Stukje geschiedenis: conventionele PAR en HPL PAR

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

Originally posted by moderator
    edit:
    Inhoudelijk, wat kokkie ook al aangaf, het hele reflector principe is onderbelicht, keuze voor verschillende lampvermogens (75-1000W) wordt niet of nauwelijks samengevat, kortom: het werkje is op diverse zo incomleet dat het geen samenvatting kan worden genoemd.
    Dat je niet alles kunt en wenst te behandelen in een samenvatting is iets anders dan zaken niet benoemen.
    Daarom is het ook een stukje geschiedenis, dus een tijdlijn wanneer welke 'uitvinding' op de markt kwam en waarom. De onderdelen van de PAR werden in een ander hoofdstuk van de presentatie/het verslag behandeld.

Verdiepingsvraag: Gebruiken we de conventionele par-armaturen nog uitsluitend uit financieel-economisch oogpunt of heeft het nog een cretieve oorsprong dat de veel belichtingsplannen nog gebruik maken van deze "oerlamp"?
    Deze vraag was ongeveer ook de eindvraag van onze opdracht. Antwoord is simpel: kan ik niet beantwoorden. Iedere lichttechnicus moet voor zichzelf de voor- en nadelen bepalen.

Mensen die al eens met beiden spots hebben gewerkt weten inmiddels dat er een aantal significante verschillen zijn. Zo heeft de conventionele PAR meer last van amberdrift, heeft de HPL een snellere reactietijd, verschillen de bundels/lichtvlekken en (zoals al gezegd) spelen de kosten een rol.

In een lichtontwerp kan amberdrift juist een speciale rol vervullen. Of gaan we liever voor snellere reactietijd? Dan eerder een HPL nemen. De Source Four heeft daarentegen toch wel weer meer last van leklicht, dat in tegenstelling tot de PAR met z'n longnose. Oke, er zijn barndoors voor de ETC, maar daarmee haal je lang niet alles weg.

Kortom: wil je gebruik maken van de nadelen? Wat weegt het zwaarst? Wat zijn de wensen? Dat kan ik niet zomaar voor je beantwoorden...

Verder: waren er andere studenten uit deze groep die een vergelijkbare opdracht kregen? Waar kwamen die mee op de proppen?
    Er waren 2 tweetallen met deze opdracht, waarin ik in een van de twee dus zat. Als het gaat om de geschiedenis, dan heeft mijn tweetal verreweg het meeste gevonden (het andere tweetal kwam niet op het idee om flink te gaan rondmailen voor informatie). De rest van het verhaaltje over de onderdelen van de armaturen en de vergelijking kwam wel op hetzelfde neer. Daarbij hebben we de onderdelen van een PAR aan het begin van het jaar ook al uitgebreid in de les behandeld, dus hebben we dat onderdeel in sneltreinvaart in het verhaal verweven.

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5946

en dan tot slot de hamvraag: hoe was de waardering?
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

Meneerrrrr, heeft deze lamp ook last van amberdrift ? Dat kan namelijk voortkomen uit een moeilijke jeugd, en bepaalde faalangst-perikelen...

HELLLOOOOOO !!!!! Ik weer hier; mag het allemaal een beetje menselijker ? Dit soort uitspraken vind ik prima als ik in een geflipte kapperszaak zit waar ik met een cappuchino uit een roze mok aan het delibireren ben over mijn nieuwe permanentje.. Kom op zeg; keep it rock & roll !

Creeeren ze daar watjes die later kleurentherapie gaan geven aan mensen met een burn-out, of worden er vakkundige belichters opgeleid ????

Wist je dat er naast Amberdrift, nog veel meer aandoeningen zijn ?...
        Terquasehonger, Roodkoorts, Lilakriebel, Blauwkramp en natuurlijk Oranjedip...

*** behoede deze bedrijfstak, die vroeger nog bestond uit liefhebbers...
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

Ik geloof dat het moment is gekomen.... AJB is te oud geworden voor deze bedrijfstak. gefeli!
          lekker belangrijk!

Comment

• tuurKE
            • Jan 2005
            • 252

eigelijk vind ik dit wel een leuk topic!!

