Nieuwe DMX sturing

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Max
    • Feb 2003
    • 680

Nieuwe DMX sturing

Sinds vorige maand beschikken we over vier stuks GLP Ypoc Moving Heads. Hiervoor hadden we en acht-tal JB Winner scans met twee stuks Scanmaster en dit werkte prima, maar omdat we het wat professioneler willen gaan aanpakken hebben we deze scans vervangen door een viertal Moving heads.

Nu is het zo, dat we bij deze moving heads ook graag een mooie bijpassende sturing willen kopen omdat het besturen dmv een Scanmaster niet echt lekker werkt omdat de Moving heads 14 kanalen hebben en we anders steeds moeten switchen van A naar B (een scanmaster heeft maar 8 faders!)

Het enige wat op de sturing moet komen zijn de Moving heads (dit zullen er in de meeste gevallen 2, 4 of maximaal 8 stuks zijn) en een tweetal (maximaal 4) DMX Stroboscopen. Dit omdat we de Par sets aansturen door middel van de bekende Showtec Lite-4's en Lite-8's omdat deze lekker makkelijk in gebruik zijn en dus ook erg handig voor onze verhuur doeleinden.

Onder dit motto zijn we dus ook op zoek naar een goede, degelijke sturing die niet moeilijk in gebruik is!

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
  • daantje
    • Aug 2004
    • 265

is het voor live/bandjes werk? of disco's?
    is wel ff belangrijk om te weten.
    maar voor disco's is de lightjockey van martin wel handig. weinig omkijken naar.
    grtz daniƫl
    can you feel the light [:)]

Comment

• Max
      • Feb 2003
      • 680

Het is voor allround gebruik, maar met name Disco.

Lightjockey van Martin is leuk, maar valt ver buiten het budget, het programma is zelf al enorm duur en daar komen de kosten van een Laptop nog eens bij!

Comment

• dj_lucv
        • Aug 2001
        • 616

Een Freaky van Martin misschien? Die zijn redelijk betaalbaar in vergelijking tot een lightjockey met laptop.

Comment

• LJ Chris
          • Jul 2002
          • 477

citaat:Geplaatst door dj_lucv

Een Freaky van Martin misschien? Die zijn redelijk betaalbaar in vergelijking tot een lightjockey met laptop.
          Koop dan een botex scancommander. Veel goedkoper!
          Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• stekelvarke
            • Dec 2004
            • 1062

http://www.botex.com/3/dc1216.html , ik denk dat het deze is die je bedoelt?
            Dat is nu net degene(nuja een kopie) waar hij vanaf wilt.
            exit night into LIGHT

Comment

• Drive inn tnt
              • Sep 2003
              • 1082

Martin freekie is wel makkelijk om heads mee aan te sturen. Zowieso iets met een joystick of trackbal.
              Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• LichtNichtje
                • Nov 2004
                • 220

Chamsys pc met entec dongle: rond de 55 - 60 euro en met goeie software (uit ervaring :d)
                Maar je moet er wel de "tikken" van de dongle bijnemen.

Af en toe loopt deze vast en moet je chamsys software opstarten nadat je de usb dongle uitgetrokken hebt.

Ook heeft deze dongle de neiging om bijvoorbeeld wanneer je de shutter dicht hebt van een moving head. Deze shutter heel even terug open en dicht te doen.

Dus voor echt live werk is deze dongle niet echt geschikt...
                Voor disco is dat niet zooo erg en zullen de mensen in de zaal meestal wel niet eens merken...

Comment

• Max
                  • Feb 2003
                  • 680

Aan een sturing die steeds vastloopt heb ik niets.

Mijn voorkeur gaat gewoon uit naar een goede dmx tafel.
                  Liefst rond de 750 euro of vraag ik dan teveel van het goede?

Comment

• johan L.
                    • May 2001
                    • 384

ik werk zelf met de enttec dongle en freestyler en heb nergens problemen mee,

Freestyler is freeware software. www.freestylerdmx.be

en werkt met deze dongles:
                    AVR dmx dongle
                    Cinetix
                    Dmx4All
                    Dworkin
                    Elektuur LptDMX
                    Enttec open dmx
                    Enttec Pro
                    JPK USB & RS232 interfaces
                    Kristof Nys 64
                    Lpr2dmx
                    Manolator
                    Milford instruments
                    Minidmx
                    Monacor 60/120
                    OkiDMX
                    Parzic
                    Peperoni light Rodin 1 & 2
                    Sunlite
                    USB-DMX 512
                    USBDMX.com
                    Velleman K8062 en nog een paar meer.

Over de dmx problemen met het enttec kastje, er schijnen een aantal probelemen te zijn als je een usb hub gebruikt er is hiervoor een mod te vinden bij http://members.optusnet.com.au/%7Erowanmac/opendmx.html

het is even zoeken

Johnny Wester of CPOINT Lighting (06/05/05)
                    has come up with this fix for the widget which might cause it
                    to lock up locking up after a while of use, typically
                    it takes some time before this happens...

'Some hubs and host controllers appear to be extremely sensitive to noise. A
                    glitch on the USB lines can causes the device to hang. This problem can be
                    fixed by adding two 47pF capacitors to ground on the USB DP and DM lines.
                    These should be located between the 27ohm series resistors and the hub.'

Net deed ie het nog.

