Night of the Sixties

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

citaat:Geplaatst door Staaf

ACL = Air Craft Landing

Werden vroeger (misschien nu nog) gebruikt als landingslicht bij heli's en vliegtuigen
    MIS!

Als landingslicht worden die NIET gebruikt. Is ook wat dom, door het sterk gebundelde licht Ziet die piloot nog geen steek!
    Worden wel als bakens op de landingsbaan gebruikt.
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• axs
      Moderator
      • Jun 2002
      • 2687

citaat:Geplaatst door johan L.

citaat:Geplaatst door kokkie

Ach, wat kan jou het nou schelen, Hollandse groente na het eten.
      1: T neemt de alertheid en reactie snelheid weg,

Wat ik toch wel fijn vind is dat ik op mn collega kan vertrouwen onder of boven als ik bezig ben met bijvoorbeeld takels uit het dak trekken of het laten zakken van de truss.

2: bij een "andere" baan (bijvoorbeeld verkoop) wordt je gelijk op straat geschopt als je drinkt of drugs gebruikt onder werktijd,

Hoezo zou dat bij ons vakgebied dan wel mogen.
      De eerste die ik als crewchief betrap op gebruik van 'gras' of andere vreemde dingen kan bij mij onmiddellijk vertrekken!

Groot was ook mijn verbazing toen ik op een grote klus in Amsterdam 2 weken geleden een stoned operator achter een tafel vond!
      Ik kon met hem geen gesprek aanknopen en zijn show trok op NIKS!

Ik stoot hiermee misschien veel mensen tegen de borst, maar kan me geen reet schelen! Drugs (ja zelfs gelegaliseerde joints!) en alcohol blijf je met je poten van af als je een klus doet!
      Wat je in je privéleven doet kan me geen zak schelen, maar tijdens het werk: NO WAY!
      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• SpaceyDeeJ
        • Sep 2001
        • 876

Hoi,

kun je me uitleggen waarom er twee SGM's zijn gebruikt ?
        En dan ook nog wel een voor conventioneel en de ander voor Intel.

Ik snap het namelijk van geen kanten !

ps, verder erge leuke foto's. Ziet er goed uit. Alleen die sixbarren op de eerste foto. Hoe heb je ze boven en onder opgehangen en gesaved ?

ps2) Er is de laatste tijd een tendens om nogal eens mensen via deze fora direct aan te vallen of ergens van "beschuldigen". Hoe waar of onwaar de verkondigdheden misschien ook moge zijn, zou ik toch vriendelijk willen vragen om met zijn allen hiermee te stoppen. Het is oh zo makkelijk om mensen een stempel mee te geven. Mensen die zich vaak nog geen eens kunnen verweren.
        Daarbij, en dat heb ik nu eenmaal bij mijn opvoeding meegekregen, vind ik het een stuk netter staan, dat wanneer je een probleem met iemand hebt, het dit niet via het grote publiek uit te vechten, maar even prive te mailen. Ook al heb je misschien nog zo gelijk, het hoort gewoon niet, en zoiets veranderd nou eenmaal zo snel in een welles nietus spelletje. En daar zit niemand op te wachten.

ps3) Wel kan ik me compleet vinden in eerder gemaakte opmerking : Tijdens een productie GEEN alcohol of drugs in welke vorm dan ook. Naast het niet kunnen vertrouwen van je collega die op dat moment "onder invloed" is, moet men even aan wat anders denken.
        Stel dat iemand die genuttigd heeft onder werktijd, schade maakt. Er zal geen verzekering zijn, die dat dan dekt.
        Voor de wet mag je misschien nog rijden met een promilage van 0.05, lees je verzekerings papieren er nog maar eens op na, en ontdek dat zelfs 0,0001 niet geaccepteerd word.

Zo, nu weer terug naar het onderwerp. Een lichtshow waar de een wel en de ander niet koud van wordt.
        Mooie foto's overigens, kun je me vertellen met welke camera je die gemaakt hebt ?
        cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• rubinioow
          • Dec 2003
          • 47

haha.. verbetersessie..

Comment

• Staaf
            • Feb 2003
            • 398

citaat:Geplaatst door axs

ACL = Air Craft Landing

Werden vroeger (misschien nu nog) gebruikt als landingslicht bij heli's en vliegtuigen
            MIS!