Alleen jammer dat er sommige mensen zo boeiend commentaar geven.
            Als je dan commentaar geeft ZORG DAN DAT HET EEN MEERWAARDE AAN HET TOPIC GEEFT.
            Waar heb ik dit nog gelezen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

En anders zwijg je gewoon. Ok vertaling is niet wat het moet zijn, maar om daar over bezig te blijven.

mss kan de topicstarter het hele verslag ergens online zetten, kunnen we allemaal iets bijleren of....
            eens goed lachen en de zaak laten voor wat het is.

greetz Tuurke
            Maar wij hebben.......
            .......chamsys!!

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5946

Arvid, je bent nog de originele prentdruip vergeten...mag niet ontbreken in een theateropleiding!

ow, en met dank aan collega radar: kruislicht....is mooi verhaal voor tijdens een biertje!

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3148

Cijfers binnen (voor de mensen die er aan twijfelen of het geheel wel zo boeiend is geworden).
                Presentatie: 6,5
                Verslag: 7
                Gemiddelde (dus): een 6,75.

Weer tevreden?
                Met de docent heb ik nog gesproken over dit topic. Het ontbreken van de raylight PAR vond ie oninteressant. Hij vond het al heel wat dat er zoveel geschiedenis in stond, terwijl de eigenlijke opdracht over de eigenschappen van de Source Four PAR ging, ten op zichte van de traditionele PAR.
                Daarnaast stoorde hij zich waarschijnlijk totaal niet aan de vertaling, want hij heeft er geen opmerking over gemaakt.

Volgens Ralph diskwalificeerde de bovengenoemde man zich als docent door deze cijfers te geven. Mijns inziens is dat niet zo. Vooral uitspraken over mensen doen, die je totaal niet kent en terwijl je maar voor de helft een goed beeld hebt van de opdracht. Scoor je punten mee! *steekt duim omhoog*

Comment

• axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

Originally posted by jurjen_barel
                  Cijfers binnen (voor de mensen die er aan twijfelen of het geheel wel zo boeiend is geworden).
                  Presentatie: 6,5
                  Verslag: 7
                  Gemiddelde (dus): een 6,75.

Weer tevreden?
                  Met de docent heb ik nog gesproken over dit topic. Het ontbreken van de raylight PAR vond ie oninteressant. Hij vond het al heel wat dat er zoveel geschiedenis in stond, terwijl de eigenlijke opdracht over de eigenschappen van de Source Four PAR ging, ten op zichte van de traditionele PAR.
                  Daarnaast stoorde hij zich waarschijnlijk totaal niet aan de vertaling, want hij heeft er geen opmerking over gemaakt.

Volgens Ralph diskwalificeerde de bovengenoemde man zich als docent door deze cijfers te geven. Mijns inziens is dat niet zo. Vooral uitspraken over mensen doen, die je totaal niet kent en terwijl je maar voor de helft een goed beeld hebt van de opdracht. Scoor je punten mee! *steekt duim omhoog*

conclusie: Proficiat, je moet advocaat worden, daar heb je terecht zulke punten voor gekregen!
                  Geeft je docent misschien recht?

Last edited by axs; 10-05-06, 15:16.
                  If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

Hoera!

Er is wederom bewezen dat al die Theater/AV opleidingen alleen in het leven zijn geroepen om belastinggeld te verspillen en pubers op een voetstuk te zetten om ze er na het behalen van het papiertje keihard vanaf te gooien.

Waarom gooien we van de evolutie ook niet een miljoen jaar weg en besluiten we gewoon dat de dinosaurus nooit bestaan heeft. Dan kunnen de leerlingen die volgend jaar deze opdracht krijgen gewoon zeggen dat de opvolger van de Par de VL500 is.
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

Jurjen, zalig zijn de simpelen van geest....

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat. Je hebt er immers een hoop tijd en aandacht aan besteed. Daarnaast heb je in dit onderwerp ook de nodige kritiek ontvangen op jouw werk.

Naar ik hoop zal met name de kritiek je in de toekomst scherp houden en gelet op het gewenste niveau van deze opleiding moet het voor jou een koud kunstje zijn om op eenvoudige wijze nog betere resultaten te behalen.
                      Al was het maar door de lat voor jou hoger te leggen dan de opleiding schijnbaar voor je doet.
                      Het werkveld stelt andere eisen aan opdrachten/basiskennis dan de opleiding die je volgt.