Comment

• Peter Vanhove
                      • Jun 2002
                      • 347

Wij als Enttec importeur hebben nog maar heel weinig melding gekregen van vastlopende systemen. De keren dat er al eens iets gebeurde lag dit voor 99,99% aan de PC en/of de software, maar niet aan de interfaces. Vergeet niet dat de meeste programmas freeware zijn, en Enttec niet verantwoordellijk kan geacht worden voor het al dan niet goed werken van software die ze niet eens zelf hebben geschreven.
                      Gebruik de PC die je voor je lichtsturing gebruikt enkel daarvoor, ga hem niet vervuilen met programma's die niks met het lichtsturen te maken hebben.
                      Installeer een verse windows XP, installeer de drivers voor de dongles, installeer uw lichtstuursoftware en installeer verder niets, je zal merken dat op deze manier geen problemen voorkomen.
                      We hebben zelfs theaters die onze dongles gebruiken voor echt professioneel werk, zij hebben ook nooit problemen, zolang je je PC maar niet vervuilt met allerhande troep.
                      Wij hebben weet van de modificatie aan de Open USB Dongle, ook bij Enttec weten ze hiervan, ze gaan deze modificatie echter niet standaard implementeren. Eigelijk is dit ook een onnodige modificatie die er enkel is om bij slecht onderhouden PC's en veel no budget hubs (die door weet ik welk probleem hun connectie kort verliezen) het probleem te omzeilen. Doe zoals ik al zei werk op een niet vervuilde PC en je zal hoogstwaarschijnlijk nooit een probleem ondervinden.
                      Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                      Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• Poelmans
                        • Feb 2004
                        • 806

citaat:Geplaatst door Peter Vanhove

Wij hebben weet van de modificatie aan de Open USB Dongle, ook bij Enttec weten ze hiervan, ze gaan deze modificatie echter niet standaard implementeren. Eigelijk is dit ook een onnodige modificatie die er enkel is om bij slecht onderhouden PC's en veel no budget hubs (die door weet ik welk probleem hun connectie kort verliezen) het probleem te omzeilen. Doe zoals ik al zei werk op een niet vervuilde PC en je zal hoogstwaarschijnlijk nooit een probleem ondervinden.
                        Mja idd, je connectie tussen dongle en PC valt een fractie van een seconde weg soms... Ik heb hier ook niet op elke PC of in elke situatie last van...

Als voorbeeld:
                        Waar lichtnichtje het over heeft was een serieus lange DMX lijn, 4 movingheads op dezelfde kring, laptop van de sturing mee op de lijn van het geluid (en een laptop waarvan we weten dat die problemen geeft, en das nog wel ne acer :s), heel veel andere zooi zoals blad-blazers voor in de tuin die van de act waren, en met in een andere zaal van de grenslandhallen een lezing met volledige PA en licht, en in nog ne andere zaal de mensen van flashlight die aan het programmeren waren
                        Verre van ideaal dus

In een klein parochiezaalken waar ge heel uitzonderlijk 4 MH's moogt hangen en ge de stroom werkelijk gescheiden houd is me dit nog niet gebeurd... Behalve de 'tik' in de beweging dan af en toe... (alhoewel... ook niet altijd zelfs)

Nu, die hele discutie ga ik ff achterwege laten. Enttec is een low budget oplossing, en you get what you pay for: soms gaat het goed, soms niet... Hiermee zeg ik niet dat het een bagger ding is (ik ben heel tevreden over mijn dongle). Ook is een laptop volledig formateren om lampjes te sturen voor een drive inn geen optie... Ze moeten hun facturen nog op diezelfde PC maken

Een professionelere oplossing voor chamsys magicq is een artnet naar DMX converter. Je kan er al rond de 200 a 300 euro kopen (ook van enttec!). De software is gratis, en is een kast van software, die ook in hun consoles van 12000 euro zit! de mogelijkheden zijn legio, alleen ga je op een schermpje moeten klikken met je muis...
                        Je kan dan achteraf eventueel nog een PC wing kopen, wil je eenmaal van dat overmatig geklik af zijn, maar die dingen zijn wel duur... Er komt wel een goedkopere PC wing aan begin 2006. huidige PC wing heeft wel 2 universes ingebouwd, dus vergelijk dat met een fingers: dan is die fingers + LJ opeens ook duurder...

In ieder geval: martin lightjockey is een pak duurder voor veel minder terug te krijgen. Ik heb me reeds suf geergerd aan dit programma als het programmeren vooruit moet gaan.

Comment

• Peter Vanhove
                          • Jun 2002
                          • 347

Klopt allemaal wat Poelmans zegt.
                          Behalve die Artnet/DMX convertors van 200 euro, die wil ik graag nog tegenkomen.
                          De Enttec versie is 2x DMX in of uit, of zelfs 1x in EN 1x uit, dus in totaal 2x512 kanalen en die kost netto zo'n 499 euro ex btw.
                          Chamsys software in combinatie met deze artnet convertor geeft je inderdaad zoveel meer dan een Lightjockey pakket, daar heeft Poelmans ook terug gelijk in.
                          Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                          Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 806

Gho, kwestie van royaal langs een prijs te zitten

Comment

• Jasper-Lichtbron
                              • Jun 2001
                              • 2155

Enttec heeft een nieuwe versie van de dongle uit welke USB in en uit ondersteund en volgens mij is ook de gevoeligheid kwestie daarin opgelost. Hij is niet vreselijk veel duurder dan het oudere model, dus dat is zeker een optie.

Comment

Working...