij een universele lamp maken. Met de oude PAR-cans had je in feite meerdere lampen nodig om verschillende openingshoeken te verkrijgen (Very Wide Flood, Wide Flood, Medium Flood, Narrow Spot, Very Narrow Spot). Cunnigham wilde een PAR ontwikkelen, waarbij alleen de lens verwisseld hoefde te worden als een andere openingshoek gewenst werd.[/FONT]
                    [FONT=Symbol]· [/FONT][FONT=Times New Roman]Ten derde was Cunningham er van overtuigd dat het goedkoper was een losse lamp te moeten verwisselen, in plaats van iedere keer een lens weg te gooien die prima in orde was, enkel omdat de lamp zelf defect was.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Drie jaar en drie miljoen dollar later waren de ontwerpen van Cunninghams bedrijf Entertec uiteindelijk voltooid. De Source Four PAR was geboren. Nadat de tekeningen van het armatuur werden neegelegd bij de kleine onbekende fabrikant ETC, rolden de eerste exemplaren van de lopende band in 1992 en ze sloegen in als een bom. Hoewel de eerste prototypes van de bijbehorende lamp bij General Electric werden gemaakt, kwamen door commerciële redenen de eerste grote oplagen bij Sylvania vandaan. Deze lamp gebruikt 750 Watt en bleek zelfs een hogere lichtopbrengst en kleurtemperatuur te hebben dan traditionele PARren van 1000 Watt.[/FONT]
                    Veel plezier ermee.
                    Last edited by jurjen_barel; 19-04-06, 16:12.

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

Jurjen,

Hoe werd dit stukje huiswerk/vlijt beloond?
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3148

Resultaten in de vorm van cijfers moeten nog binnen komen. Vandaag hadden we de presentatie en hebben we het verslag ingeleverd. De docent Belichting en twee 4de jaars studenten die erbij zaten hebben aantekeningen gemaakt tijdens de presentaties. Het verslag is nog niet ingekeken.

Kortom: komt nog.

Comment

• kokkie
                          • Nov 2003
                          • 1166

Originally posted by moderator
                          Jurjen,

Hoe werd dit stukje huiswerk/vlijt beloond?
                          Niet al te best hoop ik, aangezien de vertaling van een stukje engels nogal de wensen overlaat.

[FONT=Times New Roman]“Sealed Beam Headlight” (vrij vertaald: koplamp met een vaste stralenbundel)[/FONT]

[FONT=Verdana]Erg vrij vertaalt zullen we maar zeggen, want "beam sealed light" betekent gewoon "persglaslamp" en volgens mij is dat toch bijna het hoofdonderwerp van de opdracht. En dan doet Jurjen die irritante "ik weet het allemaal" knipoog smiley zelf maar.[/FONT]
                          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5946

@kokkie: nieuwsgierigheid naar de waardering werd niet voor niets gewekt.

Niet gras gaan maaien voordat je weet of het doorgroeit he....tis nog voorjaar
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Carl
                              • Nov 2000
                              • 907

Nou, persoonlijk vind ik de vertaling van "sealed beam" in "vaste bundel" toch wel wat nauwkeuriger dan naar de glassoort te verwijzen.
                              Dat alle? PAR lampen van persglas zijn doet niet zo terzake in de vertaling van de woorden lijkt me.
                              Maar zoals ik al schreef, dit is mijn persoonlijke mening, voel je niet aangevallen ofzo!
                              Overigens heb ik vorige week een Behringer UP1000 (S4 namaaksel) gekocht om eens te proberen, en dat viel niet tegen. Goeie bundels, duidelijk verschil tussen de lenzen, handige lensdraaier, lamp eenvoudig te wisselen, mooi ding om te zien.
                              Natuurlijk ook wat nadelen: de lens rammelt, zit erg los in de houder, het ding is zwaar, en de lamp trilt gemakkelijk uit de voet. Druk je zó weer vast, maar toch.

Comment

Working...