Ik blijf bij mijn eerder geplaatste reactie dat dit stukje werk niet met een voldoende kan worden gewaardeerd, zeker niet nu, met de wetenschap dat een docent het prima vindt dat een belangrijk deel onvermeld blijft.
                      Dat het niet uitgediept wordt lijkt mij evident aan de opdracht, onvermeld blijft in mijn ogen een vorm van onvolledigheid.

Hoop niet dat je de kritieken in dit onderwerp als negatief hebt ervaren. Ik kan, deze vrijheid neem ik in de wetenschap dat als hij te voorbarig blijkt ik hierin direkt zal worden gecorrigeerd, mede namens de andere kritische volgers je inzet zeer waarderen!
                      Last edited by moderator; 10-05-06, 20:16.

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Ik had als wijze HBO student met eigenwaarde mijn cijfers absoluut niet gepubliceerd... Allereerst is het een 6,75 (nog net voldoende), en sluit ik me vervolgens volledig bij ralph, kokkie en axs aan.

Maar kokkie; wat is een VL500 ??? Na het ontdekken van het wolfraam kwam toch de VL500D ???? Nooit geweten dat daar nog een stapje VL500 tussen zat... Toch maar eens die topopleiding gaan volgen...

Ff een interessante vraag; heb je ook al een dagje parretjes mogen stellen, filteren en tot een mooi geheel verwerken ? Da's dan wel weer interessant namelijk !
                        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                        ------------------------------------------------
                        Arvid Buit
                        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• kokkie
                          • Nov 2003
                          • 1166

Originally posted by AJB
                          Maar kokkie; wat is een VL500 ??? Na het ontdekken van het wolfraam kwam toch de VL500D ????
                          Sinds wanneer denken we bij een VL5 en (vind ik) dus ook bij een VL500 eerst aan een Arc lamp voordat we aan tungsten denken?
                          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3148

Originally posted by AJB
                            Ff een interessante vraag; heb je ook al een dagje parretjes mogen stellen, filteren en tot een mooi geheel verwerken ? Da's dan wel weer interessant namelijk !
                            Als ik mij goed herinner, hebben we in blok 2 inderdaad met parren 'gespeeld'. Vandaag iig practicum "totaaltjes stellen" gehad. Ene groep met PC's, de andere met Source Four profielen. Door tijdsgebrek kwamen we er niet meer aan toe om de groepen nog om te wisselen (rooster werd overhoop gehaald door presentaties van maquettes voor Tekenen, normaal hebben we wel genoeg tijd).

Dus mocht je twijfelen: ja, we krijgen inderdaad een heleboel theorie, maar ook minstens net zo veel praktijk. Ik krijg toch het idee dat de theorie erachter onderschat wordt. Leuk dat je een lichtplan kan maken en inhangen, maar als je niet weet wat je in je handen hebt schiet het zeker niet op. Hierboven wordt net ook de fout gemaakt met een VL500, dat wordt nou net bedoeld met theorie.

Daarnaast... Ooit aan gedacht dat mensen het ook interessant zouden vinden om een beetje de geschiedenisboeken door te nemen?

Totdat mensen hier beter inzicht krijgen in wat voor lessen er worden gegeven (en met eindeloos typen komt dat kennelijk niet), lijkt het me niet nuttig om hier nog verder op in te gaan.

Comment

• axs
                              Moderator
                              • Jun 2002
                              • 2687

Originally posted by jurjen_barel
                              Als ik mij goed herinner, hebben we in blok 2 inderdaad met parren 'gespeeld'. Vandaag iig practicum "totaaltjes stellen" gehad. Ene groep met PC's, de andere met Source Four profielen. Door tijdsgebrek kwamen we er niet meer aan toe om de groepen nog om te wisselen (rooster werd overhoop gehaald door presentaties van maquettes voor Tekenen, normaal hebben we wel genoeg tijd).
                              .
                              Tijdgebrek... dan slaan we de basis maar ff over... yep!
                              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Harmen
                                • Sep 2003
                                • 379

wilde gok, arvid was cynisch?

jurjen, ik snap dat jij niets hebt aan opmerkingen over jouw opleiding, immers jij maakt het beleid niet, in het gunstigste geval geef jij deze url door aan degene die dat wel doen..
                                het is echter wel jouw verantwoordelijkheid om te besluiten hoe je omgaat met opdrachten, kennis en het vergaren daarvan..
                                Last edited by Harmen; 10-05-06, 23:00.

Comment

Working...