Als landingslicht worden die NIET gebruikt. Is ook wat dom, door het sterk gebundelde licht Ziet die piloot nog geen steek!
            Worden wel als bakens op de landingsbaan gebruikt.
            MIS!
            Ik heb me een beetje verkeerd uitgedrukt; deze lichten werden gebruikt om de hoogte van de vliegtuigen oa boven zee in te schatten. Aan het punt waarop de twee stralen (links en rechts van het vliegtuig) elkaar raken kan men ongeveer zien op welke hoogte het vliegtuig zich bevind. Het zou mijns insziens ook wel dom zijn om zulke gerichte stralen te gebruiken als baken. Zo is het mij indertijd alleszins verteld geweest[:I]
            Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• _Joop_
              • Dec 2002
              • 137

citaat:Geplaatst door SpaceyDeeJ

1. kun je me uitleggen waarom er twee SGM's zijn gebruikt ?

2. Hoe heb je ze boven en onder opgehangen en gesaved ?

3. Mooie foto's overigens, kun je me vertellen met welke camera je die gemaakt hebt ?
              1. Dit omdat je zo beter kunt werken. Voor de parren had ik namelijk bijna alle registers (24) nodig. Als hier ook nog kleuren gobos en shuttertijden bij moest gaan zetten, werd het allemaal erg behelpen. De mogelijkheid voor een tweede tafel was er, en leek dit dus de beste optie.

2. Boven heb ik ze met een G-klem in de truss gehangen, stevig aangedraaid en vast gezet met een safety. Onder heb ik ze aan elkaar gemaakt door middel van een safety. Wat de officiele manier hier voor is weet ik niet (-->Rinus?), maar deze manier leek me het makkelijkst en toch vrij degelijk. En het effect van de V mocht er zeer zeker zijn.

3. De foto's zijn gemaakt met een Canon A60, daarna geresized met photoshop.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

citaat:Geplaatst door _Joop_
                . met een G-klem in de truss gehangen, stevig aangedraaid en vast gezet met een safety.
                .. Onder heb ik ze aan elkaar gemaakt door middel van een safety.
                ... Wat de officiele manier hier voor is weet ik niet (-->Rinus?), maar deze manier leek me het makkelijkst en toch vrij degelijk.
                .... En het effect van de V mocht er zeer zeker zijn.
                Hallo Joop,
                . 'een G klem' = één G-klem neem ik aan.
                Dan heb je eigenlijk een dubbel probleem:
                een normale (3xhaaks-omgaande) G-klem (van platstaal~30x5mm) is geschikt tot ca. 17kg, met een verdubbelde Vf-voor-het-hijsen-en-heffen-boven-personen.
                De meeste 6-barPAR64's die ik ken zijn aardig wat zwaarder 24-30kg, behalve als je alleen maar met Ray-lights werkt.
                'uitdaging' 1 = het overbelasten van je enige G-klem.
                en daarnaast is zo'n G-klem OOIT bedacht om een last vertikaal mee op te hangen, en zeker niet onder allerlei afwijkende hoeken met de loodlijn.
                Nu hang je echter onder een forse hoek, en daarmee breng je een extra berg buigspanning aan in die G-klem, waardoor je
                'uitdaging 2' = hem nog meer overbelast. Enne met de M10-vleugebout probeert een 'beet' in je trussbuis te maken.
                Het is maar goed dat je die safety's gebruikt, want de Primaire Ophanging is in elk geval Onvoldoende.

Aan jou de vraag of jou safety's dan wel voldoende zijn:
                > Qua primaire sterkte van staalkabel en (meestal-sh*t-)musketon? Bij een mogelijke val van 30cm moet in de Engelse en Duitse regelgeving er een Veiligheisfactor = 50 (vijftig!!) in de safety zitten.
                > Qua aanslagmethode van de safety? Basket of Choke? Met eenzelfde kabeltje in een basket haal je al ruim twee maal zoveel sterkte. Probeer dus altijd een basket te maken.
                > Qua valafstand die de loshangende safety toelaat? Als het maar even mogelijk is probeer ik altijd om alle 'overtollige' safety-lengte eruit te halen door een of meerdere keren om de hoofdbuis, vertikaal of diagonaal van de truss of om de juk-beugel van de spot te gaan. Hoe minder valafstand mogelijk is hoe minder het breekrisisco!
                > Qua gevaar voor openklikken tijdens de val van die (sh*t-)musketon?
                Musketons zonder borging op het klepje zijn in D en E verboden.
                .. Stel dat die safety's onder daar nou niet voor bedoeld zijn?
                ... "Officieel" is: Zorgen dat de toegepaste ophanging wel aan alle sterkte- en veiligheids-eisen voldoet. Bij (48-51mm)ronde six-bars kun je mooi gebruik maken van (aluminium) scaff-clamps die al gauw 300kg kunnen dragen met een Vf=10.
                Heb je vierkante six-bar-balken dan is het in zo'n geval het best om een halve scaffclamp toe te passen die er met een M12-bout aan wordt vastgezet. Jouw methode was makkelijk maar nou niet bepaald degelijk.
                .... het 'V-effect' is al héél oud, maar doet het telkens weer goed.
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

. deze lichten werden gebruikt om de hoogte van de vliegtuigen oa boven zee in te schatten. Aan het punt waarop de twee stralen (links en rechts van het vliegtuig) elkaar raken kan men ongeveer zien op welke hoogte het vliegtuig zich bevind.
                  .. Het zou mijns insziens ook wel dom zijn om zulke gerichte stralen te gebruiken als baken.
                  ... Zo is het mij indertijd alleszins verteld geweest[:I]
                  . Hoever dragen die lampen? En hoe nauwkeurig werkt zoiets als je stel zo'n 250km/u vliegt? Overigens zitten die spots vaak op het neuswiel en links en rechts in de vleugel-aanhechting aan de romp.
                  Of staan ze volgens jou soms loodrecht naar onderen gericht en zitten er "spionnetjes-spiegels" aan de cockpit?
                  .. Ik zou zeggen: ga eens een keer kijken bij een vliegveld waar zulke lichtbakens in rijen staan aan het begin van de landingsbaan. Pittig gerichte bundeltjes hoor!
                  ... Er wordt wat afgeouweh**rd he!?
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Staaf
                    • Feb 2003
                    • 398

Snappie?

Geplaatst door Rinus:

"Hoever dragen die lampen? En hoe nauwkeurig werkt zoiets als je stel zo'n 250km/u vliegt? Overigens zitten die spots vaak op het neuswiel en links en rechts in de vleugel-aanhechting aan de romp"

Inderdaad zouden deze lampen aan de buitenkant zitten en naar beneden schijnen onder een bepaalde hoek zodat de stralen elkaar op een bepaald punt raken (of net niet). Daaruit zou men dan de afstand van vliegtuig tot grond of water kunnen afleiden

Het zou over de préhistorische vliegtuigen gaan (pioniersperiode v/h nachtvliegen)

En over dat ouwehoeren: Ik zeg ook maar wat me gezegd is hé

Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• Rieske
                      • Aug 2002
                      • 544

Toon en Ted lijken wel erg veel op elkaar
                      Life is what you make it

Comment

• Carl
                        • Nov 2000
                        • 907

Zijn ACL's niet gewoon de "koplampen" van vliegende voertuigen?
                        Als je in het donker bij een vliegveld in de buurt bent, zie je vaak hele smalle bundeltjes hoog in de lucht.
                        Ik weet dat vliegtuigen de meest vreemde boordspanningen gebruiken, (28 V bv??)
                        Het LIJKT me niet zo practisch om op de grond andere spanningen dan de lokale netspanning te gebruiken, zeker niet voor de aantallen lampjes langs start en landingsbanen.

Comment

• test12
                          • Jan 2003
                          • 901

citaat:Geplaatst door: Staaf
                          ACL = Air Craft Landing
                          Ik weet niet beter dan dat, ACL = Air Craft Lamp of Light, t'is in de marge, en de bundel wordt er niet anders van.

m.v.g. Herman

Comment

• Pieter Huijgen
                            • Sep 2003
                            • 766

citaat:Geplaatst door Carl

Zijn ACL's niet gewoon de "koplampen" van vliegende voertuigen?
                            Als je in het donker bij een vliegveld in de buurt bent, zie je vaak hele smalle bundeltjes hoog in de lucht.
                            Ik weet dat vliegtuigen de meest vreemde boordspanningen gebruiken, (28 V bv??)
                            Het LIJKT me niet zo practisch om op de grond andere spanningen dan de lokale netspanning te gebruiken, zeker niet voor de aantallen lampjes langs start en landingsbanen.
                            Net zoals in theater toepassingen zullen de ACL's op het vliegveld
                            in serie geschakeld worden om ze in groepen te laten opereren op een
                            hogere spanning. Op het vliegveld zie je op 1rij 5 lampen. Ze kunnen
                            dus per 3 rijen (15 lampen) op 400 V werken.
                            Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• test12
                              • Jan 2003
                              • 901

citaat:Geplaatst door: par-av.nl
                              Net zoals in theater toepassingen zullen de ACL's op het vliegveld
                              in serie geschakeld worden om ze in groepen te laten opereren op een
                              hogere spanning. Op het vliegveld zie je op 1rij 5 lampen. Ze kunnen
                              dus per 3 rijen (15 lampen) op 400 V werken.
                              Lijkt mij niet 1 lamp defect, foetsie landingsbaan.
                              En levensduur ca 25 branduren.
                              Bij mijn weten is hoogte verhaal waar (hulpmiddel bij landing).

m.v.g. Herman

Comment

• lightdesignerken
                                • Jan 2004
                                • 5

acl betekent air craft light
                                greetz.jonas

Comment

Working...